Integriti dan kepuasan kerja menurut perspektif Islam serta hubungannya dengan prestasi kerja dalam kalangan guru Pendidikan Islam

Kajian ini bertujuan melihat hubungan dan sumbangan antara tiga variabel iaitu kepuasan kerja menurut perspektif Islam (KKI), integriti dan prestasi kerja Guru Pendidikan Islam (GPI) .Kajian ini juga menggunakan soal selidik untuk mendapatkan data kuantitatif daripada 385 orang Guru Pendidikan Islam...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Halimatus Saadiah Mat Saad
格式: Thesis
语言:English
English
出版: 2014
主题:
在线阅读:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37629/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37629/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37629/
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
id my.ums.eprints.37629
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.376292023-11-22T03:40:56Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37629/ Integriti dan kepuasan kerja menurut perspektif Islam serta hubungannya dengan prestasi kerja dalam kalangan guru Pendidikan Islam Halimatus Saadiah Mat Saad LB2832-2844.1 Teaching personnel Kajian ini bertujuan melihat hubungan dan sumbangan antara tiga variabel iaitu kepuasan kerja menurut perspektif Islam (KKI), integriti dan prestasi kerja Guru Pendidikan Islam (GPI) .Kajian ini juga menggunakan soal selidik untuk mendapatkan data kuantitatif daripada 385 orang Guru Pendidikan Islam sekolah rendah di sekitar negeri Sabah. Data kajian dianalisis menggunakan pakej Statistik SPSS versi 18 dan perisian AMOS versi 18. Data yang diperoleh dianalisis secara deskriptif (min dan sisihan piawai) dan analisis inferens dengan menggunakan ujian-ujian statistik parametrik iaitu ujian MANOVA, korelasi Pearson dan regresi berganda. Selanjutnya kajian diteruskan lagi dengan analisis laluan model persamaan struktur (SE/vf) untuk menguji model yang telah dicadangkan oleh penyelidik. Dapatan utama kajian menunjukkan terdapat pengaruh yang signifikan pada tiga dimensi KKI (ruhiwah, intelektual dan sosial) terhadap prestasi kerja melalui integriti. Analisis regresi berganda menunjukkan secara signifikan, tiga daripada empat peramal mempunyai pengaruh terhadap integriti, iaitu peramal KKI ruhiwah, KKI Intelek dan KKI sosial. Sementara KKI material tidak menjadi peramal kepada integriti. Analisis laluan model persamaan struktur (SEM) juga menunjukkan data yang digunakan mempunyai kesepadanan dan mengukuhkan lagi dapatan analisis regresi berganda yang dicadangkan. Di akhir kajian ini, cadangan dibuat untuk menyepadukan kepuasan kerja menurut perspektif Islam dalam meningkatkan integriti bagi mencapai agenda pendidikan untuk mencapai prestasi kerja Guru Pendidikan Islam yang mantap. 2014 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37629/1/24%20PAGES.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37629/2/FULLTEXT.pdf Halimatus Saadiah Mat Saad (2014) Integriti dan kepuasan kerja menurut perspektif Islam serta hubungannya dengan prestasi kerja dalam kalangan guru Pendidikan Islam. Doctoral thesis, Universiti Malaysia Sabah.
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic LB2832-2844.1 Teaching personnel
spellingShingle LB2832-2844.1 Teaching personnel
Halimatus Saadiah Mat Saad
Integriti dan kepuasan kerja menurut perspektif Islam serta hubungannya dengan prestasi kerja dalam kalangan guru Pendidikan Islam
description Kajian ini bertujuan melihat hubungan dan sumbangan antara tiga variabel iaitu kepuasan kerja menurut perspektif Islam (KKI), integriti dan prestasi kerja Guru Pendidikan Islam (GPI) .Kajian ini juga menggunakan soal selidik untuk mendapatkan data kuantitatif daripada 385 orang Guru Pendidikan Islam sekolah rendah di sekitar negeri Sabah. Data kajian dianalisis menggunakan pakej Statistik SPSS versi 18 dan perisian AMOS versi 18. Data yang diperoleh dianalisis secara deskriptif (min dan sisihan piawai) dan analisis inferens dengan menggunakan ujian-ujian statistik parametrik iaitu ujian MANOVA, korelasi Pearson dan regresi berganda. Selanjutnya kajian diteruskan lagi dengan analisis laluan model persamaan struktur (SE/vf) untuk menguji model yang telah dicadangkan oleh penyelidik. Dapatan utama kajian menunjukkan terdapat pengaruh yang signifikan pada tiga dimensi KKI (ruhiwah, intelektual dan sosial) terhadap prestasi kerja melalui integriti. Analisis regresi berganda menunjukkan secara signifikan, tiga daripada empat peramal mempunyai pengaruh terhadap integriti, iaitu peramal KKI ruhiwah, KKI Intelek dan KKI sosial. Sementara KKI material tidak menjadi peramal kepada integriti. Analisis laluan model persamaan struktur (SEM) juga menunjukkan data yang digunakan mempunyai kesepadanan dan mengukuhkan lagi dapatan analisis regresi berganda yang dicadangkan. Di akhir kajian ini, cadangan dibuat untuk menyepadukan kepuasan kerja menurut perspektif Islam dalam meningkatkan integriti bagi mencapai agenda pendidikan untuk mencapai prestasi kerja Guru Pendidikan Islam yang mantap.
format Thesis
author Halimatus Saadiah Mat Saad
author_facet Halimatus Saadiah Mat Saad
author_sort Halimatus Saadiah Mat Saad
title Integriti dan kepuasan kerja menurut perspektif Islam serta hubungannya dengan prestasi kerja dalam kalangan guru Pendidikan Islam
title_short Integriti dan kepuasan kerja menurut perspektif Islam serta hubungannya dengan prestasi kerja dalam kalangan guru Pendidikan Islam
title_full Integriti dan kepuasan kerja menurut perspektif Islam serta hubungannya dengan prestasi kerja dalam kalangan guru Pendidikan Islam
title_fullStr Integriti dan kepuasan kerja menurut perspektif Islam serta hubungannya dengan prestasi kerja dalam kalangan guru Pendidikan Islam
title_full_unstemmed Integriti dan kepuasan kerja menurut perspektif Islam serta hubungannya dengan prestasi kerja dalam kalangan guru Pendidikan Islam
title_sort integriti dan kepuasan kerja menurut perspektif islam serta hubungannya dengan prestasi kerja dalam kalangan guru pendidikan islam
publishDate 2014
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37629/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37629/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37629/
_version_ 1783877953236500480
score 13.153044