Pelaksanaan amali dengan minat terhadap pembelajaran sains di sekolah kurang murid daerah Kota Belud, Sabah

Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti hubungan antara pelaksanaan amali dengan minat terhadap pembelajaran sains dalam kalangan murid Tahun Lima di sekolah rendah luar bandar kategori Sekolah Kurang Murid di daerah Kota Belud, Sabah. Kajian kuantitatif mengaplikasikan reka bentuk kaedah tinj...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Crispina Gregory K Han, Mohammad Azri Amatan, Evonne Lai
Format: Article
Language:English
English
Published: Secholian Publication 2022
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34789/1/ABSTRAK.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34789/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34789/
https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1668
https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i8.1668
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.34789
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.347892022-11-10T12:14:37Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34789/ Pelaksanaan amali dengan minat terhadap pembelajaran sains di sekolah kurang murid daerah Kota Belud, Sabah Crispina Gregory K Han Mohammad Azri Amatan Evonne Lai LB1555-1602 Elementary or public school education LC8-6691 Special aspects of education Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti hubungan antara pelaksanaan amali dengan minat terhadap pembelajaran sains dalam kalangan murid Tahun Lima di sekolah rendah luar bandar kategori Sekolah Kurang Murid di daerah Kota Belud, Sabah. Kajian kuantitatif mengaplikasikan reka bentuk kaedah tinjauan jenis hirisan-rentas dengan menggunakan teknik persampelan rawak mudah. Sampel kajian terdiri daripada 195 murid sekolah rendah di Daerah Kota Belud melibatkan sembilan belas sekolah rendah kategori Sekolah Kurang Murid. Instrumen kajian terdiri daripada Soal Selidik Persepsi Minat Murid Terhadap Pembelajaran Sains dan juga Soal Selidik Pelaksanaan Aktiviti Amali. Data yang diperoleh dianalisis menggunakan perisian IBM Statistic Package for Social Science (SPSS) Versi 26.0. Hasil ujian Korelasi Pearson Product Momen menunjukkan kekuatan hubungan rendah ke sederhana (r=.288) antara pelaksanaan amali dalam pengajaran dan pembelajaran sains dengan minat terhadap pembelajaran sains. Dapatan ini mengesahkan wujud hubungan positif linear antara pelaksanaan amali dalam pengajaran dan pembelajaran sains dengan minat terhadap pembelajaran sains. Dapatan ini menunjukkan, semakin tinggi pelaksanaan amali maka semakin tinggi minat murid terhadap pembelajaran sains di Sekolah Kurang Murid luar bandar di daerah Kota Belud, Sabah. Secholian Publication 2022-08-27 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34789/1/ABSTRAK.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34789/2/FULLTEXT.pdf Crispina Gregory K Han and Mohammad Azri Amatan and Evonne Lai (2022) Pelaksanaan amali dengan minat terhadap pembelajaran sains di sekolah kurang murid daerah Kota Belud, Sabah. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities, 7. pp. 1-8. ISSN 2504-8562 https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1668 https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i8.1668
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic LB1555-1602 Elementary or public school education
LC8-6691 Special aspects of education
spellingShingle LB1555-1602 Elementary or public school education
LC8-6691 Special aspects of education
Crispina Gregory K Han
Mohammad Azri Amatan
Evonne Lai
Pelaksanaan amali dengan minat terhadap pembelajaran sains di sekolah kurang murid daerah Kota Belud, Sabah
description Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti hubungan antara pelaksanaan amali dengan minat terhadap pembelajaran sains dalam kalangan murid Tahun Lima di sekolah rendah luar bandar kategori Sekolah Kurang Murid di daerah Kota Belud, Sabah. Kajian kuantitatif mengaplikasikan reka bentuk kaedah tinjauan jenis hirisan-rentas dengan menggunakan teknik persampelan rawak mudah. Sampel kajian terdiri daripada 195 murid sekolah rendah di Daerah Kota Belud melibatkan sembilan belas sekolah rendah kategori Sekolah Kurang Murid. Instrumen kajian terdiri daripada Soal Selidik Persepsi Minat Murid Terhadap Pembelajaran Sains dan juga Soal Selidik Pelaksanaan Aktiviti Amali. Data yang diperoleh dianalisis menggunakan perisian IBM Statistic Package for Social Science (SPSS) Versi 26.0. Hasil ujian Korelasi Pearson Product Momen menunjukkan kekuatan hubungan rendah ke sederhana (r=.288) antara pelaksanaan amali dalam pengajaran dan pembelajaran sains dengan minat terhadap pembelajaran sains. Dapatan ini mengesahkan wujud hubungan positif linear antara pelaksanaan amali dalam pengajaran dan pembelajaran sains dengan minat terhadap pembelajaran sains. Dapatan ini menunjukkan, semakin tinggi pelaksanaan amali maka semakin tinggi minat murid terhadap pembelajaran sains di Sekolah Kurang Murid luar bandar di daerah Kota Belud, Sabah.
format Article
author Crispina Gregory K Han
Mohammad Azri Amatan
Evonne Lai
author_facet Crispina Gregory K Han
Mohammad Azri Amatan
Evonne Lai
author_sort Crispina Gregory K Han
title Pelaksanaan amali dengan minat terhadap pembelajaran sains di sekolah kurang murid daerah Kota Belud, Sabah
title_short Pelaksanaan amali dengan minat terhadap pembelajaran sains di sekolah kurang murid daerah Kota Belud, Sabah
title_full Pelaksanaan amali dengan minat terhadap pembelajaran sains di sekolah kurang murid daerah Kota Belud, Sabah
title_fullStr Pelaksanaan amali dengan minat terhadap pembelajaran sains di sekolah kurang murid daerah Kota Belud, Sabah
title_full_unstemmed Pelaksanaan amali dengan minat terhadap pembelajaran sains di sekolah kurang murid daerah Kota Belud, Sabah
title_sort pelaksanaan amali dengan minat terhadap pembelajaran sains di sekolah kurang murid daerah kota belud, sabah
publisher Secholian Publication
publishDate 2022
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34789/1/ABSTRAK.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34789/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34789/
https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1668
https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i8.1668
_version_ 1760231342082097152
score 13.211869