Keberkesanan pengajaran dan pembelajaran dalam talian bagi kursus penghayatan etika dan peradaban (PEdP): Kajian kes di kalangan pelajar prasiswazah di Universiti Malaysia Sabah

Kursus Penghayatan Etika dan Peradaban (PEdP) merupakan kursus wajib universiti sebagai ganti kepada kursus Hubungan Etnik di peringkat Institusi Pengajian Tinggi (IPT) yang mula diperkenalkan pada tahun 2020. Sebagai kursus baharu, antara objektifnya ialah untuk memastikan pelajar agar dapat mengha...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Sohaimi Esa, Abang Mohd Razif Abang Muis, Romzi Ationg, Irma Wani Othman, Siti Aidah Lukin @ Lokin, Saifulazry Mokhtar, Sharifah Darmia Sharif Adam
Format: Article
Language:English
English
Published: Global Academic Excellence 2021
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33046/2/Keberkesanan%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20dalam%20talian%20bagi%20kursus%20penghayatan%20etika%20dan%20peradaban%20%28PEdP%29.ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33046/1/Keberkesanan%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20dalam%20talian%20bagi%20kursus%20penghayatan%20etika%20dan%20peradaban%20%28PEdP%29%20Kajian%20kes%20di%20kalangan%20pelajar%20prasiswa.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33046/
http://www.ijlgc.com/PDF/IJLGC-2021-23-04-04.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.33046
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.330462022-07-08T09:41:29Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33046/ Keberkesanan pengajaran dan pembelajaran dalam talian bagi kursus penghayatan etika dan peradaban (PEdP): Kajian kes di kalangan pelajar prasiswazah di Universiti Malaysia Sabah Mohd Sohaimi Esa Abang Mohd Razif Abang Muis Romzi Ationg Irma Wani Othman Siti Aidah Lukin @ Lokin Saifulazry Mokhtar Sharifah Darmia Sharif Adam LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Kursus Penghayatan Etika dan Peradaban (PEdP) merupakan kursus wajib universiti sebagai ganti kepada kursus Hubungan Etnik di peringkat Institusi Pengajian Tinggi (IPT) yang mula diperkenalkan pada tahun 2020. Sebagai kursus baharu, antara objektifnya ialah untuk memastikan pelajar agar dapat menghayati etika dan peradaban yang wujud dalam masyarakat kepelbagaian etnik di Malaysia. Justeru itu, Amalan Pendidikan Berimpak Tinggi (HEPs) dipraktikkan dalam Pengajaran dan Pembelajaran (PnP) agar pelajar dapat memperteguhkan lagi pemikiran kritikal dan analitikal mereka bagi menangani kehidupan yang lebih mencabar pada masa kini dan akan dating. Justeru itu, kertas kerja ini membincangkan tentang keberkesanan PnP dalam talian bagi kursus PEdP tersebut sesuai dengan keadaan norma baharu pada masa kini. Bagi meninjau keberkesanannya, kajian telah dibuat dalam kalangan pelajar Universiti Malaysia Sabah (UMS). Antara perkara yang disentuh dalam kajian tersebut termasuklah objektif, kurikulum dan kaedah PnP. Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa matlamat asas dan objektif kursus ini tercapai walaupun dibuat dalam talian sepenuhnya, tetapi ia diandaikan bahawa pencapaian akan lebih ketara sekiranya ianya diajar menggunakan kaedah tradisional iaitu melalui kaedah pengajaran adan pembelajaran secara bersemuka. Global Academic Excellence 2021-04-30 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33046/2/Keberkesanan%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20dalam%20talian%20bagi%20kursus%20penghayatan%20etika%20dan%20peradaban%20%28PEdP%29.ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33046/1/Keberkesanan%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20dalam%20talian%20bagi%20kursus%20penghayatan%20etika%20dan%20peradaban%20%28PEdP%29%20Kajian%20kes%20di%20kalangan%20pelajar%20prasiswa.pdf Mohd Sohaimi Esa and Abang Mohd Razif Abang Muis and Romzi Ationg and Irma Wani Othman and Siti Aidah Lukin @ Lokin and Saifulazry Mokhtar and Sharifah Darmia Sharif Adam (2021) Keberkesanan pengajaran dan pembelajaran dalam talian bagi kursus penghayatan etika dan peradaban (PEdP): Kajian kes di kalangan pelajar prasiswazah di Universiti Malaysia Sabah. International Journal of Law, Government and Communication, 6. pp. 57-67. ISSN 0128-1763 http://www.ijlgc.com/PDF/IJLGC-2021-23-04-04.pdf doi:10.35631/IJLGC.623004
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
spellingShingle LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Mohd Sohaimi Esa
Abang Mohd Razif Abang Muis
Romzi Ationg
Irma Wani Othman
Siti Aidah Lukin @ Lokin
Saifulazry Mokhtar
Sharifah Darmia Sharif Adam
Keberkesanan pengajaran dan pembelajaran dalam talian bagi kursus penghayatan etika dan peradaban (PEdP): Kajian kes di kalangan pelajar prasiswazah di Universiti Malaysia Sabah
description Kursus Penghayatan Etika dan Peradaban (PEdP) merupakan kursus wajib universiti sebagai ganti kepada kursus Hubungan Etnik di peringkat Institusi Pengajian Tinggi (IPT) yang mula diperkenalkan pada tahun 2020. Sebagai kursus baharu, antara objektifnya ialah untuk memastikan pelajar agar dapat menghayati etika dan peradaban yang wujud dalam masyarakat kepelbagaian etnik di Malaysia. Justeru itu, Amalan Pendidikan Berimpak Tinggi (HEPs) dipraktikkan dalam Pengajaran dan Pembelajaran (PnP) agar pelajar dapat memperteguhkan lagi pemikiran kritikal dan analitikal mereka bagi menangani kehidupan yang lebih mencabar pada masa kini dan akan dating. Justeru itu, kertas kerja ini membincangkan tentang keberkesanan PnP dalam talian bagi kursus PEdP tersebut sesuai dengan keadaan norma baharu pada masa kini. Bagi meninjau keberkesanannya, kajian telah dibuat dalam kalangan pelajar Universiti Malaysia Sabah (UMS). Antara perkara yang disentuh dalam kajian tersebut termasuklah objektif, kurikulum dan kaedah PnP. Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa matlamat asas dan objektif kursus ini tercapai walaupun dibuat dalam talian sepenuhnya, tetapi ia diandaikan bahawa pencapaian akan lebih ketara sekiranya ianya diajar menggunakan kaedah tradisional iaitu melalui kaedah pengajaran adan pembelajaran secara bersemuka.
format Article
author Mohd Sohaimi Esa
Abang Mohd Razif Abang Muis
Romzi Ationg
Irma Wani Othman
Siti Aidah Lukin @ Lokin
Saifulazry Mokhtar
Sharifah Darmia Sharif Adam
author_facet Mohd Sohaimi Esa
Abang Mohd Razif Abang Muis
Romzi Ationg
Irma Wani Othman
Siti Aidah Lukin @ Lokin
Saifulazry Mokhtar
Sharifah Darmia Sharif Adam
author_sort Mohd Sohaimi Esa
title Keberkesanan pengajaran dan pembelajaran dalam talian bagi kursus penghayatan etika dan peradaban (PEdP): Kajian kes di kalangan pelajar prasiswazah di Universiti Malaysia Sabah
title_short Keberkesanan pengajaran dan pembelajaran dalam talian bagi kursus penghayatan etika dan peradaban (PEdP): Kajian kes di kalangan pelajar prasiswazah di Universiti Malaysia Sabah
title_full Keberkesanan pengajaran dan pembelajaran dalam talian bagi kursus penghayatan etika dan peradaban (PEdP): Kajian kes di kalangan pelajar prasiswazah di Universiti Malaysia Sabah
title_fullStr Keberkesanan pengajaran dan pembelajaran dalam talian bagi kursus penghayatan etika dan peradaban (PEdP): Kajian kes di kalangan pelajar prasiswazah di Universiti Malaysia Sabah
title_full_unstemmed Keberkesanan pengajaran dan pembelajaran dalam talian bagi kursus penghayatan etika dan peradaban (PEdP): Kajian kes di kalangan pelajar prasiswazah di Universiti Malaysia Sabah
title_sort keberkesanan pengajaran dan pembelajaran dalam talian bagi kursus penghayatan etika dan peradaban (pedp): kajian kes di kalangan pelajar prasiswazah di universiti malaysia sabah
publisher Global Academic Excellence
publishDate 2021
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33046/2/Keberkesanan%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20dalam%20talian%20bagi%20kursus%20penghayatan%20etika%20dan%20peradaban%20%28PEdP%29.ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33046/1/Keberkesanan%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20dalam%20talian%20bagi%20kursus%20penghayatan%20etika%20dan%20peradaban%20%28PEdP%29%20Kajian%20kes%20di%20kalangan%20pelajar%20prasiswa.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33046/
http://www.ijlgc.com/PDF/IJLGC-2021-23-04-04.pdf
_version_ 1760231110359384064
score 13.209306