Hubungan amalan strategi P&P guru dengan motivasi murid dalam Skim Baucar Tuisyen (SBT) di sekolah-sekolah rendah daerah Kota Marudu Sabah
Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengenal pasti hubungan amalan strategi pengajaran dan pembelajaran guru dengan motivasi murid dalam SST di sekolah-sekolah rendah daerah Kota Marudu, Sabah. Perkara yang dikenal pasti ialah perbezaan tahap motivasi murid berdasarkan jantina, perbezaan t...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2006
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18742/1/Hubungan%20amalan%20strategi%20.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18742/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengenal pasti hubungan amalan
strategi pengajaran dan pembelajaran guru dengan motivasi murid dalam
SST di sekolah-sekolah rendah daerah Kota Marudu, Sabah. Perkara yang
dikenal pasti ialah perbezaan tahap motivasi murid berdasarkan jantina,
perbezaan tahap motivasi berdasarkan pilihan murid terhadap mata
pelajaran SBT paling lemah dan perbezaan tahap motivasi berdasarkan
bantuan lain yang diterima selain SBT. Sampel kajian ialah seramai 256
orang, iaitu 200 orang adalah murid SST, terdiri dari 108 lelaki dan 98
perempuan, manakala 56 orang lagi adalah guru tuisyen SST iaitu 28 lelaki
dan 28 wanita. Data telah dikumpulkan dengan menggunakan instrumen
soal selidik dan analisis data telah dijalankan dengan menggunakan
perisian SPSS for windows versi 11.5. Dapatan kajian menunjukkan bahawa
pengetahuan sedia ada guru dalam amalan kaedah pengajaran dan
pembelajaran berada pada tahap Sederhana iaitu 75.00%; amalan
pengurusan SBT, tahap Tinggi iaitu 71.43%; amalan strategi P&P guru
SBT, pad a tahap Sederhana iaitu 51.79%; dan tahap persepsi guru
terhadap SBT, pada tahap Sederhana iaitu 71.42%. Kajian menggunakan
ujian-t mendapati bahawa terdapat perbezaan tahap motivasi diri yang
signifikan di kalangan murid terhadap tuisyen berdasarkan jantina (F=.72
yang signifikan pada aras signifikan 0.40 iaitu >0.05. Nilai t=-2.31 pada
aras signifikan 0.02 iaitu <0.05). Kajian menggunakan ANOVA Sehala
mendapati bahawa terdapat perbezaan min motivasi diri secara signifikan
(F=2.70, p<0.05, iaitu 0.03) terhadap kumpulan mata pelajaran SST paling
lemah, tetapi di antara pasangan mata pelajaran paling lemah tidak ada
yang mempunyai min yang signifikan. Kajian menggunakan ANOVA Sehala
kedua mendapati bahawa terdapat perbezaan min motivasi diri secara
signifikan (F=2.70, p<0.05, iaitu 0.02) terhadap kumpulan yang menerima
bantuan selain SST yang berbeza, serta pasangan (SPBT dan KWAMP
dengan SPBT, RMT dan KWAMP) mempunyai perbezaan min yang
signifikan memandangkan nilai signifikannya ialah 0.04, iaitu <0.05. Kajian
ini keseluruhannya menunjukkan bahawa tahap amalan strategi pengajaran
dan pembelajaran guru telah menunjukkan hubungan negatif (r=-.54**,
signifikan pada aras 0.008 iaitu p<0.01) dengan motivasi diri murid SBT.
Dapatan kajian menunjukkan aspek amalan strategi pengajaran guru SBT
adalah elemen yang penting dalam pelaksanaan kelas tuisyen Skim Baucar
Tuisyen dan perlu disesuaikan kepada tahap dan keperluan murid.
Cadangan dan kajian lanjutan juga dinyatakan dalam kajian ini. |
---|