Penghasilan imej dalam pembelajaran seni visual: Analisis terhadap tahap kreativiti kanak-kanak tabika perpaduan di daerah Kuantan, Pahang / Sharulnizam Ramli

Penyelidikan kaedah campuran reka bentuk eksploratori ini bertujuan untuk menganalisis tahap kreativiti kanak-kanak tabika perpaduan berdasarkan penghasilan imej yang dihasilkan menerusi modul bertema selaras dengan kandungan Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan yang dilancarkan pada tahun 2010....

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Sharulnizam, Ramli
Format: Thesis
Published: 2016
Subjects:
Online Access:http://studentsrepo.um.edu.my/6652/7/nizam.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/6652/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.um.stud.6652
record_format eprints
spelling my.um.stud.66522019-09-19T18:14:03Z Penghasilan imej dalam pembelajaran seni visual: Analisis terhadap tahap kreativiti kanak-kanak tabika perpaduan di daerah Kuantan, Pahang / Sharulnizam Ramli Sharulnizam, Ramli L Education (General) LB Theory and practice of education Penyelidikan kaedah campuran reka bentuk eksploratori ini bertujuan untuk menganalisis tahap kreativiti kanak-kanak tabika perpaduan berdasarkan penghasilan imej yang dihasilkan menerusi modul bertema selaras dengan kandungan Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan yang dilancarkan pada tahun 2010. Kurikulum ini diolah berdasarkan daripada Kurikulum Prasekolah Kebangsaan yang diperkenalkan pada tahun 1976. Satu kajian rintis telah dilakukan di sebuah tabika perpaduan di daerah Kuantan sebelum penyelidikan kaedah campuran reka bentuk eksploratori ini dijalankan. Bertitik tolak daripada itu, dapatan daripada permasalahan penyelidikan telah diteliti dengan mendalam. Antaranya adalah kekerapan guru membantu ketika proses penghasilan imej yang dilakukan oleh kanak-kanak. Ini tidak banyak membantu dalam penjanaan kreativiti kanak-kanak. Pemerhatian berstruktur merupakan instrumen utama bagi penyelidikan kaedah campuran reka bentuk eksploratori ini. Proses mengumpul data-data telah dibantu menerusi rakaman foto dan video ke atas penghasilan imej yang dilakukan oleh kanak-kanak di lima buah tabika yang dipilih secara rawak di daerah Kuantan. Selain daripada rakaman foto dan video direkodkan oleh seorang pembantu penyelidik, nota lapangan dan senarai semak telah digunakan oleh penyelidik untuk memahami, mengenal pasti dan menganalisis data-data bagi proses kreativiti serta imej akhir kreatif yang dihasilkan oleh kanak-kanak. Seorang pakar visual turut dilantik bagi menganalisis 1612 imej akhir yang dihasilkan oleh kanak-kanak tabika. Kekerapan bantuan daripada guru tabika bagi menyiapkan tugasan ketika penghasilan imej dilakukan oleh kanak-kanak sepanjang enam bulan pembelajaran dilihat bersifat mengongkong dan berupaya menyekat pertumbuhan kreativiti kanak-kanak. Ini berlawanan dengan objektif penjanaan kreativiti seperti yang digariskan dalam Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan. Di samping itu, kekerapan ketidakhadiran kanak-kanak ke tabika juga dilihat antara faktor yang menghalang penjanaan kreativiti dalam kaedah pengajaran dan pembelajaran (PdP). Pembelajaran seni visual menerusi modul bertema merupakan antara platform yang dipraktikkan bagi menjana kreativiti kanak-kanak di tabika perpaduan sejak sekian lama. Ini digariskan menerusi Tunjang Fizikal, Estetika dan Kreativiti. Berdasarkan objektif Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan yang menitikberatkan kepada penjanaan kreativiti dalam pembelajaran seni sejak daripada awal lagi maka adalah penting menerusi penyelidikan ini bagi penyelidik untuk memahami, mengenal pasti dan menganalisis tahap kreativiti kanak-kanak tabika perpaduan. Cadangan-cadangan bagi penambaikan pengajaran dan pembelajaran ke atas penjanaan kreativiti kanak-kanak di peringkat prasekolah adalah hasil daripada kupasan berdasarkan data-data yang telah dikumpul di lapangan kajian selama enam bulan. Kesimpulannya, guru tabika memainkan peranan yang penting dalam menjana kreativiti awal kanak-kanak di peringkat prasekolah. Pembelajaran seni visual merupakan antara medium yang berupaya memacu pertumbuhan pemikiran kreatif kanak-kanak menerusi modul bertema yang dibentuk. Oleh demikian, guru harus memberi ruang dan peluang kepada kanak-kanak tabika ketika penghasilan imej dilakukan di dalam bilik darjah atau sebaliknya, peranan guru bakal bertukar kepada menyekat pertumbuhan dan membunuh kreativiti kanak-kanak. 2016 Thesis NonPeerReviewed application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/6652/7/nizam.pdf Sharulnizam, Ramli (2016) Penghasilan imej dalam pembelajaran seni visual: Analisis terhadap tahap kreativiti kanak-kanak tabika perpaduan di daerah Kuantan, Pahang / Sharulnizam Ramli. PhD thesis, University of Malaya. http://studentsrepo.um.edu.my/6652/
institution Universiti Malaya
building UM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaya
content_source UM Student Repository
url_provider http://studentsrepo.um.edu.my/
topic L Education (General)
LB Theory and practice of education
spellingShingle L Education (General)
LB Theory and practice of education
Sharulnizam, Ramli
Penghasilan imej dalam pembelajaran seni visual: Analisis terhadap tahap kreativiti kanak-kanak tabika perpaduan di daerah Kuantan, Pahang / Sharulnizam Ramli
description Penyelidikan kaedah campuran reka bentuk eksploratori ini bertujuan untuk menganalisis tahap kreativiti kanak-kanak tabika perpaduan berdasarkan penghasilan imej yang dihasilkan menerusi modul bertema selaras dengan kandungan Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan yang dilancarkan pada tahun 2010. Kurikulum ini diolah berdasarkan daripada Kurikulum Prasekolah Kebangsaan yang diperkenalkan pada tahun 1976. Satu kajian rintis telah dilakukan di sebuah tabika perpaduan di daerah Kuantan sebelum penyelidikan kaedah campuran reka bentuk eksploratori ini dijalankan. Bertitik tolak daripada itu, dapatan daripada permasalahan penyelidikan telah diteliti dengan mendalam. Antaranya adalah kekerapan guru membantu ketika proses penghasilan imej yang dilakukan oleh kanak-kanak. Ini tidak banyak membantu dalam penjanaan kreativiti kanak-kanak. Pemerhatian berstruktur merupakan instrumen utama bagi penyelidikan kaedah campuran reka bentuk eksploratori ini. Proses mengumpul data-data telah dibantu menerusi rakaman foto dan video ke atas penghasilan imej yang dilakukan oleh kanak-kanak di lima buah tabika yang dipilih secara rawak di daerah Kuantan. Selain daripada rakaman foto dan video direkodkan oleh seorang pembantu penyelidik, nota lapangan dan senarai semak telah digunakan oleh penyelidik untuk memahami, mengenal pasti dan menganalisis data-data bagi proses kreativiti serta imej akhir kreatif yang dihasilkan oleh kanak-kanak. Seorang pakar visual turut dilantik bagi menganalisis 1612 imej akhir yang dihasilkan oleh kanak-kanak tabika. Kekerapan bantuan daripada guru tabika bagi menyiapkan tugasan ketika penghasilan imej dilakukan oleh kanak-kanak sepanjang enam bulan pembelajaran dilihat bersifat mengongkong dan berupaya menyekat pertumbuhan kreativiti kanak-kanak. Ini berlawanan dengan objektif penjanaan kreativiti seperti yang digariskan dalam Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan. Di samping itu, kekerapan ketidakhadiran kanak-kanak ke tabika juga dilihat antara faktor yang menghalang penjanaan kreativiti dalam kaedah pengajaran dan pembelajaran (PdP). Pembelajaran seni visual menerusi modul bertema merupakan antara platform yang dipraktikkan bagi menjana kreativiti kanak-kanak di tabika perpaduan sejak sekian lama. Ini digariskan menerusi Tunjang Fizikal, Estetika dan Kreativiti. Berdasarkan objektif Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan yang menitikberatkan kepada penjanaan kreativiti dalam pembelajaran seni sejak daripada awal lagi maka adalah penting menerusi penyelidikan ini bagi penyelidik untuk memahami, mengenal pasti dan menganalisis tahap kreativiti kanak-kanak tabika perpaduan. Cadangan-cadangan bagi penambaikan pengajaran dan pembelajaran ke atas penjanaan kreativiti kanak-kanak di peringkat prasekolah adalah hasil daripada kupasan berdasarkan data-data yang telah dikumpul di lapangan kajian selama enam bulan. Kesimpulannya, guru tabika memainkan peranan yang penting dalam menjana kreativiti awal kanak-kanak di peringkat prasekolah. Pembelajaran seni visual merupakan antara medium yang berupaya memacu pertumbuhan pemikiran kreatif kanak-kanak menerusi modul bertema yang dibentuk. Oleh demikian, guru harus memberi ruang dan peluang kepada kanak-kanak tabika ketika penghasilan imej dilakukan di dalam bilik darjah atau sebaliknya, peranan guru bakal bertukar kepada menyekat pertumbuhan dan membunuh kreativiti kanak-kanak.
format Thesis
author Sharulnizam, Ramli
author_facet Sharulnizam, Ramli
author_sort Sharulnizam, Ramli
title Penghasilan imej dalam pembelajaran seni visual: Analisis terhadap tahap kreativiti kanak-kanak tabika perpaduan di daerah Kuantan, Pahang / Sharulnizam Ramli
title_short Penghasilan imej dalam pembelajaran seni visual: Analisis terhadap tahap kreativiti kanak-kanak tabika perpaduan di daerah Kuantan, Pahang / Sharulnizam Ramli
title_full Penghasilan imej dalam pembelajaran seni visual: Analisis terhadap tahap kreativiti kanak-kanak tabika perpaduan di daerah Kuantan, Pahang / Sharulnizam Ramli
title_fullStr Penghasilan imej dalam pembelajaran seni visual: Analisis terhadap tahap kreativiti kanak-kanak tabika perpaduan di daerah Kuantan, Pahang / Sharulnizam Ramli
title_full_unstemmed Penghasilan imej dalam pembelajaran seni visual: Analisis terhadap tahap kreativiti kanak-kanak tabika perpaduan di daerah Kuantan, Pahang / Sharulnizam Ramli
title_sort penghasilan imej dalam pembelajaran seni visual: analisis terhadap tahap kreativiti kanak-kanak tabika perpaduan di daerah kuantan, pahang / sharulnizam ramli
publishDate 2016
url http://studentsrepo.um.edu.my/6652/7/nizam.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/6652/
_version_ 1738505941275377664
score 13.160551