Inovasi Perkhidmatan Melalui Pendekatan Strategik Antara “Orientasi Keusahawanan” & Pembangunan HR-IMS UMP

Ekonomi yang berasaskan pengetahuan atau K-ekonomi dan pengurusan sumber manusia bergerak seiring dengan proses penambahbaikan sistem perkhidmatan awam. Strategi pengurusan sumber manusia dalam perkhidmatan awam hari ini secara langsung memerlukan setiap penjawat awam terus melakukan perubahan minda...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Haryani, Abdullah, Mohamad Rozi, Hassan
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/17706/1/fim-2013-rozi-inovasi%20perkhidmatan.pdf
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/17706/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ump.umpir.17706
record_format eprints
spelling my.ump.umpir.177062017-05-16T07:12:35Z http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/17706/ Inovasi Perkhidmatan Melalui Pendekatan Strategik Antara “Orientasi Keusahawanan” & Pembangunan HR-IMS UMP Haryani, Abdullah Mohamad Rozi, Hassan HD28 Management. Industrial Management Ekonomi yang berasaskan pengetahuan atau K-ekonomi dan pengurusan sumber manusia bergerak seiring dengan proses penambahbaikan sistem perkhidmatan awam. Strategi pengurusan sumber manusia dalam perkhidmatan awam hari ini secara langsung memerlukan setiap penjawat awam terus melakukan perubahan minda dan cara bekerja yang lebih baik. Selaras dengan perkembangan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT), sektor awam turut melalui perubahan ketara dalam pelaksanaannya. Aplikasi e-management yang telah dibangunkan sejak tahun 2001, adalah daya usaha UMP bagi memastikan pengurusan sumber manusia dapat disenergikan dengan budaya amalan ICT yang holistic. Pengurusan data dan maklumat sumber manusia secara cekap dan berkesan dengan menerapkan orientasi keusahawanan merupakan faktor kejayaan utama kepada pengoperasian dan perancangan strategik sumber manusia dalam mencapai misi UMP. Pelaksanaan HR-IMS yang bermula dari pengurusan pengambilan dan kemasukan sehingga persaraan dan penamatan perkhidmatan, pengurusan dokumen sehingga pengurusan arkib serta pengurusan maklumat asas sehingga pengurusan prestasi dan ganjaran menjadi landasan bagi membolehkan semua data dan maklumat berkaitan sumber manusia UMP disepadukan sepenuhnya. Seiring dengan perubahan globalisasi yang berlaku serta permintaan yang tinggi untuk perkhidmatan yang lebih berkualiti, HR-IMS sentiasa melakukan tranformasi dan inovasi agar aplikasi ini kekal relevan melalui proses penambahbaikan dan pembaharuan sebanyak 246 modul/submodul. Walau bagaimanapun, untuk mengekalkan daya saing berterusan kepada kejayaan aplikasi ini, semua warga kerja (samada kumpulan pembangunan aplikasi dan pengguna), mereka perlu melalui proses pembelajaran, latihan serta komitmen yang tinggi untuk menjayakan sistem yang disediakan. 2013 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/17706/1/fim-2013-rozi-inovasi%20perkhidmatan.pdf Haryani, Abdullah and Mohamad Rozi, Hassan (2013) Inovasi Perkhidmatan Melalui Pendekatan Strategik Antara “Orientasi Keusahawanan” & Pembangunan HR-IMS UMP. In: Persidangan Kebangsaan Pentadbiran Sumber Manusia IPTA (PESUMA 2013) , 4-6 Jun 2013 , Kuala Terengganu, Malaysia. pp. 1-17..
institution Universiti Malaysia Pahang
building UMP Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Pahang
content_source UMP Institutional Repository
url_provider http://umpir.ump.edu.my/
language English
topic HD28 Management. Industrial Management
spellingShingle HD28 Management. Industrial Management
Haryani, Abdullah
Mohamad Rozi, Hassan
Inovasi Perkhidmatan Melalui Pendekatan Strategik Antara “Orientasi Keusahawanan” & Pembangunan HR-IMS UMP
description Ekonomi yang berasaskan pengetahuan atau K-ekonomi dan pengurusan sumber manusia bergerak seiring dengan proses penambahbaikan sistem perkhidmatan awam. Strategi pengurusan sumber manusia dalam perkhidmatan awam hari ini secara langsung memerlukan setiap penjawat awam terus melakukan perubahan minda dan cara bekerja yang lebih baik. Selaras dengan perkembangan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT), sektor awam turut melalui perubahan ketara dalam pelaksanaannya. Aplikasi e-management yang telah dibangunkan sejak tahun 2001, adalah daya usaha UMP bagi memastikan pengurusan sumber manusia dapat disenergikan dengan budaya amalan ICT yang holistic. Pengurusan data dan maklumat sumber manusia secara cekap dan berkesan dengan menerapkan orientasi keusahawanan merupakan faktor kejayaan utama kepada pengoperasian dan perancangan strategik sumber manusia dalam mencapai misi UMP. Pelaksanaan HR-IMS yang bermula dari pengurusan pengambilan dan kemasukan sehingga persaraan dan penamatan perkhidmatan, pengurusan dokumen sehingga pengurusan arkib serta pengurusan maklumat asas sehingga pengurusan prestasi dan ganjaran menjadi landasan bagi membolehkan semua data dan maklumat berkaitan sumber manusia UMP disepadukan sepenuhnya. Seiring dengan perubahan globalisasi yang berlaku serta permintaan yang tinggi untuk perkhidmatan yang lebih berkualiti, HR-IMS sentiasa melakukan tranformasi dan inovasi agar aplikasi ini kekal relevan melalui proses penambahbaikan dan pembaharuan sebanyak 246 modul/submodul. Walau bagaimanapun, untuk mengekalkan daya saing berterusan kepada kejayaan aplikasi ini, semua warga kerja (samada kumpulan pembangunan aplikasi dan pengguna), mereka perlu melalui proses pembelajaran, latihan serta komitmen yang tinggi untuk menjayakan sistem yang disediakan.
format Conference or Workshop Item
author Haryani, Abdullah
Mohamad Rozi, Hassan
author_facet Haryani, Abdullah
Mohamad Rozi, Hassan
author_sort Haryani, Abdullah
title Inovasi Perkhidmatan Melalui Pendekatan Strategik Antara “Orientasi Keusahawanan” & Pembangunan HR-IMS UMP
title_short Inovasi Perkhidmatan Melalui Pendekatan Strategik Antara “Orientasi Keusahawanan” & Pembangunan HR-IMS UMP
title_full Inovasi Perkhidmatan Melalui Pendekatan Strategik Antara “Orientasi Keusahawanan” & Pembangunan HR-IMS UMP
title_fullStr Inovasi Perkhidmatan Melalui Pendekatan Strategik Antara “Orientasi Keusahawanan” & Pembangunan HR-IMS UMP
title_full_unstemmed Inovasi Perkhidmatan Melalui Pendekatan Strategik Antara “Orientasi Keusahawanan” & Pembangunan HR-IMS UMP
title_sort inovasi perkhidmatan melalui pendekatan strategik antara “orientasi keusahawanan” & pembangunan hr-ims ump
publishDate 2013
url http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/17706/1/fim-2013-rozi-inovasi%20perkhidmatan.pdf
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/17706/
_version_ 1643668250940145664
score 13.149126