Strategi dan teknik pengamal perhubungan awam dalam pengurusan krisis banjir di Sabah
Perhubungan awam merupakan aktiviti pengurusan komunikasi yang melibatkan dalaman dan luaran organisasi yang bertujuan untuk membentuk serta mengekalkan imej dan identiti yang positif, khususnya ketika krisis melanda. Pengamal perhubungan awam bagi sesebuah organisasi merangkumi pengurusan isu atau...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Academic Exercise |
Language: | English English |
Published: |
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35363/1/24%20PAGES.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35363/2/FULLTEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35363/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.ums.eprints.35363 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ums.eprints.353632023-05-03T01:34:27Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35363/ Strategi dan teknik pengamal perhubungan awam dalam pengurusan krisis banjir di Sabah Har Sook Wai TC530-537 River protective works. Regulation. Flood control Perhubungan awam merupakan aktiviti pengurusan komunikasi yang melibatkan dalaman dan luaran organisasi yang bertujuan untuk membentuk serta mengekalkan imej dan identiti yang positif, khususnya ketika krisis melanda. Pengamal perhubungan awam bagi sesebuah organisasi merangkumi pengurusan isu atau krisis yang melibatkan kepentingan organisasinya. Kebelakang ini, Malaysia khususnya di Sabah telah berlaku krisis banjir. Krisis banjir berlaku akibat daripada hujan lebat berterusan yang melanda di kawasan pantai timur dan pendalaman. Situasi banjir yang tidak pulih ini telah membimbangkan penduduk di Sabah. Oleh itu, pengamal perhubungan awam memainkan peranan yang penting dalam pengurusan krisis banjir. Objektif utama kajian ini adalah untuk mengenal pasti proses yang akan dijalankan oleh pengamal perhubungan awam semasa krisis banjir termasuk dua lagi objektif khusus; (1) untuk mengenal pasti teknik pengamal perhubungan awam dalam pengurusan krisis banjir (2) untuk mengenal pasti kepentingan sensemaking dalam mempengaruhi Kitaran Perlakuan Komunikasi (Communication-behavior cycle). Kajian ini mengaplikasikan kaedah kualitatif dengan reka bentuk kajian kes. Responden merupakan penduduk di Sabah dan pengumpulan data dilakukan secara soal selidik. Kajian ini menggunakan Situational Crisis Communication Theory (SCCT) sebagai kerangka teoritikal untuk memahafami pengurusan krisis. 2022 Academic Exercise NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35363/1/24%20PAGES.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35363/2/FULLTEXT.pdf Har Sook Wai (2022) Strategi dan teknik pengamal perhubungan awam dalam pengurusan krisis banjir di Sabah. Universiti Malaysia Sabah. (Unpublished) |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
building |
UMS Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sabah |
content_source |
UMS Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.ums.edu.my/ |
language |
English English |
topic |
TC530-537 River protective works. Regulation. Flood control |
spellingShingle |
TC530-537 River protective works. Regulation. Flood control Har Sook Wai Strategi dan teknik pengamal perhubungan awam dalam pengurusan krisis banjir di Sabah |
description |
Perhubungan awam merupakan aktiviti pengurusan komunikasi yang melibatkan dalaman dan luaran organisasi yang bertujuan untuk membentuk serta mengekalkan imej dan identiti yang positif, khususnya ketika krisis melanda. Pengamal perhubungan awam bagi sesebuah organisasi merangkumi pengurusan isu atau krisis yang melibatkan kepentingan organisasinya. Kebelakang ini, Malaysia khususnya di Sabah telah berlaku krisis banjir. Krisis banjir berlaku akibat daripada hujan lebat berterusan yang melanda di kawasan pantai timur dan pendalaman. Situasi banjir yang tidak pulih ini telah membimbangkan penduduk di Sabah. Oleh itu, pengamal perhubungan awam memainkan peranan yang penting dalam pengurusan krisis banjir. Objektif utama kajian ini adalah untuk mengenal pasti proses yang akan dijalankan oleh pengamal perhubungan awam semasa krisis banjir termasuk dua lagi objektif khusus; (1) untuk mengenal pasti teknik pengamal perhubungan awam dalam pengurusan krisis banjir (2) untuk mengenal pasti kepentingan sensemaking dalam mempengaruhi Kitaran Perlakuan Komunikasi (Communication-behavior cycle). Kajian ini mengaplikasikan kaedah kualitatif dengan reka bentuk kajian kes. Responden merupakan penduduk di Sabah dan pengumpulan data dilakukan secara soal selidik. Kajian ini menggunakan Situational Crisis Communication Theory (SCCT) sebagai kerangka teoritikal untuk memahafami pengurusan krisis. |
format |
Academic Exercise |
author |
Har Sook Wai |
author_facet |
Har Sook Wai |
author_sort |
Har Sook Wai |
title |
Strategi dan teknik pengamal perhubungan awam dalam pengurusan krisis banjir di Sabah |
title_short |
Strategi dan teknik pengamal perhubungan awam dalam pengurusan krisis banjir di Sabah |
title_full |
Strategi dan teknik pengamal perhubungan awam dalam pengurusan krisis banjir di Sabah |
title_fullStr |
Strategi dan teknik pengamal perhubungan awam dalam pengurusan krisis banjir di Sabah |
title_full_unstemmed |
Strategi dan teknik pengamal perhubungan awam dalam pengurusan krisis banjir di Sabah |
title_sort |
strategi dan teknik pengamal perhubungan awam dalam pengurusan krisis banjir di sabah |
publishDate |
2022 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35363/1/24%20PAGES.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35363/2/FULLTEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35363/ |
_version_ |
1765298045393567744 |
score |
13.160551 |