Keberkesanan Kursus Literasi Maklumat di Perpustakaan UKM, Bangi / Lokman bin Mohamed

Perkembangan teknologi maklumat yang dinamik telah merubah corak pengurusan perpustakaan walaupun fungsi tradisionalnya dikekalkan. Perpustakaan kini menguruskan kepelbagaian sumber maklumat fizikal dan maya bagi menyokong aktiviti pengajaran, pembelajaran dan penyelidikan sepanjang hayat. Kursus Ke...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohamed, Lokman
Format: Thesis
Published: 2015
Subjects:
Online Access:http://studentsrepo.um.edu.my/6037/2/Front_Page.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/6037/3/Kandungan_i_%2D_ix_.doc_1.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/6037/4/Kertas_Kajian_Page_1%2D40_final.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/6037/1/BORANG_SOAL_SELIDIK_2.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/6037/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.um.stud.6037
record_format eprints
spelling my.um.stud.60372015-11-25T08:24:45Z Keberkesanan Kursus Literasi Maklumat di Perpustakaan UKM, Bangi / Lokman bin Mohamed Mohamed, Lokman HD28 Management. Industrial Management Z719 Libraries (General) Perkembangan teknologi maklumat yang dinamik telah merubah corak pengurusan perpustakaan walaupun fungsi tradisionalnya dikekalkan. Perpustakaan kini menguruskan kepelbagaian sumber maklumat fizikal dan maya bagi menyokong aktiviti pengajaran, pembelajaran dan penyelidikan sepanjang hayat. Kursus Kemahiran Literasi maklumat yang dijalankan adalah medium yang dapat melatih dan membantu pengguna mengenalpasti, memilih, menilai dan mengguna sumber maklumat yang relevan, menambah pengetahuan dan seimbang. Kesan lain adalah dapat membantu UKM sebagai institusi pendidikan melahirkan graduan yang efektif dalam menyelesaikan masalah, mengimplementasikan logik, kritikal dan kreatif yang berdikari dan boleh bekerjasama dengan sesiapa sahaja. Kualiti ini dipanggil celik maklumat sebagai hepotesis kajian. Kajian ini dijalankan selama tiga bulan (Jun-September 2014). Objektif kajian adalah untuk menentukan tahap keberkesanan literasi maklumat di samping mengkaji faktor-faktor yang mempengaruhi kursus literasi maklumat serta meneliti kesan kursus literasi maklumat di Perpustakaan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) kepada pelanggan, seterusnya mencadangkan langkah-langkah bagi meningkatkan tahap keberkesanan kursus literasi maklumat di Perpustakaan UKM. Kajian ini dijalankan menggunakan data sekunder dan primer yang dianalisis menggunakan analisis deskriptif melalui kaedah kuantitatif melalui borang soal selidik sebagai instrumen kajian yang diperincikan dan diklasifikasikan menurut bahagian berabjad. Kaedah yang diaplikasi dalam kajian ini berjaya memenuhi objektif dan menguji hepotesis kajian. Langkah-langkah dan cadangan masa depan adalah kearah modernisasi dan globalisasi bagi mewujudkan kursus literasi maklumat secara atas talian sebagai medium yang terbaik agar pelajar lebih tertarik kepada rangkaian interaksi yang lain seperti Facebook, Friendster dan Skype yang lebih bersifat mesra pengguna. Menurut Tan Piaw Hua (2006), e-learning berpontesi untuk membuat proses belajar lebih efektif sebab peluang siswa untuk berinteraksi dengan pensyarah, teman, mahupun bahan belajarnya terbuka lebih luas. 2015 Thesis NonPeerReviewed application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/6037/2/Front_Page.pdf application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/6037/3/Kandungan_i_%2D_ix_.doc_1.pdf application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/6037/4/Kertas_Kajian_Page_1%2D40_final.pdf application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/6037/1/BORANG_SOAL_SELIDIK_2.pdf Mohamed, Lokman (2015) Keberkesanan Kursus Literasi Maklumat di Perpustakaan UKM, Bangi / Lokman bin Mohamed. Other thesis, University of Malaya. http://studentsrepo.um.edu.my/6037/
institution Universiti Malaya
building UM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaya
content_source UM Student Repository
url_provider http://studentsrepo.um.edu.my/
topic HD28 Management. Industrial Management
Z719 Libraries (General)
spellingShingle HD28 Management. Industrial Management
Z719 Libraries (General)
Mohamed, Lokman
Keberkesanan Kursus Literasi Maklumat di Perpustakaan UKM, Bangi / Lokman bin Mohamed
description Perkembangan teknologi maklumat yang dinamik telah merubah corak pengurusan perpustakaan walaupun fungsi tradisionalnya dikekalkan. Perpustakaan kini menguruskan kepelbagaian sumber maklumat fizikal dan maya bagi menyokong aktiviti pengajaran, pembelajaran dan penyelidikan sepanjang hayat. Kursus Kemahiran Literasi maklumat yang dijalankan adalah medium yang dapat melatih dan membantu pengguna mengenalpasti, memilih, menilai dan mengguna sumber maklumat yang relevan, menambah pengetahuan dan seimbang. Kesan lain adalah dapat membantu UKM sebagai institusi pendidikan melahirkan graduan yang efektif dalam menyelesaikan masalah, mengimplementasikan logik, kritikal dan kreatif yang berdikari dan boleh bekerjasama dengan sesiapa sahaja. Kualiti ini dipanggil celik maklumat sebagai hepotesis kajian. Kajian ini dijalankan selama tiga bulan (Jun-September 2014). Objektif kajian adalah untuk menentukan tahap keberkesanan literasi maklumat di samping mengkaji faktor-faktor yang mempengaruhi kursus literasi maklumat serta meneliti kesan kursus literasi maklumat di Perpustakaan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) kepada pelanggan, seterusnya mencadangkan langkah-langkah bagi meningkatkan tahap keberkesanan kursus literasi maklumat di Perpustakaan UKM. Kajian ini dijalankan menggunakan data sekunder dan primer yang dianalisis menggunakan analisis deskriptif melalui kaedah kuantitatif melalui borang soal selidik sebagai instrumen kajian yang diperincikan dan diklasifikasikan menurut bahagian berabjad. Kaedah yang diaplikasi dalam kajian ini berjaya memenuhi objektif dan menguji hepotesis kajian. Langkah-langkah dan cadangan masa depan adalah kearah modernisasi dan globalisasi bagi mewujudkan kursus literasi maklumat secara atas talian sebagai medium yang terbaik agar pelajar lebih tertarik kepada rangkaian interaksi yang lain seperti Facebook, Friendster dan Skype yang lebih bersifat mesra pengguna. Menurut Tan Piaw Hua (2006), e-learning berpontesi untuk membuat proses belajar lebih efektif sebab peluang siswa untuk berinteraksi dengan pensyarah, teman, mahupun bahan belajarnya terbuka lebih luas.
format Thesis
author Mohamed, Lokman
author_facet Mohamed, Lokman
author_sort Mohamed, Lokman
title Keberkesanan Kursus Literasi Maklumat di Perpustakaan UKM, Bangi / Lokman bin Mohamed
title_short Keberkesanan Kursus Literasi Maklumat di Perpustakaan UKM, Bangi / Lokman bin Mohamed
title_full Keberkesanan Kursus Literasi Maklumat di Perpustakaan UKM, Bangi / Lokman bin Mohamed
title_fullStr Keberkesanan Kursus Literasi Maklumat di Perpustakaan UKM, Bangi / Lokman bin Mohamed
title_full_unstemmed Keberkesanan Kursus Literasi Maklumat di Perpustakaan UKM, Bangi / Lokman bin Mohamed
title_sort keberkesanan kursus literasi maklumat di perpustakaan ukm, bangi / lokman bin mohamed
publishDate 2015
url http://studentsrepo.um.edu.my/6037/2/Front_Page.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/6037/3/Kandungan_i_%2D_ix_.doc_1.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/6037/4/Kertas_Kajian_Page_1%2D40_final.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/6037/1/BORANG_SOAL_SELIDIK_2.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/6037/
_version_ 1738505865723379712
score 13.15806