Pelaksanaan kurikulum Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) dalam penerapan nilai akhlak kanak-kanak di Petra Jaya, Kuching, Sarawak

Penekanan terhadap pendidikan awal kanak-kanak perlu dititikberatkan lantaran gejala keruntuhan akhlak kanak-kanak semakin serius. Dalam pendidikan, kurikulum berperanan sebagai satu mekanisma bagi memperkasakan keperibadian dan akhlak kanak-kanak. Namun, terdapat beberapa cabaran dalam pelaksanaan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Lina Mastura Jusoh
Format: UMK Etheses
Language:English
Published: 2020
Subjects:
Online Access:http://discol.umk.edu.my/id/eprint/10090/1/Lina%20Mastura%20binti%20Jusoh.pdf
http://discol.umk.edu.my/id/eprint/10090/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.umk.eprints.10090
record_format eprints
spelling my.umk.eprints.100902022-06-28T12:08:21Z http://discol.umk.edu.my/id/eprint/10090/ Pelaksanaan kurikulum Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) dalam penerapan nilai akhlak kanak-kanak di Petra Jaya, Kuching, Sarawak Lina Mastura Jusoh LB Theory and practice of education LB2361 Curriculum Penekanan terhadap pendidikan awal kanak-kanak perlu dititikberatkan lantaran gejala keruntuhan akhlak kanak-kanak semakin serius. Dalam pendidikan, kurikulum berperanan sebagai satu mekanisma bagi memperkasakan keperibadian dan akhlak kanak-kanak. Namun, terdapat beberapa cabaran dalam pelaksanaan kurikulum pendidikan Islam. Antaranya adalah kegagalan guru dalam memahami konsep kurikulum pendidikan Islam, kelemahan pengajaran dan pembelajaran, kelemahan pengurusan kekurangan rujukan berpaksikan tauhid dan aktiviti kokurikulum yang tidak selaras dengan visi serta misi Islam. Di Malaysia, terdapat beberapa institusi prasekolah di bawah kelolaan kerajaan, NGO dan swasta. PASTI merupakan salah satu prasekolah swasta yang dilihat semakin berkembang pesat dan menerima sambutan yang baik oleh masyarakat. Oleh yang demikian, kajian ini bertujuan mengenal pasti dan menganalisis pelaksanaan kurikulum PASTI Kawasan Petra Jaya dalam penerapan nilai akhlak kanak-kanak. Kajian ini berbentuk kualitatif dan dijalankan secara kajian kes. Pengumpulan data dilakukan melalui kaedah temu bual secara mendalam, kajian kepustakaan dan pemerhatian tidak turut serta. Manakala, kaedah analisis kandungan digunakan untuk menganalisis data yang diperoleh. Hasil dapatan mendapati PASTI Kawasan Petra Jaya memfokuskan pelaksanaan kurikulum dalam penerapan nilai akhlak kanak-kanak secara holistik merangkumi aspek jasmani, rohani, sosioemosi dan intelek. Keempat-empat aspek tersebut dilaksanakan melalui kaedah bermain, menghafal, bercerita, amalan kebiasaan yang baik, bersoal jawab, teladan, nasihat dan berhikmah serta ganjaran dan hukuman. Hal ini dilihat mampu menerapkan akhlak yang baik sebagaimana syariat Islam. 2020 UMK Etheses NonPeerReviewed text en http://discol.umk.edu.my/id/eprint/10090/1/Lina%20Mastura%20binti%20Jusoh.pdf Lina Mastura Jusoh (2020) Pelaksanaan kurikulum Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) dalam penerapan nilai akhlak kanak-kanak di Petra Jaya, Kuching, Sarawak. Masters thesis, Universiti Malaysia Kelantan. (Submitted)
institution Universiti Malaysia Kelantan
building Perpustakaan Universiti Malaysia Kelantan
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Kelantan
content_source UMK Institutional Repository
url_provider http://umkeprints.umk.edu.my/
language English
topic LB Theory and practice of education
LB2361 Curriculum
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB2361 Curriculum
Lina Mastura Jusoh
Pelaksanaan kurikulum Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) dalam penerapan nilai akhlak kanak-kanak di Petra Jaya, Kuching, Sarawak
description Penekanan terhadap pendidikan awal kanak-kanak perlu dititikberatkan lantaran gejala keruntuhan akhlak kanak-kanak semakin serius. Dalam pendidikan, kurikulum berperanan sebagai satu mekanisma bagi memperkasakan keperibadian dan akhlak kanak-kanak. Namun, terdapat beberapa cabaran dalam pelaksanaan kurikulum pendidikan Islam. Antaranya adalah kegagalan guru dalam memahami konsep kurikulum pendidikan Islam, kelemahan pengajaran dan pembelajaran, kelemahan pengurusan kekurangan rujukan berpaksikan tauhid dan aktiviti kokurikulum yang tidak selaras dengan visi serta misi Islam. Di Malaysia, terdapat beberapa institusi prasekolah di bawah kelolaan kerajaan, NGO dan swasta. PASTI merupakan salah satu prasekolah swasta yang dilihat semakin berkembang pesat dan menerima sambutan yang baik oleh masyarakat. Oleh yang demikian, kajian ini bertujuan mengenal pasti dan menganalisis pelaksanaan kurikulum PASTI Kawasan Petra Jaya dalam penerapan nilai akhlak kanak-kanak. Kajian ini berbentuk kualitatif dan dijalankan secara kajian kes. Pengumpulan data dilakukan melalui kaedah temu bual secara mendalam, kajian kepustakaan dan pemerhatian tidak turut serta. Manakala, kaedah analisis kandungan digunakan untuk menganalisis data yang diperoleh. Hasil dapatan mendapati PASTI Kawasan Petra Jaya memfokuskan pelaksanaan kurikulum dalam penerapan nilai akhlak kanak-kanak secara holistik merangkumi aspek jasmani, rohani, sosioemosi dan intelek. Keempat-empat aspek tersebut dilaksanakan melalui kaedah bermain, menghafal, bercerita, amalan kebiasaan yang baik, bersoal jawab, teladan, nasihat dan berhikmah serta ganjaran dan hukuman. Hal ini dilihat mampu menerapkan akhlak yang baik sebagaimana syariat Islam.
format UMK Etheses
author Lina Mastura Jusoh
author_facet Lina Mastura Jusoh
author_sort Lina Mastura Jusoh
title Pelaksanaan kurikulum Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) dalam penerapan nilai akhlak kanak-kanak di Petra Jaya, Kuching, Sarawak
title_short Pelaksanaan kurikulum Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) dalam penerapan nilai akhlak kanak-kanak di Petra Jaya, Kuching, Sarawak
title_full Pelaksanaan kurikulum Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) dalam penerapan nilai akhlak kanak-kanak di Petra Jaya, Kuching, Sarawak
title_fullStr Pelaksanaan kurikulum Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) dalam penerapan nilai akhlak kanak-kanak di Petra Jaya, Kuching, Sarawak
title_full_unstemmed Pelaksanaan kurikulum Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) dalam penerapan nilai akhlak kanak-kanak di Petra Jaya, Kuching, Sarawak
title_sort pelaksanaan kurikulum pusat asuhan tunas islam (pasti) dalam penerapan nilai akhlak kanak-kanak di petra jaya, kuching, sarawak
publishDate 2020
url http://discol.umk.edu.my/id/eprint/10090/1/Lina%20Mastura%20binti%20Jusoh.pdf
http://discol.umk.edu.my/id/eprint/10090/
_version_ 1763304200106672128
score 13.160551