Kajian keperluan latihan berkenaan aspek keselamatan dan kesihatan pekerjaan dalam kalangan guru sekolah di Negeri Kelantan

Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (KKP) merupakan salah satu isu yang paling penting dalam sektor pendidikan terutama di sekolah. Kebelakangan ini, terdapat peningkatan kes kemalangan yang dilaporkan berlaku di sekolah di Malaysia yang menyebabkan bukan sahaja kecederaan, tetapi juga kematian dan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nurul Husna Che Hassan
Format: UMK Etheses
Language:English
Published: 2018
Online Access:http://discol.umk.edu.my/id/eprint/10220/7/36%20NURUL%20HUSNA.pdf
http://discol.umk.edu.my/id/eprint/10220/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.umk.eprints.10220
record_format eprints
spelling my.umk.eprints.102202022-06-28T13:32:21Z http://discol.umk.edu.my/id/eprint/10220/ Kajian keperluan latihan berkenaan aspek keselamatan dan kesihatan pekerjaan dalam kalangan guru sekolah di Negeri Kelantan Nurul Husna Che Hassan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (KKP) merupakan salah satu isu yang paling penting dalam sektor pendidikan terutama di sekolah. Kebelakangan ini, terdapat peningkatan kes kemalangan yang dilaporkan berlaku di sekolah di Malaysia yang menyebabkan bukan sahaja kecederaan, tetapi juga kematian dan kerosakan harta benda sekolah. Justeru, pengetahuan KKP amat diperlukan terutamanya kepada guru yang bertanggungjawab dalam membimbing dan menyediakan budaya KKP terbaik di sekolah. Matlamat utama kajian ini adalah untuk mengenal pasti keperluan latihan dan amalan KKP di sekolah serta menilai dan mengenal pasti kesesuaian aspek KKP yang boleh diterapkan dalam latihan KKP kepada guru sekolah. Kajian ini dilaksanakan melalui tinjauan berbentuk soalan kaji selidik yang mengandungi beberapa bahagian soalan berkaitan 10 aspek keselamatan dan kesihatan pekerjaan yang dibangunkan berasaskan kepada kajian terdahulu. Tinjauan soalan selidik ini melibatkan 400 orang guru sekolah daripada 111 sekolah yang dipilih secara rawak dari 10 daerah di 594 buah di negeri Kelantan. Data yang diperoleh dikumpul dan dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS (Statistical Package for Social Science) Versi 24. Kaedah analisis data yang digunakan adalah analisis deskriptif dengan mengambil kira nilai min dan sisihan piawai data yang diperoleh untuk mengenal pasti keperluan aspek latihan dan amalan KKP dalam kalangan guru di sekolah. Manakala, analisis faktor penerokaan digunakan untuk menentukan aspek yang sesuai untuk digunakan dalam modul latihan KKP kepada guru di sekolah. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa majoriti guru memerlukan latihan KKP di sekolah memandangkan amalan KKP kurang diterapkan di sekolah. Kajian ini juga mendapati bahawa daripada 10 aspek yang dikaji, hanya 9 aspek sahaja yang bersesuaian untuk digunakan sebagai instrumen bagi latihan keselamatan dan kesihatan pekerjaan. Namun, semua item yang terkandung di bawah 10 aspek boleh digunapakai dalam latihan KKP di sekolah. Justeru, dominasi keperluan latihan KKP adalah terdiri daripada aspek keselamatan makmal dan bengkel, keselamatan persekitaran sekolah, keselamatan kimia, keselamatan kebakaran, keselamatan psikososial, keselamatan ergonomik, pengenalpastian hazad dan keselamatan fizikal. Secara keseluruhan, kajian ini dapat mengenal pasti aspek yang diperlukan dalam latihan KKP dalam kalangan guru di sekolah. Oleh itu, hasil kajian ini memberi satu impak yang sangat besar dalam sektor pendidikan dalam mewujudkan serta meningkatkan budaya dan persekitaran yang selamat dan sihat di sekolah. 2018 UMK Etheses NonPeerReviewed text en http://discol.umk.edu.my/id/eprint/10220/7/36%20NURUL%20HUSNA.pdf Nurul Husna Che Hassan (2018) Kajian keperluan latihan berkenaan aspek keselamatan dan kesihatan pekerjaan dalam kalangan guru sekolah di Negeri Kelantan. Masters thesis, Universiti Malaysia Kelantan.
institution Universiti Malaysia Kelantan
building Perpustakaan Universiti Malaysia Kelantan
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Kelantan
content_source UMK Institutional Repository
url_provider http://umkeprints.umk.edu.my/
language English
description Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (KKP) merupakan salah satu isu yang paling penting dalam sektor pendidikan terutama di sekolah. Kebelakangan ini, terdapat peningkatan kes kemalangan yang dilaporkan berlaku di sekolah di Malaysia yang menyebabkan bukan sahaja kecederaan, tetapi juga kematian dan kerosakan harta benda sekolah. Justeru, pengetahuan KKP amat diperlukan terutamanya kepada guru yang bertanggungjawab dalam membimbing dan menyediakan budaya KKP terbaik di sekolah. Matlamat utama kajian ini adalah untuk mengenal pasti keperluan latihan dan amalan KKP di sekolah serta menilai dan mengenal pasti kesesuaian aspek KKP yang boleh diterapkan dalam latihan KKP kepada guru sekolah. Kajian ini dilaksanakan melalui tinjauan berbentuk soalan kaji selidik yang mengandungi beberapa bahagian soalan berkaitan 10 aspek keselamatan dan kesihatan pekerjaan yang dibangunkan berasaskan kepada kajian terdahulu. Tinjauan soalan selidik ini melibatkan 400 orang guru sekolah daripada 111 sekolah yang dipilih secara rawak dari 10 daerah di 594 buah di negeri Kelantan. Data yang diperoleh dikumpul dan dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS (Statistical Package for Social Science) Versi 24. Kaedah analisis data yang digunakan adalah analisis deskriptif dengan mengambil kira nilai min dan sisihan piawai data yang diperoleh untuk mengenal pasti keperluan aspek latihan dan amalan KKP dalam kalangan guru di sekolah. Manakala, analisis faktor penerokaan digunakan untuk menentukan aspek yang sesuai untuk digunakan dalam modul latihan KKP kepada guru di sekolah. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa majoriti guru memerlukan latihan KKP di sekolah memandangkan amalan KKP kurang diterapkan di sekolah. Kajian ini juga mendapati bahawa daripada 10 aspek yang dikaji, hanya 9 aspek sahaja yang bersesuaian untuk digunakan sebagai instrumen bagi latihan keselamatan dan kesihatan pekerjaan. Namun, semua item yang terkandung di bawah 10 aspek boleh digunapakai dalam latihan KKP di sekolah. Justeru, dominasi keperluan latihan KKP adalah terdiri daripada aspek keselamatan makmal dan bengkel, keselamatan persekitaran sekolah, keselamatan kimia, keselamatan kebakaran, keselamatan psikososial, keselamatan ergonomik, pengenalpastian hazad dan keselamatan fizikal. Secara keseluruhan, kajian ini dapat mengenal pasti aspek yang diperlukan dalam latihan KKP dalam kalangan guru di sekolah. Oleh itu, hasil kajian ini memberi satu impak yang sangat besar dalam sektor pendidikan dalam mewujudkan serta meningkatkan budaya dan persekitaran yang selamat dan sihat di sekolah.
format UMK Etheses
author Nurul Husna Che Hassan
spellingShingle Nurul Husna Che Hassan
Kajian keperluan latihan berkenaan aspek keselamatan dan kesihatan pekerjaan dalam kalangan guru sekolah di Negeri Kelantan
author_facet Nurul Husna Che Hassan
author_sort Nurul Husna Che Hassan
title Kajian keperluan latihan berkenaan aspek keselamatan dan kesihatan pekerjaan dalam kalangan guru sekolah di Negeri Kelantan
title_short Kajian keperluan latihan berkenaan aspek keselamatan dan kesihatan pekerjaan dalam kalangan guru sekolah di Negeri Kelantan
title_full Kajian keperluan latihan berkenaan aspek keselamatan dan kesihatan pekerjaan dalam kalangan guru sekolah di Negeri Kelantan
title_fullStr Kajian keperluan latihan berkenaan aspek keselamatan dan kesihatan pekerjaan dalam kalangan guru sekolah di Negeri Kelantan
title_full_unstemmed Kajian keperluan latihan berkenaan aspek keselamatan dan kesihatan pekerjaan dalam kalangan guru sekolah di Negeri Kelantan
title_sort kajian keperluan latihan berkenaan aspek keselamatan dan kesihatan pekerjaan dalam kalangan guru sekolah di negeri kelantan
publishDate 2018
url http://discol.umk.edu.my/id/eprint/10220/7/36%20NURUL%20HUSNA.pdf
http://discol.umk.edu.my/id/eprint/10220/
_version_ 1763304218750353408
score 13.211869