Historiografi filem Melayu dalam konteks transformasi sosial dan sosiobudaya masyarakat Malaysia

Filem harus merakam dan mentafsir transformasi sosial dan sosiobudaya masyarakat. Elemen naratif seperti tema, mesej, watak dan perwatakan, latar tempat dan masa, konflik dan plot akan menggambarkan isu dan permasalahan yang berlaku dalam masyarakat. Ia menjadikan filem sebagai alat komunikasi bagi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Zairul Anuar Md. Dawam, Imelda Ann Achin, Rosli Sareya, Addley Bromeo Bianus, M. Fazmi Hisham
Format: Article
Language:English
English
Published: Penerbit UMS 2022
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37560/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37560/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37560/
https://doi.org/10.51200/ga.v12i1.3829
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.37560
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.375602023-10-31T03:23:11Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37560/ Historiografi filem Melayu dalam konteks transformasi sosial dan sosiobudaya masyarakat Malaysia Zairul Anuar Md. Dawam Imelda Ann Achin Rosli Sareya Addley Bromeo Bianus M. Fazmi Hisham PN1993-1999 Motion pictures Filem harus merakam dan mentafsir transformasi sosial dan sosiobudaya masyarakat. Elemen naratif seperti tema, mesej, watak dan perwatakan, latar tempat dan masa, konflik dan plot akan menggambarkan isu dan permasalahan yang berlaku dalam masyarakat. Ia menjadikan filem sebagai alat komunikasi bagi menyampaikan mesej tertentu. Sebagai cerminan sosial, mesej yang disampaikan dalam filem boleh digunakan untuk tujuan pendidikan dan panduan bagi menjadikan masyarakat yang lebih baik. Berdasarkan analisis secara historiografi terhadap filem-filem Melayu, didapati naratif filem Melayu juga memaparkan transformasi sosial dan sosiobudaya masyarakat Malaysia. Pengaruh hiburan dan idealogi Barat contohnya menyebabkan tema-tema filem Melayu ketika tahun 50-an dan 60-an banyak menyentuh isu sosial yang melibatkan hubungan kekeluargaan dan perbezaan kelas. Filem-filem seperti Ago go 67 (1967) dan Kaca Permata (1966) memaparkan kebimbangan penulis dan pengarahnya terhadap sikap golongan anak muda yang suka berhibur. Filem Penarek Becha (1956), Antara Dua Darjat (1960) dan Ibu Mertua-ku (1962) pula menyentuh perbezaan kelas antara golongan miskin dan kaya. Peristiwa 13 Mei 1969 menyebabkan Kerajaan Malaysia telah memperkenalkan Dasar Ekonomi Baru (DEB) bagi merapatkan jurang ekonomi antara kaum. Langkah ini menyebabkan berlakunya transformasi sosial dalam masyarakat Melayu yang mewujudkan perubahan cara pemikiran terhadap isu yang berlaku di sekeliling mereka. Isu berkaitan pendidikan, ekonomi dan kepimpinan disuarakan melalui filem Abang (1981) dan Matinya Seorang Patriot (1984). Pemikiran mengenai sikap negatif orang Melayu dan kepentingan agama juga telah dikritik melalui filem Kembara Seniman Jalanan (1986). Secara keseluruhannnya, walaupun terdapat filem yang menyentuh kesan transformasi sosial terhadap sosiobudaya masyarakat, tetapi bilangannya masih rendah. Kebanyakan filem Melayu yang dihasilkan masih berteraskan hiburan. Hal ini disebabkan pembikin filem dan produser masih menganggap bahawa filem adalah sebuah perniagaan berteraskan keuntungan. Penerbit UMS 2022-06-30 Article NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37560/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37560/2/FULLTEXT.pdf Zairul Anuar Md. Dawam and Imelda Ann Achin and Rosli Sareya and Addley Bromeo Bianus and M. Fazmi Hisham (2022) Historiografi filem Melayu dalam konteks transformasi sosial dan sosiobudaya masyarakat Malaysia. Gendang Alam, 12 (1). pp. 23-48. ISSN 2180-1738 https://doi.org/10.51200/ga.v12i1.3829
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic PN1993-1999 Motion pictures
spellingShingle PN1993-1999 Motion pictures
Zairul Anuar Md. Dawam
Imelda Ann Achin
Rosli Sareya
Addley Bromeo Bianus
M. Fazmi Hisham
Historiografi filem Melayu dalam konteks transformasi sosial dan sosiobudaya masyarakat Malaysia
description Filem harus merakam dan mentafsir transformasi sosial dan sosiobudaya masyarakat. Elemen naratif seperti tema, mesej, watak dan perwatakan, latar tempat dan masa, konflik dan plot akan menggambarkan isu dan permasalahan yang berlaku dalam masyarakat. Ia menjadikan filem sebagai alat komunikasi bagi menyampaikan mesej tertentu. Sebagai cerminan sosial, mesej yang disampaikan dalam filem boleh digunakan untuk tujuan pendidikan dan panduan bagi menjadikan masyarakat yang lebih baik. Berdasarkan analisis secara historiografi terhadap filem-filem Melayu, didapati naratif filem Melayu juga memaparkan transformasi sosial dan sosiobudaya masyarakat Malaysia. Pengaruh hiburan dan idealogi Barat contohnya menyebabkan tema-tema filem Melayu ketika tahun 50-an dan 60-an banyak menyentuh isu sosial yang melibatkan hubungan kekeluargaan dan perbezaan kelas. Filem-filem seperti Ago go 67 (1967) dan Kaca Permata (1966) memaparkan kebimbangan penulis dan pengarahnya terhadap sikap golongan anak muda yang suka berhibur. Filem Penarek Becha (1956), Antara Dua Darjat (1960) dan Ibu Mertua-ku (1962) pula menyentuh perbezaan kelas antara golongan miskin dan kaya. Peristiwa 13 Mei 1969 menyebabkan Kerajaan Malaysia telah memperkenalkan Dasar Ekonomi Baru (DEB) bagi merapatkan jurang ekonomi antara kaum. Langkah ini menyebabkan berlakunya transformasi sosial dalam masyarakat Melayu yang mewujudkan perubahan cara pemikiran terhadap isu yang berlaku di sekeliling mereka. Isu berkaitan pendidikan, ekonomi dan kepimpinan disuarakan melalui filem Abang (1981) dan Matinya Seorang Patriot (1984). Pemikiran mengenai sikap negatif orang Melayu dan kepentingan agama juga telah dikritik melalui filem Kembara Seniman Jalanan (1986). Secara keseluruhannnya, walaupun terdapat filem yang menyentuh kesan transformasi sosial terhadap sosiobudaya masyarakat, tetapi bilangannya masih rendah. Kebanyakan filem Melayu yang dihasilkan masih berteraskan hiburan. Hal ini disebabkan pembikin filem dan produser masih menganggap bahawa filem adalah sebuah perniagaan berteraskan keuntungan.
format Article
author Zairul Anuar Md. Dawam
Imelda Ann Achin
Rosli Sareya
Addley Bromeo Bianus
M. Fazmi Hisham
author_facet Zairul Anuar Md. Dawam
Imelda Ann Achin
Rosli Sareya
Addley Bromeo Bianus
M. Fazmi Hisham
author_sort Zairul Anuar Md. Dawam
title Historiografi filem Melayu dalam konteks transformasi sosial dan sosiobudaya masyarakat Malaysia
title_short Historiografi filem Melayu dalam konteks transformasi sosial dan sosiobudaya masyarakat Malaysia
title_full Historiografi filem Melayu dalam konteks transformasi sosial dan sosiobudaya masyarakat Malaysia
title_fullStr Historiografi filem Melayu dalam konteks transformasi sosial dan sosiobudaya masyarakat Malaysia
title_full_unstemmed Historiografi filem Melayu dalam konteks transformasi sosial dan sosiobudaya masyarakat Malaysia
title_sort historiografi filem melayu dalam konteks transformasi sosial dan sosiobudaya masyarakat malaysia
publisher Penerbit UMS
publishDate 2022
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37560/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37560/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37560/
https://doi.org/10.51200/ga.v12i1.3829
_version_ 1781705928907685888
score 13.160551