Pengaruh kurikulum dan iklim sekolah terhadap sikap akademik murid di institusi tahfiz

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji pengaruh kurikulum dan iklim sekolah terhadap sikap akademik murid tahfiz di Kota Kinabalu, Sabah. Seramai 81 orang murid tahap dua (tahun 4 – 6) daripada 3 buah sekolah rendah tahfiz swasta di sekitar Kota Kinabalu terlibat dalam kajian ini. Kajian kuantitatif in...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Muhamad Suhaimi Taat, Roslee Talip, Musirin Mosin
Format: Proceedings
Language:English
English
Published: Pusat Penataran Ilmu Bahasa, Universiti Malaysia Sabah 2020
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27415/1/Pengaruh%20kurikulum%20dan%20iklim%20sekolah%20terhadap%20sikap%20akademik%20murid%20di%20institusi%20tahfiz.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27415/2/Pengaruh%20kurikulum%20dan%20iklim%20sekolah%20terhadap%20sikap%20akademik%20murid%20di%20institusi%20tahfiz1.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27415/
https://drive.google.com/file/d/14r8p7XBJCXXyGbFmkKZj-9MIi6S-pWzv/view
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.27415
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.274152021-06-25T02:56:54Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27415/ Pengaruh kurikulum dan iklim sekolah terhadap sikap akademik murid di institusi tahfiz Muhamad Suhaimi Taat Roslee Talip Musirin Mosin BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengkaji pengaruh kurikulum dan iklim sekolah terhadap sikap akademik murid tahfiz di Kota Kinabalu, Sabah. Seramai 81 orang murid tahap dua (tahun 4 – 6) daripada 3 buah sekolah rendah tahfiz swasta di sekitar Kota Kinabalu terlibat dalam kajian ini. Kajian kuantitatif ini menggunakan kaedah tinjauan keratan rentas dengan mengedarkan borang soal selidik kepada responden kajian. Soal selidik ini telah dibina oleh para penyelidik dan telah melalui proses-proses kesahan dan kebolehpercayaan. Analisis deskriptif menunjukkan variabel sikap murid menunjukkan tahap yang tinggi dengan skor min melebihi 3.80, manakala bagi variabel iklim sekolah, dapatannya adalah pada tahap sederhana (Min=3.56, SP=0.530). Bagi variabel kurikulum pula, kebanyakan murid mempelajari mata pelajaran-mata pelajaran utama yang sama dipelajari di sekolah-sekolah rendah bantuan penuh kerajaan di samping mata pelajaran al-Quran. Namun begitu, tiada seorang pun yang mempelajari mata pelajaran Pendidikan Komputer. Analisis regresi berganda yang dijalankan menunjukkan hanya variabel iklim sekolah mempengaruhi secara signifikan 25.1% terhadap sikap akademik murid tahfiz. Diharapkan kajian ini akan dapat memberikan maklumat berguna untuk penambahbaikan institusi tahfiz di dalam negara kita. Pusat Penataran Ilmu Bahasa, Universiti Malaysia Sabah 2020 Proceedings PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27415/1/Pengaruh%20kurikulum%20dan%20iklim%20sekolah%20terhadap%20sikap%20akademik%20murid%20di%20institusi%20tahfiz.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27415/2/Pengaruh%20kurikulum%20dan%20iklim%20sekolah%20terhadap%20sikap%20akademik%20murid%20di%20institusi%20tahfiz1.pdf Muhamad Suhaimi Taat and Roslee Talip and Musirin Mosin (2020) Pengaruh kurikulum dan iklim sekolah terhadap sikap akademik murid di institusi tahfiz. https://drive.google.com/file/d/14r8p7XBJCXXyGbFmkKZj-9MIi6S-pWzv/view
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
L Education (General)
spellingShingle BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
L Education (General)
Muhamad Suhaimi Taat
Roslee Talip
Musirin Mosin
Pengaruh kurikulum dan iklim sekolah terhadap sikap akademik murid di institusi tahfiz
description Kajian ini bertujuan untuk mengkaji pengaruh kurikulum dan iklim sekolah terhadap sikap akademik murid tahfiz di Kota Kinabalu, Sabah. Seramai 81 orang murid tahap dua (tahun 4 – 6) daripada 3 buah sekolah rendah tahfiz swasta di sekitar Kota Kinabalu terlibat dalam kajian ini. Kajian kuantitatif ini menggunakan kaedah tinjauan keratan rentas dengan mengedarkan borang soal selidik kepada responden kajian. Soal selidik ini telah dibina oleh para penyelidik dan telah melalui proses-proses kesahan dan kebolehpercayaan. Analisis deskriptif menunjukkan variabel sikap murid menunjukkan tahap yang tinggi dengan skor min melebihi 3.80, manakala bagi variabel iklim sekolah, dapatannya adalah pada tahap sederhana (Min=3.56, SP=0.530). Bagi variabel kurikulum pula, kebanyakan murid mempelajari mata pelajaran-mata pelajaran utama yang sama dipelajari di sekolah-sekolah rendah bantuan penuh kerajaan di samping mata pelajaran al-Quran. Namun begitu, tiada seorang pun yang mempelajari mata pelajaran Pendidikan Komputer. Analisis regresi berganda yang dijalankan menunjukkan hanya variabel iklim sekolah mempengaruhi secara signifikan 25.1% terhadap sikap akademik murid tahfiz. Diharapkan kajian ini akan dapat memberikan maklumat berguna untuk penambahbaikan institusi tahfiz di dalam negara kita.
format Proceedings
author Muhamad Suhaimi Taat
Roslee Talip
Musirin Mosin
author_facet Muhamad Suhaimi Taat
Roslee Talip
Musirin Mosin
author_sort Muhamad Suhaimi Taat
title Pengaruh kurikulum dan iklim sekolah terhadap sikap akademik murid di institusi tahfiz
title_short Pengaruh kurikulum dan iklim sekolah terhadap sikap akademik murid di institusi tahfiz
title_full Pengaruh kurikulum dan iklim sekolah terhadap sikap akademik murid di institusi tahfiz
title_fullStr Pengaruh kurikulum dan iklim sekolah terhadap sikap akademik murid di institusi tahfiz
title_full_unstemmed Pengaruh kurikulum dan iklim sekolah terhadap sikap akademik murid di institusi tahfiz
title_sort pengaruh kurikulum dan iklim sekolah terhadap sikap akademik murid di institusi tahfiz
publisher Pusat Penataran Ilmu Bahasa, Universiti Malaysia Sabah
publishDate 2020
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27415/1/Pengaruh%20kurikulum%20dan%20iklim%20sekolah%20terhadap%20sikap%20akademik%20murid%20di%20institusi%20tahfiz.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27415/2/Pengaruh%20kurikulum%20dan%20iklim%20sekolah%20terhadap%20sikap%20akademik%20murid%20di%20institusi%20tahfiz1.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27415/
https://drive.google.com/file/d/14r8p7XBJCXXyGbFmkKZj-9MIi6S-pWzv/view
_version_ 1760230619102576640
score 13.160551