Pengaruh fasilinus, pentadbir sekolah dan guru LINUS terhadap pelaksanaan program LINUS di sekolah rendah daerah Kota Kinabalu

Kajian ini dijalankan untuk mengkaji pengaruh pegawai fasilitator LINUS, kepimpinan pentadbir sekolah dan sumbangan guru LINUS terhadap pelaksanaan program LINUS di sekolah rendah daerah Kota Kinabalu. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dalam bentuk kaedah tinjauan yang melibatkan 52 buah...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Abdul Said Ambotang, Hariana A. Ahong, Connie Shin @ Connie Cassy Ompok
Format: Article
Language:English
English
Published: 2019
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29934/1/Pengaruh%20fasilinus%2C%20pentadbir%20sekolah%20dan%20guru%20LINUS%20terhadap%20pelaksanaan%20program%20LINUS%20di%20sekolah%20rendah%20daerah%20Kota%20Kinabalu.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29934/2/Pengaruh%20fasilinus%2C%20pentadbir%20sekolah%20dan%20guru%20LINUS%20terhadap%20pelaksanaan%20program%20LINUS%20di%20sekolah%20rendah%20daerah%20Kota%20Kinabalu1.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29934/
https://ejournal.upsi.edu.my/index.php/SAECJ/article/view/3080/2099
https://doi.org/10.37134/saecj.vol8.no1.2.2019
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.29934
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.299342021-07-13T01:45:40Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29934/ Pengaruh fasilinus, pentadbir sekolah dan guru LINUS terhadap pelaksanaan program LINUS di sekolah rendah daerah Kota Kinabalu Abdul Said Ambotang Hariana A. Ahong Connie Shin @ Connie Cassy Ompok L Education (General) Kajian ini dijalankan untuk mengkaji pengaruh pegawai fasilitator LINUS, kepimpinan pentadbir sekolah dan sumbangan guru LINUS terhadap pelaksanaan program LINUS di sekolah rendah daerah Kota Kinabalu. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dalam bentuk kaedah tinjauan yang melibatkan 52 buah sekolah rendah di daerah Kota Kinabalu dan sampel kajian dikira berdasarkan rumus Cochran. Minimum sampel yang diperlukan ialah 264 orang, tetapi kajian ini telah mengambil 350 orang guru sebagai sampel kajian untuk memastikan ketepatan data. Instrumen kajian yang digunakan ialah borang soal selidik yang dihasilkan sendiri oleh pengkaji dan data yang diperoleh dianalisis menggunakan analisis regresi berganda. Dapatan kajian analisis inferensi mendapati terdapat pengaruh yang sangat kuat antara ketiga-tiga pemboleh ubah bebas iaitu peranan fasiLINUS, sokongan pentadbir dan sumbangan guru terhadap pemboleh ubah bersandar iaitu pelaksanaan program LINUS. Pelaksanaan program ini perlu melibatkan banyak pihak secara umumnya dan melibatkan sekolah khasnya. Penguasaan kemahiran asas pada peringkat awal ini dapat membantu murid menguasai kemahiran pada tahap yang lebih tinggi 2019-06-07 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29934/1/Pengaruh%20fasilinus%2C%20pentadbir%20sekolah%20dan%20guru%20LINUS%20terhadap%20pelaksanaan%20program%20LINUS%20di%20sekolah%20rendah%20daerah%20Kota%20Kinabalu.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29934/2/Pengaruh%20fasilinus%2C%20pentadbir%20sekolah%20dan%20guru%20LINUS%20terhadap%20pelaksanaan%20program%20LINUS%20di%20sekolah%20rendah%20daerah%20Kota%20Kinabalu1.pdf Abdul Said Ambotang and Hariana A. Ahong and Connie Shin @ Connie Cassy Ompok (2019) Pengaruh fasilinus, pentadbir sekolah dan guru LINUS terhadap pelaksanaan program LINUS di sekolah rendah daerah Kota Kinabalu. Southeast Asia Early Childhood Journal, 8. pp. 11-18. ISSN 2289-3156 (P-ISSN) , 2550-1763 (E-ISSN) https://ejournal.upsi.edu.my/index.php/SAECJ/article/view/3080/2099 https://doi.org/10.37134/saecj.vol8.no1.2.2019
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Abdul Said Ambotang
Hariana A. Ahong
Connie Shin @ Connie Cassy Ompok
Pengaruh fasilinus, pentadbir sekolah dan guru LINUS terhadap pelaksanaan program LINUS di sekolah rendah daerah Kota Kinabalu
description Kajian ini dijalankan untuk mengkaji pengaruh pegawai fasilitator LINUS, kepimpinan pentadbir sekolah dan sumbangan guru LINUS terhadap pelaksanaan program LINUS di sekolah rendah daerah Kota Kinabalu. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dalam bentuk kaedah tinjauan yang melibatkan 52 buah sekolah rendah di daerah Kota Kinabalu dan sampel kajian dikira berdasarkan rumus Cochran. Minimum sampel yang diperlukan ialah 264 orang, tetapi kajian ini telah mengambil 350 orang guru sebagai sampel kajian untuk memastikan ketepatan data. Instrumen kajian yang digunakan ialah borang soal selidik yang dihasilkan sendiri oleh pengkaji dan data yang diperoleh dianalisis menggunakan analisis regresi berganda. Dapatan kajian analisis inferensi mendapati terdapat pengaruh yang sangat kuat antara ketiga-tiga pemboleh ubah bebas iaitu peranan fasiLINUS, sokongan pentadbir dan sumbangan guru terhadap pemboleh ubah bersandar iaitu pelaksanaan program LINUS. Pelaksanaan program ini perlu melibatkan banyak pihak secara umumnya dan melibatkan sekolah khasnya. Penguasaan kemahiran asas pada peringkat awal ini dapat membantu murid menguasai kemahiran pada tahap yang lebih tinggi
format Article
author Abdul Said Ambotang
Hariana A. Ahong
Connie Shin @ Connie Cassy Ompok
author_facet Abdul Said Ambotang
Hariana A. Ahong
Connie Shin @ Connie Cassy Ompok
author_sort Abdul Said Ambotang
title Pengaruh fasilinus, pentadbir sekolah dan guru LINUS terhadap pelaksanaan program LINUS di sekolah rendah daerah Kota Kinabalu
title_short Pengaruh fasilinus, pentadbir sekolah dan guru LINUS terhadap pelaksanaan program LINUS di sekolah rendah daerah Kota Kinabalu
title_full Pengaruh fasilinus, pentadbir sekolah dan guru LINUS terhadap pelaksanaan program LINUS di sekolah rendah daerah Kota Kinabalu
title_fullStr Pengaruh fasilinus, pentadbir sekolah dan guru LINUS terhadap pelaksanaan program LINUS di sekolah rendah daerah Kota Kinabalu
title_full_unstemmed Pengaruh fasilinus, pentadbir sekolah dan guru LINUS terhadap pelaksanaan program LINUS di sekolah rendah daerah Kota Kinabalu
title_sort pengaruh fasilinus, pentadbir sekolah dan guru linus terhadap pelaksanaan program linus di sekolah rendah daerah kota kinabalu
publishDate 2019
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29934/1/Pengaruh%20fasilinus%2C%20pentadbir%20sekolah%20dan%20guru%20LINUS%20terhadap%20pelaksanaan%20program%20LINUS%20di%20sekolah%20rendah%20daerah%20Kota%20Kinabalu.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29934/2/Pengaruh%20fasilinus%2C%20pentadbir%20sekolah%20dan%20guru%20LINUS%20terhadap%20pelaksanaan%20program%20LINUS%20di%20sekolah%20rendah%20daerah%20Kota%20Kinabalu1.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29934/
https://ejournal.upsi.edu.my/index.php/SAECJ/article/view/3080/2099
https://doi.org/10.37134/saecj.vol8.no1.2.2019
_version_ 1760230697504604160
score 13.18916