Pelaksanaan kurikulum Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) dalam penerapan nilai akhlak kanak-kanak di Petra Jaya, Kuching, Sarawak
Penekanan terhadap pendidikan awal kanak-kanak perlu dititikberatkan lantaran gejala keruntuhan akhlak kanak-kanak semakin serius. Dalam pendidikan, kurikulum berperanan sebagai satu mekanisma bagi memperkasakan keperibadian dan akhlak kanak-kanak. Namun, terdapat beberapa cabaran dalam pelaksanaan...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | UMK Etheses |
Language: | English |
Published: |
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | http://discol.umk.edu.my/id/eprint/10090/1/Lina%20Mastura%20binti%20Jusoh.pdf http://discol.umk.edu.my/id/eprint/10090/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.umk.eprints.10090 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.umk.eprints.100902022-06-28T12:08:21Z http://discol.umk.edu.my/id/eprint/10090/ Pelaksanaan kurikulum Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) dalam penerapan nilai akhlak kanak-kanak di Petra Jaya, Kuching, Sarawak Lina Mastura Jusoh LB Theory and practice of education LB2361 Curriculum Penekanan terhadap pendidikan awal kanak-kanak perlu dititikberatkan lantaran gejala keruntuhan akhlak kanak-kanak semakin serius. Dalam pendidikan, kurikulum berperanan sebagai satu mekanisma bagi memperkasakan keperibadian dan akhlak kanak-kanak. Namun, terdapat beberapa cabaran dalam pelaksanaan kurikulum pendidikan Islam. Antaranya adalah kegagalan guru dalam memahami konsep kurikulum pendidikan Islam, kelemahan pengajaran dan pembelajaran, kelemahan pengurusan kekurangan rujukan berpaksikan tauhid dan aktiviti kokurikulum yang tidak selaras dengan visi serta misi Islam. Di Malaysia, terdapat beberapa institusi prasekolah di bawah kelolaan kerajaan, NGO dan swasta. PASTI merupakan salah satu prasekolah swasta yang dilihat semakin berkembang pesat dan menerima sambutan yang baik oleh masyarakat. Oleh yang demikian, kajian ini bertujuan mengenal pasti dan menganalisis pelaksanaan kurikulum PASTI Kawasan Petra Jaya dalam penerapan nilai akhlak kanak-kanak. Kajian ini berbentuk kualitatif dan dijalankan secara kajian kes. Pengumpulan data dilakukan melalui kaedah temu bual secara mendalam, kajian kepustakaan dan pemerhatian tidak turut serta. Manakala, kaedah analisis kandungan digunakan untuk menganalisis data yang diperoleh. Hasil dapatan mendapati PASTI Kawasan Petra Jaya memfokuskan pelaksanaan kurikulum dalam penerapan nilai akhlak kanak-kanak secara holistik merangkumi aspek jasmani, rohani, sosioemosi dan intelek. Keempat-empat aspek tersebut dilaksanakan melalui kaedah bermain, menghafal, bercerita, amalan kebiasaan yang baik, bersoal jawab, teladan, nasihat dan berhikmah serta ganjaran dan hukuman. Hal ini dilihat mampu menerapkan akhlak yang baik sebagaimana syariat Islam. 2020 UMK Etheses NonPeerReviewed text en http://discol.umk.edu.my/id/eprint/10090/1/Lina%20Mastura%20binti%20Jusoh.pdf Lina Mastura Jusoh (2020) Pelaksanaan kurikulum Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) dalam penerapan nilai akhlak kanak-kanak di Petra Jaya, Kuching, Sarawak. Masters thesis, Universiti Malaysia Kelantan. (Submitted) |
institution |
Universiti Malaysia Kelantan |
building |
Perpustakaan Universiti Malaysia Kelantan |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Kelantan |
content_source |
UMK Institutional Repository |
url_provider |
http://umkeprints.umk.edu.my/ |
language |
English |
topic |
LB Theory and practice of education LB2361 Curriculum |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education LB2361 Curriculum Lina Mastura Jusoh Pelaksanaan kurikulum Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) dalam penerapan nilai akhlak kanak-kanak di Petra Jaya, Kuching, Sarawak |
description |
Penekanan terhadap pendidikan awal kanak-kanak perlu dititikberatkan lantaran gejala keruntuhan akhlak kanak-kanak semakin serius. Dalam pendidikan, kurikulum berperanan sebagai satu mekanisma bagi memperkasakan keperibadian dan akhlak kanak-kanak. Namun, terdapat beberapa cabaran dalam pelaksanaan kurikulum pendidikan Islam. Antaranya adalah kegagalan guru dalam memahami konsep kurikulum pendidikan Islam, kelemahan pengajaran dan pembelajaran, kelemahan pengurusan kekurangan rujukan berpaksikan tauhid dan aktiviti kokurikulum yang tidak selaras dengan visi serta misi Islam. Di Malaysia, terdapat beberapa institusi prasekolah di bawah kelolaan kerajaan, NGO dan swasta. PASTI merupakan salah satu prasekolah swasta yang dilihat semakin berkembang pesat dan menerima sambutan yang baik oleh masyarakat. Oleh yang demikian, kajian ini bertujuan mengenal pasti dan menganalisis pelaksanaan kurikulum PASTI Kawasan Petra Jaya dalam penerapan nilai akhlak kanak-kanak. Kajian ini berbentuk kualitatif dan dijalankan secara kajian kes. Pengumpulan data dilakukan melalui kaedah temu bual secara mendalam, kajian kepustakaan dan pemerhatian tidak turut serta. Manakala, kaedah analisis kandungan digunakan untuk menganalisis data yang diperoleh. Hasil dapatan mendapati PASTI Kawasan Petra Jaya memfokuskan pelaksanaan kurikulum dalam penerapan nilai akhlak kanak-kanak secara holistik merangkumi aspek jasmani, rohani, sosioemosi dan intelek. Keempat-empat aspek tersebut dilaksanakan melalui kaedah bermain, menghafal, bercerita, amalan kebiasaan yang baik, bersoal jawab, teladan, nasihat dan berhikmah serta ganjaran dan hukuman. Hal ini dilihat mampu menerapkan akhlak yang baik sebagaimana syariat Islam. |
format |
UMK Etheses |
author |
Lina Mastura Jusoh |
author_facet |
Lina Mastura Jusoh |
author_sort |
Lina Mastura Jusoh |
title |
Pelaksanaan kurikulum Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) dalam penerapan nilai akhlak kanak-kanak di Petra Jaya, Kuching, Sarawak |
title_short |
Pelaksanaan kurikulum Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) dalam penerapan nilai akhlak kanak-kanak di Petra Jaya, Kuching, Sarawak |
title_full |
Pelaksanaan kurikulum Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) dalam penerapan nilai akhlak kanak-kanak di Petra Jaya, Kuching, Sarawak |
title_fullStr |
Pelaksanaan kurikulum Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) dalam penerapan nilai akhlak kanak-kanak di Petra Jaya, Kuching, Sarawak |
title_full_unstemmed |
Pelaksanaan kurikulum Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) dalam penerapan nilai akhlak kanak-kanak di Petra Jaya, Kuching, Sarawak |
title_sort |
pelaksanaan kurikulum pusat asuhan tunas islam (pasti) dalam penerapan nilai akhlak kanak-kanak di petra jaya, kuching, sarawak |
publishDate |
2020 |
url |
http://discol.umk.edu.my/id/eprint/10090/1/Lina%20Mastura%20binti%20Jusoh.pdf http://discol.umk.edu.my/id/eprint/10090/ |
_version_ |
1763304200106672128 |
score |
13.160551 |