Faktor-faktor yang mempengaruhi penerimaan e-pembelajaran dalam kalangan pelajar di institut

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap penerimaan dan faktorfaktor yang mempengaruhi penerimaan e-pembelajaran dalam kalangan pelajar di sebuah institut pendidikan guru di Sarawak. Faktor-faktor yang terlibat dalam kajian ialah tanggapan kebergunaan, tanggapan mudah guna, ciri pensyarah, ku...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Agatha F. Umbit, Muhamad Suhaimi Taat
Format: Article
Language:Malay
Malay
Published: Institut Pendidikan Guru Kampus Batu Lintang 2016
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31664/2/Faktor-faktor%20yang%20mempengaruhi%20penerimaan%20e-pembelajaran%20dalam%20kalangan%20pelajar%20di%20institut_ABSTRAK.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31664/1/Faktor-faktor%20yang%20mempengaruhi%20penerimaan%20e-pembelajaran%20dalam%20kalangan%20pelajar%20di%20institut.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31664/
http://www.ipbl.edu.my/portal/penyelidikan/jurnalpapers/jurnal2016/Agatha.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.31664
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.316642022-02-25T03:31:40Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31664/ Faktor-faktor yang mempengaruhi penerimaan e-pembelajaran dalam kalangan pelajar di institut Agatha F. Umbit Muhamad Suhaimi Taat LB5-3640 Theory and practice of education Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap penerimaan dan faktorfaktor yang mempengaruhi penerimaan e-pembelajaran dalam kalangan pelajar di sebuah institut pendidikan guru di Sarawak. Faktor-faktor yang terlibat dalam kajian ialah tanggapan kebergunaan, tanggapan mudah guna, ciri pensyarah, kualiti maklumat, kualiti sistem dan sokongan teknikal. Semua faktor yang dipilih telah diuji dalam kajian lepas dan mempunyai hubungan yang signifikan dengan penerimaan teknologi dalam kalangan pengguna. Seramai 230 orang pelajar dipilih daripada pelajar tahun akhir dan tahun 3 dalam pelbagai pengkhususan Bahasa Cina, Bahasa Inggeris, Sains, Pendidikan Pemulihan dan Permasalahan Pembelajaran Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP) yang telah mengguna e-pembelajaran terlibat sebagai responden dalam kajian ini. Instrumen kajian yang digunakan adalah terdiri daripada satu set soal selidik yang mengandungi 49 item soalan dan menggunakan skala Likert. Dapatan kajian dianalisis menggunakan statistik deskriptif yang merangkumi taburan frekuensi, min, dan sisihan piawai. Hasil kajian menunjukkan bahawa faktor tanggapan kebergunaan, faktor tanggapan mudah guna, faktor ciri-ciri pensyarah faktor kualiti sistem, faktor maklumat dan faktor sokongan teknikal adalah faktor-faktor yang mempengaruhi penerimaan e-pembelajaran dalam kalangan pelajar. Dapatan kajian menunjukkan bahawa penerimaan pelajar terhadap e-pembelajaran dipengaruhi oleh manfaat dan mudah guna yang diperoleh daripada epembelajaran serta penjimatan masa dan kandungan kursus yang mudah dan bersesuaian dengan tugasan. Institut Pendidikan Guru Kampus Batu Lintang 2016 Article PeerReviewed text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31664/2/Faktor-faktor%20yang%20mempengaruhi%20penerimaan%20e-pembelajaran%20dalam%20kalangan%20pelajar%20di%20institut_ABSTRAK.pdf text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31664/1/Faktor-faktor%20yang%20mempengaruhi%20penerimaan%20e-pembelajaran%20dalam%20kalangan%20pelajar%20di%20institut.pdf Agatha F. Umbit and Muhamad Suhaimi Taat (2016) Faktor-faktor yang mempengaruhi penerimaan e-pembelajaran dalam kalangan pelajar di institut. Jurnal Penyelidikan IPGK, 13. pp. 1-14. ISSN 2682-7905 http://www.ipbl.edu.my/portal/penyelidikan/jurnalpapers/jurnal2016/Agatha.pdf
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language Malay
Malay
topic LB5-3640 Theory and practice of education
spellingShingle LB5-3640 Theory and practice of education
Agatha F. Umbit
Muhamad Suhaimi Taat
Faktor-faktor yang mempengaruhi penerimaan e-pembelajaran dalam kalangan pelajar di institut
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap penerimaan dan faktorfaktor yang mempengaruhi penerimaan e-pembelajaran dalam kalangan pelajar di sebuah institut pendidikan guru di Sarawak. Faktor-faktor yang terlibat dalam kajian ialah tanggapan kebergunaan, tanggapan mudah guna, ciri pensyarah, kualiti maklumat, kualiti sistem dan sokongan teknikal. Semua faktor yang dipilih telah diuji dalam kajian lepas dan mempunyai hubungan yang signifikan dengan penerimaan teknologi dalam kalangan pengguna. Seramai 230 orang pelajar dipilih daripada pelajar tahun akhir dan tahun 3 dalam pelbagai pengkhususan Bahasa Cina, Bahasa Inggeris, Sains, Pendidikan Pemulihan dan Permasalahan Pembelajaran Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP) yang telah mengguna e-pembelajaran terlibat sebagai responden dalam kajian ini. Instrumen kajian yang digunakan adalah terdiri daripada satu set soal selidik yang mengandungi 49 item soalan dan menggunakan skala Likert. Dapatan kajian dianalisis menggunakan statistik deskriptif yang merangkumi taburan frekuensi, min, dan sisihan piawai. Hasil kajian menunjukkan bahawa faktor tanggapan kebergunaan, faktor tanggapan mudah guna, faktor ciri-ciri pensyarah faktor kualiti sistem, faktor maklumat dan faktor sokongan teknikal adalah faktor-faktor yang mempengaruhi penerimaan e-pembelajaran dalam kalangan pelajar. Dapatan kajian menunjukkan bahawa penerimaan pelajar terhadap e-pembelajaran dipengaruhi oleh manfaat dan mudah guna yang diperoleh daripada epembelajaran serta penjimatan masa dan kandungan kursus yang mudah dan bersesuaian dengan tugasan.
format Article
author Agatha F. Umbit
Muhamad Suhaimi Taat
author_facet Agatha F. Umbit
Muhamad Suhaimi Taat
author_sort Agatha F. Umbit
title Faktor-faktor yang mempengaruhi penerimaan e-pembelajaran dalam kalangan pelajar di institut
title_short Faktor-faktor yang mempengaruhi penerimaan e-pembelajaran dalam kalangan pelajar di institut
title_full Faktor-faktor yang mempengaruhi penerimaan e-pembelajaran dalam kalangan pelajar di institut
title_fullStr Faktor-faktor yang mempengaruhi penerimaan e-pembelajaran dalam kalangan pelajar di institut
title_full_unstemmed Faktor-faktor yang mempengaruhi penerimaan e-pembelajaran dalam kalangan pelajar di institut
title_sort faktor-faktor yang mempengaruhi penerimaan e-pembelajaran dalam kalangan pelajar di institut
publisher Institut Pendidikan Guru Kampus Batu Lintang
publishDate 2016
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31664/2/Faktor-faktor%20yang%20mempengaruhi%20penerimaan%20e-pembelajaran%20dalam%20kalangan%20pelajar%20di%20institut_ABSTRAK.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31664/1/Faktor-faktor%20yang%20mempengaruhi%20penerimaan%20e-pembelajaran%20dalam%20kalangan%20pelajar%20di%20institut.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31664/
http://www.ipbl.edu.my/portal/penyelidikan/jurnalpapers/jurnal2016/Agatha.pdf
_version_ 1760230922300424192
score 13.159267