Hubungan sikap, minat dan pengajaran guru dengan pencapaian akademik dalam mata pelajaran matematik di kalangan pelajar di Sekolah Menengah Kota Marudu, Sabah
Pencapaian Matematik pelajar tingkatan empat adalah memuaskan. Oleh itu, faktor yang berkaitan dengan pencapaian Matematik mendapat perhatian pengkaji. Dalam konteks kajian ini, hanya Liga faktor yang dikaji iaitu sikap pelajar terhadap Matematik, mint pelajar terhadap Matematik, persepsi pengaja...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17671/1/Hubungan%20sikap%2C%20minat%20dan%20pengajaran%20guru.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17671/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Pencapaian Matematik pelajar tingkatan empat adalah memuaskan. Oleh itu, faktor yang
berkaitan dengan pencapaian Matematik mendapat perhatian pengkaji. Dalam konteks
kajian ini, hanya Liga faktor yang dikaji iaitu sikap pelajar terhadap Matematik, mint pelajar
terhadap Matematik, persepsi pengajaran guru .
Seramai 100 orang pelajar tingkatan empat
darf Menengah di daerah Kota Marudu telah diambil sebagai sampel kajian. Pencapaian
Matematik adalah berdasarkan keputusan peperiksaan semester pertama. Kajian ini
dijalankan dengan kaedah tinjauan secara soot selidik. Soal selidik mengandungi 29 item
dengan Mai kebolehpercayaan a=0.85. Semua data diproses dengan statistical packages
for Social Sciences (SPSS) for Windows Version 16.0. Analisis deskriptif dan analisis inferensi
telah digunakan dalam tatacara menganalisis data. Dapatan menunjukkan bahawa
kebanyakan responden mempunyai tahap sikap yang tinggi dan minat yang tinggi terhadap
Matematik . Persepsi responden tentang pengajaran guru terhadap pencapaian Matematik
adalah positif. Sikap mempunyai hubungan yang positif signifikan dengan pencapaian
Matematik iaitu (r=0.11) Manakala, mint mempunyai hubungan yang sederhana
terhadap pencapaian mata pelajaran Matematik iaitu (r=0.28). |
---|