Pemberdayaan Jati Diri Kanak-Kanak Dalam Teks Adik Sayang Pantun
Pantun kanak-kanak merupakan sejenis puisi tradisional Melayu. PKK bukan sekadar memberi hiburan tetapi juga memberi pengajaran dan pendidikan serta mampu membentuk pemberdayaan jati diri kanak-kanak menjadi seseorang yang berkeperibadian tinggi. Selain itu, PKK juga dicipta dengan bentuk yang ringk...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Undergraduate Final Project Report |
Language: | Malay |
Published: |
2022
|
Online Access: | http://discol.umk.edu.my/id/eprint/3677/1/AIDA%20MASTURA%20BINTI%20MOHAMAD%20C18A0020.pdf http://discol.umk.edu.my/id/eprint/3677/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Pantun kanak-kanak merupakan sejenis puisi tradisional Melayu. PKK bukan sekadar memberi hiburan tetapi juga memberi pengajaran dan pendidikan serta mampu membentuk pemberdayaan jati diri kanak-kanak menjadi seseorang yang berkeperibadian tinggi. Selain itu, PKK juga dicipta dengan bentuk yang ringkas seiring dengan meningkatkanya usia kanak-kanak yang gemar akan bahasa yang mudah dan berirama. Justeru itu, kajian ini akan menggunakan teks kumpulan pantun kanak-kanak yang berjudul Adik Sayang Pantun oleh Ismail Restu kerana bagi pandangan beliau sudah menjadi fitrah kepada kanak-kanak seperti berada di peringkat sekolah rendah menyukai bahasa pantun berirama khususnya pantun dua kerat kerana bahasanya mudah difahami oleh kanak-kanak. Kajian ini dilakukan kerana melihatkan kelompongan dalam hasil kajian lepas dalam bidang yang dikaji iaitu kurang kajian mengenai pemberdayaan jati diri kanak-kanak menerusi pantun kanak-kanak dan masyarakat zaman kini lebih tertumpu kepada sesuatu perkara yang lebih jelas berbanding menelusuri maksud yang digarapkan dalam sebuah pantun. |
---|