Analisis kontruksi makna menerusi pencahayaan dan gerak kerja kamera filem lelaki harapan dunia

Kajian ini merungkai sistem tanda atau makna dalam filem menerusi unsur sinematik iaitu pencahayaan dan gerak kerja kamera. Adegan ke16 filem Lelaki Harapan Dunia digunakan sebagai bahan kajian. Dalam konteks penelitian ini, filem merupakan sebuah teks yang penuh makna dan multitafsir yang tersusun...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: M Fazmi Hisham, Zairul Anuar Md Dawam
Format: Article
Language:English
English
Published: Penerbit UMS 2019
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30556/1/Analisis%20kontruksi%20makna%20menerusi%20pencahayaan%20dan%20gerak%20kerja%20kamera%20filem%20lelaki%20harapan%20dunia%20.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30556/2/Analisis%20kontruksi%20makna%20menerusi%20pencahayaan%20dan%20gerak%20kerja%20kamera%20filem%20lelaki%20harapan%20dunia%201.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30556/
https://jurcon.ums.edu.my/ojums/index.php/GA/article/view/2187
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.30556
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.305562021-10-22T02:29:49Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30556/ Analisis kontruksi makna menerusi pencahayaan dan gerak kerja kamera filem lelaki harapan dunia M Fazmi Hisham Zairul Anuar Md Dawam PN1660-1693 Technique of dramatic composition TR845-899 Cinematography. Motion pictures Kajian ini merungkai sistem tanda atau makna dalam filem menerusi unsur sinematik iaitu pencahayaan dan gerak kerja kamera. Adegan ke16 filem Lelaki Harapan Dunia digunakan sebagai bahan kajian. Dalam konteks penelitian ini, filem merupakan sebuah teks yang penuh makna dan multitafsir yang tersusun dari penanda dan petanda. Ia bersesuaian dengan gagasan Barthes yang mengembangkan sistem tanda Pierce kepada yang lebih luas, iaitu dua tahap signifikasi penanda dan petanda kepada detonasi, konotasi dan mitos. Denotasi adalah apa yang kita lihat melalui gambar, visual atau imej. Konotasi pula apa yang kita dapat fikirkan tentang maknanya. Oleh itu, pengkaji merumuskan masalah adalah bagaimana konstruksi makna dalam filem pilihan dihubungkan dengan analisis unsur sinematik dan semiotik. Pemilihan adegan 16 dalam filem diteliti bagi tujuan mendapatkan sistem tanda yang cuba diketengahkan oleh adegan terbabit. Kajian ini mendapati sesebuah filem yang memaparkan naratif hubungan sosial budaya tidak hanya semata-mata sebuah gambar bergerak, tetapi banyak melibatkan mesej tertentu yang cuba disampaikan menerusi sistem tanda dan makna yang perlu berhubungan dengan sosial dan realiti kehidupan manusia. Filem adalah wacana dari realiti masyarakat dan berbeza dari renungan realiti di mana filem membentuk dan menghadirkan kembali realiti berdasarkan kod, konvensyen dan ideologi dari kebudayaan. Karya filem dibangunkan dengan sistem tanda semata-mata yang merupakan simbol-simbol daripada verbal mahupun non-verbal yang memiliki makna, sama ada makna denotatif mahupun konotatif. Penerbit UMS 2019 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30556/1/Analisis%20kontruksi%20makna%20menerusi%20pencahayaan%20dan%20gerak%20kerja%20kamera%20filem%20lelaki%20harapan%20dunia%20.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30556/2/Analisis%20kontruksi%20makna%20menerusi%20pencahayaan%20dan%20gerak%20kerja%20kamera%20filem%20lelaki%20harapan%20dunia%201.pdf M Fazmi Hisham and Zairul Anuar Md Dawam (2019) Analisis kontruksi makna menerusi pencahayaan dan gerak kerja kamera filem lelaki harapan dunia. Gendang Alam, Edisi Khas. pp. 85-105. ISSN 2180-1738 https://jurcon.ums.edu.my/ojums/index.php/GA/article/view/2187
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic PN1660-1693 Technique of dramatic composition
TR845-899 Cinematography. Motion pictures
spellingShingle PN1660-1693 Technique of dramatic composition
TR845-899 Cinematography. Motion pictures
M Fazmi Hisham
Zairul Anuar Md Dawam
Analisis kontruksi makna menerusi pencahayaan dan gerak kerja kamera filem lelaki harapan dunia
description Kajian ini merungkai sistem tanda atau makna dalam filem menerusi unsur sinematik iaitu pencahayaan dan gerak kerja kamera. Adegan ke16 filem Lelaki Harapan Dunia digunakan sebagai bahan kajian. Dalam konteks penelitian ini, filem merupakan sebuah teks yang penuh makna dan multitafsir yang tersusun dari penanda dan petanda. Ia bersesuaian dengan gagasan Barthes yang mengembangkan sistem tanda Pierce kepada yang lebih luas, iaitu dua tahap signifikasi penanda dan petanda kepada detonasi, konotasi dan mitos. Denotasi adalah apa yang kita lihat melalui gambar, visual atau imej. Konotasi pula apa yang kita dapat fikirkan tentang maknanya. Oleh itu, pengkaji merumuskan masalah adalah bagaimana konstruksi makna dalam filem pilihan dihubungkan dengan analisis unsur sinematik dan semiotik. Pemilihan adegan 16 dalam filem diteliti bagi tujuan mendapatkan sistem tanda yang cuba diketengahkan oleh adegan terbabit. Kajian ini mendapati sesebuah filem yang memaparkan naratif hubungan sosial budaya tidak hanya semata-mata sebuah gambar bergerak, tetapi banyak melibatkan mesej tertentu yang cuba disampaikan menerusi sistem tanda dan makna yang perlu berhubungan dengan sosial dan realiti kehidupan manusia. Filem adalah wacana dari realiti masyarakat dan berbeza dari renungan realiti di mana filem membentuk dan menghadirkan kembali realiti berdasarkan kod, konvensyen dan ideologi dari kebudayaan. Karya filem dibangunkan dengan sistem tanda semata-mata yang merupakan simbol-simbol daripada verbal mahupun non-verbal yang memiliki makna, sama ada makna denotatif mahupun konotatif.
format Article
author M Fazmi Hisham
Zairul Anuar Md Dawam
author_facet M Fazmi Hisham
Zairul Anuar Md Dawam
author_sort M Fazmi Hisham
title Analisis kontruksi makna menerusi pencahayaan dan gerak kerja kamera filem lelaki harapan dunia
title_short Analisis kontruksi makna menerusi pencahayaan dan gerak kerja kamera filem lelaki harapan dunia
title_full Analisis kontruksi makna menerusi pencahayaan dan gerak kerja kamera filem lelaki harapan dunia
title_fullStr Analisis kontruksi makna menerusi pencahayaan dan gerak kerja kamera filem lelaki harapan dunia
title_full_unstemmed Analisis kontruksi makna menerusi pencahayaan dan gerak kerja kamera filem lelaki harapan dunia
title_sort analisis kontruksi makna menerusi pencahayaan dan gerak kerja kamera filem lelaki harapan dunia
publisher Penerbit UMS
publishDate 2019
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30556/1/Analisis%20kontruksi%20makna%20menerusi%20pencahayaan%20dan%20gerak%20kerja%20kamera%20filem%20lelaki%20harapan%20dunia%20.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30556/2/Analisis%20kontruksi%20makna%20menerusi%20pencahayaan%20dan%20gerak%20kerja%20kamera%20filem%20lelaki%20harapan%20dunia%201.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30556/
https://jurcon.ums.edu.my/ojums/index.php/GA/article/view/2187
_version_ 1760230779755954176
score 13.18916