Pengetahuan teknologi pedagogi kandungan dan kreativiti pengajaran dalam kalangan guru Bahasa Arab di Malaysia / Mohammad Rusdi Ab Majid
Kajian ini bertujuan mengkaji Pengetahuan Teknologi Pedagogi Kandungan (PTPK) dan hubungannya dengan kreativiti pengajaran guru. Model Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) atau Pengetahuan Teknologi Pedagogi Kandungan (PTPK) dijadikan landasan utama untuk penyelidikan ini. PTPK terbah...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Published: |
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | http://studentsrepo.um.edu.my/8301/2/All.pdf http://studentsrepo.um.edu.my/8301/6/rusdi.pdf http://studentsrepo.um.edu.my/8301/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.um.stud.8301 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.um.stud.83012020-05-31T19:58:55Z Pengetahuan teknologi pedagogi kandungan dan kreativiti pengajaran dalam kalangan guru Bahasa Arab di Malaysia / Mohammad Rusdi Ab Majid Mohammad Rusdi , Ab Majid L Education (General) P Philology. Linguistics Kajian ini bertujuan mengkaji Pengetahuan Teknologi Pedagogi Kandungan (PTPK) dan hubungannya dengan kreativiti pengajaran guru. Model Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) atau Pengetahuan Teknologi Pedagogi Kandungan (PTPK) dijadikan landasan utama untuk penyelidikan ini. PTPK terbahagi kepada tujuh komponen utama iaitu Pengetahuan Teknologi (PT), Pengetahuan Pedagogi (PP), Pengetahuan Kandungan (PK), Pengetahuan Teknologi Kandungan (PTK), Pengetahuan Teknologi Pedagogi (PTP), Pengetahuan Pedagogi Kandungan (PPK) dan Pengetahuan Teknologi Pedagogi Kandungan (PTPK). Lima soalan kajian telah dibina bagi keseluruhan penyelidikan ini. Kajian ini berbentuk tinjauan melibatkan seluruh semenanjung Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak. Responden kajian ini terdiri daripada 530 orang guru bahasa Arab daripada populasi berjumlah 7,309 yang telah dilantik dan sedang mengajar mata pelajaran bahasa Arab di sekolah yang terpilih. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini adalah berdasarkan soal selidik Pengetahuan Teknologi Pedagogi Kandungan (PTPK) yang telah diperkenalkan oleh Mishra & Koehler (2006), Denise A. Schmidt (2009) dan soal selidik yang telah dibangunkan oleh Zahra Hosseini (2012) yang telah diubahsuai dan mendapat kesahan sekumpulan 10 pakar serta kebolehpercayaan dengan nilai Alpha Cronbach .93 dalam kajian rintis. Kesahan soal selidik juga diperoleh melalui ujian pengesahan faktor analisis (CF). Data kajian dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for the Sosial Science (SPSS) versi 20. Dapatan kajian menunjukkan hanya Pengetahuan Pedagogi (PP) berada pada tahap tinggi. Manakala selebihnya iaitu Pengetahuan Teknologi (PT), Pengetahuan Kandungan (PK), Pengetahuan Teknologi Kandungan (PTK), Pengetahuan Teknologi Pedagogi (PTP), Pengetahuan Pedagogi Kandungan (PPK) dan Pengetahuan Teknologi Pedagogi Kandungan (PTPK) berada pada tahap sederhana tinggi. Dapatan kajian bagi kreativiti pengajaran pula menunjukkan elemen motivasi dan persekitaran berada pada tahap tinggi dan elemen gaya pemikiran berada pada tahap sederhana tinggi. Secara keseluruhan kreativiti pengajaran guru berada pada tahap tinggi. Kajian menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang positif dan signifikan antara semua komponen yang terdapat dalam Pengetahuan Teknologi Pedagogi Kandungan (PTPK). Dapatan juga menjelaskan wujud hubungan yang positif dan signifikan antara komponen Pengetahuan Teknologi Pedagogi Kandungan (PTPK) dengan kreativiti pengajaran guru bahasa Arab di Malaysia. Dapatan kajian menjelaskan Pengetahuan Pedagogi (PP) merupakan penyumbang utama kepada kreativiti pengajaran guru disamping Pengetahuan Teknologi Pedagogi Kandungan (PTPK), Pengetahuan Pedagogi Kandungan (PPK) dan Pengetahuan Teknologi Pedagogi (PTP) sebagai faktor penyumbang seterusnya. Sementara itu kajian juga menunjukkan Pengetahuan Teknologi (PT), Pengetahuan Teknologi Kandungan (PTK) dan Pengetahuan Kandungan (PK) bukanlah penyumbang kepada kreativiti pengajaran bahasa Arab. 2017-11 Thesis NonPeerReviewed application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/8301/2/All.pdf application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/8301/6/rusdi.pdf Mohammad Rusdi , Ab Majid (2017) Pengetahuan teknologi pedagogi kandungan dan kreativiti pengajaran dalam kalangan guru Bahasa Arab di Malaysia / Mohammad Rusdi Ab Majid. PhD thesis, University of Malaya. http://studentsrepo.um.edu.my/8301/ |
institution |
Universiti Malaya |
building |
UM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaya |
content_source |
UM Student Repository |
url_provider |
http://studentsrepo.um.edu.my/ |
topic |
L Education (General) P Philology. Linguistics |
spellingShingle |
L Education (General) P Philology. Linguistics Mohammad Rusdi , Ab Majid Pengetahuan teknologi pedagogi kandungan dan kreativiti pengajaran dalam kalangan guru Bahasa Arab di Malaysia / Mohammad Rusdi Ab Majid |
description |
Kajian ini bertujuan mengkaji Pengetahuan Teknologi Pedagogi Kandungan (PTPK) dan hubungannya dengan kreativiti pengajaran guru. Model Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) atau Pengetahuan Teknologi Pedagogi Kandungan (PTPK) dijadikan landasan utama untuk penyelidikan ini. PTPK terbahagi kepada tujuh komponen utama iaitu Pengetahuan Teknologi (PT), Pengetahuan Pedagogi (PP), Pengetahuan Kandungan (PK), Pengetahuan Teknologi Kandungan (PTK), Pengetahuan Teknologi Pedagogi (PTP), Pengetahuan Pedagogi Kandungan (PPK) dan Pengetahuan Teknologi Pedagogi Kandungan (PTPK). Lima soalan kajian telah dibina bagi keseluruhan penyelidikan ini. Kajian ini berbentuk tinjauan melibatkan seluruh semenanjung Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak. Responden kajian ini terdiri daripada 530 orang guru bahasa Arab daripada populasi berjumlah 7,309 yang telah dilantik dan sedang mengajar mata pelajaran bahasa Arab di sekolah yang terpilih. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini adalah berdasarkan soal selidik Pengetahuan Teknologi Pedagogi Kandungan (PTPK) yang telah diperkenalkan oleh Mishra & Koehler (2006), Denise A. Schmidt (2009) dan soal selidik yang telah dibangunkan oleh Zahra Hosseini (2012) yang telah diubahsuai dan mendapat kesahan sekumpulan 10 pakar serta kebolehpercayaan dengan nilai Alpha Cronbach .93 dalam kajian rintis. Kesahan soal selidik juga diperoleh melalui ujian pengesahan faktor analisis (CF). Data kajian dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for the Sosial Science (SPSS) versi 20. Dapatan kajian menunjukkan hanya Pengetahuan Pedagogi (PP) berada pada tahap tinggi. Manakala selebihnya iaitu Pengetahuan Teknologi (PT), Pengetahuan Kandungan (PK), Pengetahuan Teknologi Kandungan (PTK), Pengetahuan Teknologi Pedagogi (PTP), Pengetahuan Pedagogi Kandungan (PPK) dan Pengetahuan Teknologi Pedagogi Kandungan (PTPK) berada pada tahap sederhana tinggi. Dapatan kajian bagi kreativiti pengajaran pula menunjukkan elemen motivasi dan persekitaran berada pada tahap tinggi dan elemen gaya pemikiran berada pada tahap sederhana tinggi. Secara keseluruhan kreativiti pengajaran guru berada pada tahap tinggi. Kajian menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang positif dan signifikan antara semua komponen yang terdapat dalam Pengetahuan Teknologi Pedagogi Kandungan (PTPK). Dapatan juga menjelaskan wujud hubungan yang positif dan signifikan antara komponen Pengetahuan Teknologi Pedagogi Kandungan (PTPK) dengan kreativiti pengajaran guru bahasa Arab di Malaysia. Dapatan kajian menjelaskan Pengetahuan Pedagogi (PP) merupakan penyumbang utama kepada kreativiti pengajaran guru disamping Pengetahuan Teknologi Pedagogi Kandungan (PTPK), Pengetahuan Pedagogi Kandungan (PPK) dan Pengetahuan Teknologi Pedagogi (PTP) sebagai faktor penyumbang seterusnya. Sementara itu kajian juga menunjukkan Pengetahuan Teknologi (PT), Pengetahuan Teknologi Kandungan (PTK) dan Pengetahuan Kandungan (PK) bukanlah penyumbang kepada kreativiti pengajaran bahasa Arab. |
format |
Thesis |
author |
Mohammad Rusdi , Ab Majid |
author_facet |
Mohammad Rusdi , Ab Majid |
author_sort |
Mohammad Rusdi , Ab Majid |
title |
Pengetahuan teknologi pedagogi kandungan dan kreativiti pengajaran dalam kalangan guru Bahasa Arab di Malaysia / Mohammad Rusdi Ab Majid |
title_short |
Pengetahuan teknologi pedagogi kandungan dan kreativiti pengajaran dalam kalangan guru Bahasa Arab di Malaysia / Mohammad Rusdi Ab Majid |
title_full |
Pengetahuan teknologi pedagogi kandungan dan kreativiti pengajaran dalam kalangan guru Bahasa Arab di Malaysia / Mohammad Rusdi Ab Majid |
title_fullStr |
Pengetahuan teknologi pedagogi kandungan dan kreativiti pengajaran dalam kalangan guru Bahasa Arab di Malaysia / Mohammad Rusdi Ab Majid |
title_full_unstemmed |
Pengetahuan teknologi pedagogi kandungan dan kreativiti pengajaran dalam kalangan guru Bahasa Arab di Malaysia / Mohammad Rusdi Ab Majid |
title_sort |
pengetahuan teknologi pedagogi kandungan dan kreativiti pengajaran dalam kalangan guru bahasa arab di malaysia / mohammad rusdi ab majid |
publishDate |
2017 |
url |
http://studentsrepo.um.edu.my/8301/2/All.pdf http://studentsrepo.um.edu.my/8301/6/rusdi.pdf http://studentsrepo.um.edu.my/8301/ |
_version_ |
1738506125316194304 |
score |
13.211869 |