Hubungan Status Sosioekonomi (SES) ibubapa, sokongan ibu bapa terhadap pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar Tingkatan Empat (4) di daerah Kudat

Tesis ini ditulis bagi mengupas berkaitan dengan hubungan status sosoiekonomi ibubapa, sokongan ibubapa terhadap pembelajaran dengan pencapaian pelajar tingkatan 4 di daerah Kudat. Bagi menjawab persoalan kajian dalam penyelidikan ini, seramai 240 sampel telah dipilih. Ibubapa pelajar dijadikan r...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Syaharyzan Mohd Saad
Format: Thesis
Language:English
Published: 2005
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17642/1/Hubungan%20Status%20Sosioekonomi.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17642/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.17642
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.176422017-11-23T04:43:03Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17642/ Hubungan Status Sosioekonomi (SES) ibubapa, sokongan ibu bapa terhadap pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar Tingkatan Empat (4) di daerah Kudat Mohd Syaharyzan Mohd Saad LC Special aspects of education Tesis ini ditulis bagi mengupas berkaitan dengan hubungan status sosoiekonomi ibubapa, sokongan ibubapa terhadap pembelajaran dengan pencapaian pelajar tingkatan 4 di daerah Kudat. Bagi menjawab persoalan kajian dalam penyelidikan ini, seramai 240 sampel telah dipilih. Ibubapa pelajar dijadikan responden untuk menjawab soal selidik yang telah disediakan. Dalam tesis ini, pekerjaan ibubapa, tahap pendidikan ibubapa dan perbelanjaan bulanan bagi tujuan pendidikan akan mewakili status sosioekonomi ibubapa.M anakalas okongani bubapat erdiri dari 6 unsur yang utama iaitu kelengkapan pembelajaran dirumah, kelas tambahan, pemberian ganjaran, perbelanjaan ke sekolah, harapan terhadap anak dan penglibatan ibubapa di sekolah. Dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara status sosioekonomi ibubapa dengan pencapaian akademik, sokongan ibubapa terhadap pembelajaran dengan pencapaian dan status sosioekonomi ibubapa dengan sokongan ibubapa terhadap pembelajaran. Dapatan penyelidikan ini diharapkan dapat membantu dan memberi sumbangan dalam membangunkan pendidikan di daerah Kudat. 2005 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17642/1/Hubungan%20Status%20Sosioekonomi.pdf Mohd Syaharyzan Mohd Saad (2005) Hubungan Status Sosioekonomi (SES) ibubapa, sokongan ibu bapa terhadap pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar Tingkatan Empat (4) di daerah Kudat. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
topic LC Special aspects of education
spellingShingle LC Special aspects of education
Mohd Syaharyzan Mohd Saad
Hubungan Status Sosioekonomi (SES) ibubapa, sokongan ibu bapa terhadap pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar Tingkatan Empat (4) di daerah Kudat
description Tesis ini ditulis bagi mengupas berkaitan dengan hubungan status sosoiekonomi ibubapa, sokongan ibubapa terhadap pembelajaran dengan pencapaian pelajar tingkatan 4 di daerah Kudat. Bagi menjawab persoalan kajian dalam penyelidikan ini, seramai 240 sampel telah dipilih. Ibubapa pelajar dijadikan responden untuk menjawab soal selidik yang telah disediakan. Dalam tesis ini, pekerjaan ibubapa, tahap pendidikan ibubapa dan perbelanjaan bulanan bagi tujuan pendidikan akan mewakili status sosioekonomi ibubapa.M anakalas okongani bubapat erdiri dari 6 unsur yang utama iaitu kelengkapan pembelajaran dirumah, kelas tambahan, pemberian ganjaran, perbelanjaan ke sekolah, harapan terhadap anak dan penglibatan ibubapa di sekolah. Dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara status sosioekonomi ibubapa dengan pencapaian akademik, sokongan ibubapa terhadap pembelajaran dengan pencapaian dan status sosioekonomi ibubapa dengan sokongan ibubapa terhadap pembelajaran. Dapatan penyelidikan ini diharapkan dapat membantu dan memberi sumbangan dalam membangunkan pendidikan di daerah Kudat.
format Thesis
author Mohd Syaharyzan Mohd Saad
author_facet Mohd Syaharyzan Mohd Saad
author_sort Mohd Syaharyzan Mohd Saad
title Hubungan Status Sosioekonomi (SES) ibubapa, sokongan ibu bapa terhadap pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar Tingkatan Empat (4) di daerah Kudat
title_short Hubungan Status Sosioekonomi (SES) ibubapa, sokongan ibu bapa terhadap pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar Tingkatan Empat (4) di daerah Kudat
title_full Hubungan Status Sosioekonomi (SES) ibubapa, sokongan ibu bapa terhadap pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar Tingkatan Empat (4) di daerah Kudat
title_fullStr Hubungan Status Sosioekonomi (SES) ibubapa, sokongan ibu bapa terhadap pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar Tingkatan Empat (4) di daerah Kudat
title_full_unstemmed Hubungan Status Sosioekonomi (SES) ibubapa, sokongan ibu bapa terhadap pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar Tingkatan Empat (4) di daerah Kudat
title_sort hubungan status sosioekonomi (ses) ibubapa, sokongan ibu bapa terhadap pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar tingkatan empat (4) di daerah kudat
publishDate 2005
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17642/1/Hubungan%20Status%20Sosioekonomi.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17642/
_version_ 1760229340712271872
score 13.160551