Kajian penerimaan modul latihan berasaskan model penerimaan teknologi (Technology Acceptance Model) dalam kalangan guru sekolah rendah di daerah Keningau
Kajian yang dilaksanakan oleh Kementerian pada tahun 2010-2015 mendapati penggunaan dan penerimaan teknologi ICT di sekolah adalah terhad. Walaupun ICT digunakan semasa pengajaran,dalam kebanyakan kes penggunaannya masih belum menjangkau penggunaan aplikasi yang maksimum. Alasan yang diberikan ialah...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/22634/1/kajian%20penerimaan%20modul.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/22634/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.ums.eprints.22634 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ums.eprints.226342019-07-12T07:24:32Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/22634/ Kajian penerimaan modul latihan berasaskan model penerimaan teknologi (Technology Acceptance Model) dalam kalangan guru sekolah rendah di daerah Keningau Pranchis Andin L Education (General) Kajian yang dilaksanakan oleh Kementerian pada tahun 2010-2015 mendapati penggunaan dan penerimaan teknologi ICT di sekolah adalah terhad. Walaupun ICT digunakan semasa pengajaran,dalam kebanyakan kes penggunaannya masih belum menjangkau penggunaan aplikasi yang maksimum. Alasan yang diberikan ialah modul dan perkakasan yang disediakan tidak disertakan dengan latihan, malah penyediaan latihan dan sokongan lazimnya tidak berterusan dan berkekalan. Justeru kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti penerimaan Teknologi dalam kalangan guru-guru di 72 buah sekolah rendah di daerah Keningau sebagai lokasi kajian denganj umlah Populasi1 ,873 guru dan jumlah persampelans ecarar awak seramai 322 orang. Aspek Teknologi Latihan Berbantukan Komputer adalah merujuk kepada Lathan Literasi Microsoft Word (Mail Merge),M icrosoft Excel (Penerbitan Atas Meja), Microsoft Powerpoint (Penghasilan Bahan Persembahan) dan Internet ( Pembinaan Blog ). Penyelidikan ini menggunakan kaedah tinjauan melalui instrumen soalselidikd engan nilai kebolehpercayaan= >0.6. Data yang diperolehi daripada soal selidik adaptasi daripada Model TAM dengan aras kesignifikan >0.05 dan dapatan daripada temubual tertutup (objektif) sebagai triangulasi data analisis daripada instrumen soal selidik. Data-data dianalisis dengan menggunakan perisian IBM SPSSfo r WindowsV ersi2 1. AnalisisD eskriptif ( Min ), Univariat( ujian t, Anova satu hala ), pelbagai variat (korelasi pearson) dan Regresi Linear digunakan untuk menguji hipotesis kajian pada aras signifikan p<0.05. Dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan dan pengaruh yang sederhana perilaku niat menggunakan (BIU) dengan PenggunaanS ebenar( ASU)r =. 539 , p<0.05, R2=2. 90,p <.0 5, dan Persepsi Mudahd igunakan(PEU)d enganS ikapK e arah Penggunaan(A TU),r =. 364, p<0.05, R2=. 133, p<. 05. Secara keseluruhannya, kajian ini telah memudahcara aplikasi Modul LBK dalam menghasilkan bahan latihan yang berguna untuk guru mengaplikasikand i sekolah, seterusnya memartabatkanl agi profesion perguruan dalam menyahut cabaran pendidikan abad ke-21. Kajian lebih lanjut berkaitan penerimaanb oleh dijalankanm enggunakanm odel penerimaante knologiy ang lain. 2018 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/22634/1/kajian%20penerimaan%20modul.pdf Pranchis Andin (2018) Kajian penerimaan modul latihan berasaskan model penerimaan teknologi (Technology Acceptance Model) dalam kalangan guru sekolah rendah di daerah Keningau. Doctoral thesis, University Malaysia Sabah. |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
building |
UMS Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sabah |
content_source |
UMS Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.ums.edu.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Pranchis Andin Kajian penerimaan modul latihan berasaskan model penerimaan teknologi (Technology Acceptance Model) dalam kalangan guru sekolah rendah di daerah Keningau |
description |
Kajian yang dilaksanakan oleh Kementerian pada tahun 2010-2015 mendapati penggunaan dan penerimaan teknologi ICT di sekolah adalah terhad. Walaupun ICT digunakan semasa pengajaran,dalam kebanyakan kes penggunaannya masih belum menjangkau penggunaan aplikasi yang maksimum. Alasan yang diberikan ialah modul dan perkakasan yang disediakan tidak disertakan dengan latihan, malah penyediaan latihan dan sokongan lazimnya tidak berterusan dan berkekalan. Justeru kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti penerimaan Teknologi dalam kalangan guru-guru di 72 buah sekolah rendah di daerah Keningau sebagai lokasi kajian
denganj umlah Populasi1 ,873 guru dan jumlah persampelans ecarar awak seramai
322 orang. Aspek Teknologi Latihan Berbantukan Komputer adalah merujuk kepada
Lathan Literasi Microsoft Word (Mail Merge),M icrosoft Excel (Penerbitan Atas
Meja), Microsoft Powerpoint (Penghasilan Bahan Persembahan) dan Internet
( Pembinaan Blog ). Penyelidikan ini menggunakan kaedah tinjauan melalui
instrumen soalselidikd engan nilai kebolehpercayaan= >0.6. Data yang diperolehi
daripada soal selidik adaptasi daripada Model TAM dengan aras kesignifikan >0.05
dan dapatan daripada temubual tertutup (objektif) sebagai triangulasi data analisis
daripada instrumen soal selidik. Data-data dianalisis dengan menggunakan perisian
IBM SPSSfo r WindowsV ersi2 1. AnalisisD eskriptif ( Min ), Univariat( ujian t, Anova
satu hala ), pelbagai variat (korelasi pearson) dan Regresi Linear digunakan untuk
menguji hipotesis kajian pada aras signifikan p<0.05. Dapatan kajian menunjukkan
terdapat hubungan dan pengaruh yang sederhana perilaku niat menggunakan (BIU)
dengan PenggunaanS ebenar( ASU)r =. 539
, p<0.05, R2=2. 90,p <.0 5, dan Persepsi
Mudahd igunakan(PEU)d enganS ikapK e arah Penggunaan(A TU),r =. 364, p<0.05,
R2=. 133, p<. 05. Secara keseluruhannya, kajian ini telah memudahcara aplikasi
Modul LBK dalam menghasilkan bahan latihan yang berguna untuk guru
mengaplikasikand i sekolah, seterusnya memartabatkanl agi profesion perguruan
dalam menyahut cabaran pendidikan abad ke-21. Kajian lebih lanjut berkaitan
penerimaanb oleh dijalankanm enggunakanm odel penerimaante knologiy ang lain. |
format |
Thesis |
author |
Pranchis Andin |
author_facet |
Pranchis Andin |
author_sort |
Pranchis Andin |
title |
Kajian penerimaan modul latihan berasaskan model penerimaan teknologi (Technology Acceptance Model) dalam kalangan guru sekolah rendah di daerah Keningau |
title_short |
Kajian penerimaan modul latihan berasaskan model penerimaan teknologi (Technology Acceptance Model) dalam kalangan guru sekolah rendah di daerah Keningau |
title_full |
Kajian penerimaan modul latihan berasaskan model penerimaan teknologi (Technology Acceptance Model) dalam kalangan guru sekolah rendah di daerah Keningau |
title_fullStr |
Kajian penerimaan modul latihan berasaskan model penerimaan teknologi (Technology Acceptance Model) dalam kalangan guru sekolah rendah di daerah Keningau |
title_full_unstemmed |
Kajian penerimaan modul latihan berasaskan model penerimaan teknologi (Technology Acceptance Model) dalam kalangan guru sekolah rendah di daerah Keningau |
title_sort |
kajian penerimaan modul latihan berasaskan model penerimaan teknologi (technology acceptance model) dalam kalangan guru sekolah rendah di daerah keningau |
publishDate |
2018 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/22634/1/kajian%20penerimaan%20modul.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/22634/ |
_version_ |
1760229995356094464 |
score |
13.214268 |