Kesan bimbingan kelompok terhadap konsep kendiri murid sekolah rendah / Yusni Mohamad Yusop
Tujuan utama kajian ini adalah untuk mengenal pasti kesan Modul Bimbingan Kelompok Konsep Kendiri (BKKK) dalam meningkatkan konsep kendiri murid sekolah rendah. Sampel kajian terdiri daripada 127 murid. Subjek kajian telah diagih secara rawak kepada empat kumpulan, iaitu dua kumpulan rawatan (63...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Published: |
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | http://studentsrepo.um.edu.my/6156/1/KESAN_BIMBINGAN_KELOMPOK_TERHADAP_KONSEP_KENDIRI_MURID_SEKOLAH_RENDAH.pdf http://studentsrepo.um.edu.my/6156/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.um.stud.6156 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.um.stud.61562016-09-06T03:13:04Z Kesan bimbingan kelompok terhadap konsep kendiri murid sekolah rendah / Yusni Mohamad Yusop Yusni, Mohamad Yusop L Education (General) Tujuan utama kajian ini adalah untuk mengenal pasti kesan Modul Bimbingan Kelompok Konsep Kendiri (BKKK) dalam meningkatkan konsep kendiri murid sekolah rendah. Sampel kajian terdiri daripada 127 murid. Subjek kajian telah diagih secara rawak kepada empat kumpulan, iaitu dua kumpulan rawatan (63 murid) dan dua kumpulan kawalan (64 murid). Konsep kendiri murid diukur menggunakan soal selidik Tennessee Self Concept Scale:2 khusus untuk kanak-kanak (Fitts dan Warren, 2003). Rawatan BKKK dikendalikan selama tujuh minggu untuk kumpulan rawatan, sementara kumpulan kawalan aktiviti bimbingan seperti biasa yang dirancang oleh guru bimbingan di sekolah. Di samping ujian pra dan ujian pasca, reka bentuk kajian Kuasi Eksperimental Solomon Empat Kumpulan ini juga melibatkan ujian pasca lanjutan yang dilaksanakan tiga minggu selepas tempoh rawatan selesai. Setelah subjek melalui 14 sesi bimbingan, analisis ANOVA 2x2 menunjukkan wujud kesan utama rawatan modul terhadap konsep kendiri. Rawatan modul BKKK merupakan faktor yang signifikan kepada peningkatan konsep kendiri murid. Tidak terdapat kesan interaksi yang signifikan antara rawatan dengan ujian pra. Hal ini bermaksud keberkesanan rawatan BKKK bukan disebabkan ujian pra. Hasil kajian turut mendapati tidak terdapat kesan interaksi antara rawatan dengan jantina dan rawatan dengan pencapaian akademik. Hal ini bermaksud keberkesanan rawatan BKKK bukan disebabkan oleh faktor jantina ataupun tahap pencapaian akademik subjek. Analisis data MANOVA mendapati masih wujud perbezaan yang signifikan skor konsep kendiri antara kumpulan rawatan dengan kumpulan kawalan dalam ujian pasca lanjutan. Dapatan ini menunjukkan wujud pengekalan tahap konsep kendiri kumpulan rawatan dalam tempoh lanjutan. Berpandukan dapatan keseluruhan, kajian mencadangkan rawatan modul BKKK ini digunakan untuk menyuburkan konsep kendiri yang positif dalam kalangan murid sekolah rendah. 2015 Thesis NonPeerReviewed application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/6156/1/KESAN_BIMBINGAN_KELOMPOK_TERHADAP_KONSEP_KENDIRI_MURID_SEKOLAH_RENDAH.pdf Yusni, Mohamad Yusop (2015) Kesan bimbingan kelompok terhadap konsep kendiri murid sekolah rendah / Yusni Mohamad Yusop. PhD thesis, University of Malaya. http://studentsrepo.um.edu.my/6156/ |
institution |
Universiti Malaya |
building |
UM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaya |
content_source |
UM Student Repository |
url_provider |
http://studentsrepo.um.edu.my/ |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Yusni, Mohamad Yusop Kesan bimbingan kelompok terhadap konsep kendiri murid sekolah rendah / Yusni Mohamad Yusop |
description |
Tujuan utama kajian ini adalah untuk mengenal pasti kesan Modul Bimbingan
Kelompok Konsep Kendiri (BKKK) dalam meningkatkan konsep kendiri murid sekolah
rendah. Sampel kajian terdiri daripada 127 murid. Subjek kajian telah diagih secara
rawak kepada empat kumpulan, iaitu dua kumpulan rawatan (63 murid) dan dua
kumpulan kawalan (64 murid). Konsep kendiri murid diukur menggunakan soal selidik
Tennessee Self Concept Scale:2 khusus untuk kanak-kanak (Fitts dan Warren, 2003).
Rawatan BKKK dikendalikan selama tujuh minggu untuk kumpulan rawatan, sementara
kumpulan kawalan aktiviti bimbingan seperti biasa yang dirancang oleh guru bimbingan
di sekolah. Di samping ujian pra dan ujian pasca, reka bentuk kajian Kuasi
Eksperimental Solomon Empat Kumpulan ini juga melibatkan ujian pasca lanjutan yang
dilaksanakan tiga minggu selepas tempoh rawatan selesai. Setelah subjek melalui 14
sesi bimbingan, analisis ANOVA 2x2 menunjukkan wujud kesan utama rawatan modul
terhadap konsep kendiri. Rawatan modul BKKK merupakan faktor yang signifikan
kepada peningkatan konsep kendiri murid. Tidak terdapat kesan interaksi yang
signifikan antara rawatan dengan ujian pra. Hal ini bermaksud keberkesanan rawatan
BKKK bukan disebabkan ujian pra. Hasil kajian turut mendapati tidak terdapat kesan
interaksi antara rawatan dengan jantina dan rawatan dengan pencapaian akademik. Hal
ini bermaksud keberkesanan rawatan BKKK bukan disebabkan oleh faktor jantina
ataupun tahap pencapaian akademik subjek. Analisis data MANOVA mendapati masih
wujud perbezaan yang signifikan skor konsep kendiri antara kumpulan rawatan dengan
kumpulan kawalan dalam ujian pasca lanjutan. Dapatan ini menunjukkan wujud
pengekalan tahap konsep kendiri kumpulan rawatan dalam tempoh lanjutan.
Berpandukan dapatan keseluruhan, kajian mencadangkan rawatan modul BKKK ini
digunakan untuk menyuburkan konsep kendiri yang positif dalam kalangan murid
sekolah rendah. |
format |
Thesis |
author |
Yusni, Mohamad Yusop |
author_facet |
Yusni, Mohamad Yusop |
author_sort |
Yusni, Mohamad Yusop |
title |
Kesan bimbingan kelompok terhadap konsep kendiri murid sekolah rendah / Yusni Mohamad Yusop
|
title_short |
Kesan bimbingan kelompok terhadap konsep kendiri murid sekolah rendah / Yusni Mohamad Yusop
|
title_full |
Kesan bimbingan kelompok terhadap konsep kendiri murid sekolah rendah / Yusni Mohamad Yusop
|
title_fullStr |
Kesan bimbingan kelompok terhadap konsep kendiri murid sekolah rendah / Yusni Mohamad Yusop
|
title_full_unstemmed |
Kesan bimbingan kelompok terhadap konsep kendiri murid sekolah rendah / Yusni Mohamad Yusop
|
title_sort |
kesan bimbingan kelompok terhadap konsep kendiri murid sekolah rendah / yusni mohamad yusop |
publishDate |
2015 |
url |
http://studentsrepo.um.edu.my/6156/1/KESAN_BIMBINGAN_KELOMPOK_TERHADAP_KONSEP_KENDIRI_MURID_SEKOLAH_RENDAH.pdf http://studentsrepo.um.edu.my/6156/ |
_version_ |
1738505880632033280 |
score |
13.189025 |