Keberkesanan modul LIQA (latihan intensif hafazan Al-Quran) dari aspek tahap reka bentuk: Satu tinjauan
Modul LIQA merupakan bahan bantu dalam bidang tahfiz Al-Quran. Ia juga berfungsi sebagai buku kerja dan bahan latihan bagi yang ingin menghafaz Al-Quran. LIQA adalah akronim kepada Latihan Intensif Hafazan Al-Quran. Modul LIQA diperkenalkan melalui seminar, kem dan bengkel hafazan yang diadakan di s...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Universiti Malaysia Pahang
2024
|
Subjects: | |
Online Access: | http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/42534/1/Keberkesanan%20modul%20LIQA_latihan%20intensif%20hafazan%20Alquran.pdf http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/42534/ https://doi.org/10.15282/ijhtc.v9i1.10741 https://doi.org/10.15282/ijhtc.v9i1.10741 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.ump.umpir.42534 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ump.umpir.425342024-09-09T04:43:05Z http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/42534/ Keberkesanan modul LIQA (latihan intensif hafazan Al-Quran) dari aspek tahap reka bentuk: Satu tinjauan Mohd Hasdi, Mohamed Rashidi, Abbas BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc Modul LIQA merupakan bahan bantu dalam bidang tahfiz Al-Quran. Ia juga berfungsi sebagai buku kerja dan bahan latihan bagi yang ingin menghafaz Al-Quran. LIQA adalah akronim kepada Latihan Intensif Hafazan Al-Quran. Modul LIQA diperkenalkan melalui seminar, kem dan bengkel hafazan yang diadakan di seluruh Malaysia. Ianya disertai oleh pelbagai lapisan masyarakat yang melibatkan murid pra-sekolah, sekolah rendah, menengah, remaja, dewasa dan golongan berusia. Selain masjid-masjid dan surau-surau, bengkel hafazan Modul LIQA dianjurkan juga oleh agensi-agensi pendidikan seperti KAFA (Kelas Al-Quran & Fardhu Ain), persatuan-persatuan dan institusi-institusi pengajian tinggi. Dari segi penggunaan pula, Modul LIQA digunakan secara meluas khususnya di negeri Pahang yang melibatkan, kelas-kelas KAFA, sekolah-sekolah menengah agama dan institusi serta organisasi yang mengadakan kurikulum tahfiz Al-Quran. Kajian ini bertujuan meninjau sejauhmanakah keberkesanan Modul LIQA dari segi tahap rekabentuk. Kajian dijalankan dengan mengedarkan soalselidik kepada 30 orang pelajar di Sekolah Menengah Agama Al-Maarif dan Sekolah Menengah Kebangsaan Abdul Rahman Talib, Kuantan. Keputusan kajian yang diperolehi dengan menggunakan ‘Statistical Package for Social Science’ (SPSS) iaitu satu perisian memproses data yang digunakan secara berkomputer. Dapatan kajian menunjukkan keberkesanan Modul LIQA dari segi tahap rekabentuk berada pada tahap skor yang tinggi, dengan keseluruhan julat min item adalah antara 3.67–5.00. Di akhir kajian, penyelidik mengemukakan beberapa cadangan penambahbaikan berkaitan rekabentuk Modul LIQA agar lebih memuaskan dan memenuhi keperluan semasa dalam bidang tahfiz Al-Quran. Universiti Malaysia Pahang 2024-05-23 Article PeerReviewed pdf en cc_by_nc_4 http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/42534/1/Keberkesanan%20modul%20LIQA_latihan%20intensif%20hafazan%20Alquran.pdf Mohd Hasdi, Mohamed and Rashidi, Abbas (2024) Keberkesanan modul LIQA (latihan intensif hafazan Al-Quran) dari aspek tahap reka bentuk: Satu tinjauan. International Journal of Humanities Technology and Civilization (IJHTC), 9 (1). pp. 68-75. ISSN 2289-7216. (Published) https://doi.org/10.15282/ijhtc.v9i1.10741 https://doi.org/10.15282/ijhtc.v9i1.10741 |
institution |
Universiti Malaysia Pahang Al-Sultan Abdullah |
building |
UMPSA Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Pahang Al-Sultan Abdullah |
content_source |
UMPSA Institutional Repository |
url_provider |
http://umpir.ump.edu.my/ |
language |
English |
topic |
BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc |
spellingShingle |
BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc Mohd Hasdi, Mohamed Rashidi, Abbas Keberkesanan modul LIQA (latihan intensif hafazan Al-Quran) dari aspek tahap reka bentuk: Satu tinjauan |
description |
Modul LIQA merupakan bahan bantu dalam bidang tahfiz Al-Quran. Ia juga berfungsi sebagai buku kerja dan bahan latihan bagi yang ingin menghafaz Al-Quran. LIQA adalah akronim kepada Latihan Intensif Hafazan Al-Quran. Modul LIQA diperkenalkan melalui seminar, kem dan bengkel hafazan yang diadakan di seluruh Malaysia. Ianya disertai oleh pelbagai lapisan masyarakat yang melibatkan murid pra-sekolah, sekolah rendah, menengah, remaja, dewasa dan golongan berusia. Selain masjid-masjid dan surau-surau, bengkel hafazan Modul LIQA dianjurkan juga oleh agensi-agensi pendidikan seperti KAFA (Kelas Al-Quran & Fardhu Ain), persatuan-persatuan dan institusi-institusi pengajian tinggi. Dari segi penggunaan pula, Modul LIQA digunakan secara meluas khususnya di negeri Pahang yang melibatkan, kelas-kelas KAFA, sekolah-sekolah menengah agama dan institusi serta organisasi yang mengadakan kurikulum tahfiz Al-Quran. Kajian ini bertujuan meninjau sejauhmanakah keberkesanan Modul LIQA dari segi tahap rekabentuk. Kajian dijalankan dengan mengedarkan soalselidik kepada 30 orang pelajar di Sekolah Menengah Agama Al-Maarif dan Sekolah Menengah Kebangsaan Abdul Rahman Talib, Kuantan. Keputusan kajian yang diperolehi dengan menggunakan ‘Statistical Package for Social Science’ (SPSS) iaitu satu perisian memproses data yang digunakan secara berkomputer. Dapatan kajian menunjukkan keberkesanan Modul LIQA dari segi tahap rekabentuk berada pada tahap skor yang tinggi, dengan keseluruhan julat min item adalah antara 3.67–5.00. Di akhir kajian, penyelidik mengemukakan beberapa cadangan penambahbaikan berkaitan rekabentuk Modul LIQA agar lebih memuaskan dan memenuhi keperluan semasa dalam bidang tahfiz Al-Quran. |
format |
Article |
author |
Mohd Hasdi, Mohamed Rashidi, Abbas |
author_facet |
Mohd Hasdi, Mohamed Rashidi, Abbas |
author_sort |
Mohd Hasdi, Mohamed |
title |
Keberkesanan modul LIQA (latihan intensif hafazan Al-Quran) dari aspek tahap reka bentuk: Satu tinjauan |
title_short |
Keberkesanan modul LIQA (latihan intensif hafazan Al-Quran) dari aspek tahap reka bentuk: Satu tinjauan |
title_full |
Keberkesanan modul LIQA (latihan intensif hafazan Al-Quran) dari aspek tahap reka bentuk: Satu tinjauan |
title_fullStr |
Keberkesanan modul LIQA (latihan intensif hafazan Al-Quran) dari aspek tahap reka bentuk: Satu tinjauan |
title_full_unstemmed |
Keberkesanan modul LIQA (latihan intensif hafazan Al-Quran) dari aspek tahap reka bentuk: Satu tinjauan |
title_sort |
keberkesanan modul liqa (latihan intensif hafazan al-quran) dari aspek tahap reka bentuk: satu tinjauan |
publisher |
Universiti Malaysia Pahang |
publishDate |
2024 |
url |
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/42534/1/Keberkesanan%20modul%20LIQA_latihan%20intensif%20hafazan%20Alquran.pdf http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/42534/ https://doi.org/10.15282/ijhtc.v9i1.10741 https://doi.org/10.15282/ijhtc.v9i1.10741 |
_version_ |
1822924656098672640 |
score |
13.239859 |