Analisis semiotik watak dalam filem "terbaik dari langit"

Kajian ini menganalisis sistem tanda dan penanda yang membawa makna dalam aspek watak dan perwatakan dalam filem. Filem Terbaik Dari Langit yang diterbitkan pada tahun 2014 digunakan sebagai bahan kajian. Dalam konteks penelitian ini, filem merupakan sebuah teks yang penuh makna dan multi tafsir yan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: M Fazmi Hisham, Zairul Anuar Md Dawam, Imelda Ann Achin
Format: Article
Language:English
English
Published: Global Academic Excellence 2019
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33680/1/Analisis%20semiotik%20watak%20dalam%20filem%20Terbaik%20dari%20langit.ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33680/2/Analisis%20semiotik%20watak%20dalam%20filem%20terbaik%20dari%20langit.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33680/
https://www.researchgate.net/publication/335174921_Analisis_Semiotik_Watak_dalam_Filem_Terbaik_dari_Langit
https://doi.org/10.35631/ijham.250010
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini menganalisis sistem tanda dan penanda yang membawa makna dalam aspek watak dan perwatakan dalam filem. Filem Terbaik Dari Langit yang diterbitkan pada tahun 2014 digunakan sebagai bahan kajian. Dalam konteks penelitian ini, filem merupakan sebuah teks yang penuh makna dan multi tafsir yang tersusun dari penanda dan petanda. Ini sesuai dengan gagasan ahli teori semiotik Roland Barthes yang mengembangkan sistem tanda Pierce kepada yang lebih luas iaitu dua tahap signifikasi penanda dan petanda kepada detonasi, konotasi dan mitos. Detonasi adalah apa yang kita lihat melalui gambar/visual/imej. Konotasi pula apa yang kita dapat fikirkan tentang maknanya. Oleh itu pengkaji merumuskan masalah sebagai berikut: bagaimana konstruksi makna dalam filem pilihan dihubungkan dengan analisis watak dan semiotik. Pemilihan adegan-adegan pada watak tertentu dalam filem akan diteliti bagi tujuan mendapatkan sistem tanda yang cuba diketengahkan. Kajian ini mendapati sesebuah filem yang memaparkan naratif hubungan sosial budaya tidak hanya semata-mata sebuah gambar bergerak tetapi banyak melibatkan mesej tertentu yang cuba disampaikan menerusi sistem tanda dan makna. Sistem tanda dan makna ini tidak mudah di perolehi dengan hanya menonton sebuah naratif dan teknik sinematografi semata-mata tetapi perlu berhubungan dengan sosial dan realiti kehidupan manusia. Filem adalah wacana dari realiti masyarakat dan berbeza dari renungan dari realiti di mana filem membentuk dan menghadirkan kembali realiti berdasarkan kod, konvensyen, dan ideologi dari kebudayaan (Sobur, 2009: 128). Karya filem dibangunkan dengan sistem tanda semata-mata yang merupakan simbol-simbol daripada verbal mahu pun non-verbal yang memiliki makna sama ada makna denotatif, mahu pun makna konotatif.