Keberkesanan Modul LINUS Berbantukan Terapi Biofeedback EmWave Terhadap Murid-Murid, di Zon Chenor, Pahang

Kajian ini dilakukan adalah bertujuan untuk mengkaji keberkesanan kaedah latihan terapi biofeedback EmWave menggunakan modul LINUS Bahasa Melayu di Sekolah-sekolah Zon Chenor, Pahang. Seramai 40 orang pelajar dari Tahun 1 dan 2, Sekolah Kebangsaan Jengka Batu 13 telah dipilih sebagai sampel kajian...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Muhammad Nubli, Abdul Wahab, Maziah, Mohd Sapar, Mohd Firdaus, Mohd Kamaruzaman
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: Universiti Kebangsaan Malaysia 2012
Subjects:
Online Access:http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/4400/1/pbmsk-2012-nubli-KeberkesananModulLinus_5feb14.pdf
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/4400/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ump.umpir.4400
record_format eprints
spelling my.ump.umpir.44002018-02-14T03:27:55Z http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/4400/ Keberkesanan Modul LINUS Berbantukan Terapi Biofeedback EmWave Terhadap Murid-Murid, di Zon Chenor, Pahang Muhammad Nubli, Abdul Wahab Maziah, Mohd Sapar Mohd Firdaus, Mohd Kamaruzaman LC5201 Education extension. Adult education. Continuing education Kajian ini dilakukan adalah bertujuan untuk mengkaji keberkesanan kaedah latihan terapi biofeedback EmWave menggunakan modul LINUS Bahasa Melayu di Sekolah-sekolah Zon Chenor, Pahang. Seramai 40 orang pelajar dari Tahun 1 dan 2, Sekolah Kebangsaan Jengka Batu 13 telah dipilih sebagai sampel kajian ini. Objektif kajian adalah untuk mengukur tahap kemahiran membaca murid dalam proses pengajaran dan pembelajaran LINUS Bahasa Melayu. Kaedah kajian yang akan digunakan ialah kaedah gabungan iaitu ujian pra, kaedah latihan biofeedback EmWave dan ujian pos. Penyelidik melaksanakan protokol EmWave kepada murid. Data yang diperoleh telah dianalisis untuk mengenal pasti perubahan positif antara perubahan ujian pra dan ujian pos responden yang terlibat dalam kajian. Kajian mendapati terdapat peningkatan tahap penguasaan kemahiran membaca dalam Bahasa Melayu setelah melalui ujian terapi. Kajian mendapati pelajar berjaya meningkatkan tahap tumpuan di bilik darjah. Universiti Kebangsaan Malaysia 2012 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/4400/1/pbmsk-2012-nubli-KeberkesananModulLinus_5feb14.pdf Muhammad Nubli, Abdul Wahab and Maziah, Mohd Sapar and Mohd Firdaus, Mohd Kamaruzaman (2012) Keberkesanan Modul LINUS Berbantukan Terapi Biofeedback EmWave Terhadap Murid-Murid, di Zon Chenor, Pahang. In: Prosiding Seminar Internasional Pasca Siswazah Pendidikan Khas UKM-UPI Siri II 2012, 27-28 January 2012 , Universiti Kebangsaan Malaysia. pp. 110-120.. ISSN 978-983-2267-35-5
institution Universiti Malaysia Pahang
building UMP Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Pahang
content_source UMP Institutional Repository
url_provider http://umpir.ump.edu.my/
language English
topic LC5201 Education extension. Adult education. Continuing education
spellingShingle LC5201 Education extension. Adult education. Continuing education
Muhammad Nubli, Abdul Wahab
Maziah, Mohd Sapar
Mohd Firdaus, Mohd Kamaruzaman
Keberkesanan Modul LINUS Berbantukan Terapi Biofeedback EmWave Terhadap Murid-Murid, di Zon Chenor, Pahang
description Kajian ini dilakukan adalah bertujuan untuk mengkaji keberkesanan kaedah latihan terapi biofeedback EmWave menggunakan modul LINUS Bahasa Melayu di Sekolah-sekolah Zon Chenor, Pahang. Seramai 40 orang pelajar dari Tahun 1 dan 2, Sekolah Kebangsaan Jengka Batu 13 telah dipilih sebagai sampel kajian ini. Objektif kajian adalah untuk mengukur tahap kemahiran membaca murid dalam proses pengajaran dan pembelajaran LINUS Bahasa Melayu. Kaedah kajian yang akan digunakan ialah kaedah gabungan iaitu ujian pra, kaedah latihan biofeedback EmWave dan ujian pos. Penyelidik melaksanakan protokol EmWave kepada murid. Data yang diperoleh telah dianalisis untuk mengenal pasti perubahan positif antara perubahan ujian pra dan ujian pos responden yang terlibat dalam kajian. Kajian mendapati terdapat peningkatan tahap penguasaan kemahiran membaca dalam Bahasa Melayu setelah melalui ujian terapi. Kajian mendapati pelajar berjaya meningkatkan tahap tumpuan di bilik darjah.
format Conference or Workshop Item
author Muhammad Nubli, Abdul Wahab
Maziah, Mohd Sapar
Mohd Firdaus, Mohd Kamaruzaman
author_facet Muhammad Nubli, Abdul Wahab
Maziah, Mohd Sapar
Mohd Firdaus, Mohd Kamaruzaman
author_sort Muhammad Nubli, Abdul Wahab
title Keberkesanan Modul LINUS Berbantukan Terapi Biofeedback EmWave Terhadap Murid-Murid, di Zon Chenor, Pahang
title_short Keberkesanan Modul LINUS Berbantukan Terapi Biofeedback EmWave Terhadap Murid-Murid, di Zon Chenor, Pahang
title_full Keberkesanan Modul LINUS Berbantukan Terapi Biofeedback EmWave Terhadap Murid-Murid, di Zon Chenor, Pahang
title_fullStr Keberkesanan Modul LINUS Berbantukan Terapi Biofeedback EmWave Terhadap Murid-Murid, di Zon Chenor, Pahang
title_full_unstemmed Keberkesanan Modul LINUS Berbantukan Terapi Biofeedback EmWave Terhadap Murid-Murid, di Zon Chenor, Pahang
title_sort keberkesanan modul linus berbantukan terapi biofeedback emwave terhadap murid-murid, di zon chenor, pahang
publisher Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2012
url http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/4400/1/pbmsk-2012-nubli-KeberkesananModulLinus_5feb14.pdf
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/4400/
_version_ 1643664964070670336
score 13.18916