Keberkesanan modul LIQA (latihan intensif hafazan Al-Quran) dari aspek tahap reka bentuk: Satu tinjauan

Modul LIQA merupakan bahan bantu dalam bidang tahfiz Al-Quran. Ia juga berfungsi sebagai buku kerja dan bahan latihan bagi yang ingin menghafaz Al-Quran. LIQA adalah akronim kepada Latihan Intensif Hafazan Al-Quran. Modul LIQA diperkenalkan melalui seminar, kem dan bengkel hafazan yang diadakan di s...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Hasdi, Mohamed, Rashidi, Abbas
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Malaysia Pahang 2024
Subjects:
Online Access:http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/42534/1/Keberkesanan%20modul%20LIQA_latihan%20intensif%20hafazan%20Alquran.pdf
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/42534/
https://doi.org/10.15282/ijhtc.v9i1.10741
https://doi.org/10.15282/ijhtc.v9i1.10741
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ump.umpir.42534
record_format eprints
spelling my.ump.umpir.425342024-09-09T04:43:05Z http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/42534/ Keberkesanan modul LIQA (latihan intensif hafazan Al-Quran) dari aspek tahap reka bentuk: Satu tinjauan Mohd Hasdi, Mohamed Rashidi, Abbas BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc Modul LIQA merupakan bahan bantu dalam bidang tahfiz Al-Quran. Ia juga berfungsi sebagai buku kerja dan bahan latihan bagi yang ingin menghafaz Al-Quran. LIQA adalah akronim kepada Latihan Intensif Hafazan Al-Quran. Modul LIQA diperkenalkan melalui seminar, kem dan bengkel hafazan yang diadakan di seluruh Malaysia. Ianya disertai oleh pelbagai lapisan masyarakat yang melibatkan murid pra-sekolah, sekolah rendah, menengah, remaja, dewasa dan golongan berusia. Selain masjid-masjid dan surau-surau, bengkel hafazan Modul LIQA dianjurkan juga oleh agensi-agensi pendidikan seperti KAFA (Kelas Al-Quran & Fardhu Ain), persatuan-persatuan dan institusi-institusi pengajian tinggi. Dari segi penggunaan pula, Modul LIQA digunakan secara meluas khususnya di negeri Pahang yang melibatkan, kelas-kelas KAFA, sekolah-sekolah menengah agama dan institusi serta organisasi yang mengadakan kurikulum tahfiz Al-Quran. Kajian ini bertujuan meninjau sejauhmanakah keberkesanan Modul LIQA dari segi tahap rekabentuk. Kajian dijalankan dengan mengedarkan soalselidik kepada 30 orang pelajar di Sekolah Menengah Agama Al-Maarif dan Sekolah Menengah Kebangsaan Abdul Rahman Talib, Kuantan. Keputusan kajian yang diperolehi dengan menggunakan ‘Statistical Package for Social Science’ (SPSS) iaitu satu perisian memproses data yang digunakan secara berkomputer. Dapatan kajian menunjukkan keberkesanan Modul LIQA dari segi tahap rekabentuk berada pada tahap skor yang tinggi, dengan keseluruhan julat min item adalah antara 3.67–5.00. Di akhir kajian, penyelidik mengemukakan beberapa cadangan penambahbaikan berkaitan rekabentuk Modul LIQA agar lebih memuaskan dan memenuhi keperluan semasa dalam bidang tahfiz Al-Quran. Universiti Malaysia Pahang 2024-05-23 Article PeerReviewed pdf en cc_by_nc_4 http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/42534/1/Keberkesanan%20modul%20LIQA_latihan%20intensif%20hafazan%20Alquran.pdf Mohd Hasdi, Mohamed and Rashidi, Abbas (2024) Keberkesanan modul LIQA (latihan intensif hafazan Al-Quran) dari aspek tahap reka bentuk: Satu tinjauan. International Journal of Humanities Technology and Civilization (IJHTC), 9 (1). pp. 68-75. ISSN 2289-7216. (Published) https://doi.org/10.15282/ijhtc.v9i1.10741 https://doi.org/10.15282/ijhtc.v9i1.10741
institution Universiti Malaysia Pahang Al-Sultan Abdullah
building UMPSA Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Pahang Al-Sultan Abdullah
content_source UMPSA Institutional Repository
url_provider http://umpir.ump.edu.my/
language English
topic BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
spellingShingle BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
Mohd Hasdi, Mohamed
Rashidi, Abbas
Keberkesanan modul LIQA (latihan intensif hafazan Al-Quran) dari aspek tahap reka bentuk: Satu tinjauan
description Modul LIQA merupakan bahan bantu dalam bidang tahfiz Al-Quran. Ia juga berfungsi sebagai buku kerja dan bahan latihan bagi yang ingin menghafaz Al-Quran. LIQA adalah akronim kepada Latihan Intensif Hafazan Al-Quran. Modul LIQA diperkenalkan melalui seminar, kem dan bengkel hafazan yang diadakan di seluruh Malaysia. Ianya disertai oleh pelbagai lapisan masyarakat yang melibatkan murid pra-sekolah, sekolah rendah, menengah, remaja, dewasa dan golongan berusia. Selain masjid-masjid dan surau-surau, bengkel hafazan Modul LIQA dianjurkan juga oleh agensi-agensi pendidikan seperti KAFA (Kelas Al-Quran & Fardhu Ain), persatuan-persatuan dan institusi-institusi pengajian tinggi. Dari segi penggunaan pula, Modul LIQA digunakan secara meluas khususnya di negeri Pahang yang melibatkan, kelas-kelas KAFA, sekolah-sekolah menengah agama dan institusi serta organisasi yang mengadakan kurikulum tahfiz Al-Quran. Kajian ini bertujuan meninjau sejauhmanakah keberkesanan Modul LIQA dari segi tahap rekabentuk. Kajian dijalankan dengan mengedarkan soalselidik kepada 30 orang pelajar di Sekolah Menengah Agama Al-Maarif dan Sekolah Menengah Kebangsaan Abdul Rahman Talib, Kuantan. Keputusan kajian yang diperolehi dengan menggunakan ‘Statistical Package for Social Science’ (SPSS) iaitu satu perisian memproses data yang digunakan secara berkomputer. Dapatan kajian menunjukkan keberkesanan Modul LIQA dari segi tahap rekabentuk berada pada tahap skor yang tinggi, dengan keseluruhan julat min item adalah antara 3.67–5.00. Di akhir kajian, penyelidik mengemukakan beberapa cadangan penambahbaikan berkaitan rekabentuk Modul LIQA agar lebih memuaskan dan memenuhi keperluan semasa dalam bidang tahfiz Al-Quran.
format Article
author Mohd Hasdi, Mohamed
Rashidi, Abbas
author_facet Mohd Hasdi, Mohamed
Rashidi, Abbas
author_sort Mohd Hasdi, Mohamed
title Keberkesanan modul LIQA (latihan intensif hafazan Al-Quran) dari aspek tahap reka bentuk: Satu tinjauan
title_short Keberkesanan modul LIQA (latihan intensif hafazan Al-Quran) dari aspek tahap reka bentuk: Satu tinjauan
title_full Keberkesanan modul LIQA (latihan intensif hafazan Al-Quran) dari aspek tahap reka bentuk: Satu tinjauan
title_fullStr Keberkesanan modul LIQA (latihan intensif hafazan Al-Quran) dari aspek tahap reka bentuk: Satu tinjauan
title_full_unstemmed Keberkesanan modul LIQA (latihan intensif hafazan Al-Quran) dari aspek tahap reka bentuk: Satu tinjauan
title_sort keberkesanan modul liqa (latihan intensif hafazan al-quran) dari aspek tahap reka bentuk: satu tinjauan
publisher Universiti Malaysia Pahang
publishDate 2024
url http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/42534/1/Keberkesanan%20modul%20LIQA_latihan%20intensif%20hafazan%20Alquran.pdf
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/42534/
https://doi.org/10.15282/ijhtc.v9i1.10741
https://doi.org/10.15282/ijhtc.v9i1.10741
_version_ 1822924656098672640
score 13.239859