Modul kursus praperkahwinan Islam : kajian terhadap keberkesanannya di Jabatan Agama Islam negeri Perak, Darul Ridzuan / Ruhil Hayati binti M. Busra

Kajian ini dibuat untuk mengenal pasti tahap keberkesanan Modul Bersepadu Kursus Praperkahwinan Islam (MBKPPI) yang dilihat daripada 4 dimensi iaitu konteks, input, produk dan proses. Kajian ini mengambil 24 orang pemudahcara kursus MBKPPI dan 298 orang para peserta kursus MBKPPI sebagai sampel kaj...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: M. Busra, Ruhil Hayati
Format: Thesis
Published: 2011
Subjects:
Online Access:http://studentsrepo.um.edu.my/5101/1/MODUL_KURSUS_PRAPERKAHWINAN_ISLAM.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5101/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.um.stud.5101
record_format eprints
spelling my.um.stud.51012015-06-09T07:38:11Z Modul kursus praperkahwinan Islam : kajian terhadap keberkesanannya di Jabatan Agama Islam negeri Perak, Darul Ridzuan / Ruhil Hayati binti M. Busra M. Busra, Ruhil Hayati BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc Kajian ini dibuat untuk mengenal pasti tahap keberkesanan Modul Bersepadu Kursus Praperkahwinan Islam (MBKPPI) yang dilihat daripada 4 dimensi iaitu konteks, input, produk dan proses. Kajian ini mengambil 24 orang pemudahcara kursus MBKPPI dan 298 orang para peserta kursus MBKPPI sebagai sampel kajian bagi mengumpulkan data-data primer melalui soal-selidik. Statistik deskriptif berbentuk sukatan kecenderungan memusat telah digunakan sebagai analisis pengukuran data dalam kajian ini. Kajian ini menggunakan kerangka teori model Konteks, Input, Produk dan Proses daripada Daniel L.Stufflebeam dan Anthony J.Shinkfiel (1984). Empat persoalan kajian adalah berdasarkan penilaian konteks; permasalahan yang menghalang keberkesanan kursus MBKPPI, penilaian input; keberkesanan MBKPPI dari aspek output, penilaian proses; keberkesanan penggunaan pelbagai strategi dan kaedah pengajaran serta penilaian produk; keberkesanan objektif kursus MBKPPI dalam mencapai sasaran yang dihasratkan.Hasil dapatan kajian menunjukkan dimensi konteks tahap permasalahan Modul Bersepadu Kursus Praperkahwinan Islam (MBKPPI) yang sederhana berdasarkan nilai min 1.93. Dimensi input pula menunjukkan tahap keberkesanan yang tinggi berdasarkan skor nilai min ialah 4.42. Dimensi proses menunjukkan tahap keberkesanan yang tinggi berdasarkan skor nilai min ialah 4.26. Dimensi produk menunjukkan tahap keberkesanan yang tinggi berdasarkan skor nilai min 4.83. 2011 Thesis NonPeerReviewed application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/5101/1/MODUL_KURSUS_PRAPERKAHWINAN_ISLAM.pdf M. Busra, Ruhil Hayati (2011) Modul kursus praperkahwinan Islam : kajian terhadap keberkesanannya di Jabatan Agama Islam negeri Perak, Darul Ridzuan / Ruhil Hayati binti M. Busra. Masters thesis, University of Malaya. http://studentsrepo.um.edu.my/5101/
institution Universiti Malaya
building UM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaya
content_source UM Student Repository
url_provider http://studentsrepo.um.edu.my/
topic BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
spellingShingle BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
M. Busra, Ruhil Hayati
Modul kursus praperkahwinan Islam : kajian terhadap keberkesanannya di Jabatan Agama Islam negeri Perak, Darul Ridzuan / Ruhil Hayati binti M. Busra
description Kajian ini dibuat untuk mengenal pasti tahap keberkesanan Modul Bersepadu Kursus Praperkahwinan Islam (MBKPPI) yang dilihat daripada 4 dimensi iaitu konteks, input, produk dan proses. Kajian ini mengambil 24 orang pemudahcara kursus MBKPPI dan 298 orang para peserta kursus MBKPPI sebagai sampel kajian bagi mengumpulkan data-data primer melalui soal-selidik. Statistik deskriptif berbentuk sukatan kecenderungan memusat telah digunakan sebagai analisis pengukuran data dalam kajian ini. Kajian ini menggunakan kerangka teori model Konteks, Input, Produk dan Proses daripada Daniel L.Stufflebeam dan Anthony J.Shinkfiel (1984). Empat persoalan kajian adalah berdasarkan penilaian konteks; permasalahan yang menghalang keberkesanan kursus MBKPPI, penilaian input; keberkesanan MBKPPI dari aspek output, penilaian proses; keberkesanan penggunaan pelbagai strategi dan kaedah pengajaran serta penilaian produk; keberkesanan objektif kursus MBKPPI dalam mencapai sasaran yang dihasratkan.Hasil dapatan kajian menunjukkan dimensi konteks tahap permasalahan Modul Bersepadu Kursus Praperkahwinan Islam (MBKPPI) yang sederhana berdasarkan nilai min 1.93. Dimensi input pula menunjukkan tahap keberkesanan yang tinggi berdasarkan skor nilai min ialah 4.42. Dimensi proses menunjukkan tahap keberkesanan yang tinggi berdasarkan skor nilai min ialah 4.26. Dimensi produk menunjukkan tahap keberkesanan yang tinggi berdasarkan skor nilai min 4.83.
format Thesis
author M. Busra, Ruhil Hayati
author_facet M. Busra, Ruhil Hayati
author_sort M. Busra, Ruhil Hayati
title Modul kursus praperkahwinan Islam : kajian terhadap keberkesanannya di Jabatan Agama Islam negeri Perak, Darul Ridzuan / Ruhil Hayati binti M. Busra
title_short Modul kursus praperkahwinan Islam : kajian terhadap keberkesanannya di Jabatan Agama Islam negeri Perak, Darul Ridzuan / Ruhil Hayati binti M. Busra
title_full Modul kursus praperkahwinan Islam : kajian terhadap keberkesanannya di Jabatan Agama Islam negeri Perak, Darul Ridzuan / Ruhil Hayati binti M. Busra
title_fullStr Modul kursus praperkahwinan Islam : kajian terhadap keberkesanannya di Jabatan Agama Islam negeri Perak, Darul Ridzuan / Ruhil Hayati binti M. Busra
title_full_unstemmed Modul kursus praperkahwinan Islam : kajian terhadap keberkesanannya di Jabatan Agama Islam negeri Perak, Darul Ridzuan / Ruhil Hayati binti M. Busra
title_sort modul kursus praperkahwinan islam : kajian terhadap keberkesanannya di jabatan agama islam negeri perak, darul ridzuan / ruhil hayati binti m. busra
publishDate 2011
url http://studentsrepo.um.edu.my/5101/1/MODUL_KURSUS_PRAPERKAHWINAN_ISLAM.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5101/
_version_ 1738505748740046848
score 13.209306