Integrasi permainan media Word Wall dalam pendidikan Sejarah
Trend terbaru menunjukkan bilangan murid yang lulus mata pelajaran Sejarah di peringkat sekolah menengah semakin menurun. Antara punca yang dikenal pasti ialah Sejarah merupakan mata pelajaran yang amat membosankan dan susah untuk dipelajari kerana terdapat pelbagai fakta yang perlu dihafal. Oleh it...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | Malay Malay |
Published: |
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27215/1/Integrasi%20permainan%20media%20Word%20Wall%20dalam%20pendidikan%20Sejarah%20ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27215/2/Integrasi%20permainan%20media%20Word%20Wall%20dalam%20pendidikan%20Sejarah%20FULLTEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27215/ https://msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/765/543 https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i4.765 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.ums.eprints.27215 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ums.eprints.272152021-06-14T06:50:28Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27215/ Integrasi permainan media Word Wall dalam pendidikan Sejarah Lee, Ritchie Joon Woei Soon Singh Bikar Singh Balan Rathakrishnan Zulfikar Rabe LT Textbooks Trend terbaru menunjukkan bilangan murid yang lulus mata pelajaran Sejarah di peringkat sekolah menengah semakin menurun. Antara punca yang dikenal pasti ialah Sejarah merupakan mata pelajaran yang amat membosankan dan susah untuk dipelajari kerana terdapat pelbagai fakta yang perlu dihafal. Oleh itu, kajian ini dijalankan untuk menilai kesan pengintegrasian permainan media Word wall terhadap minat, motivasi dan pencapaian murid sekolah menengah dalam mata pelajaran Sejarah. Kaedah kajian kualitatif telah digunakan untuk mengumpul data kajian. 20 orang murid yang sering gagal dalam mata pelajaran Sejarah Tingkatan 4 telah dipilih dengan menggunakan kaedah persampelan tujuan. Empat sesi pemerhatian telah dilakukan semasa aktiviti pembelajaran dan pemudahcaaan (PdPc) berlangsung dalam kelas dan temu bualsepara berstruktur telah dijalankan selepas empat minggu menjalankan aktiviti PdPc. Analisa data temu bual menunjukkan murid sekolah menengah mempunyai persepsi yang amat positif terhadap penggunaan permainan Word wall dalam pendidikan Sejarah. Di samping itu, kajian ini juga menunjukkan bahawa penggunaan permainan ini dalam PdPC Sejarah turut mengubah minat dan sikap murid untuk belajar mata pelajaran Sejarah yang amat sinonim sebagai mata pelajaran membosankan dalam kalangan murid sekolah. Aplikasi permainan ini juga berjaya meningkat motivasi intrinsik murid untuk belajar Sejarah. Implikasi kajian ini menunjukkan bahawa permainan Word wall merupakan salah satu permainan teknologi alternatif yang dapat digunakan oleh guru untuk diintegrasikan dalam aktiviti PdPC agar dapat meningkatkan motivasi dan pencapaian Sejarah di sekolah. 2021 Article PeerReviewed text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27215/1/Integrasi%20permainan%20media%20Word%20Wall%20dalam%20pendidikan%20Sejarah%20ABSTRACT.pdf text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27215/2/Integrasi%20permainan%20media%20Word%20Wall%20dalam%20pendidikan%20Sejarah%20FULLTEXT.pdf Lee, Ritchie Joon Woei and Soon Singh Bikar Singh and Balan Rathakrishnan and Zulfikar Rabe (2021) Integrasi permainan media Word Wall dalam pendidikan Sejarah. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities, 6 (4). pp. 69-78. ISSN 2504-8562 https://msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/765/543 https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i4.765 |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
building |
UMS Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sabah |
content_source |
UMS Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.ums.edu.my/ |
language |
Malay Malay |
topic |
LT Textbooks |
spellingShingle |
LT Textbooks Lee, Ritchie Joon Woei Soon Singh Bikar Singh Balan Rathakrishnan Zulfikar Rabe Integrasi permainan media Word Wall dalam pendidikan Sejarah |
description |
Trend terbaru menunjukkan bilangan murid yang lulus mata pelajaran Sejarah di peringkat sekolah menengah semakin menurun. Antara punca yang dikenal pasti ialah Sejarah merupakan mata pelajaran yang amat membosankan dan susah untuk dipelajari kerana terdapat pelbagai fakta yang perlu dihafal. Oleh itu, kajian ini dijalankan untuk menilai kesan pengintegrasian permainan media Word wall terhadap minat, motivasi dan pencapaian murid sekolah menengah dalam mata pelajaran Sejarah. Kaedah kajian kualitatif telah digunakan untuk mengumpul data kajian. 20 orang murid yang sering gagal dalam mata pelajaran Sejarah Tingkatan 4 telah dipilih dengan menggunakan kaedah persampelan tujuan. Empat sesi pemerhatian telah dilakukan semasa aktiviti pembelajaran dan pemudahcaaan (PdPc) berlangsung dalam kelas dan temu bualsepara berstruktur telah dijalankan selepas empat minggu menjalankan aktiviti PdPc. Analisa data temu bual menunjukkan murid sekolah menengah mempunyai persepsi yang amat positif terhadap penggunaan permainan Word wall dalam pendidikan Sejarah. Di samping itu, kajian ini juga menunjukkan bahawa penggunaan permainan ini dalam PdPC Sejarah turut mengubah minat dan sikap murid untuk belajar mata pelajaran Sejarah yang amat sinonim sebagai mata pelajaran membosankan dalam kalangan murid sekolah. Aplikasi permainan ini juga berjaya meningkat motivasi intrinsik murid untuk belajar Sejarah. Implikasi kajian ini menunjukkan bahawa permainan Word wall merupakan salah satu permainan teknologi alternatif yang dapat digunakan oleh guru untuk diintegrasikan dalam aktiviti PdPC agar dapat meningkatkan motivasi dan pencapaian Sejarah di sekolah. |
format |
Article |
author |
Lee, Ritchie Joon Woei Soon Singh Bikar Singh Balan Rathakrishnan Zulfikar Rabe |
author_facet |
Lee, Ritchie Joon Woei Soon Singh Bikar Singh Balan Rathakrishnan Zulfikar Rabe |
author_sort |
Lee, Ritchie Joon Woei |
title |
Integrasi permainan media Word Wall dalam pendidikan Sejarah |
title_short |
Integrasi permainan media Word Wall dalam pendidikan Sejarah |
title_full |
Integrasi permainan media Word Wall dalam pendidikan Sejarah |
title_fullStr |
Integrasi permainan media Word Wall dalam pendidikan Sejarah |
title_full_unstemmed |
Integrasi permainan media Word Wall dalam pendidikan Sejarah |
title_sort |
integrasi permainan media word wall dalam pendidikan sejarah |
publishDate |
2021 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27215/1/Integrasi%20permainan%20media%20Word%20Wall%20dalam%20pendidikan%20Sejarah%20ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27215/2/Integrasi%20permainan%20media%20Word%20Wall%20dalam%20pendidikan%20Sejarah%20FULLTEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27215/ https://msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/765/543 https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i4.765 |
_version_ |
1760230594269151232 |
score |
13.18916 |