Perbezaan gender dan status sosioekonomi terhadap kebimbangan bahasa asing dalam kalangan pelajar universiti awam di Sabah
Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti tahap kebimbangan bahasa asing (KBA), perbezaan gender dan status sosioekonomi terhadap KBA dalam kalangan pelajar universiti awam di Sabah. Kajian telah dijalankan di Universiti Malaysia Sabah (UMS) dan juga Universiti Teknologi Mara (UiTM) cawangan Kota K...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English English |
Published: |
Southeast Asia Psychology Journal
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38706/1/ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38706/2/FULL%20TEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38706/ https://doi.org/10.51200/sapj.v11i2.4910 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.ums.eprints.38706 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ums.eprints.387062024-05-17T06:01:46Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38706/ Perbezaan gender dan status sosioekonomi terhadap kebimbangan bahasa asing dalam kalangan pelajar universiti awam di Sabah Noor Aimuni Haron Mazni Mustapha HB131-147 Methodology HT1501-1595 Races: Including race as a social group and race relations in general Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti tahap kebimbangan bahasa asing (KBA), perbezaan gender dan status sosioekonomi terhadap KBA dalam kalangan pelajar universiti awam di Sabah. Kajian telah dijalankan di Universiti Malaysia Sabah (UMS) dan juga Universiti Teknologi Mara (UiTM) cawangan Kota Kinabalu, Sabah. Seramai 358 responden yang terdiri daripada 104 lelaki dan 254 perempuan telah terlibat dalam kajian ini. Kajian ini telah mengadaptasikan soal selidik Foreign Language Classroom Anxiety Scale (FLCAS) yang dibina oleh Horwitz, Horwitz dan Cope (1986). Analisis data dijalankan menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 28.0. Hasil kajian menunjukkan tahap KBA dalam kalangan pelajar universiti awam di Sabah berada pada tahap sederhana. Kajian turut menunjukkan bahawa terdapat perbezaan bagi KBA antara pelajar lelaki dan perempuan (k< .05), di mana terbukti bahawa pelajar perempuan (M = 97.97, SD = 20.88) memiliki tahap KBA yang lebih tinggi berbanding pelajar lelaki (M = 91.22, SD = 20.09). Seterusnya, kajian ini juga telah menunjukkan bahawa terdapat perbezaan status sosioekonomi terhadap KBA dalam kalangan pelajar universiti awam di Sabah (k< .05). Hasil kajian menunjukkan pelajar dari status sosioekonomi rendah dikatakan memiliki tahap KBA yang tinggi (M = 97.72, SD = 21.02). Manakala, pelajar dari status sosioekonomi tinggi memiliki tahap KBA yang rendah (M = 83.63, SD = 16.79). Penemuan kajian ini dapat memberikan kefahaman dan kejelasan yang lebih mendalam kepada para pelajar, ibu bapa, dan pensyarah tentang isu KBA yang sering berlaku dalam kalangan pelajar. Antara cadangan kajian yang boleh dilaksanakan pada masa hadapan adalah dengan meluaskan lagi skop lokasi dan sampel kajian, mempelbagaikan kaedah pengumpulan data, serta melaksanakan kajian secara longitudinal. Southeast Asia Psychology Journal 2023 Article NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38706/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38706/2/FULL%20TEXT.pdf Noor Aimuni Haron and Mazni Mustapha (2023) Perbezaan gender dan status sosioekonomi terhadap kebimbangan bahasa asing dalam kalangan pelajar universiti awam di Sabah. Southeast Asia Psychology Journal, 11 (2). pp. 1-13. https://doi.org/10.51200/sapj.v11i2.4910 |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
building |
UMS Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sabah |
content_source |
UMS Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.ums.edu.my/ |
language |
English English |
topic |
HB131-147 Methodology HT1501-1595 Races: Including race as a social group and race relations in general |
spellingShingle |
HB131-147 Methodology HT1501-1595 Races: Including race as a social group and race relations in general Noor Aimuni Haron Mazni Mustapha Perbezaan gender dan status sosioekonomi terhadap kebimbangan bahasa asing dalam kalangan pelajar universiti awam di Sabah |
description |
Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti tahap kebimbangan bahasa asing (KBA), perbezaan gender dan status sosioekonomi terhadap KBA dalam kalangan pelajar universiti awam di Sabah. Kajian telah dijalankan di Universiti Malaysia Sabah (UMS) dan juga Universiti Teknologi Mara (UiTM) cawangan Kota Kinabalu, Sabah. Seramai 358 responden yang terdiri daripada 104 lelaki dan 254 perempuan telah terlibat dalam kajian ini. Kajian ini telah mengadaptasikan soal selidik Foreign Language Classroom Anxiety Scale (FLCAS) yang dibina oleh Horwitz, Horwitz dan Cope (1986). Analisis data dijalankan menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 28.0. Hasil kajian menunjukkan tahap KBA dalam kalangan pelajar universiti awam di Sabah berada pada tahap sederhana. Kajian turut menunjukkan bahawa terdapat perbezaan bagi KBA antara pelajar lelaki dan perempuan (k< .05), di mana terbukti bahawa pelajar perempuan (M = 97.97, SD = 20.88) memiliki tahap KBA yang lebih tinggi berbanding pelajar lelaki (M = 91.22, SD = 20.09). Seterusnya, kajian ini juga telah menunjukkan bahawa terdapat perbezaan status sosioekonomi terhadap KBA dalam kalangan pelajar universiti awam di Sabah (k< .05). Hasil kajian menunjukkan pelajar dari status sosioekonomi rendah dikatakan memiliki tahap KBA yang tinggi (M = 97.72, SD = 21.02). Manakala, pelajar dari status sosioekonomi tinggi memiliki tahap KBA yang rendah (M = 83.63, SD = 16.79). Penemuan kajian ini dapat memberikan kefahaman dan kejelasan yang lebih mendalam kepada para pelajar, ibu bapa, dan pensyarah tentang isu KBA yang sering berlaku dalam kalangan pelajar. Antara cadangan kajian yang boleh dilaksanakan pada masa hadapan adalah dengan meluaskan lagi skop lokasi dan sampel kajian, mempelbagaikan kaedah pengumpulan data, serta melaksanakan kajian secara longitudinal. |
format |
Article |
author |
Noor Aimuni Haron Mazni Mustapha |
author_facet |
Noor Aimuni Haron Mazni Mustapha |
author_sort |
Noor Aimuni Haron |
title |
Perbezaan gender dan status sosioekonomi terhadap kebimbangan bahasa asing dalam kalangan pelajar universiti awam di Sabah |
title_short |
Perbezaan gender dan status sosioekonomi terhadap kebimbangan bahasa asing dalam kalangan pelajar universiti awam di Sabah |
title_full |
Perbezaan gender dan status sosioekonomi terhadap kebimbangan bahasa asing dalam kalangan pelajar universiti awam di Sabah |
title_fullStr |
Perbezaan gender dan status sosioekonomi terhadap kebimbangan bahasa asing dalam kalangan pelajar universiti awam di Sabah |
title_full_unstemmed |
Perbezaan gender dan status sosioekonomi terhadap kebimbangan bahasa asing dalam kalangan pelajar universiti awam di Sabah |
title_sort |
perbezaan gender dan status sosioekonomi terhadap kebimbangan bahasa asing dalam kalangan pelajar universiti awam di sabah |
publisher |
Southeast Asia Psychology Journal |
publishDate |
2023 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38706/1/ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38706/2/FULL%20TEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38706/ https://doi.org/10.51200/sapj.v11i2.4910 |
_version_ |
1800089062826049536 |
score |
13.160551 |