Keberkesanan pengajaran dan pembelajaran dalam talian bagi kursus penghayatan etika dan peradaban (PEdP): Kajian kes di kalangan pelajar prasiswazah di Universiti Malaysia Sabah
Kursus Penghayatan Etika dan Peradaban (PEdP) merupakan kursus wajib universiti sebagai ganti kepada kursus Hubungan Etnik di peringkat Institusi Pengajian Tinggi (IPT) yang mula diperkenalkan pada tahun 2020. Sebagai kursus baharu, antara objektifnya ialah untuk memastikan pelajar agar dapat mengha...
Saved in:
Main Authors: | , , , , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English English |
Published: |
Global Academic Excellence
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33046/2/Keberkesanan%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20dalam%20talian%20bagi%20kursus%20penghayatan%20etika%20dan%20peradaban%20%28PEdP%29.ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33046/1/Keberkesanan%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20dalam%20talian%20bagi%20kursus%20penghayatan%20etika%20dan%20peradaban%20%28PEdP%29%20Kajian%20kes%20di%20kalangan%20pelajar%20prasiswa.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33046/ http://www.ijlgc.com/PDF/IJLGC-2021-23-04-04.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.ums.eprints.33046 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ums.eprints.330462022-07-08T09:41:29Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33046/ Keberkesanan pengajaran dan pembelajaran dalam talian bagi kursus penghayatan etika dan peradaban (PEdP): Kajian kes di kalangan pelajar prasiswazah di Universiti Malaysia Sabah Mohd Sohaimi Esa Abang Mohd Razif Abang Muis Romzi Ationg Irma Wani Othman Siti Aidah Lukin @ Lokin Saifulazry Mokhtar Sharifah Darmia Sharif Adam LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Kursus Penghayatan Etika dan Peradaban (PEdP) merupakan kursus wajib universiti sebagai ganti kepada kursus Hubungan Etnik di peringkat Institusi Pengajian Tinggi (IPT) yang mula diperkenalkan pada tahun 2020. Sebagai kursus baharu, antara objektifnya ialah untuk memastikan pelajar agar dapat menghayati etika dan peradaban yang wujud dalam masyarakat kepelbagaian etnik di Malaysia. Justeru itu, Amalan Pendidikan Berimpak Tinggi (HEPs) dipraktikkan dalam Pengajaran dan Pembelajaran (PnP) agar pelajar dapat memperteguhkan lagi pemikiran kritikal dan analitikal mereka bagi menangani kehidupan yang lebih mencabar pada masa kini dan akan dating. Justeru itu, kertas kerja ini membincangkan tentang keberkesanan PnP dalam talian bagi kursus PEdP tersebut sesuai dengan keadaan norma baharu pada masa kini. Bagi meninjau keberkesanannya, kajian telah dibuat dalam kalangan pelajar Universiti Malaysia Sabah (UMS). Antara perkara yang disentuh dalam kajian tersebut termasuklah objektif, kurikulum dan kaedah PnP. Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa matlamat asas dan objektif kursus ini tercapai walaupun dibuat dalam talian sepenuhnya, tetapi ia diandaikan bahawa pencapaian akan lebih ketara sekiranya ianya diajar menggunakan kaedah tradisional iaitu melalui kaedah pengajaran adan pembelajaran secara bersemuka. Global Academic Excellence 2021-04-30 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33046/2/Keberkesanan%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20dalam%20talian%20bagi%20kursus%20penghayatan%20etika%20dan%20peradaban%20%28PEdP%29.ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33046/1/Keberkesanan%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20dalam%20talian%20bagi%20kursus%20penghayatan%20etika%20dan%20peradaban%20%28PEdP%29%20Kajian%20kes%20di%20kalangan%20pelajar%20prasiswa.pdf Mohd Sohaimi Esa and Abang Mohd Razif Abang Muis and Romzi Ationg and Irma Wani Othman and Siti Aidah Lukin @ Lokin and Saifulazry Mokhtar and Sharifah Darmia Sharif Adam (2021) Keberkesanan pengajaran dan pembelajaran dalam talian bagi kursus penghayatan etika dan peradaban (PEdP): Kajian kes di kalangan pelajar prasiswazah di Universiti Malaysia Sabah. International Journal of Law, Government and Communication, 6. pp. 57-67. ISSN 0128-1763 http://www.ijlgc.com/PDF/IJLGC-2021-23-04-04.pdf doi:10.35631/IJLGC.623004 |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
building |
UMS Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sabah |
content_source |
UMS Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.ums.edu.my/ |
language |
English English |
topic |
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) |
spellingShingle |
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Mohd Sohaimi Esa Abang Mohd Razif Abang Muis Romzi Ationg Irma Wani Othman Siti Aidah Lukin @ Lokin Saifulazry Mokhtar Sharifah Darmia Sharif Adam Keberkesanan pengajaran dan pembelajaran dalam talian bagi kursus penghayatan etika dan peradaban (PEdP): Kajian kes di kalangan pelajar prasiswazah di Universiti Malaysia Sabah |
description |
Kursus Penghayatan Etika dan Peradaban (PEdP) merupakan kursus wajib universiti sebagai ganti kepada kursus Hubungan Etnik di peringkat Institusi Pengajian Tinggi (IPT) yang mula diperkenalkan pada tahun 2020. Sebagai kursus baharu, antara objektifnya ialah untuk memastikan pelajar agar dapat menghayati etika dan peradaban yang wujud dalam masyarakat kepelbagaian etnik di Malaysia. Justeru itu, Amalan Pendidikan Berimpak Tinggi (HEPs) dipraktikkan dalam Pengajaran dan Pembelajaran (PnP) agar pelajar dapat memperteguhkan lagi pemikiran kritikal dan analitikal mereka bagi menangani kehidupan yang lebih mencabar pada masa kini dan akan dating. Justeru itu, kertas kerja ini membincangkan tentang keberkesanan PnP dalam talian bagi kursus PEdP tersebut sesuai dengan keadaan norma baharu pada masa kini. Bagi meninjau keberkesanannya, kajian telah dibuat dalam kalangan pelajar Universiti Malaysia Sabah (UMS). Antara perkara yang disentuh dalam kajian tersebut termasuklah objektif, kurikulum dan kaedah PnP. Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa matlamat asas dan objektif kursus ini tercapai walaupun dibuat dalam talian sepenuhnya, tetapi ia diandaikan bahawa pencapaian akan lebih ketara sekiranya ianya diajar menggunakan kaedah tradisional iaitu melalui kaedah pengajaran adan pembelajaran secara bersemuka. |
format |
Article |
author |
Mohd Sohaimi Esa Abang Mohd Razif Abang Muis Romzi Ationg Irma Wani Othman Siti Aidah Lukin @ Lokin Saifulazry Mokhtar Sharifah Darmia Sharif Adam |
author_facet |
Mohd Sohaimi Esa Abang Mohd Razif Abang Muis Romzi Ationg Irma Wani Othman Siti Aidah Lukin @ Lokin Saifulazry Mokhtar Sharifah Darmia Sharif Adam |
author_sort |
Mohd Sohaimi Esa |
title |
Keberkesanan pengajaran dan pembelajaran dalam talian bagi kursus penghayatan etika dan peradaban (PEdP): Kajian kes di kalangan pelajar prasiswazah di Universiti Malaysia Sabah |
title_short |
Keberkesanan pengajaran dan pembelajaran dalam talian bagi kursus penghayatan etika dan peradaban (PEdP): Kajian kes di kalangan pelajar prasiswazah di Universiti Malaysia Sabah |
title_full |
Keberkesanan pengajaran dan pembelajaran dalam talian bagi kursus penghayatan etika dan peradaban (PEdP): Kajian kes di kalangan pelajar prasiswazah di Universiti Malaysia Sabah |
title_fullStr |
Keberkesanan pengajaran dan pembelajaran dalam talian bagi kursus penghayatan etika dan peradaban (PEdP): Kajian kes di kalangan pelajar prasiswazah di Universiti Malaysia Sabah |
title_full_unstemmed |
Keberkesanan pengajaran dan pembelajaran dalam talian bagi kursus penghayatan etika dan peradaban (PEdP): Kajian kes di kalangan pelajar prasiswazah di Universiti Malaysia Sabah |
title_sort |
keberkesanan pengajaran dan pembelajaran dalam talian bagi kursus penghayatan etika dan peradaban (pedp): kajian kes di kalangan pelajar prasiswazah di universiti malaysia sabah |
publisher |
Global Academic Excellence |
publishDate |
2021 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33046/2/Keberkesanan%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20dalam%20talian%20bagi%20kursus%20penghayatan%20etika%20dan%20peradaban%20%28PEdP%29.ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33046/1/Keberkesanan%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20dalam%20talian%20bagi%20kursus%20penghayatan%20etika%20dan%20peradaban%20%28PEdP%29%20Kajian%20kes%20di%20kalangan%20pelajar%20prasiswa.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33046/ http://www.ijlgc.com/PDF/IJLGC-2021-23-04-04.pdf |
_version_ |
1760231110359384064 |
score |
13.209306 |