Gaya kepimpinan pengetua dan hubungannya dengan stress dalam kalangan guru sekolah menengah cemerlang di daerah Tawau

Tujuan utama kajian ini ialah untuk melihat gaya kepimpinan pengetua dan hubungannya dengan stres dalam kalangan guru sekolah menengah cemerlang di daerah Tawau. Responden terdiri daripada guru-guru sekolah menengah cemerlang yang berjumlah 220 orang iaitu 105 orang lelaki dan 115 orang perempua...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mardeana Bakar
Format: Thesis
Language:English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18947/1/Gaya%20kepimpinan%20pengetua.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18947/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.18947
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.189472018-02-27T08:02:44Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18947/ Gaya kepimpinan pengetua dan hubungannya dengan stress dalam kalangan guru sekolah menengah cemerlang di daerah Tawau Mardeana Bakar LB Theory and practice of education Tujuan utama kajian ini ialah untuk melihat gaya kepimpinan pengetua dan hubungannya dengan stres dalam kalangan guru sekolah menengah cemerlang di daerah Tawau. Responden terdiri daripada guru-guru sekolah menengah cemerlang yang berjumlah 220 orang iaitu 105 orang lelaki dan 115 orang perempuan. Kajian yang berbentuk kuantitatif deskriptif ini dilakukan secara tinjauan dengan menggunakan kaedah soal selidik The Leader Behavior Description Quistionaire (L8DQ). Penganalisaan dapatan kajian menggunakan kekerapan, peratusan min, sisihan piawai, Ujian-t, ANOVA satu hala dan analisis Korelasi Pearson dengan penentapan aras 0.1. Dapatan kajian menunjukkan bahawa gaya kepimpinan yang paling dominan diamalkan di sekolah menengah cemerlang ialah gaya kepimpinan Autokratik. Dapatan kajian juga mendapati tahap stres dalam kalangan guru sekolah menengah cemerlang di daerah Tawau inl berada pad a tahap sederhana. Seterusnya kajian ini mendapati bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara stres guru dengan jantina dan umur guru, Pun demikian terdapat hubungan yang signifikan antara stres guru dengan pengalaman mengajar. Akhir sekali, kajian ini mendapati bahawa terdapat hubungan yang negatif atau songsang pada gaya kepimpinan demokratik dan laissez faire dan signifikan antara gaya kepimpinan pengetua pada gaya kepimplnan autokratik dengan stres dalam kalangan guru sekolah menengah cemerlang. Walau bagaimanapun, hubungan tersebut berada pada tahap yang sangat lemah. Kajian ini menyokong dapatan berkaitan andaian umum yang menyatakan bahawa gaya kepimpinan pengetua memang mempengaruhi tahap stres guru di sekolah menegah cemerlang di daerah Tawau. 2013 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18947/1/Gaya%20kepimpinan%20pengetua.pdf Mardeana Bakar (2013) Gaya kepimpinan pengetua dan hubungannya dengan stress dalam kalangan guru sekolah menengah cemerlang di daerah Tawau. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Mardeana Bakar
Gaya kepimpinan pengetua dan hubungannya dengan stress dalam kalangan guru sekolah menengah cemerlang di daerah Tawau
description Tujuan utama kajian ini ialah untuk melihat gaya kepimpinan pengetua dan hubungannya dengan stres dalam kalangan guru sekolah menengah cemerlang di daerah Tawau. Responden terdiri daripada guru-guru sekolah menengah cemerlang yang berjumlah 220 orang iaitu 105 orang lelaki dan 115 orang perempuan. Kajian yang berbentuk kuantitatif deskriptif ini dilakukan secara tinjauan dengan menggunakan kaedah soal selidik The Leader Behavior Description Quistionaire (L8DQ). Penganalisaan dapatan kajian menggunakan kekerapan, peratusan min, sisihan piawai, Ujian-t, ANOVA satu hala dan analisis Korelasi Pearson dengan penentapan aras 0.1. Dapatan kajian menunjukkan bahawa gaya kepimpinan yang paling dominan diamalkan di sekolah menengah cemerlang ialah gaya kepimpinan Autokratik. Dapatan kajian juga mendapati tahap stres dalam kalangan guru sekolah menengah cemerlang di daerah Tawau inl berada pad a tahap sederhana. Seterusnya kajian ini mendapati bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara stres guru dengan jantina dan umur guru, Pun demikian terdapat hubungan yang signifikan antara stres guru dengan pengalaman mengajar. Akhir sekali, kajian ini mendapati bahawa terdapat hubungan yang negatif atau songsang pada gaya kepimpinan demokratik dan laissez faire dan signifikan antara gaya kepimpinan pengetua pada gaya kepimplnan autokratik dengan stres dalam kalangan guru sekolah menengah cemerlang. Walau bagaimanapun, hubungan tersebut berada pada tahap yang sangat lemah. Kajian ini menyokong dapatan berkaitan andaian umum yang menyatakan bahawa gaya kepimpinan pengetua memang mempengaruhi tahap stres guru di sekolah menegah cemerlang di daerah Tawau.
format Thesis
author Mardeana Bakar
author_facet Mardeana Bakar
author_sort Mardeana Bakar
title Gaya kepimpinan pengetua dan hubungannya dengan stress dalam kalangan guru sekolah menengah cemerlang di daerah Tawau
title_short Gaya kepimpinan pengetua dan hubungannya dengan stress dalam kalangan guru sekolah menengah cemerlang di daerah Tawau
title_full Gaya kepimpinan pengetua dan hubungannya dengan stress dalam kalangan guru sekolah menengah cemerlang di daerah Tawau
title_fullStr Gaya kepimpinan pengetua dan hubungannya dengan stress dalam kalangan guru sekolah menengah cemerlang di daerah Tawau
title_full_unstemmed Gaya kepimpinan pengetua dan hubungannya dengan stress dalam kalangan guru sekolah menengah cemerlang di daerah Tawau
title_sort gaya kepimpinan pengetua dan hubungannya dengan stress dalam kalangan guru sekolah menengah cemerlang di daerah tawau
publishDate 2013
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18947/1/Gaya%20kepimpinan%20pengetua.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18947/
_version_ 1760229514915348480
score 13.154949