Ukiran Perak: satu kajian terhadap rekabentuk barangan seni ukiran perak di Kelantan dan penerimaan masyarakat terhadapnya

Kajian mengenai rekabentuk barangan ukiran perak ini bertujuan untuk menonjolkan salah satu bidang warisan kesenian Melayu yang masih wujud di Negeri Kelantan. Barangan ukiran perak Kelantan mempunyai keunikkan dan kelainan yang tersendiri berbanding di Negeri lain. Perusahaan warisan ukiran perak d...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nik Nurfazlinda Nik Lah
Format: Undergraduate Final Project Report
Published: 2010
Online Access:http://discol.umk.edu.my/id/eprint/5443/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.umk.eprints.5443
record_format eprints
spelling my.umk.eprints.54432022-05-23T08:41:27Z http://discol.umk.edu.my/id/eprint/5443/ Ukiran Perak: satu kajian terhadap rekabentuk barangan seni ukiran perak di Kelantan dan penerimaan masyarakat terhadapnya Nik Nurfazlinda Nik Lah Kajian mengenai rekabentuk barangan ukiran perak ini bertujuan untuk menonjolkan salah satu bidang warisan kesenian Melayu yang masih wujud di Negeri Kelantan. Barangan ukiran perak Kelantan mempunyai keunikkan dan kelainan yang tersendiri berbanding di Negeri lain. Perusahaan warisan ukiran perak di Kelantan ini hidup sebagai kegiatan ekonomi yang kian maju. Kajian penyelidikan ini bermula dengan sejarah pertukangan perak yang mana telah wujud sejak beratus tahun dahulu lagi namun perubahan masa telah menyebabkan tukang-tukang pertukangan tangan ini kurang mendapat sambutan dari masyarakat generasi sekarang. Pelbagai rekabentuk barangan perak yang menarik dan cantik dengan ukiran motif lama dan baru telah menyebabkan pengkaji menjalankan kajian terhadap rekabentuk barangan perak dari pelbagai jenis barangan perak yang masih ada di pasaran kawasan Kota Bharu. Dalam keseluruhan bab ini, pengkaji lain turut membincangkan tentang kajian terdahulu yang telah dilakukan oleh pengkaji lain tentang keunikkan ukiran perak di Negeri Kelantan serta berkenaan dengan cara pembuatan barangan ukiran perak dan jenis-jenis ukiran perak yang terdapat di negeri tersebut. Dalam bahagian kaedah metodologi pula, pengkaji membincangkan tentang kaedah kualitatif atau kaedah kuantitatif. Dalam kajian bahagian ini, pengkaji menggunakan kaedah kajian kualitatif atau kauntitatif. Dalam kajian bahagian ini, pengkaji menggunakan kaedah kajian kualitatif dan kauntitatif. Kaedah kajian kaulitatif adalah mencari dan mengumpul bahan yang relevan dengan tajuk yang dikaji seperti istilah, konsep dan teori bagi menerangkan sesuatu fenomena dengan menggunakan kaedah ke perpustakaan, dan kajian teks. Kajian ke perpustakaan dan kajian teks merupakan kaedah utama bagi memperoleh data dan maklumat. Kajian perpustakaan merujuk kepada buku, tesis, kertas kerja, jurnal dan akhbar yang memperkatakan tentang ukiran perak Melayu sebagai sorotan kajian dan kajian kuantitatif pula merujuk kepada suatu kajian yang melibatkan nombor atau angka dalam mendapatkan hasil sesuatu kajian yang dijalankan tersebut. Bahagian analisis pula adalah merupakan dapatan kajian atau maklumat yang telah dikumpul oleh pengkaji sepanjang menjalankan kajian untuk dianalisiskan oleh pengkaji secara lebih terperinci. Dalam bahagian terakhir bab ini adalah kesimpulan dan cadangan yang dibuat oleh pengkaji berkenaan dengan penyelidikannya. Diharapkan dengan penyelidikan ini, ia dapat menyumbangkan ke arah perkembangan seni ukiran perak di Kelantan. 2010 Undergraduate Final Project Report NonPeerReviewed Nik Nurfazlinda Nik Lah (2010) Ukiran Perak: satu kajian terhadap rekabentuk barangan seni ukiran perak di Kelantan dan penerimaan masyarakat terhadapnya. Undergraduate Final Project Report thesis, Fakulti Teknologi Kreatif dan Warisan. (Submitted)
institution Universiti Malaysia Kelantan
building Perpustakaan Universiti Malaysia Kelantan
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Kelantan
content_source UMK Institutional Repository
url_provider http://umkeprints.umk.edu.my/
description Kajian mengenai rekabentuk barangan ukiran perak ini bertujuan untuk menonjolkan salah satu bidang warisan kesenian Melayu yang masih wujud di Negeri Kelantan. Barangan ukiran perak Kelantan mempunyai keunikkan dan kelainan yang tersendiri berbanding di Negeri lain. Perusahaan warisan ukiran perak di Kelantan ini hidup sebagai kegiatan ekonomi yang kian maju. Kajian penyelidikan ini bermula dengan sejarah pertukangan perak yang mana telah wujud sejak beratus tahun dahulu lagi namun perubahan masa telah menyebabkan tukang-tukang pertukangan tangan ini kurang mendapat sambutan dari masyarakat generasi sekarang. Pelbagai rekabentuk barangan perak yang menarik dan cantik dengan ukiran motif lama dan baru telah menyebabkan pengkaji menjalankan kajian terhadap rekabentuk barangan perak dari pelbagai jenis barangan perak yang masih ada di pasaran kawasan Kota Bharu. Dalam keseluruhan bab ini, pengkaji lain turut membincangkan tentang kajian terdahulu yang telah dilakukan oleh pengkaji lain tentang keunikkan ukiran perak di Negeri Kelantan serta berkenaan dengan cara pembuatan barangan ukiran perak dan jenis-jenis ukiran perak yang terdapat di negeri tersebut. Dalam bahagian kaedah metodologi pula, pengkaji membincangkan tentang kaedah kualitatif atau kaedah kuantitatif. Dalam kajian bahagian ini, pengkaji menggunakan kaedah kajian kualitatif atau kauntitatif. Dalam kajian bahagian ini, pengkaji menggunakan kaedah kajian kualitatif dan kauntitatif. Kaedah kajian kaulitatif adalah mencari dan mengumpul bahan yang relevan dengan tajuk yang dikaji seperti istilah, konsep dan teori bagi menerangkan sesuatu fenomena dengan menggunakan kaedah ke perpustakaan, dan kajian teks. Kajian ke perpustakaan dan kajian teks merupakan kaedah utama bagi memperoleh data dan maklumat. Kajian perpustakaan merujuk kepada buku, tesis, kertas kerja, jurnal dan akhbar yang memperkatakan tentang ukiran perak Melayu sebagai sorotan kajian dan kajian kuantitatif pula merujuk kepada suatu kajian yang melibatkan nombor atau angka dalam mendapatkan hasil sesuatu kajian yang dijalankan tersebut. Bahagian analisis pula adalah merupakan dapatan kajian atau maklumat yang telah dikumpul oleh pengkaji sepanjang menjalankan kajian untuk dianalisiskan oleh pengkaji secara lebih terperinci. Dalam bahagian terakhir bab ini adalah kesimpulan dan cadangan yang dibuat oleh pengkaji berkenaan dengan penyelidikannya. Diharapkan dengan penyelidikan ini, ia dapat menyumbangkan ke arah perkembangan seni ukiran perak di Kelantan.
format Undergraduate Final Project Report
author Nik Nurfazlinda Nik Lah
spellingShingle Nik Nurfazlinda Nik Lah
Ukiran Perak: satu kajian terhadap rekabentuk barangan seni ukiran perak di Kelantan dan penerimaan masyarakat terhadapnya
author_facet Nik Nurfazlinda Nik Lah
author_sort Nik Nurfazlinda Nik Lah
title Ukiran Perak: satu kajian terhadap rekabentuk barangan seni ukiran perak di Kelantan dan penerimaan masyarakat terhadapnya
title_short Ukiran Perak: satu kajian terhadap rekabentuk barangan seni ukiran perak di Kelantan dan penerimaan masyarakat terhadapnya
title_full Ukiran Perak: satu kajian terhadap rekabentuk barangan seni ukiran perak di Kelantan dan penerimaan masyarakat terhadapnya
title_fullStr Ukiran Perak: satu kajian terhadap rekabentuk barangan seni ukiran perak di Kelantan dan penerimaan masyarakat terhadapnya
title_full_unstemmed Ukiran Perak: satu kajian terhadap rekabentuk barangan seni ukiran perak di Kelantan dan penerimaan masyarakat terhadapnya
title_sort ukiran perak: satu kajian terhadap rekabentuk barangan seni ukiran perak di kelantan dan penerimaan masyarakat terhadapnya
publishDate 2010
url http://discol.umk.edu.my/id/eprint/5443/
_version_ 1763303554223702016
score 13.213113