Gerakan kristianisasi melalui pendidikan Kajian kes era dinasti Brooke (1841-1941)

Kajian ini mengkaji tentang gerakan Kristianisasi melalui pendidikan: kajian kes era dinasti Brooke (1841-1941). Umum mengetahui bahawa pengkristianan adalah sebahagian daripada penjajahan. Hal ini demikian kerana, kedatangan penjajahan bukan sahaja bermotifkan ekonomi dan politik, tetapi lebih pent...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Octvia Remyyas Anak Iju
Format: Academic Exercise
Language:English
English
Published: 2022
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35514/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35514/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35514/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.35514
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.355142023-05-22T01:43:12Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35514/ Gerakan kristianisasi melalui pendidikan Kajian kes era dinasti Brooke (1841-1941) Octvia Remyyas Anak Iju DS597.36-597.39 Sarawak Kajian ini mengkaji tentang gerakan Kristianisasi melalui pendidikan: kajian kes era dinasti Brooke (1841-1941). Umum mengetahui bahawa pengkristianan adalah sebahagian daripada penjajahan. Hal ini demikian kerana, kedatangan penjajahan bukan sahaja bermotifkan ekonomi dan politik, tetapi lebih penting menyebarkan agama Kristian. Dalam menjalankan usaha penyebaran, pendekatan pendidikan yang paling berkesan untuk mubaligh Kristian menyebarkan nilai-nilai agama Kristian dan menukar agama masyarakat tempatan. Pada era dinasti Brooke, matlamat pendidikan selama seratus tahun dari tahun 1841 hingga 1941 tidak dinyatakan dengan jelas. Keadaan ini disebabkan, era dinasti Brooke banyak meluangkan masa pemerintahan untuk menjaga kestabilan politik demi kepentingan untuk menopoli ekonomi Sarawak. Maka, tanggungjawab pendidikan telah diserahkan bulat-bulat kepada pertubuhan Kristian untuk menyediakan kemudahan pendidikan kepada masyarakat tempatan di Sarawak. Bagi pertubuhan Kristian pula mereka mengharapkan agama Kristian dapat disebarkan melalui pendidikan. Semua missionari Kristian, tanpa mengira denominasi mereka, menganggap kerja pendidikan mereka sebagai cara untuk mendapatkan pemeluk agama mereka. Satu unsur unik mengenai sekolah mubaligh ini ialah tumpuan khas di bahagian-bahagian tertentu sahaja bagi sesuatu pertubuhan. Dalam usaha menjalankan proses Kristianisasi, pertubuhan Kristian telah meletakkan sekolah mubaligh sebagai batu asas kepada sebuah sistem pendidikan ala Barat. Terdapat beberapa objektif telah digariskan dalam kajian ini (i) menelusuri gerakan Kristianisasi dijalankan oleh dinasti Brooke di Sarawak, (ii) menjelaskan sekolah mubaligh mengikut mazhab berkembang di Sarawak, dan (iii) membahaskan matlamat gerakan Kristianisasi dan raksi masyarakatnya. Dalam usaha merealisasikan matlamat terbabit, kajian ini menggunakan metode pengumpulan data seperti analisis sumber primer dan juga analisis sumber primer. Secara keseluruhannya, kajian ini menunjukkan bahawa proses Kristianisasi yang berlaku di Sarawak semasa era dinasti Brooke. 2022 Academic Exercise NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35514/1/24%20PAGES.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35514/2/FULLTEXT.pdf Octvia Remyyas Anak Iju (2022) Gerakan kristianisasi melalui pendidikan Kajian kes era dinasti Brooke (1841-1941). Universiti Malaysia Sabah. (Unpublished)
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic DS597.36-597.39 Sarawak
spellingShingle DS597.36-597.39 Sarawak
Octvia Remyyas Anak Iju
Gerakan kristianisasi melalui pendidikan Kajian kes era dinasti Brooke (1841-1941)
description Kajian ini mengkaji tentang gerakan Kristianisasi melalui pendidikan: kajian kes era dinasti Brooke (1841-1941). Umum mengetahui bahawa pengkristianan adalah sebahagian daripada penjajahan. Hal ini demikian kerana, kedatangan penjajahan bukan sahaja bermotifkan ekonomi dan politik, tetapi lebih penting menyebarkan agama Kristian. Dalam menjalankan usaha penyebaran, pendekatan pendidikan yang paling berkesan untuk mubaligh Kristian menyebarkan nilai-nilai agama Kristian dan menukar agama masyarakat tempatan. Pada era dinasti Brooke, matlamat pendidikan selama seratus tahun dari tahun 1841 hingga 1941 tidak dinyatakan dengan jelas. Keadaan ini disebabkan, era dinasti Brooke banyak meluangkan masa pemerintahan untuk menjaga kestabilan politik demi kepentingan untuk menopoli ekonomi Sarawak. Maka, tanggungjawab pendidikan telah diserahkan bulat-bulat kepada pertubuhan Kristian untuk menyediakan kemudahan pendidikan kepada masyarakat tempatan di Sarawak. Bagi pertubuhan Kristian pula mereka mengharapkan agama Kristian dapat disebarkan melalui pendidikan. Semua missionari Kristian, tanpa mengira denominasi mereka, menganggap kerja pendidikan mereka sebagai cara untuk mendapatkan pemeluk agama mereka. Satu unsur unik mengenai sekolah mubaligh ini ialah tumpuan khas di bahagian-bahagian tertentu sahaja bagi sesuatu pertubuhan. Dalam usaha menjalankan proses Kristianisasi, pertubuhan Kristian telah meletakkan sekolah mubaligh sebagai batu asas kepada sebuah sistem pendidikan ala Barat. Terdapat beberapa objektif telah digariskan dalam kajian ini (i) menelusuri gerakan Kristianisasi dijalankan oleh dinasti Brooke di Sarawak, (ii) menjelaskan sekolah mubaligh mengikut mazhab berkembang di Sarawak, dan (iii) membahaskan matlamat gerakan Kristianisasi dan raksi masyarakatnya. Dalam usaha merealisasikan matlamat terbabit, kajian ini menggunakan metode pengumpulan data seperti analisis sumber primer dan juga analisis sumber primer. Secara keseluruhannya, kajian ini menunjukkan bahawa proses Kristianisasi yang berlaku di Sarawak semasa era dinasti Brooke.
format Academic Exercise
author Octvia Remyyas Anak Iju
author_facet Octvia Remyyas Anak Iju
author_sort Octvia Remyyas Anak Iju
title Gerakan kristianisasi melalui pendidikan Kajian kes era dinasti Brooke (1841-1941)
title_short Gerakan kristianisasi melalui pendidikan Kajian kes era dinasti Brooke (1841-1941)
title_full Gerakan kristianisasi melalui pendidikan Kajian kes era dinasti Brooke (1841-1941)
title_fullStr Gerakan kristianisasi melalui pendidikan Kajian kes era dinasti Brooke (1841-1941)
title_full_unstemmed Gerakan kristianisasi melalui pendidikan Kajian kes era dinasti Brooke (1841-1941)
title_sort gerakan kristianisasi melalui pendidikan kajian kes era dinasti brooke (1841-1941)
publishDate 2022
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35514/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35514/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35514/
_version_ 1768008574195204096
score 13.188404