Minat murid berpencapaian rendah terhadap pembelajaran

Kajian ini dilakukan untuk mengenal pasti minat ke sekolah dan tahap penglibatan murid berpencapaian rendah dalam pembelajaran. Kajian adalah berdasarkan reka bentuk kuantitatif dengan menggunakan soal selidik sebagai instumen utama. Sampel kajian melibatkan 40 orang murid berpencapaian rendah di se...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Christina Andin, Rosmiza Mohd Zainol, Wong, Hock Chuo, Rohana Hamzah
Format: Article
Language:Malay
Malay
Published: Kementerian Pendidikan Malaysia 2019
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33250/1/Minat%20murid%20berpencapaian%20rendah%20terhadap%20pembelajaran.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33250/3/Minat%20murid%20berpencapaian%20rendah%20terhadap%20pembelajaran%20_ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33250/
https://www.moe.gov.my/menumedia/media-cetak/penerbitan/jurnal/3146-jurnal-penyelidikan-pendidikan-jilid-20-tahun-2019/file
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.33250
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.332502022-07-16T10:10:02Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33250/ Minat murid berpencapaian rendah terhadap pembelajaran Christina Andin Rosmiza Mohd Zainol Wong, Hock Chuo Rohana Hamzah LB5-3640 Theory and practice of education Kajian ini dilakukan untuk mengenal pasti minat ke sekolah dan tahap penglibatan murid berpencapaian rendah dalam pembelajaran. Kajian adalah berdasarkan reka bentuk kuantitatif dengan menggunakan soal selidik sebagai instumen utama. Sampel kajian melibatkan 40 orang murid berpencapaian rendah di sebuah sekolah menengah di pusat bandar Kota Kinabalu. Kajian menunjukkan sebahagian besar murid tidak merasa seronok ke sekolah. Tahap penglibatan dalam pembelajaran juga pada tahap rendah. Murid merasakan pendekatan pengajaran guru sebagai kurang menarik minat mereka untuk belajar. Sokongan keluarga dan rakan sebaya juga menjadi faktor murid tidak minat terhadap pembelajaran. Hasil kajian ini memberikan justifikasi bahawa program motivasi yang khusus kepada murid pencapaian rendah sangat diperlukan. Seterusnya faktor pengajaran guru, sokongan keluarga dan rakan sebaya perlu diberi pertimbangan sewajarnya dalam merangka sebarang program motivasi untuk murid pencapaian rendah. Kementerian Pendidikan Malaysia 2019 Article PeerReviewed text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33250/1/Minat%20murid%20berpencapaian%20rendah%20terhadap%20pembelajaran.pdf text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33250/3/Minat%20murid%20berpencapaian%20rendah%20terhadap%20pembelajaran%20_ABSTRACT.pdf Christina Andin and Rosmiza Mohd Zainol and Wong, Hock Chuo and Rohana Hamzah (2019) Minat murid berpencapaian rendah terhadap pembelajaran. Jurnal Penyelidikan Pendidikan, 20. pp. 156-170. ISSN 1511-6530 https://www.moe.gov.my/menumedia/media-cetak/penerbitan/jurnal/3146-jurnal-penyelidikan-pendidikan-jilid-20-tahun-2019/file
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language Malay
Malay
topic LB5-3640 Theory and practice of education
spellingShingle LB5-3640 Theory and practice of education
Christina Andin
Rosmiza Mohd Zainol
Wong, Hock Chuo
Rohana Hamzah
Minat murid berpencapaian rendah terhadap pembelajaran
description Kajian ini dilakukan untuk mengenal pasti minat ke sekolah dan tahap penglibatan murid berpencapaian rendah dalam pembelajaran. Kajian adalah berdasarkan reka bentuk kuantitatif dengan menggunakan soal selidik sebagai instumen utama. Sampel kajian melibatkan 40 orang murid berpencapaian rendah di sebuah sekolah menengah di pusat bandar Kota Kinabalu. Kajian menunjukkan sebahagian besar murid tidak merasa seronok ke sekolah. Tahap penglibatan dalam pembelajaran juga pada tahap rendah. Murid merasakan pendekatan pengajaran guru sebagai kurang menarik minat mereka untuk belajar. Sokongan keluarga dan rakan sebaya juga menjadi faktor murid tidak minat terhadap pembelajaran. Hasil kajian ini memberikan justifikasi bahawa program motivasi yang khusus kepada murid pencapaian rendah sangat diperlukan. Seterusnya faktor pengajaran guru, sokongan keluarga dan rakan sebaya perlu diberi pertimbangan sewajarnya dalam merangka sebarang program motivasi untuk murid pencapaian rendah.
format Article
author Christina Andin
Rosmiza Mohd Zainol
Wong, Hock Chuo
Rohana Hamzah
author_facet Christina Andin
Rosmiza Mohd Zainol
Wong, Hock Chuo
Rohana Hamzah
author_sort Christina Andin
title Minat murid berpencapaian rendah terhadap pembelajaran
title_short Minat murid berpencapaian rendah terhadap pembelajaran
title_full Minat murid berpencapaian rendah terhadap pembelajaran
title_fullStr Minat murid berpencapaian rendah terhadap pembelajaran
title_full_unstemmed Minat murid berpencapaian rendah terhadap pembelajaran
title_sort minat murid berpencapaian rendah terhadap pembelajaran
publisher Kementerian Pendidikan Malaysia
publishDate 2019
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33250/1/Minat%20murid%20berpencapaian%20rendah%20terhadap%20pembelajaran.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33250/3/Minat%20murid%20berpencapaian%20rendah%20terhadap%20pembelajaran%20_ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33250/
https://www.moe.gov.my/menumedia/media-cetak/penerbitan/jurnal/3146-jurnal-penyelidikan-pendidikan-jilid-20-tahun-2019/file
_version_ 1760231138516795392
score 13.214268