An etnography examination of TripAdvisor reviews: a case study of the St Regis hotel Kuala Lumpur

Sejak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) diumumkan di Malaysia pada 18 Mac 2020, semua organisasi kecuali sektor penting telah diarahkan bekerja dari rumah (BdR) bertujuan untuk memutuskan rantaian COVID-19. BdR bukanlah amalan biasa di Malaysia sebelum COVID-19. Bekerja dari rumah mungkin sebahagian...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Noor Ismawi Ismail, Sharifah Damiah Husna Syed Amir Shah, Hanisah Ismail, Izyanti Awang Razli
Format: Article
Language:English
English
Published: Borneo Tourism Research Centre (BTRC) , UMS 2022
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35495/1/Abstract.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35495/2/Full%20text.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35495/
https://jurcon.ums.edu.my/ojums/index.php/j-sustainable-tourism/article/view/3919
https://doi.org/10.51200/bimpeagajtsd.v11i1.3919
https://doi.org/10.51200/bimpeagajtsd.v11i1.3919
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.35495
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.354952023-05-11T08:00:18Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35495/ An etnography examination of TripAdvisor reviews: a case study of the St Regis hotel Kuala Lumpur Mohd Noor Ismawi Ismail Sharifah Damiah Husna Syed Amir Shah Hanisah Ismail Izyanti Awang Razli G154.9-155.8 Travel and state. Tourism TX901-946.5 Hospitality industry. Hotels, clubs, restaurants, etc. Food service Sejak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) diumumkan di Malaysia pada 18 Mac 2020, semua organisasi kecuali sektor penting telah diarahkan bekerja dari rumah (BdR) bertujuan untuk memutuskan rantaian COVID-19. BdR bukanlah amalan biasa di Malaysia sebelum COVID-19. Bekerja dari rumah mungkin sebahagian daripada 'norma baharu' kerana komuniti global terus memerangi COVID-19. Timbul persoalan bagaimana proses perhubungan pekerjaan berlaku semasa bekerja dari rumah kerana PKP. Adakah kemudahan teknologi dan peranti pintar berjaya mencipta kerja yang harmoni dan berkesan? Secara idealnya BdR yang telah diamalkan di kebanyakan negara maju sebelum COVID-19, adalah untuk menyediakan peluang meningkatkan keseimbangan kerja-kehidupan. Tetapi timbul persoalan sama ada BdR berkesan, apabila seluruh keluarga termasuk anak-anak berada di dalam rumah, dan apakah implikasinya kepada pekerja. Apabila PKP berlaku, organisasi dan pekerja mesti menghadapi semua cabaran dalam memastikan BdR dapat dilaksanakan. Makalah ini bertujuan untuk membincangkan sejauh mana BdR boleh diamalkan secara mampan sebagai langkah ke hadapan. Berdasarkan data tinjauan kualitatif daripada 725 responden, dapatan berdasarkan analisis tematik refleksif menunjukkan bahawa ada pekerja yang merasakan amalan BdR membantu meningkatkan keseimbangan kerja-kehidupan mereka. Namun ada juga yang mendapati bahawa BdR turut menyumbang kepada konflik kerja-kehidupan dan menyukarkan mereka untuk menumpukan pada tanggungjawab dalam kedua-dua domain. Keadaan ini menunjukkan bahawa jika norma baharu ini diamalkan walaupun selepas pasca COVID-19 di Malaysia, Kerajaan dan organisasi kerja memerlukan penstrukturan semula yang menyeluruh untuk menjayakan amalan BdR. Selain itu, beberapa cabaran juga perlu dipertimbangkan jika amalan BdR ingin diamalkan pada masa hadapan seperti mengekalkan hubungan pekerjamajikan, isu kehidupan kerja, pendigitalan serta masa bekerja dan isu organisasi kerja. Cabaran ini mesti ditangani agar amalan BdR berfungsi dengan baik. Ia penting untuk membantu negara merealisasikan pertumbuhan ekonomi dan produktiviti pekerja, organisasi dan negara secara amnya. Borneo Tourism Research Centre (BTRC) , UMS 2022 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35495/1/Abstract.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35495/2/Full%20text.pdf Mohd Noor Ismawi Ismail and Sharifah Damiah Husna Syed Amir Shah and Hanisah Ismail and Izyanti Awang Razli (2022) An etnography examination of TripAdvisor reviews: a case study of the St Regis hotel Kuala Lumpur. BIMP-EAGA Journal for Sustainable Tourism Development, 11 (1). pp. 69-84. ISSN 2232-10603 (Submitted) https://jurcon.ums.edu.my/ojums/index.php/j-sustainable-tourism/article/view/3919 https://doi.org/10.51200/bimpeagajtsd.v11i1.3919 https://doi.org/10.51200/bimpeagajtsd.v11i1.3919
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic G154.9-155.8 Travel and state. Tourism
TX901-946.5 Hospitality industry. Hotels, clubs, restaurants, etc. Food service
spellingShingle G154.9-155.8 Travel and state. Tourism
TX901-946.5 Hospitality industry. Hotels, clubs, restaurants, etc. Food service
Mohd Noor Ismawi Ismail
Sharifah Damiah Husna Syed Amir Shah
Hanisah Ismail
Izyanti Awang Razli
An etnography examination of TripAdvisor reviews: a case study of the St Regis hotel Kuala Lumpur
description Sejak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) diumumkan di Malaysia pada 18 Mac 2020, semua organisasi kecuali sektor penting telah diarahkan bekerja dari rumah (BdR) bertujuan untuk memutuskan rantaian COVID-19. BdR bukanlah amalan biasa di Malaysia sebelum COVID-19. Bekerja dari rumah mungkin sebahagian daripada 'norma baharu' kerana komuniti global terus memerangi COVID-19. Timbul persoalan bagaimana proses perhubungan pekerjaan berlaku semasa bekerja dari rumah kerana PKP. Adakah kemudahan teknologi dan peranti pintar berjaya mencipta kerja yang harmoni dan berkesan? Secara idealnya BdR yang telah diamalkan di kebanyakan negara maju sebelum COVID-19, adalah untuk menyediakan peluang meningkatkan keseimbangan kerja-kehidupan. Tetapi timbul persoalan sama ada BdR berkesan, apabila seluruh keluarga termasuk anak-anak berada di dalam rumah, dan apakah implikasinya kepada pekerja. Apabila PKP berlaku, organisasi dan pekerja mesti menghadapi semua cabaran dalam memastikan BdR dapat dilaksanakan. Makalah ini bertujuan untuk membincangkan sejauh mana BdR boleh diamalkan secara mampan sebagai langkah ke hadapan. Berdasarkan data tinjauan kualitatif daripada 725 responden, dapatan berdasarkan analisis tematik refleksif menunjukkan bahawa ada pekerja yang merasakan amalan BdR membantu meningkatkan keseimbangan kerja-kehidupan mereka. Namun ada juga yang mendapati bahawa BdR turut menyumbang kepada konflik kerja-kehidupan dan menyukarkan mereka untuk menumpukan pada tanggungjawab dalam kedua-dua domain. Keadaan ini menunjukkan bahawa jika norma baharu ini diamalkan walaupun selepas pasca COVID-19 di Malaysia, Kerajaan dan organisasi kerja memerlukan penstrukturan semula yang menyeluruh untuk menjayakan amalan BdR. Selain itu, beberapa cabaran juga perlu dipertimbangkan jika amalan BdR ingin diamalkan pada masa hadapan seperti mengekalkan hubungan pekerjamajikan, isu kehidupan kerja, pendigitalan serta masa bekerja dan isu organisasi kerja. Cabaran ini mesti ditangani agar amalan BdR berfungsi dengan baik. Ia penting untuk membantu negara merealisasikan pertumbuhan ekonomi dan produktiviti pekerja, organisasi dan negara secara amnya.
format Article
author Mohd Noor Ismawi Ismail
Sharifah Damiah Husna Syed Amir Shah
Hanisah Ismail
Izyanti Awang Razli
author_facet Mohd Noor Ismawi Ismail
Sharifah Damiah Husna Syed Amir Shah
Hanisah Ismail
Izyanti Awang Razli
author_sort Mohd Noor Ismawi Ismail
title An etnography examination of TripAdvisor reviews: a case study of the St Regis hotel Kuala Lumpur
title_short An etnography examination of TripAdvisor reviews: a case study of the St Regis hotel Kuala Lumpur
title_full An etnography examination of TripAdvisor reviews: a case study of the St Regis hotel Kuala Lumpur
title_fullStr An etnography examination of TripAdvisor reviews: a case study of the St Regis hotel Kuala Lumpur
title_full_unstemmed An etnography examination of TripAdvisor reviews: a case study of the St Regis hotel Kuala Lumpur
title_sort etnography examination of tripadvisor reviews: a case study of the st regis hotel kuala lumpur
publisher Borneo Tourism Research Centre (BTRC) , UMS
publishDate 2022
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35495/1/Abstract.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35495/2/Full%20text.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35495/
https://jurcon.ums.edu.my/ojums/index.php/j-sustainable-tourism/article/view/3919
https://doi.org/10.51200/bimpeagajtsd.v11i1.3919
https://doi.org/10.51200/bimpeagajtsd.v11i1.3919
_version_ 1768008571827519488
score 13.15806