Bahan bantu mengajar (BBM) guru bahasa melayu sekolah rendah di daerah Semporna

Tujuan kajian ini ialah untuk meneroka penggunaan Bahan Bantu Mengajar (BBM) Guru Bahasa Melayu Sekolah Rendah (GBMSR) di daerah Semporna. Dalam usaha meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran (PdP), penggunaan BBM dilihat amat efektif dan sesuai kepada para pendidik. Penulisan ini menjelaska...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Bibah Talag
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38298/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38298/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38298/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.38298
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.382982024-02-22T03:01:43Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38298/ Bahan bantu mengajar (BBM) guru bahasa melayu sekolah rendah di daerah Semporna Bibah Talag LB3011-3095 School management and discipline Tujuan kajian ini ialah untuk meneroka penggunaan Bahan Bantu Mengajar (BBM) Guru Bahasa Melayu Sekolah Rendah (GBMSR) di daerah Semporna. Dalam usaha meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran (PdP), penggunaan BBM dilihat amat efektif dan sesuai kepada para pendidik. Penulisan ini menjelaskan dapatan kajian berkaitan BBM utama dan BBM sampingan yang sering digunakan dalam proses PdP, amalan serta persepsi penggunaan BBM dalam kalangan GBMSR di daerah Semporna. Penyelidik telah menggunakan kaedah temubual dan pemerhatian terhadap tiga orang peserta kajian dalam kalangan guru yang mengajar Bahasa Melayu sekolah rendah di daerah Semporna. Data dianalisis dengan membuat "koding", mengkategorikan teks atau ungkapan serta mencadangkan tema yang berkaitan. Hasil kajian mendapati bahawa guru Bahasa Melayu mengamalkan penggunaan BBM dalam pengajaran mereka, di samping menggunakan BBM mengikut kepada keperluan dan tahap murid. Manakala BBM utama yang digunakan adalah lembaran kerja untuk tahun enam dan BBM yang berbentuk grafik untuk murid tahap satu yang baru mengenal suku kata dan juga abjad. Justeru, dalam arus kepesatan perkembangan pendidikan pada hari ini, BBM dilihat memainkan peranan yang amat penting untuk menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran lebih bermakna samada terhadap murid mahupun guru. 2014 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38298/1/24%20PAGES.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38298/2/FULLTEXT.pdf Bibah Talag (2014) Bahan bantu mengajar (BBM) guru bahasa melayu sekolah rendah di daerah Semporna. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic LB3011-3095 School management and discipline
spellingShingle LB3011-3095 School management and discipline
Bibah Talag
Bahan bantu mengajar (BBM) guru bahasa melayu sekolah rendah di daerah Semporna
description Tujuan kajian ini ialah untuk meneroka penggunaan Bahan Bantu Mengajar (BBM) Guru Bahasa Melayu Sekolah Rendah (GBMSR) di daerah Semporna. Dalam usaha meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran (PdP), penggunaan BBM dilihat amat efektif dan sesuai kepada para pendidik. Penulisan ini menjelaskan dapatan kajian berkaitan BBM utama dan BBM sampingan yang sering digunakan dalam proses PdP, amalan serta persepsi penggunaan BBM dalam kalangan GBMSR di daerah Semporna. Penyelidik telah menggunakan kaedah temubual dan pemerhatian terhadap tiga orang peserta kajian dalam kalangan guru yang mengajar Bahasa Melayu sekolah rendah di daerah Semporna. Data dianalisis dengan membuat "koding", mengkategorikan teks atau ungkapan serta mencadangkan tema yang berkaitan. Hasil kajian mendapati bahawa guru Bahasa Melayu mengamalkan penggunaan BBM dalam pengajaran mereka, di samping menggunakan BBM mengikut kepada keperluan dan tahap murid. Manakala BBM utama yang digunakan adalah lembaran kerja untuk tahun enam dan BBM yang berbentuk grafik untuk murid tahap satu yang baru mengenal suku kata dan juga abjad. Justeru, dalam arus kepesatan perkembangan pendidikan pada hari ini, BBM dilihat memainkan peranan yang amat penting untuk menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran lebih bermakna samada terhadap murid mahupun guru.
format Thesis
author Bibah Talag
author_facet Bibah Talag
author_sort Bibah Talag
title Bahan bantu mengajar (BBM) guru bahasa melayu sekolah rendah di daerah Semporna
title_short Bahan bantu mengajar (BBM) guru bahasa melayu sekolah rendah di daerah Semporna
title_full Bahan bantu mengajar (BBM) guru bahasa melayu sekolah rendah di daerah Semporna
title_fullStr Bahan bantu mengajar (BBM) guru bahasa melayu sekolah rendah di daerah Semporna
title_full_unstemmed Bahan bantu mengajar (BBM) guru bahasa melayu sekolah rendah di daerah Semporna
title_sort bahan bantu mengajar (bbm) guru bahasa melayu sekolah rendah di daerah semporna
publishDate 2014
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38298/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38298/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38298/
_version_ 1792152925781360640
score 13.164666