Strategi Pemasaran Muzium Wau Tumpat, Kelantan.

Secara amnya muzium digunakan sebagai bangunan untuk menyimpan bahan-bahan warisan serta mempamerkan bahan-bahan warisan kepada masyarakat. Walaubagaimanapun, sejak kebelakangan ini muzium telah menjadi salah satu tarikan pelancong bagi sesetengah negara untuk meningkatkan kedatangan pelancong ke ne...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Rabitah Sutikin
Format: Undergraduate Final Project Report
Language:English
Published: 2023
Online Access:http://discol.umk.edu.my/id/eprint/12902/1/RABITAH%20SUTIKIN%20C19A0711.pdf
http://discol.umk.edu.my/id/eprint/12902/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.umk.eprints.12902
record_format eprints
spelling my.umk.eprints.129022023-04-18T06:37:38Z http://discol.umk.edu.my/id/eprint/12902/ Strategi Pemasaran Muzium Wau Tumpat, Kelantan. Rabitah Sutikin Secara amnya muzium digunakan sebagai bangunan untuk menyimpan bahan-bahan warisan serta mempamerkan bahan-bahan warisan kepada masyarakat. Walaubagaimanapun, sejak kebelakangan ini muzium telah menjadi salah satu tarikan pelancong bagi sesetengah negara untuk meningkatkan kedatangan pelancong ke negara tersebut. Oleh itu, pemasaran bagi muzium amatlah penting untuk memperkenalkan muzium kepada masyarakat agar dapat menarik lebih banyak pengunjung. Pemasaran bagi setiap muzium berbeza mengikut keistimewaan dan pameran yang dilakukan oleh pihak muzium. Melalui pemasaran yang dilakukan muzium akan dapat dikenali oleh lebih banyak masyarakat terutamanya pengunjung daripada masyarakat tempatan. Melalui kajian yang dilakukan dalam Projek Penyelidikan 1 ini, masyarakat serta penyelidik pada masa akan datang dapat mengetahui tentang keistimewaan dan keunikan Muzium Wau Tumpat, Kelantan. Penyelidikan ini dijalankan mengikut objektif yang telah ditetapkan oleh pengkaji iaitu mengenal pasti strategi pemasaran yang dilakukan oleh Muzium Wau Tumpat, Kelantan dan mengenalpasti ciri-ciri tarikan pelancong yang terdapat di Muzium Wau Tumpat, Kelantan. Melalui objektif yang dipilih pengkaji telah menggunakan kaedah kualitatif untuk mengumpulkan maklumat dan data-data yang diperlukan dalam kajian ini. Antara kaedah yang dipilih ialah pemerhatian, soal selidik dan temubual untuk mendapatkan maklumat yang lebih tepat daripada responden. Dengan kajian yang dijalankan ini, penyelidik pada masa akan datang dapat mengetahui masalah dan juga keistimewaan Muzium Wau Tumpat, Kelantan. Kata kunci: Muzium Wau Tumpat, Kelantan, Wau, Pemasaran Muzium. 2023 Undergraduate Final Project Report NonPeerReviewed text en http://discol.umk.edu.my/id/eprint/12902/1/RABITAH%20SUTIKIN%20C19A0711.pdf Rabitah Sutikin (2023) Strategi Pemasaran Muzium Wau Tumpat, Kelantan. Final Year Project thesis, Universiti Malaysia Kelantan. (Submitted)
institution Universiti Malaysia Kelantan
building Perpustakaan Universiti Malaysia Kelantan
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Kelantan
content_source UMK Institutional Repository
url_provider http://umkeprints.umk.edu.my/
language English
description Secara amnya muzium digunakan sebagai bangunan untuk menyimpan bahan-bahan warisan serta mempamerkan bahan-bahan warisan kepada masyarakat. Walaubagaimanapun, sejak kebelakangan ini muzium telah menjadi salah satu tarikan pelancong bagi sesetengah negara untuk meningkatkan kedatangan pelancong ke negara tersebut. Oleh itu, pemasaran bagi muzium amatlah penting untuk memperkenalkan muzium kepada masyarakat agar dapat menarik lebih banyak pengunjung. Pemasaran bagi setiap muzium berbeza mengikut keistimewaan dan pameran yang dilakukan oleh pihak muzium. Melalui pemasaran yang dilakukan muzium akan dapat dikenali oleh lebih banyak masyarakat terutamanya pengunjung daripada masyarakat tempatan. Melalui kajian yang dilakukan dalam Projek Penyelidikan 1 ini, masyarakat serta penyelidik pada masa akan datang dapat mengetahui tentang keistimewaan dan keunikan Muzium Wau Tumpat, Kelantan. Penyelidikan ini dijalankan mengikut objektif yang telah ditetapkan oleh pengkaji iaitu mengenal pasti strategi pemasaran yang dilakukan oleh Muzium Wau Tumpat, Kelantan dan mengenalpasti ciri-ciri tarikan pelancong yang terdapat di Muzium Wau Tumpat, Kelantan. Melalui objektif yang dipilih pengkaji telah menggunakan kaedah kualitatif untuk mengumpulkan maklumat dan data-data yang diperlukan dalam kajian ini. Antara kaedah yang dipilih ialah pemerhatian, soal selidik dan temubual untuk mendapatkan maklumat yang lebih tepat daripada responden. Dengan kajian yang dijalankan ini, penyelidik pada masa akan datang dapat mengetahui masalah dan juga keistimewaan Muzium Wau Tumpat, Kelantan. Kata kunci: Muzium Wau Tumpat, Kelantan, Wau, Pemasaran Muzium.
format Undergraduate Final Project Report
author Rabitah Sutikin
spellingShingle Rabitah Sutikin
Strategi Pemasaran Muzium Wau Tumpat, Kelantan.
author_facet Rabitah Sutikin
author_sort Rabitah Sutikin
title Strategi Pemasaran Muzium Wau Tumpat, Kelantan.
title_short Strategi Pemasaran Muzium Wau Tumpat, Kelantan.
title_full Strategi Pemasaran Muzium Wau Tumpat, Kelantan.
title_fullStr Strategi Pemasaran Muzium Wau Tumpat, Kelantan.
title_full_unstemmed Strategi Pemasaran Muzium Wau Tumpat, Kelantan.
title_sort strategi pemasaran muzium wau tumpat, kelantan.
publishDate 2023
url http://discol.umk.edu.my/id/eprint/12902/1/RABITAH%20SUTIKIN%20C19A0711.pdf
http://discol.umk.edu.my/id/eprint/12902/
_version_ 1764227172155785216
score 13.159267