Nasihat eksekutif dan kuasa perundangan di bawah perlembagaan persekutuan
1. Perisytiharan darurat oleh YDPA tidak boleh dicabar dengan kuat kuasanya Perkara 150(8) Perlembagaan Persekutuan. Namun begitu Parlimen boleh menamatkan tempoh darurat lebih awal melalui resolusi. Proses persidangan Parlimen semasa darurat ditetapkan oleh Perkara 150(9) Perlembagaan Persekut...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | UMP News |
Language: | English |
Published: |
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/31228/1/Nasihat%20eksekutif%20dan%20kuasa%20perundangan%20di%20bawah%20perlembagaan%20persekutuan%20-%2019.01.2021%20EDITOR%20MALAYSIA%20.pdf http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/31228/ https://www.editormalaysia.com/21061/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | 1. Perisytiharan darurat oleh YDPA tidak boleh dicabar dengan kuat kuasanya Perkara 150(8) Perlembagaan Persekutuan.
Namun begitu Parlimen boleh menamatkan tempoh darurat lebih awal melalui resolusi. Proses persidangan Parlimen semasa darurat ditetapkan oleh Perkara 150(9) Perlembagaan Persekutuan. Malah YDP Agong melalui ordinan boleh mengadakan prosiding Parlimen mengikut kesesuaian waktu darurat. |
---|