Pengurusan panitia, kualiti pengajaran dan komitmen kerja guru terhadap pencapaian Bahasa Melayu di Negeri Sabah
Kajian ini dilaksanakan adalah untuk mengenal pasti pengurusan panitia, kualiti pengajaran dan komitmen guru terhadap pencapaian Bahasa Melayu di Negeri Sabah. Pengurusan panitia dilihat dalam aspek prinsip pengurusan panitia, sifat kendiri dan kemahiran pengurusan. Kualiti pengajaran dilihat dari s...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Proceedings |
Language: | English English |
Published: |
Fakulti Kemanusiaan Seni dan Warisan, UMS
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30388/1/Pengurusan%20panitia%2C%20kualiti%20pengajaran%20dan%20komitmen%20kerja%20guru%20terhadap%20pencapaian%20Bahasa%20Melayu%20di%20Negeri%20Sabah-Abstract.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30388/2/Pengurusan%20Panitia%2C%20Kualiti%20Pengajaran%20dan%20Komitmen%20Kerja%20Guru.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30388/ https://www.researchgate.net/profile/Oscar-Wong-13/publication/339375906_PROSIDING_SEMINAR_KEBANGSAAN_PASCASISWAZAH_SAINS_SOSIAL_DAN_KEMANUSIAAN/links/5e4e3e78a6fdccd965b402e0/PROSIDING-SEMINAR-KEBANGSAAN-PASCASISWAZAH-SAINS-SOSIAL-DAN-KEMANUSIAAN.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.ums.eprints.30388 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ums.eprints.303882021-08-26T07:15:33Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30388/ Pengurusan panitia, kualiti pengajaran dan komitmen kerja guru terhadap pencapaian Bahasa Melayu di Negeri Sabah Latifah Ayang Mohd Khairuddin Abdullah @Jerry Abdullah Asmiaty Amat LB5-3640 Theory and practice of education Kajian ini dilaksanakan adalah untuk mengenal pasti pengurusan panitia, kualiti pengajaran dan komitmen guru terhadap pencapaian Bahasa Melayu di Negeri Sabah. Pengurusan panitia dilihat dalam aspek prinsip pengurusan panitia, sifat kendiri dan kemahiran pengurusan. Kualiti pengajaran dilihat dari sudut dimensi persediaan pengajaran, penyampaian pengajaran dan aspek tingkah laku. Seterusnya pemboleh ubah komitmen kerja dilihat dari aspek kesediaan untuk kekal dalam organisasi dan kesediaan untuk memenuhi matlamat organisasi. Dalam kajian ini, penyelidik telah menggunakan Teori Pengurusan Saintifik Taylor, Teori Vroom dan Teori Side Bet. Pengkaji telah menggumpul sebanyak 335 soal selidik yang telah dijawab dalam kalangan responden guru yang mengajar Bahasa Melayu dan mewakili seluruh sekolah menengah bantuan penuh kerajaan di Negeri Sabah dengan mengunakan persampelan berkelompok, persampelan kluster dan persampelan rawak mudah. Manakala data pula dianalisis menggunakan program SPSS for Windows Versi 25.0. Ujian korelasi Pearson telah digunakan untuk menganalisis data yang dikutip. Dari segi hubungan, didapati bahawa terdapat korelasi positif yang signifikan antara Pengurusan Panitia dan pencapaian Bahasa Melayu (r =.675, P<.05). Manakala bagi pemboleh ubah kualiti pengajaran pula terdapat hubungan positif yang signifikan dengan pencapaian Bahasa Melayu (r =.787, P <.05). Seterusnya terdapat hubungan yang signifikan antara Komitmen kerja Guru dan pencapaian Bahasa Melayu (r =.833, P <.05). Pengkaji turut mencadangkan agar pihak berwajib bersama-sama mengembleng tenaga untuk memastikan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran Bahasa Melayu sentiasa cemerlang sejajar dengan taraf Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan. Fakulti Kemanusiaan Seni dan Warisan, UMS 2019-10 Proceedings PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30388/1/Pengurusan%20panitia%2C%20kualiti%20pengajaran%20dan%20komitmen%20kerja%20guru%20terhadap%20pencapaian%20Bahasa%20Melayu%20di%20Negeri%20Sabah-Abstract.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30388/2/Pengurusan%20Panitia%2C%20Kualiti%20Pengajaran%20dan%20Komitmen%20Kerja%20Guru.pdf Latifah Ayang and Mohd Khairuddin Abdullah @Jerry Abdullah and Asmiaty Amat (2019) Pengurusan panitia, kualiti pengajaran dan komitmen kerja guru terhadap pencapaian Bahasa Melayu di Negeri Sabah. https://www.researchgate.net/profile/Oscar-Wong-13/publication/339375906_PROSIDING_SEMINAR_KEBANGSAAN_PASCASISWAZAH_SAINS_SOSIAL_DAN_KEMANUSIAAN/links/5e4e3e78a6fdccd965b402e0/PROSIDING-SEMINAR-KEBANGSAAN-PASCASISWAZAH-SAINS-SOSIAL-DAN-KEMANUSIAAN.pdf |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
building |
UMS Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sabah |
content_source |
UMS Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.ums.edu.my/ |
language |
English English |
topic |
LB5-3640 Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB5-3640 Theory and practice of education Latifah Ayang Mohd Khairuddin Abdullah @Jerry Abdullah Asmiaty Amat Pengurusan panitia, kualiti pengajaran dan komitmen kerja guru terhadap pencapaian Bahasa Melayu di Negeri Sabah |
description |
Kajian ini dilaksanakan adalah untuk mengenal pasti pengurusan panitia, kualiti pengajaran dan komitmen guru terhadap pencapaian Bahasa Melayu di Negeri Sabah. Pengurusan panitia dilihat dalam aspek prinsip pengurusan panitia, sifat kendiri dan kemahiran pengurusan. Kualiti pengajaran dilihat dari sudut dimensi persediaan pengajaran, penyampaian pengajaran dan aspek tingkah laku. Seterusnya pemboleh ubah komitmen kerja dilihat dari aspek kesediaan untuk kekal dalam organisasi dan kesediaan untuk memenuhi matlamat organisasi. Dalam kajian ini, penyelidik telah menggunakan Teori Pengurusan Saintifik Taylor, Teori Vroom dan Teori Side Bet. Pengkaji telah menggumpul sebanyak 335 soal selidik yang telah dijawab dalam kalangan responden guru yang mengajar Bahasa Melayu dan mewakili seluruh sekolah menengah bantuan penuh kerajaan di Negeri Sabah dengan mengunakan persampelan berkelompok, persampelan kluster dan persampelan rawak mudah. Manakala data pula dianalisis menggunakan program SPSS for Windows Versi 25.0. Ujian korelasi Pearson telah digunakan untuk menganalisis data yang dikutip. Dari segi hubungan, didapati bahawa terdapat korelasi positif yang signifikan antara Pengurusan Panitia dan pencapaian Bahasa Melayu (r =.675, P<.05). Manakala bagi pemboleh ubah kualiti pengajaran pula terdapat hubungan positif yang signifikan dengan pencapaian Bahasa Melayu (r =.787, P <.05). Seterusnya terdapat hubungan yang signifikan antara Komitmen kerja Guru dan pencapaian Bahasa Melayu (r =.833, P <.05). Pengkaji turut mencadangkan agar pihak berwajib bersama-sama mengembleng tenaga untuk memastikan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran Bahasa Melayu sentiasa cemerlang sejajar dengan taraf Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan. |
format |
Proceedings |
author |
Latifah Ayang Mohd Khairuddin Abdullah @Jerry Abdullah Asmiaty Amat |
author_facet |
Latifah Ayang Mohd Khairuddin Abdullah @Jerry Abdullah Asmiaty Amat |
author_sort |
Latifah Ayang |
title |
Pengurusan panitia, kualiti pengajaran dan komitmen kerja guru terhadap pencapaian Bahasa Melayu di Negeri Sabah |
title_short |
Pengurusan panitia, kualiti pengajaran dan komitmen kerja guru terhadap pencapaian Bahasa Melayu di Negeri Sabah |
title_full |
Pengurusan panitia, kualiti pengajaran dan komitmen kerja guru terhadap pencapaian Bahasa Melayu di Negeri Sabah |
title_fullStr |
Pengurusan panitia, kualiti pengajaran dan komitmen kerja guru terhadap pencapaian Bahasa Melayu di Negeri Sabah |
title_full_unstemmed |
Pengurusan panitia, kualiti pengajaran dan komitmen kerja guru terhadap pencapaian Bahasa Melayu di Negeri Sabah |
title_sort |
pengurusan panitia, kualiti pengajaran dan komitmen kerja guru terhadap pencapaian bahasa melayu di negeri sabah |
publisher |
Fakulti Kemanusiaan Seni dan Warisan, UMS |
publishDate |
2019 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30388/1/Pengurusan%20panitia%2C%20kualiti%20pengajaran%20dan%20komitmen%20kerja%20guru%20terhadap%20pencapaian%20Bahasa%20Melayu%20di%20Negeri%20Sabah-Abstract.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30388/2/Pengurusan%20Panitia%2C%20Kualiti%20Pengajaran%20dan%20Komitmen%20Kerja%20Guru.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30388/ https://www.researchgate.net/profile/Oscar-Wong-13/publication/339375906_PROSIDING_SEMINAR_KEBANGSAAN_PASCASISWAZAH_SAINS_SOSIAL_DAN_KEMANUSIAAN/links/5e4e3e78a6fdccd965b402e0/PROSIDING-SEMINAR-KEBANGSAAN-PASCASISWAZAH-SAINS-SOSIAL-DAN-KEMANUSIAAN.pdf |
_version_ |
1760230757132926976 |
score |
13.2014675 |