Struktur dan makna pariwara : analisis wacana dalam akhbar Bahasa Cina di Malaysia / Chang Yee Piyan

Pariwara (Advertorial) ialah sejenis iklan yang terbentuk daripada gabungan “iklan” dan “rencana”. Kajian ini bertujuan untuk meninjau struktur dan pengolahan makna untuk menghasilkan wacana pariwara (advertorial). Kajian analisis wacana (Discourse Analysis) ini menggunakan metodologi kualitatif sec...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Chang, Yee Piyan
Format: Thesis
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://studentsrepo.um.edu.my/5420/1/Tesis_Chang_Yee_Piyan.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5420/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.um.stud.5420
record_format eprints
spelling my.um.stud.54202015-07-24T05:05:45Z Struktur dan makna pariwara : analisis wacana dalam akhbar Bahasa Cina di Malaysia / Chang Yee Piyan Chang, Yee Piyan PL Languages and literatures of Eastern Asia, Africa, Oceania Pariwara (Advertorial) ialah sejenis iklan yang terbentuk daripada gabungan “iklan” dan “rencana”. Kajian ini bertujuan untuk meninjau struktur dan pengolahan makna untuk menghasilkan wacana pariwara (advertorial). Kajian analisis wacana (Discourse Analysis) ini menggunakan metodologi kualitatif secara deskriptif. Kerangka konsepsi kajian ini didirikan daripada gabungan Teori Linguistik Sistemik-Fungsional (Systemic-Functional Linguistic Theory) dan Teori Genre (Genre Theory). Konteks kajian ditetapkan di Malaysia dan sampel merupakan pariwara (advertorial) dalam akhbar Bahasa Cina. Sebanyak 32 pariwara (advertorial) daripada empat akhbar Bahasa Cina antara 1 Oktober 2012 hingga 31 Januari 2013 dipilih sebagai sampel kajian. Kaedah pemilihan sampel bertujuan digunakan. Satu senarai semak penilaian dirangka berasaskan teori berkenaan untuk menyelaraskan proses analisis data. Data dianalisis secara manual. Dapatan kajian menunjukkan bahawa struktur pariwara (advertorial) terdiri daripada genre campuran, kebanyakannya ialah campuran genre penerangan dan genre iklan. Gerak (Move) yang paling kerap digunakan termasuk tajuk, meminta tindak balas serta maklumat syarikat/produk. Makna pariwara (advertorial) didirikan berdasarkan sikap yang jelas, ideasion (ideation) yang tertumpu kepada tujuan untuk memberikan maklumat, penghubung yang terdiri daripada kata-kata atau frasa-frasa tertentu, dan identifikasi yang menggunakan kenamaan. Kajian ini memberikan sumbangan kepada kedua-dua bidang linguistik dan pengiklanan. Kata Kunci: Analisis Wacana, Advertorial, Akhbar Bahasa Cina, Teori Linguistik Sistemik-Fungsianal, Teori Genre. 2014 Thesis NonPeerReviewed application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/5420/1/Tesis_Chang_Yee_Piyan.pdf Chang, Yee Piyan (2014) Struktur dan makna pariwara : analisis wacana dalam akhbar Bahasa Cina di Malaysia / Chang Yee Piyan. Masters thesis, University of Malaya. http://studentsrepo.um.edu.my/5420/
institution Universiti Malaya
building UM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaya
content_source UM Student Repository
url_provider http://studentsrepo.um.edu.my/
topic PL Languages and literatures of Eastern Asia, Africa, Oceania
spellingShingle PL Languages and literatures of Eastern Asia, Africa, Oceania
Chang, Yee Piyan
Struktur dan makna pariwara : analisis wacana dalam akhbar Bahasa Cina di Malaysia / Chang Yee Piyan
description Pariwara (Advertorial) ialah sejenis iklan yang terbentuk daripada gabungan “iklan” dan “rencana”. Kajian ini bertujuan untuk meninjau struktur dan pengolahan makna untuk menghasilkan wacana pariwara (advertorial). Kajian analisis wacana (Discourse Analysis) ini menggunakan metodologi kualitatif secara deskriptif. Kerangka konsepsi kajian ini didirikan daripada gabungan Teori Linguistik Sistemik-Fungsional (Systemic-Functional Linguistic Theory) dan Teori Genre (Genre Theory). Konteks kajian ditetapkan di Malaysia dan sampel merupakan pariwara (advertorial) dalam akhbar Bahasa Cina. Sebanyak 32 pariwara (advertorial) daripada empat akhbar Bahasa Cina antara 1 Oktober 2012 hingga 31 Januari 2013 dipilih sebagai sampel kajian. Kaedah pemilihan sampel bertujuan digunakan. Satu senarai semak penilaian dirangka berasaskan teori berkenaan untuk menyelaraskan proses analisis data. Data dianalisis secara manual. Dapatan kajian menunjukkan bahawa struktur pariwara (advertorial) terdiri daripada genre campuran, kebanyakannya ialah campuran genre penerangan dan genre iklan. Gerak (Move) yang paling kerap digunakan termasuk tajuk, meminta tindak balas serta maklumat syarikat/produk. Makna pariwara (advertorial) didirikan berdasarkan sikap yang jelas, ideasion (ideation) yang tertumpu kepada tujuan untuk memberikan maklumat, penghubung yang terdiri daripada kata-kata atau frasa-frasa tertentu, dan identifikasi yang menggunakan kenamaan. Kajian ini memberikan sumbangan kepada kedua-dua bidang linguistik dan pengiklanan. Kata Kunci: Analisis Wacana, Advertorial, Akhbar Bahasa Cina, Teori Linguistik Sistemik-Fungsianal, Teori Genre.
format Thesis
author Chang, Yee Piyan
author_facet Chang, Yee Piyan
author_sort Chang, Yee Piyan
title Struktur dan makna pariwara : analisis wacana dalam akhbar Bahasa Cina di Malaysia / Chang Yee Piyan
title_short Struktur dan makna pariwara : analisis wacana dalam akhbar Bahasa Cina di Malaysia / Chang Yee Piyan
title_full Struktur dan makna pariwara : analisis wacana dalam akhbar Bahasa Cina di Malaysia / Chang Yee Piyan
title_fullStr Struktur dan makna pariwara : analisis wacana dalam akhbar Bahasa Cina di Malaysia / Chang Yee Piyan
title_full_unstemmed Struktur dan makna pariwara : analisis wacana dalam akhbar Bahasa Cina di Malaysia / Chang Yee Piyan
title_sort struktur dan makna pariwara : analisis wacana dalam akhbar bahasa cina di malaysia / chang yee piyan
publishDate 2014
url http://studentsrepo.um.edu.my/5420/1/Tesis_Chang_Yee_Piyan.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5420/
_version_ 1738505787675770880
score 13.211869