Minat murid berpencapaian rendah terhadap pembelajaran
Kajian ini dilakukan untuk mengenal pasti minat ke sekolah dan tahap penglibatan murid berpencapaian rendah dalam pembelajaran. Kajian adalah berdasarkan reka bentuk kuantitatif dengan menggunakan soal selidik sebagai instumen utama. Sampel kajian melibatkan 40 orang murid berpencapaian rendah di se...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | Malay Malay |
Published: |
Kementerian Pendidikan Malaysia
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33250/1/Minat%20murid%20berpencapaian%20rendah%20terhadap%20pembelajaran.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33250/3/Minat%20murid%20berpencapaian%20rendah%20terhadap%20pembelajaran%20_ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33250/ https://www.moe.gov.my/menumedia/media-cetak/penerbitan/jurnal/3146-jurnal-penyelidikan-pendidikan-jilid-20-tahun-2019/file |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.ums.eprints.33250 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ums.eprints.332502022-07-16T10:10:02Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33250/ Minat murid berpencapaian rendah terhadap pembelajaran Christina Andin Rosmiza Mohd Zainol Wong, Hock Chuo Rohana Hamzah LB5-3640 Theory and practice of education Kajian ini dilakukan untuk mengenal pasti minat ke sekolah dan tahap penglibatan murid berpencapaian rendah dalam pembelajaran. Kajian adalah berdasarkan reka bentuk kuantitatif dengan menggunakan soal selidik sebagai instumen utama. Sampel kajian melibatkan 40 orang murid berpencapaian rendah di sebuah sekolah menengah di pusat bandar Kota Kinabalu. Kajian menunjukkan sebahagian besar murid tidak merasa seronok ke sekolah. Tahap penglibatan dalam pembelajaran juga pada tahap rendah. Murid merasakan pendekatan pengajaran guru sebagai kurang menarik minat mereka untuk belajar. Sokongan keluarga dan rakan sebaya juga menjadi faktor murid tidak minat terhadap pembelajaran. Hasil kajian ini memberikan justifikasi bahawa program motivasi yang khusus kepada murid pencapaian rendah sangat diperlukan. Seterusnya faktor pengajaran guru, sokongan keluarga dan rakan sebaya perlu diberi pertimbangan sewajarnya dalam merangka sebarang program motivasi untuk murid pencapaian rendah. Kementerian Pendidikan Malaysia 2019 Article PeerReviewed text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33250/1/Minat%20murid%20berpencapaian%20rendah%20terhadap%20pembelajaran.pdf text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33250/3/Minat%20murid%20berpencapaian%20rendah%20terhadap%20pembelajaran%20_ABSTRACT.pdf Christina Andin and Rosmiza Mohd Zainol and Wong, Hock Chuo and Rohana Hamzah (2019) Minat murid berpencapaian rendah terhadap pembelajaran. Jurnal Penyelidikan Pendidikan, 20. pp. 156-170. ISSN 1511-6530 https://www.moe.gov.my/menumedia/media-cetak/penerbitan/jurnal/3146-jurnal-penyelidikan-pendidikan-jilid-20-tahun-2019/file |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
building |
UMS Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sabah |
content_source |
UMS Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.ums.edu.my/ |
language |
Malay Malay |
topic |
LB5-3640 Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB5-3640 Theory and practice of education Christina Andin Rosmiza Mohd Zainol Wong, Hock Chuo Rohana Hamzah Minat murid berpencapaian rendah terhadap pembelajaran |
description |
Kajian ini dilakukan untuk mengenal pasti minat ke sekolah dan tahap penglibatan murid berpencapaian rendah dalam pembelajaran. Kajian adalah berdasarkan reka bentuk kuantitatif dengan menggunakan soal selidik sebagai instumen utama. Sampel kajian melibatkan 40 orang murid berpencapaian rendah di sebuah sekolah menengah di pusat bandar Kota Kinabalu. Kajian menunjukkan sebahagian besar murid tidak merasa seronok ke sekolah. Tahap penglibatan dalam pembelajaran juga pada tahap rendah. Murid merasakan pendekatan pengajaran guru sebagai kurang menarik minat mereka untuk belajar. Sokongan keluarga dan rakan sebaya juga menjadi faktor murid tidak minat terhadap pembelajaran. Hasil kajian ini memberikan justifikasi bahawa program motivasi yang khusus kepada murid pencapaian rendah sangat diperlukan. Seterusnya faktor pengajaran guru, sokongan keluarga dan rakan sebaya perlu diberi pertimbangan sewajarnya dalam merangka sebarang program motivasi untuk murid pencapaian rendah. |
format |
Article |
author |
Christina Andin Rosmiza Mohd Zainol Wong, Hock Chuo Rohana Hamzah |
author_facet |
Christina Andin Rosmiza Mohd Zainol Wong, Hock Chuo Rohana Hamzah |
author_sort |
Christina Andin |
title |
Minat murid berpencapaian rendah terhadap pembelajaran |
title_short |
Minat murid berpencapaian rendah terhadap pembelajaran |
title_full |
Minat murid berpencapaian rendah terhadap pembelajaran |
title_fullStr |
Minat murid berpencapaian rendah terhadap pembelajaran |
title_full_unstemmed |
Minat murid berpencapaian rendah terhadap pembelajaran |
title_sort |
minat murid berpencapaian rendah terhadap pembelajaran |
publisher |
Kementerian Pendidikan Malaysia |
publishDate |
2019 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33250/1/Minat%20murid%20berpencapaian%20rendah%20terhadap%20pembelajaran.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33250/3/Minat%20murid%20berpencapaian%20rendah%20terhadap%20pembelajaran%20_ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33250/ https://www.moe.gov.my/menumedia/media-cetak/penerbitan/jurnal/3146-jurnal-penyelidikan-pendidikan-jilid-20-tahun-2019/file |
_version_ |
1760231138516795392 |
score |
13.214268 |