ICT Sebagai Motivasi Kepada Pembelajaran Dan Pengajaran Bahasa Di KUKTEM

Kemajuan Teknologi dan kesan daripada globalisasi telah memberi nafas baru kepada perubahan kehidupan kita pada hari ini. Perubahan-perubahan ini telah membawa pelbagai cabaran baru di dalam era kehidupan kita. ICT memainkan peranan yang penting untuk memastikan pembaharuan dilaksanakan dari masa ke...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Haslinda, Hashim, Hafizoah, Kassim, Noor Raha, Mohd Radzuan
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2006
Subjects:
Online Access:http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/5976/1/ICT_sebagai_Motivasi_kepada_Pengajaran_dan_Pembelajaran_Ba%E2%80%A6.pdf
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/5976/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ump.umpir.5976
record_format eprints
spelling my.ump.umpir.59762018-02-19T04:42:18Z http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/5976/ ICT Sebagai Motivasi Kepada Pembelajaran Dan Pengajaran Bahasa Di KUKTEM Haslinda, Hashim Hafizoah, Kassim Noor Raha, Mohd Radzuan PE English L Education (General) Kemajuan Teknologi dan kesan daripada globalisasi telah memberi nafas baru kepada perubahan kehidupan kita pada hari ini. Perubahan-perubahan ini telah membawa pelbagai cabaran baru di dalam era kehidupan kita. ICT memainkan peranan yang penting untuk memastikan pembaharuan dilaksanakan dari masa ke semasa untuk membantu para pelajar menguasai bahasa khasnya bahasa Inggeris. Kepakaran menggunakan ICT merupakan antara aset terpenting bagi pendidik-pendidik bahasa di dalam kelas pembelajaran bahasa dan ICT dilihat sebagai elemen motivasi untuk membantu para pelajar menguasai bahasa Inggeris. ICT juga diharapkan dapat mendekati pelajar untuk memperbaiki kemahiran komunikasi mereka sekaligus menerapkan nilai-nilai Soft Skills lain yang ditekankan di KUKTEM seperti keupayaan belajar (learning capabilities) dan bekerja secara berkumpulan (teamworking). Kemahiran menggunakan ICT ini juga akan menggerakkan minda pelajar untuk menjadi lebih kreatif dan inovatif di dalam proses pembentangan mereka sekaligus kemahiran ini dapat membantu pelajar menjadi graduan yang mempunyai daya saing di alam pekerjaan. Oleh itu, amatlah penting bagi kita untuk mengenalpasti sumber-sumber ICT yang dapat memberikan motivasi kepada pelajar dan kesan-kesannya terhadap pembangunan pelajar di dalam menguasai bahasa Inggeris di KUKTEM. Kertas kerja ini akan melihat kepada penglibatan ICT dalam membantu proses pembelajaran dan pengajaran dan memotivasikan pelajar di dalam kelas bahasa Inggeris di KUKTEM. 2006-08 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/5976/1/ICT_sebagai_Motivasi_kepada_Pengajaran_dan_Pembelajaran_Ba%E2%80%A6.pdf Haslinda, Hashim and Hafizoah, Kassim and Noor Raha, Mohd Radzuan (2006) ICT Sebagai Motivasi Kepada Pembelajaran Dan Pengajaran Bahasa Di KUKTEM. In: National Student Development Conference (NASDEC 2006), 8-9 August 2006 , Kuala Lumpur, Malaysia. pp. 1-8..
institution Universiti Malaysia Pahang
building UMP Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Pahang
content_source UMP Institutional Repository
url_provider http://umpir.ump.edu.my/
language English
topic PE English
L Education (General)
spellingShingle PE English
L Education (General)
Haslinda, Hashim
Hafizoah, Kassim
Noor Raha, Mohd Radzuan
ICT Sebagai Motivasi Kepada Pembelajaran Dan Pengajaran Bahasa Di KUKTEM
description Kemajuan Teknologi dan kesan daripada globalisasi telah memberi nafas baru kepada perubahan kehidupan kita pada hari ini. Perubahan-perubahan ini telah membawa pelbagai cabaran baru di dalam era kehidupan kita. ICT memainkan peranan yang penting untuk memastikan pembaharuan dilaksanakan dari masa ke semasa untuk membantu para pelajar menguasai bahasa khasnya bahasa Inggeris. Kepakaran menggunakan ICT merupakan antara aset terpenting bagi pendidik-pendidik bahasa di dalam kelas pembelajaran bahasa dan ICT dilihat sebagai elemen motivasi untuk membantu para pelajar menguasai bahasa Inggeris. ICT juga diharapkan dapat mendekati pelajar untuk memperbaiki kemahiran komunikasi mereka sekaligus menerapkan nilai-nilai Soft Skills lain yang ditekankan di KUKTEM seperti keupayaan belajar (learning capabilities) dan bekerja secara berkumpulan (teamworking). Kemahiran menggunakan ICT ini juga akan menggerakkan minda pelajar untuk menjadi lebih kreatif dan inovatif di dalam proses pembentangan mereka sekaligus kemahiran ini dapat membantu pelajar menjadi graduan yang mempunyai daya saing di alam pekerjaan. Oleh itu, amatlah penting bagi kita untuk mengenalpasti sumber-sumber ICT yang dapat memberikan motivasi kepada pelajar dan kesan-kesannya terhadap pembangunan pelajar di dalam menguasai bahasa Inggeris di KUKTEM. Kertas kerja ini akan melihat kepada penglibatan ICT dalam membantu proses pembelajaran dan pengajaran dan memotivasikan pelajar di dalam kelas bahasa Inggeris di KUKTEM.
format Conference or Workshop Item
author Haslinda, Hashim
Hafizoah, Kassim
Noor Raha, Mohd Radzuan
author_facet Haslinda, Hashim
Hafizoah, Kassim
Noor Raha, Mohd Radzuan
author_sort Haslinda, Hashim
title ICT Sebagai Motivasi Kepada Pembelajaran Dan Pengajaran Bahasa Di KUKTEM
title_short ICT Sebagai Motivasi Kepada Pembelajaran Dan Pengajaran Bahasa Di KUKTEM
title_full ICT Sebagai Motivasi Kepada Pembelajaran Dan Pengajaran Bahasa Di KUKTEM
title_fullStr ICT Sebagai Motivasi Kepada Pembelajaran Dan Pengajaran Bahasa Di KUKTEM
title_full_unstemmed ICT Sebagai Motivasi Kepada Pembelajaran Dan Pengajaran Bahasa Di KUKTEM
title_sort ict sebagai motivasi kepada pembelajaran dan pengajaran bahasa di kuktem
publishDate 2006
url http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/5976/1/ICT_sebagai_Motivasi_kepada_Pengajaran_dan_Pembelajaran_Ba%E2%80%A6.pdf
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/5976/
_version_ 1643665283186950144
score 13.209306