Cabaran keusahawanan tuisyen pengajaran dan pembelajaran dalam kaedah interaktif: satu tinjauan awal

Kewujudan platform tuisyen menyokong untuk melahirkan kualiti pelajar yang berterusan tanpa bergantung sepenuhnya pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Namun, sejak pandemik Covid-19 melanda, proses PdP terjejas walaupun menggunakan teknologi kini seperti kaedah interaktif. Oleh itu, kajian ini di...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Maziz al-Hadi Moharam, Saifulazry Mokhtar, Irma Wani Othman, Ismail Maidin
Format: Article
Language:Malay
Malay
Published: Academic Inspired Network (AIN) 2021
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32710/1/Cabaran%20keusahawanan%20tuisyen%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20dalam%20kaedah%20interaktif.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32710/2/Cabaran%20keusahawanan%20tuisyen%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20dalam%20kaedah%20interaktif%20_ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32710/
http://www.ijafb.com/PDF/IJAFB-2021-37-11-12.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.32710
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.327102022-06-09T00:46:16Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32710/ Cabaran keusahawanan tuisyen pengajaran dan pembelajaran dalam kaedah interaktif: satu tinjauan awal Mohd Maziz al-Hadi Moharam Saifulazry Mokhtar Irma Wani Othman Ismail Maidin HC10-1085 Economic history and conditions Kewujudan platform tuisyen menyokong untuk melahirkan kualiti pelajar yang berterusan tanpa bergantung sepenuhnya pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Namun, sejak pandemik Covid-19 melanda, proses PdP terjejas walaupun menggunakan teknologi kini seperti kaedah interaktif. Oleh itu, kajian ini dijalankan bagi mengenalpasti cabaran para keusahawanan tuisyen PdP dalam menggunakan kaedah interaktif. Beberapa tenaga pengajar tuisyen dipilih secara rawak sebagai instrument kajian. Hasil kajian mendapati terdapat tiga cabaran utama para keusahawanan yang juga pengajar tuisyen PdP dalam menggunakan kaedah interaktif iaitu pembelajaan kewangan, kemahiran ICT dan sosioekonomi pelajar. Oleh itu, implikasi kajian ini dapat menambahbaik kerjaya keusahawanan tuisyen PdP dalam penggunaan kaedah interaktif bagi menjamin kualiti pelajar yang berterusan mengikuti proses PdP. Hal ini juga selaras dengan misi dan visi Kementerian Pelajaran Malaysia dan menepati matlamat dalam industri revolusi 4.0 yang kini sedang diusahakan oleh negara mahupun diperingkat global. Academic Inspired Network (AIN) 2021 Article PeerReviewed text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32710/1/Cabaran%20keusahawanan%20tuisyen%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20dalam%20kaedah%20interaktif.pdf text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32710/2/Cabaran%20keusahawanan%20tuisyen%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20dalam%20kaedah%20interaktif%20_ABSTRACT.pdf Mohd Maziz al-Hadi Moharam and Saifulazry Mokhtar and Irma Wani Othman and Ismail Maidin (2021) Cabaran keusahawanan tuisyen pengajaran dan pembelajaran dalam kaedah interaktif: satu tinjauan awal. International Journal of Accounting, Finance and Business (IJAFB), 6. pp. 170-176. ISSN 0128-1844 http://www.ijafb.com/PDF/IJAFB-2021-37-11-12.pdf
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language Malay
Malay
topic HC10-1085 Economic history and conditions
spellingShingle HC10-1085 Economic history and conditions
Mohd Maziz al-Hadi Moharam
Saifulazry Mokhtar
Irma Wani Othman
Ismail Maidin
Cabaran keusahawanan tuisyen pengajaran dan pembelajaran dalam kaedah interaktif: satu tinjauan awal
description Kewujudan platform tuisyen menyokong untuk melahirkan kualiti pelajar yang berterusan tanpa bergantung sepenuhnya pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Namun, sejak pandemik Covid-19 melanda, proses PdP terjejas walaupun menggunakan teknologi kini seperti kaedah interaktif. Oleh itu, kajian ini dijalankan bagi mengenalpasti cabaran para keusahawanan tuisyen PdP dalam menggunakan kaedah interaktif. Beberapa tenaga pengajar tuisyen dipilih secara rawak sebagai instrument kajian. Hasil kajian mendapati terdapat tiga cabaran utama para keusahawanan yang juga pengajar tuisyen PdP dalam menggunakan kaedah interaktif iaitu pembelajaan kewangan, kemahiran ICT dan sosioekonomi pelajar. Oleh itu, implikasi kajian ini dapat menambahbaik kerjaya keusahawanan tuisyen PdP dalam penggunaan kaedah interaktif bagi menjamin kualiti pelajar yang berterusan mengikuti proses PdP. Hal ini juga selaras dengan misi dan visi Kementerian Pelajaran Malaysia dan menepati matlamat dalam industri revolusi 4.0 yang kini sedang diusahakan oleh negara mahupun diperingkat global.
format Article
author Mohd Maziz al-Hadi Moharam
Saifulazry Mokhtar
Irma Wani Othman
Ismail Maidin
author_facet Mohd Maziz al-Hadi Moharam
Saifulazry Mokhtar
Irma Wani Othman
Ismail Maidin
author_sort Mohd Maziz al-Hadi Moharam
title Cabaran keusahawanan tuisyen pengajaran dan pembelajaran dalam kaedah interaktif: satu tinjauan awal
title_short Cabaran keusahawanan tuisyen pengajaran dan pembelajaran dalam kaedah interaktif: satu tinjauan awal
title_full Cabaran keusahawanan tuisyen pengajaran dan pembelajaran dalam kaedah interaktif: satu tinjauan awal
title_fullStr Cabaran keusahawanan tuisyen pengajaran dan pembelajaran dalam kaedah interaktif: satu tinjauan awal
title_full_unstemmed Cabaran keusahawanan tuisyen pengajaran dan pembelajaran dalam kaedah interaktif: satu tinjauan awal
title_sort cabaran keusahawanan tuisyen pengajaran dan pembelajaran dalam kaedah interaktif: satu tinjauan awal
publisher Academic Inspired Network (AIN)
publishDate 2021
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32710/1/Cabaran%20keusahawanan%20tuisyen%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20dalam%20kaedah%20interaktif.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32710/2/Cabaran%20keusahawanan%20tuisyen%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20dalam%20kaedah%20interaktif%20_ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32710/
http://www.ijafb.com/PDF/IJAFB-2021-37-11-12.pdf
_version_ 1760231063574020096
score 13.160551