Tahap keyakinan penjaga terhadap aktiviti pembelajaran dalam membimbing pelajar untuk melahirkan generasi Al-Quran - kajian kes di `SAR-KAFA’ kariah Masjid Pandan Satu, Kuantan

Kajian ini merupakan satu kajian kes bagi mengkaji faktor-faktor yang mempengaruhi “ Tahap Keyakinan Penjaga Terhadap Aktiviti Pembelajaran `SAR-KAFA’ di Kariah Masjid Kampung Pandan Satu, Kuantan. Kajian ini melibatkan semua penjaga pelajar. Sebanyak 52 set borang soal-selidik telah disedia dan die...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Hasmadi, Hassan, Abdul Halim, Taib
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: Fakulti Pengajian Islam, KUIPSAS 2019
Subjects:
Online Access:http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/26900/1/Tahap%20keyakinan%20penjaga%20terhadap%20aktiviti%20pembelajaran.pdf
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/26900/
https://sepia.kuipsas.edu.my/sepia/prosiding/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ump.umpir.26900
record_format eprints
spelling my.ump.umpir.269002019-12-13T04:28:27Z http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/26900/ Tahap keyakinan penjaga terhadap aktiviti pembelajaran dalam membimbing pelajar untuk melahirkan generasi Al-Quran - kajian kes di `SAR-KAFA’ kariah Masjid Pandan Satu, Kuantan Hasmadi, Hassan Abdul Halim, Taib LB Theory and practice of education Kajian ini merupakan satu kajian kes bagi mengkaji faktor-faktor yang mempengaruhi “ Tahap Keyakinan Penjaga Terhadap Aktiviti Pembelajaran `SAR-KAFA’ di Kariah Masjid Kampung Pandan Satu, Kuantan. Kajian ini melibatkan semua penjaga pelajar. Sebanyak 52 set borang soal-selidik telah disedia dan diedarkan kepada penjaga melalui pihak pengurusan `SAR-KAFA’. Data-data yang telah dikumpul, dianalisis dengan menggunakan aplikasi perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) for Windows Version 23. Darjah kebolehpercayaan (nilai alpha cronbach) bagi item soal selidik adalah .879. Kajian mendapati bahawa tahap keyakinan penjaga berada pada tahap tinggi dengan purata min ialah 4.4511. dan 4.500 bagi tahap kerjasama penjaga. Walaubagaimanapun didapati tidak terdapat hubungan yang signifikan antara tahap keyakinan dan tahap kerjasama penjaga dengan faktor demografi keluarga pelajar. Kegagalan membaca al-Quran dengan baik dan sempurna membawa kesan yang negative dan berkekalan terhadap individu Islam. Kajian menunjukkan (Mohd. Yakub @ Zulkifli bin Haji Mohd Yusoff dan Saidi bin Mohd yang dipetik oleh Nor Rohizan,2018) bahawa masalah yang dihadapi oleh pelajar baik di sekolah, kolej atau institusi-institusi pengajian dalam pembacaan al-Quran adalah kurang lancar membaca al-Quran, kurang menghayati hukum-hukum tajwid, lemah atau sukar menyebut `makhraj’ huruf, dan lemah tulisan jawi. Persepsi sapertimana di atas didapati berperanan dan memberi impak yang mendalam kepada tahap keyakinan penjaga terahadap aktiviti pembelajaran di “SAR-KAFA”. Fakulti Pengajian Islam, KUIPSAS 2019 Conference or Workshop Item PeerReviewed pdf en http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/26900/1/Tahap%20keyakinan%20penjaga%20terhadap%20aktiviti%20pembelajaran.pdf Hasmadi, Hassan and Abdul Halim, Taib (2019) Tahap keyakinan penjaga terhadap aktiviti pembelajaran dalam membimbing pelajar untuk melahirkan generasi Al-Quran - kajian kes di `SAR-KAFA’ kariah Masjid Pandan Satu, Kuantan. In: eProsiding: Cabaran Pengajian Islam Dalam Era Revolusi Industri 4.0 (SePIA 1.0), 25-26 September 2019 , Kolej Universiti Islam Pahang Sultan Ahmad Shah (KUIPSAS), Pahang, Malaysia. pp. 425-430.. ISBN 978-967-17268-1-5 https://sepia.kuipsas.edu.my/sepia/prosiding/
institution Universiti Malaysia Pahang
building UMP Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Pahang
content_source UMP Institutional Repository
url_provider http://umpir.ump.edu.my/
language English
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Hasmadi, Hassan
Abdul Halim, Taib
Tahap keyakinan penjaga terhadap aktiviti pembelajaran dalam membimbing pelajar untuk melahirkan generasi Al-Quran - kajian kes di `SAR-KAFA’ kariah Masjid Pandan Satu, Kuantan
description Kajian ini merupakan satu kajian kes bagi mengkaji faktor-faktor yang mempengaruhi “ Tahap Keyakinan Penjaga Terhadap Aktiviti Pembelajaran `SAR-KAFA’ di Kariah Masjid Kampung Pandan Satu, Kuantan. Kajian ini melibatkan semua penjaga pelajar. Sebanyak 52 set borang soal-selidik telah disedia dan diedarkan kepada penjaga melalui pihak pengurusan `SAR-KAFA’. Data-data yang telah dikumpul, dianalisis dengan menggunakan aplikasi perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) for Windows Version 23. Darjah kebolehpercayaan (nilai alpha cronbach) bagi item soal selidik adalah .879. Kajian mendapati bahawa tahap keyakinan penjaga berada pada tahap tinggi dengan purata min ialah 4.4511. dan 4.500 bagi tahap kerjasama penjaga. Walaubagaimanapun didapati tidak terdapat hubungan yang signifikan antara tahap keyakinan dan tahap kerjasama penjaga dengan faktor demografi keluarga pelajar. Kegagalan membaca al-Quran dengan baik dan sempurna membawa kesan yang negative dan berkekalan terhadap individu Islam. Kajian menunjukkan (Mohd. Yakub @ Zulkifli bin Haji Mohd Yusoff dan Saidi bin Mohd yang dipetik oleh Nor Rohizan,2018) bahawa masalah yang dihadapi oleh pelajar baik di sekolah, kolej atau institusi-institusi pengajian dalam pembacaan al-Quran adalah kurang lancar membaca al-Quran, kurang menghayati hukum-hukum tajwid, lemah atau sukar menyebut `makhraj’ huruf, dan lemah tulisan jawi. Persepsi sapertimana di atas didapati berperanan dan memberi impak yang mendalam kepada tahap keyakinan penjaga terahadap aktiviti pembelajaran di “SAR-KAFA”.
format Conference or Workshop Item
author Hasmadi, Hassan
Abdul Halim, Taib
author_facet Hasmadi, Hassan
Abdul Halim, Taib
author_sort Hasmadi, Hassan
title Tahap keyakinan penjaga terhadap aktiviti pembelajaran dalam membimbing pelajar untuk melahirkan generasi Al-Quran - kajian kes di `SAR-KAFA’ kariah Masjid Pandan Satu, Kuantan
title_short Tahap keyakinan penjaga terhadap aktiviti pembelajaran dalam membimbing pelajar untuk melahirkan generasi Al-Quran - kajian kes di `SAR-KAFA’ kariah Masjid Pandan Satu, Kuantan
title_full Tahap keyakinan penjaga terhadap aktiviti pembelajaran dalam membimbing pelajar untuk melahirkan generasi Al-Quran - kajian kes di `SAR-KAFA’ kariah Masjid Pandan Satu, Kuantan
title_fullStr Tahap keyakinan penjaga terhadap aktiviti pembelajaran dalam membimbing pelajar untuk melahirkan generasi Al-Quran - kajian kes di `SAR-KAFA’ kariah Masjid Pandan Satu, Kuantan
title_full_unstemmed Tahap keyakinan penjaga terhadap aktiviti pembelajaran dalam membimbing pelajar untuk melahirkan generasi Al-Quran - kajian kes di `SAR-KAFA’ kariah Masjid Pandan Satu, Kuantan
title_sort tahap keyakinan penjaga terhadap aktiviti pembelajaran dalam membimbing pelajar untuk melahirkan generasi al-quran - kajian kes di `sar-kafa’ kariah masjid pandan satu, kuantan
publisher Fakulti Pengajian Islam, KUIPSAS
publishDate 2019
url http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/26900/1/Tahap%20keyakinan%20penjaga%20terhadap%20aktiviti%20pembelajaran.pdf
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/26900/
https://sepia.kuipsas.edu.my/sepia/prosiding/
_version_ 1654960265877258240
score 13.214268