Pengaruh kurikulum dan iklim sekolah terhadap sikap akademik murid di institusi tahfiz
Kajian ini bertujuan untuk mengkaji pengaruh kurikulum dan iklim sekolah terhadap sikap akademik murid tahfiz di Kota Kinabalu, Sabah. Seramai 81 orang murid tahap dua (tahun 4 – 6) daripada 3 buah sekolah rendah tahfiz swasta di sekitar Kota Kinabalu terlibat dalam kajian ini. Kajian kuantitatif in...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Proceedings |
Language: | English English |
Published: |
Pusat Penataran Ilmu Bahasa, Universiti Malaysia Sabah
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27415/1/Pengaruh%20kurikulum%20dan%20iklim%20sekolah%20terhadap%20sikap%20akademik%20murid%20di%20institusi%20tahfiz.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27415/2/Pengaruh%20kurikulum%20dan%20iklim%20sekolah%20terhadap%20sikap%20akademik%20murid%20di%20institusi%20tahfiz1.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27415/ https://drive.google.com/file/d/14r8p7XBJCXXyGbFmkKZj-9MIi6S-pWzv/view |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.ums.eprints.27415 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ums.eprints.274152021-06-25T02:56:54Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27415/ Pengaruh kurikulum dan iklim sekolah terhadap sikap akademik murid di institusi tahfiz Muhamad Suhaimi Taat Roslee Talip Musirin Mosin BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengkaji pengaruh kurikulum dan iklim sekolah terhadap sikap akademik murid tahfiz di Kota Kinabalu, Sabah. Seramai 81 orang murid tahap dua (tahun 4 – 6) daripada 3 buah sekolah rendah tahfiz swasta di sekitar Kota Kinabalu terlibat dalam kajian ini. Kajian kuantitatif ini menggunakan kaedah tinjauan keratan rentas dengan mengedarkan borang soal selidik kepada responden kajian. Soal selidik ini telah dibina oleh para penyelidik dan telah melalui proses-proses kesahan dan kebolehpercayaan. Analisis deskriptif menunjukkan variabel sikap murid menunjukkan tahap yang tinggi dengan skor min melebihi 3.80, manakala bagi variabel iklim sekolah, dapatannya adalah pada tahap sederhana (Min=3.56, SP=0.530). Bagi variabel kurikulum pula, kebanyakan murid mempelajari mata pelajaran-mata pelajaran utama yang sama dipelajari di sekolah-sekolah rendah bantuan penuh kerajaan di samping mata pelajaran al-Quran. Namun begitu, tiada seorang pun yang mempelajari mata pelajaran Pendidikan Komputer. Analisis regresi berganda yang dijalankan menunjukkan hanya variabel iklim sekolah mempengaruhi secara signifikan 25.1% terhadap sikap akademik murid tahfiz. Diharapkan kajian ini akan dapat memberikan maklumat berguna untuk penambahbaikan institusi tahfiz di dalam negara kita. Pusat Penataran Ilmu Bahasa, Universiti Malaysia Sabah 2020 Proceedings PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27415/1/Pengaruh%20kurikulum%20dan%20iklim%20sekolah%20terhadap%20sikap%20akademik%20murid%20di%20institusi%20tahfiz.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27415/2/Pengaruh%20kurikulum%20dan%20iklim%20sekolah%20terhadap%20sikap%20akademik%20murid%20di%20institusi%20tahfiz1.pdf Muhamad Suhaimi Taat and Roslee Talip and Musirin Mosin (2020) Pengaruh kurikulum dan iklim sekolah terhadap sikap akademik murid di institusi tahfiz. https://drive.google.com/file/d/14r8p7XBJCXXyGbFmkKZj-9MIi6S-pWzv/view |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
building |
UMS Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sabah |
content_source |
UMS Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.ums.edu.my/ |
language |
English English |
topic |
BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc L Education (General) |
spellingShingle |
BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc L Education (General) Muhamad Suhaimi Taat Roslee Talip Musirin Mosin Pengaruh kurikulum dan iklim sekolah terhadap sikap akademik murid di institusi tahfiz |
description |
Kajian ini bertujuan untuk mengkaji pengaruh kurikulum dan iklim sekolah terhadap sikap akademik murid tahfiz di Kota Kinabalu, Sabah. Seramai 81 orang murid tahap dua (tahun 4 – 6) daripada 3 buah sekolah rendah tahfiz swasta di sekitar Kota Kinabalu terlibat dalam kajian ini. Kajian kuantitatif ini menggunakan kaedah tinjauan keratan rentas dengan mengedarkan borang soal selidik kepada responden kajian. Soal selidik ini telah dibina oleh para penyelidik dan telah melalui proses-proses kesahan dan kebolehpercayaan. Analisis deskriptif menunjukkan variabel sikap murid menunjukkan tahap yang tinggi dengan skor min melebihi 3.80, manakala bagi variabel iklim sekolah, dapatannya adalah pada tahap sederhana (Min=3.56, SP=0.530). Bagi variabel kurikulum pula, kebanyakan murid mempelajari mata pelajaran-mata pelajaran utama yang sama dipelajari di sekolah-sekolah rendah bantuan penuh kerajaan di samping mata pelajaran al-Quran. Namun begitu, tiada seorang pun yang mempelajari mata pelajaran Pendidikan Komputer. Analisis regresi berganda yang dijalankan menunjukkan hanya variabel iklim sekolah mempengaruhi secara signifikan 25.1% terhadap sikap akademik murid tahfiz. Diharapkan kajian ini akan dapat memberikan maklumat berguna untuk penambahbaikan institusi tahfiz di dalam negara kita. |
format |
Proceedings |
author |
Muhamad Suhaimi Taat Roslee Talip Musirin Mosin |
author_facet |
Muhamad Suhaimi Taat Roslee Talip Musirin Mosin |
author_sort |
Muhamad Suhaimi Taat |
title |
Pengaruh kurikulum dan iklim sekolah terhadap sikap akademik murid di institusi tahfiz |
title_short |
Pengaruh kurikulum dan iklim sekolah terhadap sikap akademik murid di institusi tahfiz |
title_full |
Pengaruh kurikulum dan iklim sekolah terhadap sikap akademik murid di institusi tahfiz |
title_fullStr |
Pengaruh kurikulum dan iklim sekolah terhadap sikap akademik murid di institusi tahfiz |
title_full_unstemmed |
Pengaruh kurikulum dan iklim sekolah terhadap sikap akademik murid di institusi tahfiz |
title_sort |
pengaruh kurikulum dan iklim sekolah terhadap sikap akademik murid di institusi tahfiz |
publisher |
Pusat Penataran Ilmu Bahasa, Universiti Malaysia Sabah |
publishDate |
2020 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27415/1/Pengaruh%20kurikulum%20dan%20iklim%20sekolah%20terhadap%20sikap%20akademik%20murid%20di%20institusi%20tahfiz.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27415/2/Pengaruh%20kurikulum%20dan%20iklim%20sekolah%20terhadap%20sikap%20akademik%20murid%20di%20institusi%20tahfiz1.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27415/ https://drive.google.com/file/d/14r8p7XBJCXXyGbFmkKZj-9MIi6S-pWzv/view |
_version_ |
1760230619102576640 |
score |
13.160551 |