ICT Sebagai Motivasi Kepada Pembelajaran Dan Pengajaran Bahasa Di KUKTEM
Kemajuan Teknologi dan kesan daripada globalisasi telah memberi nafas baru kepada perubahan kehidupan kita pada hari ini. Perubahan-perubahan ini telah membawa pelbagai cabaran baru di dalam era kehidupan kita. ICT memainkan peranan yang penting untuk memastikan pembaharuan dilaksanakan dari masa ke...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2006
|
Subjects: | |
Online Access: | http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/5976/1/ICT_sebagai_Motivasi_kepada_Pengajaran_dan_Pembelajaran_Ba%E2%80%A6.pdf http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/5976/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.ump.umpir.5976 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ump.umpir.59762018-02-19T04:42:18Z http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/5976/ ICT Sebagai Motivasi Kepada Pembelajaran Dan Pengajaran Bahasa Di KUKTEM Haslinda, Hashim Hafizoah, Kassim Noor Raha, Mohd Radzuan PE English L Education (General) Kemajuan Teknologi dan kesan daripada globalisasi telah memberi nafas baru kepada perubahan kehidupan kita pada hari ini. Perubahan-perubahan ini telah membawa pelbagai cabaran baru di dalam era kehidupan kita. ICT memainkan peranan yang penting untuk memastikan pembaharuan dilaksanakan dari masa ke semasa untuk membantu para pelajar menguasai bahasa khasnya bahasa Inggeris. Kepakaran menggunakan ICT merupakan antara aset terpenting bagi pendidik-pendidik bahasa di dalam kelas pembelajaran bahasa dan ICT dilihat sebagai elemen motivasi untuk membantu para pelajar menguasai bahasa Inggeris. ICT juga diharapkan dapat mendekati pelajar untuk memperbaiki kemahiran komunikasi mereka sekaligus menerapkan nilai-nilai Soft Skills lain yang ditekankan di KUKTEM seperti keupayaan belajar (learning capabilities) dan bekerja secara berkumpulan (teamworking). Kemahiran menggunakan ICT ini juga akan menggerakkan minda pelajar untuk menjadi lebih kreatif dan inovatif di dalam proses pembentangan mereka sekaligus kemahiran ini dapat membantu pelajar menjadi graduan yang mempunyai daya saing di alam pekerjaan. Oleh itu, amatlah penting bagi kita untuk mengenalpasti sumber-sumber ICT yang dapat memberikan motivasi kepada pelajar dan kesan-kesannya terhadap pembangunan pelajar di dalam menguasai bahasa Inggeris di KUKTEM. Kertas kerja ini akan melihat kepada penglibatan ICT dalam membantu proses pembelajaran dan pengajaran dan memotivasikan pelajar di dalam kelas bahasa Inggeris di KUKTEM. 2006-08 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/5976/1/ICT_sebagai_Motivasi_kepada_Pengajaran_dan_Pembelajaran_Ba%E2%80%A6.pdf Haslinda, Hashim and Hafizoah, Kassim and Noor Raha, Mohd Radzuan (2006) ICT Sebagai Motivasi Kepada Pembelajaran Dan Pengajaran Bahasa Di KUKTEM. In: National Student Development Conference (NASDEC 2006), 8-9 August 2006 , Kuala Lumpur, Malaysia. pp. 1-8.. |
institution |
Universiti Malaysia Pahang |
building |
UMP Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Pahang |
content_source |
UMP Institutional Repository |
url_provider |
http://umpir.ump.edu.my/ |
language |
English |
topic |
PE English L Education (General) |
spellingShingle |
PE English L Education (General) Haslinda, Hashim Hafizoah, Kassim Noor Raha, Mohd Radzuan ICT Sebagai Motivasi Kepada Pembelajaran Dan Pengajaran Bahasa Di KUKTEM |
description |
Kemajuan Teknologi dan kesan daripada globalisasi telah memberi nafas baru kepada perubahan kehidupan kita pada hari ini. Perubahan-perubahan ini telah membawa pelbagai cabaran baru di dalam era kehidupan kita. ICT memainkan peranan yang penting untuk memastikan pembaharuan dilaksanakan dari masa ke semasa untuk membantu para pelajar menguasai bahasa khasnya bahasa Inggeris. Kepakaran menggunakan ICT merupakan antara aset terpenting bagi pendidik-pendidik bahasa di dalam kelas pembelajaran bahasa dan ICT dilihat sebagai elemen motivasi untuk membantu para pelajar menguasai bahasa Inggeris. ICT juga diharapkan dapat mendekati pelajar untuk memperbaiki kemahiran komunikasi mereka sekaligus menerapkan nilai-nilai Soft Skills lain yang ditekankan di KUKTEM seperti keupayaan belajar (learning capabilities) dan bekerja secara berkumpulan (teamworking). Kemahiran menggunakan ICT ini juga akan menggerakkan minda pelajar untuk menjadi lebih kreatif dan inovatif di dalam proses pembentangan mereka sekaligus kemahiran ini dapat membantu pelajar menjadi graduan yang mempunyai daya saing di alam pekerjaan. Oleh itu, amatlah penting bagi kita untuk mengenalpasti sumber-sumber ICT yang dapat memberikan motivasi kepada pelajar dan kesan-kesannya terhadap pembangunan pelajar di dalam menguasai bahasa Inggeris di KUKTEM. Kertas kerja ini akan melihat kepada penglibatan ICT dalam membantu proses pembelajaran dan pengajaran dan memotivasikan pelajar di dalam kelas bahasa Inggeris di KUKTEM. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Haslinda, Hashim Hafizoah, Kassim Noor Raha, Mohd Radzuan |
author_facet |
Haslinda, Hashim Hafizoah, Kassim Noor Raha, Mohd Radzuan |
author_sort |
Haslinda, Hashim |
title |
ICT Sebagai Motivasi Kepada Pembelajaran Dan Pengajaran Bahasa Di KUKTEM |
title_short |
ICT Sebagai Motivasi Kepada Pembelajaran Dan Pengajaran Bahasa Di KUKTEM |
title_full |
ICT Sebagai Motivasi Kepada Pembelajaran Dan Pengajaran Bahasa Di KUKTEM |
title_fullStr |
ICT Sebagai Motivasi Kepada Pembelajaran Dan Pengajaran Bahasa Di KUKTEM |
title_full_unstemmed |
ICT Sebagai Motivasi Kepada Pembelajaran Dan Pengajaran Bahasa Di KUKTEM |
title_sort |
ict sebagai motivasi kepada pembelajaran dan pengajaran bahasa di kuktem |
publishDate |
2006 |
url |
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/5976/1/ICT_sebagai_Motivasi_kepada_Pengajaran_dan_Pembelajaran_Ba%E2%80%A6.pdf http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/5976/ |
_version_ |
1643665283186950144 |
score |
13.209306 |