Pembingkaian berita strategik Program Transformasi Kerajaan (GTP) di Malaysia.

Media dan kerajaan adalah dua institusi yang saling memerlukan antara satu sama lain bagi melaksanakan tanggungjawab dan keperluan kedua-dua pihak. Media mempunyai agenda media dan kerajaan mempunyai agenda polisi untuk menyampaikan mesej kepada masyarakat. Kedua-dua agenda itu ditambah dengan agend...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Azahar Kasim
Format: UMK Etheses
Language:English
Published: 2020
Online Access:http://discol.umk.edu.my/id/eprint/10755/1/AZAHAR%20BIN%20KASIM.pdf
http://discol.umk.edu.my/id/eprint/10755/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Media dan kerajaan adalah dua institusi yang saling memerlukan antara satu sama lain bagi melaksanakan tanggungjawab dan keperluan kedua-dua pihak. Media mempunyai agenda media dan kerajaan mempunyai agenda polisi untuk menyampaikan mesej kepada masyarakat. Kedua-dua agenda itu ditambah dengan agenda rakyat melengkapi tiga agenda yang disusun dan digunapakai untuk menyampaikan mesej kepada rakyat mengenai dasar kerajaan. Kajian ini memfokuskan mengenai tiga agenda itu dan teknik penyampaian mesej melalui pembingkaian bagi merealiasikan ketiga-tiga agenda itu. Kajian ini juga meneliti kategori pembinaan pembingkaian berita strategik dalam memaparkan dasar kerajaan, serta kata, frasa dan ayat-ayat yang digunakan oleh media dalam menghasilkan berita strategik dasar kerajaan, Aspek lain ialah mengenal pasti bagaimana, pelaksanaan agenda media, etika organisasi, etika kewartawanan dan berita strategik dalam memaparkan dasar kerajaan Matlamat akhir kajian ini adalah mengenal pasti tahap keberkesanan berita strategik terhadap dasar kerajaan kepada rakyat. Analisis kandungan kualitatif dan temuramah mendalam telah digunakan dalam kajian ini. Sebanyak tiga akhbar iaitu Berita Harian, Utusan Malaysia dan Malaysiakini dipilih untuk data analisis kandungan. Seramai tujuh informan yang terdiri daripada editor telah ditemuramah sebagai pakar manakala 15 informan terdiri daripada pembaca ditemu bual bagi mendapat maklum balas kefahaman mengenai dasar kerajaan yang sudah disiarkan dalam media. Dapatan kajian ini mengandungi empat fasa. Gabungan keempat-empat dapatan ini memperlihatkan carta alir pemberitaan strategik bermula dengan organisasi media mempunyai dan menetapkan agenda tersendiri dan kemudian menggunakan etika organisasi dan etika kewartawanan dalam membuat sentuhan penulisan secara strategik untuk menulis berita. Mereka menggunakan kata, frasa dan ayat-ayat tertentu bagi mengwujudkan tema (kategori) dalam usaha memudahkan kefahaman pembaca. Pembentukan tema ini membolehkan pembaca memfokuskan bacaan mereka walaupun wartawan dan pengarang menulis isu yang sangat berat, iaitu dasar kerajaan tetapi boleh difahami selepas pembaca mentelaah penulisan berita strategik itu.