Pemberdayaan Jati Diri Kanak-Kanak Dalam Teks Adik Sayang Pantun

Pantun kanak-kanak merupakan sejenis puisi tradisional Melayu. PKK bukan sekadar memberi hiburan tetapi juga memberi pengajaran dan pendidikan serta mampu membentuk pemberdayaan jati diri kanak-kanak menjadi seseorang yang berkeperibadian tinggi. Selain itu, PKK juga dicipta dengan bentuk yang ringk...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Aida Mastura Mohamad
Format: Undergraduate Final Project Report
Language:Malay
Published: 2022
Online Access:http://discol.umk.edu.my/id/eprint/3677/1/AIDA%20MASTURA%20BINTI%20MOHAMAD%20C18A0020.pdf
http://discol.umk.edu.my/id/eprint/3677/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Pantun kanak-kanak merupakan sejenis puisi tradisional Melayu. PKK bukan sekadar memberi hiburan tetapi juga memberi pengajaran dan pendidikan serta mampu membentuk pemberdayaan jati diri kanak-kanak menjadi seseorang yang berkeperibadian tinggi. Selain itu, PKK juga dicipta dengan bentuk yang ringkas seiring dengan meningkatkanya usia kanak-kanak yang gemar akan bahasa yang mudah dan berirama. Justeru itu, kajian ini akan menggunakan teks kumpulan pantun kanak-kanak yang berjudul Adik Sayang Pantun oleh Ismail Restu kerana bagi pandangan beliau sudah menjadi fitrah kepada kanak-kanak seperti berada di peringkat sekolah rendah menyukai bahasa pantun berirama khususnya pantun dua kerat kerana bahasanya mudah difahami oleh kanak-kanak. Kajian ini dilakukan kerana melihatkan kelompongan dalam hasil kajian lepas dalam bidang yang dikaji iaitu kurang kajian mengenai pemberdayaan jati diri kanak-kanak menerusi pantun kanak-kanak dan masyarakat zaman kini lebih tertumpu kepada sesuatu perkara yang lebih jelas berbanding menelusuri maksud yang digarapkan dalam sebuah pantun.