Pola pencapaian hasil pembelajaran (penilaian berkumpulan): Analisis pengajaran dan pembelajaran dalam talian tempoh PKP
Hasil pembelajaran adalah pengukur pencapaian kursus atau program mengguna pakai instrumen seperti kuiz, ujian, tugasan, dan peperiksaan sama ada secara individu atau berkumpulan. Praktis normal pelaksanaan penilaian adalah secara fizikal. Namun perintah kawalan pergerakan (PKP) akibat pandemik Covi...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Universiti Malaysia Pahang
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/39681/1/Pola%20pencapaian%20hasil%20pembelajaran%20%28penilaian%20berkumpulan%29.pdf http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/39681/ https://doi.org/10.15282/ijhtc.v8i2.9870 https://doi.org/10.15282/ijhtc.v8i2.9870 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.ump.umpir.39681 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ump.umpir.396812023-12-18T03:51:35Z http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/39681/ Pola pencapaian hasil pembelajaran (penilaian berkumpulan): Analisis pengajaran dan pembelajaran dalam talian tempoh PKP Ahmad Muhaimin, Mohamad LB Theory and practice of education LB2300 Higher Education Hasil pembelajaran adalah pengukur pencapaian kursus atau program mengguna pakai instrumen seperti kuiz, ujian, tugasan, dan peperiksaan sama ada secara individu atau berkumpulan. Praktis normal pelaksanaan penilaian adalah secara fizikal. Namun perintah kawalan pergerakan (PKP) akibat pandemik Covid-19 menyebabkan pelaksanaan penilaian secara dalam talian sepenuhnya. Persoalannya, adakah prestasi pencapaian penilaian konsisten meningkat atau menurun seiringan pelaksanaan pembelajaran dan pengajaran dalam talian (PdPDT) lantaran pelbagai cabaran akibat pandemik? Oleh itu, kajian ini bertujuan mengenal pasti pola dan perbezaan pencapaian hasil pembelajaran sepanjang semester dalam tempoh pandemik. Data (skor) diperoleh dari tugasan berkumpulan mengukur satu hasil pembelajaran dari sejumlah 4438 pelajar yang mendaftar sepanjang 4 semester kajian semasa tempoh PKP. Eksplorasi data mendapati data bertabur secara tidak normal. Oleh itu, analisis deskriptif dan ujian analisis variasi bukan-parametrik dilakukan berbantukan perisian Statistical Package for Social Sciences (SPSS). Analisis deskriptif menunjukkan pola menurun dan mendatar bagi penilaian berkumpulan dengan analisis variasi mendapati wujud perbezaan signifikan pencapaian mengikut semester dengan p = 0.000. Hasil kajian mencadangkan pelbagai pendekatan P&P terutama sokongan pengajar, institusi, dan interaksi sosial bertujuan mencapai keberhasilan pembelajaran berbentuk kumpulan bagi subjek, kursus, dan program. Universiti Malaysia Pahang 2023-10 Article PeerReviewed pdf en cc_by_nc_4 http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/39681/1/Pola%20pencapaian%20hasil%20pembelajaran%20%28penilaian%20berkumpulan%29.pdf Ahmad Muhaimin, Mohamad (2023) Pola pencapaian hasil pembelajaran (penilaian berkumpulan): Analisis pengajaran dan pembelajaran dalam talian tempoh PKP. International Journal of Humanities Technology and Civilization (IJHTC), 8 (2). pp. 1-10. ISSN 2289-7216. (Published) https://doi.org/10.15282/ijhtc.v8i2.9870 https://doi.org/10.15282/ijhtc.v8i2.9870 |
institution |
Universiti Malaysia Pahang Al-Sultan Abdullah |
building |
UMPSA Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Pahang Al-Sultan Abdullah |
content_source |
UMPSA Institutional Repository |
url_provider |
http://umpir.ump.edu.my/ |
language |
English |
topic |
LB Theory and practice of education LB2300 Higher Education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education LB2300 Higher Education Ahmad Muhaimin, Mohamad Pola pencapaian hasil pembelajaran (penilaian berkumpulan): Analisis pengajaran dan pembelajaran dalam talian tempoh PKP |
description |
Hasil pembelajaran adalah pengukur pencapaian kursus atau program mengguna pakai instrumen seperti kuiz, ujian, tugasan, dan peperiksaan sama ada secara individu atau berkumpulan. Praktis normal pelaksanaan penilaian adalah secara fizikal. Namun perintah kawalan pergerakan (PKP) akibat pandemik Covid-19 menyebabkan pelaksanaan penilaian secara dalam talian sepenuhnya. Persoalannya, adakah prestasi pencapaian penilaian konsisten meningkat atau menurun seiringan pelaksanaan pembelajaran dan pengajaran dalam talian (PdPDT) lantaran pelbagai cabaran akibat pandemik? Oleh itu, kajian ini bertujuan mengenal pasti pola dan perbezaan pencapaian hasil pembelajaran sepanjang semester dalam tempoh pandemik. Data (skor) diperoleh dari tugasan berkumpulan mengukur satu hasil pembelajaran dari sejumlah 4438 pelajar yang mendaftar sepanjang 4 semester kajian semasa tempoh PKP. Eksplorasi data mendapati data bertabur secara tidak normal. Oleh itu, analisis deskriptif dan ujian analisis variasi bukan-parametrik dilakukan berbantukan perisian Statistical Package for Social Sciences (SPSS). Analisis deskriptif menunjukkan pola menurun dan mendatar bagi penilaian berkumpulan dengan analisis variasi mendapati wujud perbezaan signifikan pencapaian mengikut semester dengan p = 0.000. Hasil kajian mencadangkan pelbagai pendekatan P&P terutama sokongan pengajar, institusi, dan interaksi sosial bertujuan mencapai keberhasilan pembelajaran berbentuk kumpulan bagi subjek, kursus, dan program. |
format |
Article |
author |
Ahmad Muhaimin, Mohamad |
author_facet |
Ahmad Muhaimin, Mohamad |
author_sort |
Ahmad Muhaimin, Mohamad |
title |
Pola pencapaian hasil pembelajaran (penilaian berkumpulan): Analisis pengajaran dan pembelajaran dalam talian tempoh PKP |
title_short |
Pola pencapaian hasil pembelajaran (penilaian berkumpulan): Analisis pengajaran dan pembelajaran dalam talian tempoh PKP |
title_full |
Pola pencapaian hasil pembelajaran (penilaian berkumpulan): Analisis pengajaran dan pembelajaran dalam talian tempoh PKP |
title_fullStr |
Pola pencapaian hasil pembelajaran (penilaian berkumpulan): Analisis pengajaran dan pembelajaran dalam talian tempoh PKP |
title_full_unstemmed |
Pola pencapaian hasil pembelajaran (penilaian berkumpulan): Analisis pengajaran dan pembelajaran dalam talian tempoh PKP |
title_sort |
pola pencapaian hasil pembelajaran (penilaian berkumpulan): analisis pengajaran dan pembelajaran dalam talian tempoh pkp |
publisher |
Universiti Malaysia Pahang |
publishDate |
2023 |
url |
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/39681/1/Pola%20pencapaian%20hasil%20pembelajaran%20%28penilaian%20berkumpulan%29.pdf http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/39681/ https://doi.org/10.15282/ijhtc.v8i2.9870 https://doi.org/10.15282/ijhtc.v8i2.9870 |
_version_ |
1822923993811779584 |
score |
13.235796 |