Isu dan pendefinisian semula digital poverty dalam pengajaran, pembelajaran dan penyeliaan (PPdP) secara atas talian
Pengajaran, pembelajaran dan penyeliaan (PPdP) berdepan cabaran getir apabila pelajar Universiti khususnya di Universiti Malaysia Sabah (UMS) terpaksa berada di rumah atau lokaliti masing-masing bagi menjayakan sesi kuliah, tutorial dan penyeliaan berbanding sebelum era pandemik covid-19. Kajian kua...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English English |
Published: |
Penerbit UMS
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30360/1/Isu%20dan%20pendefinisian%20semula%20digital%20poverty%20dalam%20pengajaran%2C%20pembelajaran%20dan%20penyeliaan%20%28PPdP%29%20secara%20atas%20talian-Abstract.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30360/2/Isu%20dan%20pendefinisian%20semula%20digital%20poverty%20dalam%20pengajaran%2C%20pembelajaran%20dan%20penyeliaan%20%28PPdP%29%20secara%20atas%20talian.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30360/ https://jurcon.ums.edu.my/ojums/index.php/jkob/article/view/3289 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.ums.eprints.30360 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ums.eprints.303602021-08-21T08:36:38Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30360/ Isu dan pendefinisian semula digital poverty dalam pengajaran, pembelajaran dan penyeliaan (PPdP) secara atas talian Syahruddin Ag Ahmad Sitinurbayu Mohd.Yusof Aisah Meri Cyril Modili LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) LB2326.4-2330 Institutions of higher education T1-995 Technology (General) Pengajaran, pembelajaran dan penyeliaan (PPdP) berdepan cabaran getir apabila pelajar Universiti khususnya di Universiti Malaysia Sabah (UMS) terpaksa berada di rumah atau lokaliti masing-masing bagi menjayakan sesi kuliah, tutorial dan penyeliaan berbanding sebelum era pandemik covid-19. Kajian kuantitatif yang melibatkan 285 orang pelajar yang terdiri daripada 53 orang siswa dan 232 orang siswi di Kolej Kediaman Tun Pengiran Ahmad Raffae (KKTPAR) dijalankan menerusi edaran borang soal selidik secara pautan borang Google berpandukan pengkalan data seramai 3600 orang residen dalam kalangan pelajar pra siswazah di Kolej Kediaman Tun Pengiran untuk memastikan seseorang mahasiswa itu dapat menamatkan pengajiannya secara sempurna. Data kajian ini mendorong penyelidik untuk mengemukakan syor definisi baharu bagi istilah "digital poverty" yang tidak terhad kepada pemilikan gajet semata-mata tetapi juga masa, ruang dan sokongan moral ke atas pelajar untuk terlibat secara optimum dalam perancangan pengajian yang disediakan oleh Universiti menerusi pensyarah masing-masing. Ruang belajar yang sesuai sebagai tempat pelajar terlibat aktif dan konsisten dalam PPdP ini juga menuntut kerjasama ahli keluarga sebagai sebahagian daripada persekitaran yang kondusif bagi menyokong keperluan menjayakan PPdP yang berkenaan. Kajian ini juga membawa satu anjakan paradigma baharu daripada pemahaman bahawa "digital poverty" hanya terpakai kepada takrif ketiadaan gajet dan kualiti akses internet dalam kalangan pengguna kepada satu definisi baharu iaitu kekurangan daripada segi material, ketercapaian isyarat rangkaian internet dan ketersediaan tempat yang sesuai untuk sesi PPdP. Pendefinisian semula "digital poverty" dalam konteks Malaysia amnya dan Sabah khasnya ini membawa bersama perspektif baharu tentang peranan manusia dan teknologi digital sebagai saling berkaitan antara satu sama lain. Penerbit UMS 2021-06-30 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30360/1/Isu%20dan%20pendefinisian%20semula%20digital%20poverty%20dalam%20pengajaran%2C%20pembelajaran%20dan%20penyeliaan%20%28PPdP%29%20secara%20atas%20talian-Abstract.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30360/2/Isu%20dan%20pendefinisian%20semula%20digital%20poverty%20dalam%20pengajaran%2C%20pembelajaran%20dan%20penyeliaan%20%28PPdP%29%20secara%20atas%20talian.pdf Syahruddin Ag Ahmad and Sitinurbayu Mohd.Yusof and Aisah Meri and Cyril Modili (2021) Isu dan pendefinisian semula digital poverty dalam pengajaran, pembelajaran dan penyeliaan (PPdP) secara atas talian. Jurnal Komunikasi Borneo (JKoB), 9. pp. 104-113. ISSN 2289-859X https://jurcon.ums.edu.my/ojums/index.php/jkob/article/view/3289 |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
building |
UMS Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sabah |
content_source |
UMS Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.ums.edu.my/ |
language |
English English |
topic |
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) LB2326.4-2330 Institutions of higher education T1-995 Technology (General) |
spellingShingle |
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) LB2326.4-2330 Institutions of higher education T1-995 Technology (General) Syahruddin Ag Ahmad Sitinurbayu Mohd.Yusof Aisah Meri Cyril Modili Isu dan pendefinisian semula digital poverty dalam pengajaran, pembelajaran dan penyeliaan (PPdP) secara atas talian |
description |
Pengajaran, pembelajaran dan penyeliaan (PPdP) berdepan cabaran getir apabila pelajar Universiti khususnya di Universiti Malaysia Sabah (UMS) terpaksa berada di rumah atau lokaliti masing-masing bagi menjayakan sesi kuliah, tutorial dan penyeliaan berbanding sebelum era pandemik covid-19. Kajian kuantitatif yang melibatkan 285 orang pelajar yang terdiri daripada 53 orang siswa dan 232 orang siswi di Kolej Kediaman Tun Pengiran Ahmad Raffae (KKTPAR) dijalankan menerusi edaran borang soal selidik secara pautan borang Google berpandukan pengkalan data seramai 3600 orang residen dalam kalangan pelajar pra siswazah di Kolej Kediaman Tun Pengiran untuk memastikan seseorang mahasiswa itu dapat menamatkan pengajiannya secara sempurna. Data kajian ini mendorong penyelidik untuk mengemukakan syor definisi baharu bagi istilah "digital poverty" yang tidak terhad kepada pemilikan gajet semata-mata tetapi juga masa, ruang dan sokongan moral ke atas pelajar untuk terlibat secara optimum dalam perancangan pengajian yang disediakan oleh Universiti menerusi pensyarah masing-masing. Ruang belajar yang sesuai sebagai tempat pelajar terlibat aktif dan konsisten dalam PPdP ini juga menuntut kerjasama ahli keluarga sebagai sebahagian daripada persekitaran yang kondusif bagi menyokong keperluan menjayakan PPdP yang berkenaan. Kajian ini juga membawa satu anjakan paradigma baharu daripada pemahaman bahawa "digital poverty" hanya terpakai kepada takrif ketiadaan gajet dan kualiti akses internet dalam kalangan pengguna kepada satu definisi baharu iaitu kekurangan daripada segi material, ketercapaian isyarat rangkaian internet dan ketersediaan tempat yang sesuai untuk sesi PPdP. Pendefinisian semula "digital poverty" dalam konteks Malaysia amnya dan Sabah khasnya ini membawa bersama perspektif baharu tentang peranan manusia dan teknologi digital sebagai saling berkaitan antara satu sama lain. |
format |
Article |
author |
Syahruddin Ag Ahmad Sitinurbayu Mohd.Yusof Aisah Meri Cyril Modili |
author_facet |
Syahruddin Ag Ahmad Sitinurbayu Mohd.Yusof Aisah Meri Cyril Modili |
author_sort |
Syahruddin Ag Ahmad |
title |
Isu dan pendefinisian semula digital poverty dalam pengajaran, pembelajaran dan penyeliaan (PPdP) secara atas talian |
title_short |
Isu dan pendefinisian semula digital poverty dalam pengajaran, pembelajaran dan penyeliaan (PPdP) secara atas talian |
title_full |
Isu dan pendefinisian semula digital poverty dalam pengajaran, pembelajaran dan penyeliaan (PPdP) secara atas talian |
title_fullStr |
Isu dan pendefinisian semula digital poverty dalam pengajaran, pembelajaran dan penyeliaan (PPdP) secara atas talian |
title_full_unstemmed |
Isu dan pendefinisian semula digital poverty dalam pengajaran, pembelajaran dan penyeliaan (PPdP) secara atas talian |
title_sort |
isu dan pendefinisian semula digital poverty dalam pengajaran, pembelajaran dan penyeliaan (ppdp) secara atas talian |
publisher |
Penerbit UMS |
publishDate |
2021 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30360/1/Isu%20dan%20pendefinisian%20semula%20digital%20poverty%20dalam%20pengajaran%2C%20pembelajaran%20dan%20penyeliaan%20%28PPdP%29%20secara%20atas%20talian-Abstract.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30360/2/Isu%20dan%20pendefinisian%20semula%20digital%20poverty%20dalam%20pengajaran%2C%20pembelajaran%20dan%20penyeliaan%20%28PPdP%29%20secara%20atas%20talian.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30360/ https://jurcon.ums.edu.my/ojums/index.php/jkob/article/view/3289 |
_version_ |
1760230753282555904 |
score |
13.214268 |