Pengajian al-Quran dalam kalangan golongan kelas menengah : tumpuan kajian di masjid-masjid terpilih di Kuantan, Pahang / Muhamad Fadlly bin Ismail

Kajian ini dijalankan terhadap 135 orang responden yang sedang mengikuti kelas pengajian al-Quran di lapan buah masjid yang terpilih di sekitar daerah Kuantan, Pahang Darul Makmur. Mereka merupakan masyarakat Melayu dari golongan kelas pertengahan yang terdiri dari responden lelaki dan perempuan yan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ismail, Muhamad Fadlly
Format: Thesis
Published: 2011
Subjects:
Online Access:http://studentsrepo.um.edu.my/5243/3/FONT_KULIT_TESIS.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5243/2/ABSTRAK_TESIS.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5243/8/PENGHARGAAN_TESIS.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5243/13/TRANSLITERASI_TERBARU_UM.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5243/10/SENARAI_JADUAL.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5243/12/SENARAI_RAJAH.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5243/11/SENARAI_LAMPIRAN.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5243/4/ISI_KANDUNGAN_TESIS_terbaru_(23_November_2010).pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5243/7/LATARBELAKANG_KAJIAN.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5243/1/BAB_I%2C_BAB_II_%26_BAB_III%2C_BAB_IV_%26_BAB_V.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5243/6/LAMPIRAN_SENARAI_TEMU_BUAL.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5243/5/LAMPIRAN_GAMBAR_MASJID_TERPILIH_DAERAH_KUANTAN.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5243/9/PERAKUAN_KEASLIAN_PENULISAN_TESIS.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5243/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini dijalankan terhadap 135 orang responden yang sedang mengikuti kelas pengajian al-Quran di lapan buah masjid yang terpilih di sekitar daerah Kuantan, Pahang Darul Makmur. Mereka merupakan masyarakat Melayu dari golongan kelas pertengahan yang terdiri dari responden lelaki dan perempuan yang mempunyai latar belakang sosial yang pelbagai. Tujuan kajian ini adalah untuk mengkaji mengenai pendekatan metode yang digunakan oleh tenaga pengajar dan pendekatan metode pengajian yang dilalui oleh golongan kelas menengah di kelas al-Quran di masjid, seterusnya, mengenal pasti sejauh mana golongan ini boleh menguasai al-Quran selepas menghadiri kelas pengajian al-Quran di masjid. Kaedah yang digunakan dalam kajian ini ialah soal selidik, tinjauan, temu bual dan pemerhatian. Data-data dianalisis melalui Program Sistem Statistik Pukal Sains Sosial (Statistical Package For Social Science/SPSS) Versi 10.0. Analisis statistik diskriptif seperti frekuensi, peratusan dan graf telah dijalankan dalam kajian ini, diikuti analisis korelasi Spearman r dan ujian Khi Kuasa Dua untuk kebebasan. Dapatan kajian ini menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan di antara pendekatan metode pengajaran dan pendekatan metode pengajian terhadap tahap penguasaan al-Quran oleh golongan kajian selepas mereka menghadiri kelas pengajian al-Quran di masjid.