Peranan kursus falsafah dan isu semasa dalam “menyempurnakan” mahasiswa: Kajian di Universiti Malaya

Kursus Falsafah dan Isu Semasa (FIS) yang ditawarkan kepada para pelajar di peringkat sarjana muda di universiti tempatan merupakan kursus wajib yang diharapkan mampu membentuk pelajar sebagaimana yang ingin dicapai oleh Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Atribut Kemahiran Hasil Pembelajaran Kerangka K...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Faezah, Kassim, Mohd Rahimi, Ramli, Noor Ain, Mat Noor, Yong, Irene Seok-Ching, Muhammad Shamshinor, Abdul Azzis
Format: Article
Language:Malay
Published: Universiti Sultan Zainal Abidin 2023
Subjects:
Online Access:http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/40095/1/%5B2023%5D%20Peranan%20Kursus%20Falsafah%20dan%20Isu%20Semasa%20Dalam%20%27Menyempurnakan%27%20Mahasiswa%3B%20Kajian%20di%20UM-%20MyCITE%20APJ%20Unisza.pdf
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/40095/
https://doi.org/10.37231/apj.2023.6.2.420
https://doi.org/10.37231/apj.2023.6.2.420
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ump.umpir.40095
record_format eprints
spelling my.ump.umpir.400952024-02-07T08:08:06Z http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/40095/ Peranan kursus falsafah dan isu semasa dalam “menyempurnakan” mahasiswa: Kajian di Universiti Malaya Faezah, Kassim Mohd Rahimi, Ramli Noor Ain, Mat Noor Yong, Irene Seok-Ching Muhammad Shamshinor, Abdul Azzis LB2300 Higher Education Kursus Falsafah dan Isu Semasa (FIS) yang ditawarkan kepada para pelajar di peringkat sarjana muda di universiti tempatan merupakan kursus wajib yang diharapkan mampu membentuk pelajar sebagaimana yang ingin dicapai oleh Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Atribut Kemahiran Hasil Pembelajaran Kerangka Kelayakan Malaysia di dalam kursus ini terdiri daripada Minda Ingin Tahu (KKM4), Komunikasi Sosial dan Tanggungjawab Sosial (KKM3C) serta Pembelajaran Berautonomi (KKM4). Para graduan daripada universiti tempatan sering dikritik tidak berfikiran kritis, lemah dalam pengetahuan semasa dan tidak dapat menunjukkan kemahiran komunikasi, tanggungjawab sosial dan lemah dalam berdikari apabila melaksanakan tugasan setelah memasuki alam pekerjaan. Justeru, kemahiran tersebut telah diterapkan dalam kursus FIS di Universiti Malaya. Oleh itu, kajian ini dilakukan bertujuan untuk melihat pelaksanaan dan pencapaian pelajar dalam atribut Minda Ingin Tahu (KKM4), Komunikasi Sosial dan Tanggungjawab Sosial (KKM3C) serta Pembelajaran Berautonomi (KKM4) yang diterapkan dalam kursus FIS di Universiti Malaya. Sampel kajian ini terdiri daripada pelajar Tahun 1, Semester II dan II, Sesi 2020/2021. Dalam kajian ini, analisis terhadap dokumen pelaksanaan dan pentaksiran kursus FIS dilakukan dengan meneliti tahap pencapaian ketiga-tiga atribut tersebut melalui kaedah pembelajaran yang dilaksanakan terhadap pelajar. Hasil analisis ke atas keputusan penilaian berterusan dan peperiksaan menunjukkan bahawa pelajar telah mencapai tahap yang telah ditetapkan bagi KKM4, iaitu lebih daripada 70 peratus pelajar didapati mencapai tahap yang ditetapkan. Di samping itu, atribut KKM3C juga berjaya dicapai. Kajian ini mencadangkan bahawa kajian lanjutan boleh dijalankan menggunakan sampel graduan yang telah memasuki alam pekerjaan bagi menilai semula keberkesanan kemahiran yang telah dikuasai untuk mengetahui sama ada kemahiran tersebut benar-benar praktikal dan boleh diguna pakai di alam pekerjaan dan masyarakat. Universiti Sultan Zainal Abidin 2023-10 Article PeerReviewed pdf ms http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/40095/1/%5B2023%5D%20Peranan%20Kursus%20Falsafah%20dan%20Isu%20Semasa%20Dalam%20%27Menyempurnakan%27%20Mahasiswa%3B%20Kajian%20di%20UM-%20MyCITE%20APJ%20Unisza.pdf Faezah, Kassim and Mohd Rahimi, Ramli and Noor Ain, Mat Noor and Yong, Irene Seok-Ching and Muhammad Shamshinor, Abdul Azzis (2023) Peranan kursus falsafah dan isu semasa dalam “menyempurnakan” mahasiswa: Kajian di Universiti Malaya. Asian People Journal, 6 (2). pp. 35-46. ISSN 2600-8971. (Published) https://doi.org/10.37231/apj.2023.6.2.420 https://doi.org/10.37231/apj.2023.6.2.420
institution Universiti Malaysia Pahang Al-Sultan Abdullah
building UMPSA Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Pahang Al-Sultan Abdullah
content_source UMPSA Institutional Repository
url_provider http://umpir.ump.edu.my/
language Malay
topic LB2300 Higher Education
spellingShingle LB2300 Higher Education
Faezah, Kassim
Mohd Rahimi, Ramli
Noor Ain, Mat Noor
Yong, Irene Seok-Ching
Muhammad Shamshinor, Abdul Azzis
Peranan kursus falsafah dan isu semasa dalam “menyempurnakan” mahasiswa: Kajian di Universiti Malaya
description Kursus Falsafah dan Isu Semasa (FIS) yang ditawarkan kepada para pelajar di peringkat sarjana muda di universiti tempatan merupakan kursus wajib yang diharapkan mampu membentuk pelajar sebagaimana yang ingin dicapai oleh Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Atribut Kemahiran Hasil Pembelajaran Kerangka Kelayakan Malaysia di dalam kursus ini terdiri daripada Minda Ingin Tahu (KKM4), Komunikasi Sosial dan Tanggungjawab Sosial (KKM3C) serta Pembelajaran Berautonomi (KKM4). Para graduan daripada universiti tempatan sering dikritik tidak berfikiran kritis, lemah dalam pengetahuan semasa dan tidak dapat menunjukkan kemahiran komunikasi, tanggungjawab sosial dan lemah dalam berdikari apabila melaksanakan tugasan setelah memasuki alam pekerjaan. Justeru, kemahiran tersebut telah diterapkan dalam kursus FIS di Universiti Malaya. Oleh itu, kajian ini dilakukan bertujuan untuk melihat pelaksanaan dan pencapaian pelajar dalam atribut Minda Ingin Tahu (KKM4), Komunikasi Sosial dan Tanggungjawab Sosial (KKM3C) serta Pembelajaran Berautonomi (KKM4) yang diterapkan dalam kursus FIS di Universiti Malaya. Sampel kajian ini terdiri daripada pelajar Tahun 1, Semester II dan II, Sesi 2020/2021. Dalam kajian ini, analisis terhadap dokumen pelaksanaan dan pentaksiran kursus FIS dilakukan dengan meneliti tahap pencapaian ketiga-tiga atribut tersebut melalui kaedah pembelajaran yang dilaksanakan terhadap pelajar. Hasil analisis ke atas keputusan penilaian berterusan dan peperiksaan menunjukkan bahawa pelajar telah mencapai tahap yang telah ditetapkan bagi KKM4, iaitu lebih daripada 70 peratus pelajar didapati mencapai tahap yang ditetapkan. Di samping itu, atribut KKM3C juga berjaya dicapai. Kajian ini mencadangkan bahawa kajian lanjutan boleh dijalankan menggunakan sampel graduan yang telah memasuki alam pekerjaan bagi menilai semula keberkesanan kemahiran yang telah dikuasai untuk mengetahui sama ada kemahiran tersebut benar-benar praktikal dan boleh diguna pakai di alam pekerjaan dan masyarakat.
format Article
author Faezah, Kassim
Mohd Rahimi, Ramli
Noor Ain, Mat Noor
Yong, Irene Seok-Ching
Muhammad Shamshinor, Abdul Azzis
author_facet Faezah, Kassim
Mohd Rahimi, Ramli
Noor Ain, Mat Noor
Yong, Irene Seok-Ching
Muhammad Shamshinor, Abdul Azzis
author_sort Faezah, Kassim
title Peranan kursus falsafah dan isu semasa dalam “menyempurnakan” mahasiswa: Kajian di Universiti Malaya
title_short Peranan kursus falsafah dan isu semasa dalam “menyempurnakan” mahasiswa: Kajian di Universiti Malaya
title_full Peranan kursus falsafah dan isu semasa dalam “menyempurnakan” mahasiswa: Kajian di Universiti Malaya
title_fullStr Peranan kursus falsafah dan isu semasa dalam “menyempurnakan” mahasiswa: Kajian di Universiti Malaya
title_full_unstemmed Peranan kursus falsafah dan isu semasa dalam “menyempurnakan” mahasiswa: Kajian di Universiti Malaya
title_sort peranan kursus falsafah dan isu semasa dalam “menyempurnakan” mahasiswa: kajian di universiti malaya
publisher Universiti Sultan Zainal Abidin
publishDate 2023
url http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/40095/1/%5B2023%5D%20Peranan%20Kursus%20Falsafah%20dan%20Isu%20Semasa%20Dalam%20%27Menyempurnakan%27%20Mahasiswa%3B%20Kajian%20di%20UM-%20MyCITE%20APJ%20Unisza.pdf
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/40095/
https://doi.org/10.37231/apj.2023.6.2.420
https://doi.org/10.37231/apj.2023.6.2.420
_version_ 1822924112907993088
score 13.23648