Perbezaan gender dan status sosioekonomi terhadap kebimbangan bahasa asing dalam kalangan pelajar universiti awam di Sabah

Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti tahap kebimbangan bahasa asing (KBA), perbezaan gender dan status sosioekonomi terhadap KBA dalam kalangan pelajar universiti awam di Sabah. Kajian telah dijalankan di Universiti Malaysia Sabah (UMS) dan juga Universiti Teknologi Mara (UiTM) cawangan Kota K...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Noor Aimuni Haron, Mazni Mustapha
Format: Article
Language:English
English
Published: Southeast Asia Psychology Journal 2023
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38706/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38706/2/FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38706/
https://doi.org/10.51200/sapj.v11i2.4910
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.38706
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.387062024-05-17T06:01:46Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38706/ Perbezaan gender dan status sosioekonomi terhadap kebimbangan bahasa asing dalam kalangan pelajar universiti awam di Sabah Noor Aimuni Haron Mazni Mustapha HB131-147 Methodology HT1501-1595 Races: Including race as a social group and race relations in general Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti tahap kebimbangan bahasa asing (KBA), perbezaan gender dan status sosioekonomi terhadap KBA dalam kalangan pelajar universiti awam di Sabah. Kajian telah dijalankan di Universiti Malaysia Sabah (UMS) dan juga Universiti Teknologi Mara (UiTM) cawangan Kota Kinabalu, Sabah. Seramai 358 responden yang terdiri daripada 104 lelaki dan 254 perempuan telah terlibat dalam kajian ini. Kajian ini telah mengadaptasikan soal selidik Foreign Language Classroom Anxiety Scale (FLCAS) yang dibina oleh Horwitz, Horwitz dan Cope (1986). Analisis data dijalankan menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 28.0. Hasil kajian menunjukkan tahap KBA dalam kalangan pelajar universiti awam di Sabah berada pada tahap sederhana. Kajian turut menunjukkan bahawa terdapat perbezaan bagi KBA antara pelajar lelaki dan perempuan (k< .05), di mana terbukti bahawa pelajar perempuan (M = 97.97, SD = 20.88) memiliki tahap KBA yang lebih tinggi berbanding pelajar lelaki (M = 91.22, SD = 20.09). Seterusnya, kajian ini juga telah menunjukkan bahawa terdapat perbezaan status sosioekonomi terhadap KBA dalam kalangan pelajar universiti awam di Sabah (k< .05). Hasil kajian menunjukkan pelajar dari status sosioekonomi rendah dikatakan memiliki tahap KBA yang tinggi (M = 97.72, SD = 21.02). Manakala, pelajar dari status sosioekonomi tinggi memiliki tahap KBA yang rendah (M = 83.63, SD = 16.79). Penemuan kajian ini dapat memberikan kefahaman dan kejelasan yang lebih mendalam kepada para pelajar, ibu bapa, dan pensyarah tentang isu KBA yang sering berlaku dalam kalangan pelajar. Antara cadangan kajian yang boleh dilaksanakan pada masa hadapan adalah dengan meluaskan lagi skop lokasi dan sampel kajian, mempelbagaikan kaedah pengumpulan data, serta melaksanakan kajian secara longitudinal. Southeast Asia Psychology Journal 2023 Article NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38706/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38706/2/FULL%20TEXT.pdf Noor Aimuni Haron and Mazni Mustapha (2023) Perbezaan gender dan status sosioekonomi terhadap kebimbangan bahasa asing dalam kalangan pelajar universiti awam di Sabah. Southeast Asia Psychology Journal, 11 (2). pp. 1-13. https://doi.org/10.51200/sapj.v11i2.4910
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic HB131-147 Methodology
HT1501-1595 Races: Including race as a social group and race relations in general
spellingShingle HB131-147 Methodology
HT1501-1595 Races: Including race as a social group and race relations in general
Noor Aimuni Haron
Mazni Mustapha
Perbezaan gender dan status sosioekonomi terhadap kebimbangan bahasa asing dalam kalangan pelajar universiti awam di Sabah
description Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti tahap kebimbangan bahasa asing (KBA), perbezaan gender dan status sosioekonomi terhadap KBA dalam kalangan pelajar universiti awam di Sabah. Kajian telah dijalankan di Universiti Malaysia Sabah (UMS) dan juga Universiti Teknologi Mara (UiTM) cawangan Kota Kinabalu, Sabah. Seramai 358 responden yang terdiri daripada 104 lelaki dan 254 perempuan telah terlibat dalam kajian ini. Kajian ini telah mengadaptasikan soal selidik Foreign Language Classroom Anxiety Scale (FLCAS) yang dibina oleh Horwitz, Horwitz dan Cope (1986). Analisis data dijalankan menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 28.0. Hasil kajian menunjukkan tahap KBA dalam kalangan pelajar universiti awam di Sabah berada pada tahap sederhana. Kajian turut menunjukkan bahawa terdapat perbezaan bagi KBA antara pelajar lelaki dan perempuan (k< .05), di mana terbukti bahawa pelajar perempuan (M = 97.97, SD = 20.88) memiliki tahap KBA yang lebih tinggi berbanding pelajar lelaki (M = 91.22, SD = 20.09). Seterusnya, kajian ini juga telah menunjukkan bahawa terdapat perbezaan status sosioekonomi terhadap KBA dalam kalangan pelajar universiti awam di Sabah (k< .05). Hasil kajian menunjukkan pelajar dari status sosioekonomi rendah dikatakan memiliki tahap KBA yang tinggi (M = 97.72, SD = 21.02). Manakala, pelajar dari status sosioekonomi tinggi memiliki tahap KBA yang rendah (M = 83.63, SD = 16.79). Penemuan kajian ini dapat memberikan kefahaman dan kejelasan yang lebih mendalam kepada para pelajar, ibu bapa, dan pensyarah tentang isu KBA yang sering berlaku dalam kalangan pelajar. Antara cadangan kajian yang boleh dilaksanakan pada masa hadapan adalah dengan meluaskan lagi skop lokasi dan sampel kajian, mempelbagaikan kaedah pengumpulan data, serta melaksanakan kajian secara longitudinal.
format Article
author Noor Aimuni Haron
Mazni Mustapha
author_facet Noor Aimuni Haron
Mazni Mustapha
author_sort Noor Aimuni Haron
title Perbezaan gender dan status sosioekonomi terhadap kebimbangan bahasa asing dalam kalangan pelajar universiti awam di Sabah
title_short Perbezaan gender dan status sosioekonomi terhadap kebimbangan bahasa asing dalam kalangan pelajar universiti awam di Sabah
title_full Perbezaan gender dan status sosioekonomi terhadap kebimbangan bahasa asing dalam kalangan pelajar universiti awam di Sabah
title_fullStr Perbezaan gender dan status sosioekonomi terhadap kebimbangan bahasa asing dalam kalangan pelajar universiti awam di Sabah
title_full_unstemmed Perbezaan gender dan status sosioekonomi terhadap kebimbangan bahasa asing dalam kalangan pelajar universiti awam di Sabah
title_sort perbezaan gender dan status sosioekonomi terhadap kebimbangan bahasa asing dalam kalangan pelajar universiti awam di sabah
publisher Southeast Asia Psychology Journal
publishDate 2023
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38706/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38706/2/FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38706/
https://doi.org/10.51200/sapj.v11i2.4910
_version_ 1800089062826049536
score 13.160551