Memupuk Kemahiran Pemikiran Sejarah dalam Pengajaran Sejarah

Kertas kerja ini membincangkan pemupukan kemahiran pemikiran Sejarah dalam pengajaran Sejarah. Mata pelajaran Sejarah Kurikulum Sejarah Sekolah Rendah (KSSR) mula diperkenalkan sebagai mata pelajaran di peringkat rendah pada tahun 2013. Mata pelajaran Sejarah Kurikulum Sejarah Sekolah Rendah (KSSR)...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Lee, Bih Ni, Nurul Asyikin Hassan
Format: Article
Language:English
English
Published: Penerbit UMS 2023
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37272/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37272/2/FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37272/
https://doi.org/10.51200/jpp.v11i1.4283
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.37272
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.372722023-09-19T02:46:06Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37272/ Memupuk Kemahiran Pemikiran Sejarah dalam Pengajaran Sejarah Lee, Bih Ni Nurul Asyikin Hassan D1-24.5 General LB1555-1602 Elementary or public school education Kertas kerja ini membincangkan pemupukan kemahiran pemikiran Sejarah dalam pengajaran Sejarah. Mata pelajaran Sejarah Kurikulum Sejarah Sekolah Rendah (KSSR) mula diperkenalkan sebagai mata pelajaran di peringkat rendah pada tahun 2013. Mata pelajaran Sejarah Kurikulum Sejarah Sekolah Rendah (KSSR) mula diperkenalkan sebagai mata pelajaran di peringkat rendah pada tahun 2013 untuk Tahap 2 bermula Tahun 4 dan merupakan mata pelajaran teras yang wajib dipelajari. Ini bertujuan untuk menyemai kefahaman pelajar terhadap mata pelajaran Sejarah pada peringkat awal agar pelajar memperoleh dan menguasai ilmu dan kemahiran Sejarah. Kaedah penyelidikan ialah gabungan komponen atau elemen untuk membentuk satu keseluruhan yang bersambung. Dapatan kajian menunjukkan bahawa sebelum Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) yang diperkenalkan pada tahun 1983, mata pelajaran Sejarah dahulunya dikenalisebagai Tawarikh telah diajar di sekolah rendah kepada murid Darjah 4, Darjah 5 dan Darjah 6. Dalam KBSR, unsur sejarah dimasukkan dalam mata pelajaran Kajian Tempatan yang dipelajari di Tahap 2 bagi Tahun 4, Tahun 5 dan Tahun 6. Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) menggariskan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) digubal berdasarkan prinsip Rukun Negara, Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) dan tunjang KSSR iaitu i) komunikasi; ii) Perkembangan Fizikal & Estetik; iii) Kemanusiaan; iv) Kemahiran Peribadi; v) Sains dan Teknologi dan vi) Kerohanian, sikap dan nilai. Mata pelajaran Sejarah KSSR juga digubal berdasarkan prinsip yang sama dengan menekankan domain kognitif, berkesan dan psikomotor serta menerapkan nilai tambah alaf baru seperti kemahiran berfikir, kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi, kemahiran pelbagai kecerdasan, pengajian masa depan dan pembelajaran sepanjang hayat . Penerbit UMS 2023 Article NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37272/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37272/2/FULL%20TEXT.pdf Lee, Bih Ni and Nurul Asyikin Hassan (2023) Memupuk Kemahiran Pemikiran Sejarah dalam Pengajaran Sejarah. Jurnal Pemikir Pendidikan, 11. pp. 81-87. ISSN 1985-3637 https://doi.org/10.51200/jpp.v11i1.4283
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic D1-24.5 General
LB1555-1602 Elementary or public school education
spellingShingle D1-24.5 General
LB1555-1602 Elementary or public school education
Lee, Bih Ni
Nurul Asyikin Hassan
Memupuk Kemahiran Pemikiran Sejarah dalam Pengajaran Sejarah
description Kertas kerja ini membincangkan pemupukan kemahiran pemikiran Sejarah dalam pengajaran Sejarah. Mata pelajaran Sejarah Kurikulum Sejarah Sekolah Rendah (KSSR) mula diperkenalkan sebagai mata pelajaran di peringkat rendah pada tahun 2013. Mata pelajaran Sejarah Kurikulum Sejarah Sekolah Rendah (KSSR) mula diperkenalkan sebagai mata pelajaran di peringkat rendah pada tahun 2013 untuk Tahap 2 bermula Tahun 4 dan merupakan mata pelajaran teras yang wajib dipelajari. Ini bertujuan untuk menyemai kefahaman pelajar terhadap mata pelajaran Sejarah pada peringkat awal agar pelajar memperoleh dan menguasai ilmu dan kemahiran Sejarah. Kaedah penyelidikan ialah gabungan komponen atau elemen untuk membentuk satu keseluruhan yang bersambung. Dapatan kajian menunjukkan bahawa sebelum Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) yang diperkenalkan pada tahun 1983, mata pelajaran Sejarah dahulunya dikenalisebagai Tawarikh telah diajar di sekolah rendah kepada murid Darjah 4, Darjah 5 dan Darjah 6. Dalam KBSR, unsur sejarah dimasukkan dalam mata pelajaran Kajian Tempatan yang dipelajari di Tahap 2 bagi Tahun 4, Tahun 5 dan Tahun 6. Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) menggariskan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) digubal berdasarkan prinsip Rukun Negara, Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) dan tunjang KSSR iaitu i) komunikasi; ii) Perkembangan Fizikal & Estetik; iii) Kemanusiaan; iv) Kemahiran Peribadi; v) Sains dan Teknologi dan vi) Kerohanian, sikap dan nilai. Mata pelajaran Sejarah KSSR juga digubal berdasarkan prinsip yang sama dengan menekankan domain kognitif, berkesan dan psikomotor serta menerapkan nilai tambah alaf baru seperti kemahiran berfikir, kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi, kemahiran pelbagai kecerdasan, pengajian masa depan dan pembelajaran sepanjang hayat .
format Article
author Lee, Bih Ni
Nurul Asyikin Hassan
author_facet Lee, Bih Ni
Nurul Asyikin Hassan
author_sort Lee, Bih Ni
title Memupuk Kemahiran Pemikiran Sejarah dalam Pengajaran Sejarah
title_short Memupuk Kemahiran Pemikiran Sejarah dalam Pengajaran Sejarah
title_full Memupuk Kemahiran Pemikiran Sejarah dalam Pengajaran Sejarah
title_fullStr Memupuk Kemahiran Pemikiran Sejarah dalam Pengajaran Sejarah
title_full_unstemmed Memupuk Kemahiran Pemikiran Sejarah dalam Pengajaran Sejarah
title_sort memupuk kemahiran pemikiran sejarah dalam pengajaran sejarah
publisher Penerbit UMS
publishDate 2023
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37272/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37272/2/FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37272/
https://doi.org/10.51200/jpp.v11i1.4283
_version_ 1778162806276751360
score 13.211869