Memupuk Kemahiran Pemikiran Sejarah dalam Pengajaran Sejarah
Kertas kerja ini membincangkan pemupukan kemahiran pemikiran Sejarah dalam pengajaran Sejarah. Mata pelajaran Sejarah Kurikulum Sejarah Sekolah Rendah (KSSR) mula diperkenalkan sebagai mata pelajaran di peringkat rendah pada tahun 2013. Mata pelajaran Sejarah Kurikulum Sejarah Sekolah Rendah (KSSR)...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English English |
Published: |
Penerbit UMS
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37272/1/ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37272/2/FULL%20TEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37272/ https://doi.org/10.51200/jpp.v11i1.4283 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.ums.eprints.37272 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ums.eprints.372722023-09-19T02:46:06Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37272/ Memupuk Kemahiran Pemikiran Sejarah dalam Pengajaran Sejarah Lee, Bih Ni Nurul Asyikin Hassan D1-24.5 General LB1555-1602 Elementary or public school education Kertas kerja ini membincangkan pemupukan kemahiran pemikiran Sejarah dalam pengajaran Sejarah. Mata pelajaran Sejarah Kurikulum Sejarah Sekolah Rendah (KSSR) mula diperkenalkan sebagai mata pelajaran di peringkat rendah pada tahun 2013. Mata pelajaran Sejarah Kurikulum Sejarah Sekolah Rendah (KSSR) mula diperkenalkan sebagai mata pelajaran di peringkat rendah pada tahun 2013 untuk Tahap 2 bermula Tahun 4 dan merupakan mata pelajaran teras yang wajib dipelajari. Ini bertujuan untuk menyemai kefahaman pelajar terhadap mata pelajaran Sejarah pada peringkat awal agar pelajar memperoleh dan menguasai ilmu dan kemahiran Sejarah. Kaedah penyelidikan ialah gabungan komponen atau elemen untuk membentuk satu keseluruhan yang bersambung. Dapatan kajian menunjukkan bahawa sebelum Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) yang diperkenalkan pada tahun 1983, mata pelajaran Sejarah dahulunya dikenalisebagai Tawarikh telah diajar di sekolah rendah kepada murid Darjah 4, Darjah 5 dan Darjah 6. Dalam KBSR, unsur sejarah dimasukkan dalam mata pelajaran Kajian Tempatan yang dipelajari di Tahap 2 bagi Tahun 4, Tahun 5 dan Tahun 6. Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) menggariskan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) digubal berdasarkan prinsip Rukun Negara, Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) dan tunjang KSSR iaitu i) komunikasi; ii) Perkembangan Fizikal & Estetik; iii) Kemanusiaan; iv) Kemahiran Peribadi; v) Sains dan Teknologi dan vi) Kerohanian, sikap dan nilai. Mata pelajaran Sejarah KSSR juga digubal berdasarkan prinsip yang sama dengan menekankan domain kognitif, berkesan dan psikomotor serta menerapkan nilai tambah alaf baru seperti kemahiran berfikir, kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi, kemahiran pelbagai kecerdasan, pengajian masa depan dan pembelajaran sepanjang hayat . Penerbit UMS 2023 Article NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37272/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37272/2/FULL%20TEXT.pdf Lee, Bih Ni and Nurul Asyikin Hassan (2023) Memupuk Kemahiran Pemikiran Sejarah dalam Pengajaran Sejarah. Jurnal Pemikir Pendidikan, 11. pp. 81-87. ISSN 1985-3637 https://doi.org/10.51200/jpp.v11i1.4283 |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
building |
UMS Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sabah |
content_source |
UMS Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.ums.edu.my/ |
language |
English English |
topic |
D1-24.5 General LB1555-1602 Elementary or public school education |
spellingShingle |
D1-24.5 General LB1555-1602 Elementary or public school education Lee, Bih Ni Nurul Asyikin Hassan Memupuk Kemahiran Pemikiran Sejarah dalam Pengajaran Sejarah |
description |
Kertas kerja ini membincangkan pemupukan kemahiran pemikiran Sejarah dalam pengajaran Sejarah. Mata pelajaran Sejarah Kurikulum Sejarah Sekolah Rendah (KSSR) mula diperkenalkan sebagai mata pelajaran di peringkat rendah pada tahun 2013. Mata pelajaran Sejarah Kurikulum Sejarah Sekolah Rendah (KSSR) mula diperkenalkan sebagai mata pelajaran di peringkat rendah pada tahun 2013 untuk Tahap 2 bermula Tahun 4 dan merupakan mata pelajaran teras yang wajib dipelajari. Ini bertujuan untuk menyemai kefahaman pelajar terhadap mata pelajaran Sejarah pada peringkat awal agar pelajar memperoleh dan menguasai ilmu dan kemahiran Sejarah. Kaedah penyelidikan ialah gabungan komponen atau elemen untuk membentuk satu keseluruhan yang bersambung. Dapatan kajian menunjukkan bahawa sebelum Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) yang diperkenalkan pada tahun 1983, mata pelajaran Sejarah dahulunya dikenalisebagai Tawarikh telah diajar di sekolah rendah kepada murid Darjah 4, Darjah 5 dan Darjah 6. Dalam KBSR, unsur sejarah dimasukkan dalam mata pelajaran Kajian Tempatan yang dipelajari di Tahap 2 bagi Tahun 4, Tahun 5 dan Tahun 6. Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) menggariskan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) digubal berdasarkan prinsip Rukun Negara, Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) dan tunjang KSSR iaitu i) komunikasi; ii) Perkembangan Fizikal & Estetik; iii) Kemanusiaan; iv) Kemahiran Peribadi; v) Sains dan Teknologi dan vi) Kerohanian, sikap dan nilai. Mata pelajaran Sejarah KSSR juga digubal berdasarkan prinsip yang sama dengan menekankan domain kognitif, berkesan dan psikomotor serta menerapkan nilai tambah alaf baru seperti kemahiran berfikir, kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi, kemahiran pelbagai kecerdasan, pengajian masa depan dan pembelajaran sepanjang hayat . |
format |
Article |
author |
Lee, Bih Ni Nurul Asyikin Hassan |
author_facet |
Lee, Bih Ni Nurul Asyikin Hassan |
author_sort |
Lee, Bih Ni |
title |
Memupuk Kemahiran Pemikiran Sejarah dalam Pengajaran Sejarah |
title_short |
Memupuk Kemahiran Pemikiran Sejarah dalam Pengajaran Sejarah |
title_full |
Memupuk Kemahiran Pemikiran Sejarah dalam Pengajaran Sejarah |
title_fullStr |
Memupuk Kemahiran Pemikiran Sejarah dalam Pengajaran Sejarah |
title_full_unstemmed |
Memupuk Kemahiran Pemikiran Sejarah dalam Pengajaran Sejarah |
title_sort |
memupuk kemahiran pemikiran sejarah dalam pengajaran sejarah |
publisher |
Penerbit UMS |
publishDate |
2023 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37272/1/ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37272/2/FULL%20TEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37272/ https://doi.org/10.51200/jpp.v11i1.4283 |
_version_ |
1778162806276751360 |
score |
13.211869 |