Personaliti, iklim sekolah, kurikulum dan sikap akademik pelajar di institusi tahfiz negeri Sabah

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji personaliti pelajar tahfiz, iklim sekolah, kurikulum dan sikap akademik murid tahfiz di Kota Kinabalu, Sabah. Kajian ini melibatkan seramai 81 orang murid tahap dua (tahun 4 – 6) daripada 3 buah sekolah rendah tahfiz swasta di sekitar Kota Kinabalu. Kajian kuantit...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Muhamad Suhaimi Taat, Roslee Talip, Musirin Mosin
Format: Article
Language:Malay
Malay
Published: Secholian Publication 2021
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29958/1/Personaliti%2C%20iklim%20sekolah%2C%20kurikulum%20dan%20sikap%20akademik%20pelajar%20di%20institusi%20tahfiz%20negeri%20Sabah%20ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29958/2/Personaliti%2C%20iklim%20sekolah%2C%20kurikulum%20dan%20sikap%20akademik%20pelajar%20di%20institusi%20tahfiz%20negeri%20Sabah%20FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29958/
https://msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/687/511
https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i3.687
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini bertujuan untuk mengkaji personaliti pelajar tahfiz, iklim sekolah, kurikulum dan sikap akademik murid tahfiz di Kota Kinabalu, Sabah. Kajian ini melibatkan seramai 81 orang murid tahap dua (tahun 4 – 6) daripada 3 buah sekolah rendah tahfiz swasta di sekitar Kota Kinabalu. Kajian kuantitatif ini menggunakan kaedah tinjauan keratan rentas dengan mengedarkan borang soal selidik kepada responden kajian. Analisis deskriptif menunjukkan variabel personaliti dan sikap pelajar menunjukkan tahap yang tinggi dengan skor min melebihi 3.80, manakala bagi variabel iklim sekolah, dapatannya adalah pada tahap sederhana (Min=3.56, SP=0.530). Bagi variabel kurikulum pula, kebanyakan pelajar mempelajari mata pelajaran-mata pelajaran utama yang sama dipelajari di sekolah-sekolah rendah bantuan penuh kerajaan di samping mata pelajaran al-Quran. Namun begitu, tiada seorang pun yang mempelajari mata pelajaran Pendidikan Komputer. Diharapkan kajian ini akan dapat memberikan maklumat berguna untuk penambahbaikan institusi tahfiz