Cabaran keusahawanan tuisyen pengajaran dan pembelajaran dalam kaedah interaktif: satu tinjauan awal
Kewujudan platform tuisyen menyokong untuk melahirkan kualiti pelajar yang berterusan tanpa bergantung sepenuhnya pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Namun, sejak pandemik Covid-19 melanda, proses PdP terjejas walaupun menggunakan teknologi kini seperti kaedah interaktif. Oleh itu, kajian ini di...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | Malay Malay |
Published: |
Academic Inspired Network (AIN)
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32710/1/Cabaran%20keusahawanan%20tuisyen%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20dalam%20kaedah%20interaktif.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32710/2/Cabaran%20keusahawanan%20tuisyen%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20dalam%20kaedah%20interaktif%20_ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32710/ http://www.ijafb.com/PDF/IJAFB-2021-37-11-12.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.ums.eprints.32710 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ums.eprints.327102022-06-09T00:46:16Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32710/ Cabaran keusahawanan tuisyen pengajaran dan pembelajaran dalam kaedah interaktif: satu tinjauan awal Mohd Maziz al-Hadi Moharam Saifulazry Mokhtar Irma Wani Othman Ismail Maidin HC10-1085 Economic history and conditions Kewujudan platform tuisyen menyokong untuk melahirkan kualiti pelajar yang berterusan tanpa bergantung sepenuhnya pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Namun, sejak pandemik Covid-19 melanda, proses PdP terjejas walaupun menggunakan teknologi kini seperti kaedah interaktif. Oleh itu, kajian ini dijalankan bagi mengenalpasti cabaran para keusahawanan tuisyen PdP dalam menggunakan kaedah interaktif. Beberapa tenaga pengajar tuisyen dipilih secara rawak sebagai instrument kajian. Hasil kajian mendapati terdapat tiga cabaran utama para keusahawanan yang juga pengajar tuisyen PdP dalam menggunakan kaedah interaktif iaitu pembelajaan kewangan, kemahiran ICT dan sosioekonomi pelajar. Oleh itu, implikasi kajian ini dapat menambahbaik kerjaya keusahawanan tuisyen PdP dalam penggunaan kaedah interaktif bagi menjamin kualiti pelajar yang berterusan mengikuti proses PdP. Hal ini juga selaras dengan misi dan visi Kementerian Pelajaran Malaysia dan menepati matlamat dalam industri revolusi 4.0 yang kini sedang diusahakan oleh negara mahupun diperingkat global. Academic Inspired Network (AIN) 2021 Article PeerReviewed text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32710/1/Cabaran%20keusahawanan%20tuisyen%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20dalam%20kaedah%20interaktif.pdf text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32710/2/Cabaran%20keusahawanan%20tuisyen%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20dalam%20kaedah%20interaktif%20_ABSTRACT.pdf Mohd Maziz al-Hadi Moharam and Saifulazry Mokhtar and Irma Wani Othman and Ismail Maidin (2021) Cabaran keusahawanan tuisyen pengajaran dan pembelajaran dalam kaedah interaktif: satu tinjauan awal. International Journal of Accounting, Finance and Business (IJAFB), 6. pp. 170-176. ISSN 0128-1844 http://www.ijafb.com/PDF/IJAFB-2021-37-11-12.pdf |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
building |
UMS Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sabah |
content_source |
UMS Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.ums.edu.my/ |
language |
Malay Malay |
topic |
HC10-1085 Economic history and conditions |
spellingShingle |
HC10-1085 Economic history and conditions Mohd Maziz al-Hadi Moharam Saifulazry Mokhtar Irma Wani Othman Ismail Maidin Cabaran keusahawanan tuisyen pengajaran dan pembelajaran dalam kaedah interaktif: satu tinjauan awal |
description |
Kewujudan platform tuisyen menyokong untuk melahirkan kualiti pelajar yang berterusan tanpa bergantung sepenuhnya pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Namun, sejak pandemik Covid-19 melanda, proses PdP terjejas walaupun menggunakan teknologi kini seperti kaedah interaktif. Oleh itu, kajian ini dijalankan bagi mengenalpasti cabaran para keusahawanan tuisyen PdP dalam menggunakan kaedah interaktif. Beberapa tenaga pengajar tuisyen dipilih secara rawak sebagai instrument kajian. Hasil kajian mendapati terdapat tiga cabaran utama para keusahawanan yang juga pengajar tuisyen PdP dalam menggunakan kaedah interaktif iaitu pembelajaan kewangan, kemahiran ICT dan sosioekonomi pelajar. Oleh itu, implikasi kajian ini dapat menambahbaik kerjaya keusahawanan tuisyen PdP dalam penggunaan kaedah interaktif bagi menjamin kualiti pelajar yang berterusan mengikuti proses PdP. Hal ini juga selaras dengan misi dan visi Kementerian Pelajaran Malaysia dan menepati matlamat dalam industri revolusi 4.0 yang kini sedang diusahakan oleh negara mahupun diperingkat global. |
format |
Article |
author |
Mohd Maziz al-Hadi Moharam Saifulazry Mokhtar Irma Wani Othman Ismail Maidin |
author_facet |
Mohd Maziz al-Hadi Moharam Saifulazry Mokhtar Irma Wani Othman Ismail Maidin |
author_sort |
Mohd Maziz al-Hadi Moharam |
title |
Cabaran keusahawanan tuisyen pengajaran dan pembelajaran dalam kaedah interaktif: satu tinjauan awal |
title_short |
Cabaran keusahawanan tuisyen pengajaran dan pembelajaran dalam kaedah interaktif: satu tinjauan awal |
title_full |
Cabaran keusahawanan tuisyen pengajaran dan pembelajaran dalam kaedah interaktif: satu tinjauan awal |
title_fullStr |
Cabaran keusahawanan tuisyen pengajaran dan pembelajaran dalam kaedah interaktif: satu tinjauan awal |
title_full_unstemmed |
Cabaran keusahawanan tuisyen pengajaran dan pembelajaran dalam kaedah interaktif: satu tinjauan awal |
title_sort |
cabaran keusahawanan tuisyen pengajaran dan pembelajaran dalam kaedah interaktif: satu tinjauan awal |
publisher |
Academic Inspired Network (AIN) |
publishDate |
2021 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32710/1/Cabaran%20keusahawanan%20tuisyen%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20dalam%20kaedah%20interaktif.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32710/2/Cabaran%20keusahawanan%20tuisyen%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20dalam%20kaedah%20interaktif%20_ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32710/ http://www.ijafb.com/PDF/IJAFB-2021-37-11-12.pdf |
_version_ |
1760231063574020096 |
score |
13.160551 |