Integrasi permainan media Word Wall dalam pendidikan Sejarah

Trend terbaru menunjukkan bilangan murid yang lulus mata pelajaran Sejarah di peringkat sekolah menengah semakin menurun. Antara punca yang dikenal pasti ialah Sejarah merupakan mata pelajaran yang amat membosankan dan susah untuk dipelajari kerana terdapat pelbagai fakta yang perlu dihafal. Oleh it...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Lee, Ritchie Joon Woei, Soon Singh Bikar Singh, Balan Rathakrishnan, Zulfikar Rabe
Format: Article
Language:Malay
Malay
Published: 2021
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27215/1/Integrasi%20permainan%20media%20Word%20Wall%20dalam%20pendidikan%20Sejarah%20ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27215/2/Integrasi%20permainan%20media%20Word%20Wall%20dalam%20pendidikan%20Sejarah%20FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27215/
https://msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/765/543
https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i4.765
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.27215
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.272152021-06-14T06:50:28Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27215/ Integrasi permainan media Word Wall dalam pendidikan Sejarah Lee, Ritchie Joon Woei Soon Singh Bikar Singh Balan Rathakrishnan Zulfikar Rabe LT Textbooks Trend terbaru menunjukkan bilangan murid yang lulus mata pelajaran Sejarah di peringkat sekolah menengah semakin menurun. Antara punca yang dikenal pasti ialah Sejarah merupakan mata pelajaran yang amat membosankan dan susah untuk dipelajari kerana terdapat pelbagai fakta yang perlu dihafal. Oleh itu, kajian ini dijalankan untuk menilai kesan pengintegrasian permainan media Word wall terhadap minat, motivasi dan pencapaian murid sekolah menengah dalam mata pelajaran Sejarah. Kaedah kajian kualitatif telah digunakan untuk mengumpul data kajian. 20 orang murid yang sering gagal dalam mata pelajaran Sejarah Tingkatan 4 telah dipilih dengan menggunakan kaedah persampelan tujuan. Empat sesi pemerhatian telah dilakukan semasa aktiviti pembelajaran dan pemudahcaaan (PdPc) berlangsung dalam kelas dan temu bualsepara berstruktur telah dijalankan selepas empat minggu menjalankan aktiviti PdPc. Analisa data temu bual menunjukkan murid sekolah menengah mempunyai persepsi yang amat positif terhadap penggunaan permainan Word wall dalam pendidikan Sejarah. Di samping itu, kajian ini juga menunjukkan bahawa penggunaan permainan ini dalam PdPC Sejarah turut mengubah minat dan sikap murid untuk belajar mata pelajaran Sejarah yang amat sinonim sebagai mata pelajaran membosankan dalam kalangan murid sekolah. Aplikasi permainan ini juga berjaya meningkat motivasi intrinsik murid untuk belajar Sejarah. Implikasi kajian ini menunjukkan bahawa permainan Word wall merupakan salah satu permainan teknologi alternatif yang dapat digunakan oleh guru untuk diintegrasikan dalam aktiviti PdPC agar dapat meningkatkan motivasi dan pencapaian Sejarah di sekolah. 2021 Article PeerReviewed text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27215/1/Integrasi%20permainan%20media%20Word%20Wall%20dalam%20pendidikan%20Sejarah%20ABSTRACT.pdf text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27215/2/Integrasi%20permainan%20media%20Word%20Wall%20dalam%20pendidikan%20Sejarah%20FULLTEXT.pdf Lee, Ritchie Joon Woei and Soon Singh Bikar Singh and Balan Rathakrishnan and Zulfikar Rabe (2021) Integrasi permainan media Word Wall dalam pendidikan Sejarah. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities, 6 (4). pp. 69-78. ISSN 2504-8562 https://msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/765/543 https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i4.765
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language Malay
Malay
topic LT Textbooks
spellingShingle LT Textbooks
Lee, Ritchie Joon Woei
Soon Singh Bikar Singh
Balan Rathakrishnan
Zulfikar Rabe
Integrasi permainan media Word Wall dalam pendidikan Sejarah
description Trend terbaru menunjukkan bilangan murid yang lulus mata pelajaran Sejarah di peringkat sekolah menengah semakin menurun. Antara punca yang dikenal pasti ialah Sejarah merupakan mata pelajaran yang amat membosankan dan susah untuk dipelajari kerana terdapat pelbagai fakta yang perlu dihafal. Oleh itu, kajian ini dijalankan untuk menilai kesan pengintegrasian permainan media Word wall terhadap minat, motivasi dan pencapaian murid sekolah menengah dalam mata pelajaran Sejarah. Kaedah kajian kualitatif telah digunakan untuk mengumpul data kajian. 20 orang murid yang sering gagal dalam mata pelajaran Sejarah Tingkatan 4 telah dipilih dengan menggunakan kaedah persampelan tujuan. Empat sesi pemerhatian telah dilakukan semasa aktiviti pembelajaran dan pemudahcaaan (PdPc) berlangsung dalam kelas dan temu bualsepara berstruktur telah dijalankan selepas empat minggu menjalankan aktiviti PdPc. Analisa data temu bual menunjukkan murid sekolah menengah mempunyai persepsi yang amat positif terhadap penggunaan permainan Word wall dalam pendidikan Sejarah. Di samping itu, kajian ini juga menunjukkan bahawa penggunaan permainan ini dalam PdPC Sejarah turut mengubah minat dan sikap murid untuk belajar mata pelajaran Sejarah yang amat sinonim sebagai mata pelajaran membosankan dalam kalangan murid sekolah. Aplikasi permainan ini juga berjaya meningkat motivasi intrinsik murid untuk belajar Sejarah. Implikasi kajian ini menunjukkan bahawa permainan Word wall merupakan salah satu permainan teknologi alternatif yang dapat digunakan oleh guru untuk diintegrasikan dalam aktiviti PdPC agar dapat meningkatkan motivasi dan pencapaian Sejarah di sekolah.
format Article
author Lee, Ritchie Joon Woei
Soon Singh Bikar Singh
Balan Rathakrishnan
Zulfikar Rabe
author_facet Lee, Ritchie Joon Woei
Soon Singh Bikar Singh
Balan Rathakrishnan
Zulfikar Rabe
author_sort Lee, Ritchie Joon Woei
title Integrasi permainan media Word Wall dalam pendidikan Sejarah
title_short Integrasi permainan media Word Wall dalam pendidikan Sejarah
title_full Integrasi permainan media Word Wall dalam pendidikan Sejarah
title_fullStr Integrasi permainan media Word Wall dalam pendidikan Sejarah
title_full_unstemmed Integrasi permainan media Word Wall dalam pendidikan Sejarah
title_sort integrasi permainan media word wall dalam pendidikan sejarah
publishDate 2021
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27215/1/Integrasi%20permainan%20media%20Word%20Wall%20dalam%20pendidikan%20Sejarah%20ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27215/2/Integrasi%20permainan%20media%20Word%20Wall%20dalam%20pendidikan%20Sejarah%20FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27215/
https://msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/765/543
https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i4.765
_version_ 1760230594269151232
score 13.18916