Hubungan konteks keluarga dengan penglibatan ibu bapa dan pencapaian akademik anak-anak di sekolah menengah / Abd. Razak Zakaria

Kajian ini dijalankan bertujuan mengkaji sejauh mana ibu bapa melibatkan diri dalam pendidikan anak-anak ketika di sekolah menengah. Kajian berfokus sepenuhnya kepada murid sebagai sampel. Peserta kajian melibatkan seramai 950 orang yang terdiri daripada murid-murid tingkatan empat dari sekolah mene...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Abd. Razak, Zakaria
Format: Thesis
Published: 2011
Subjects:
Online Access:http://studentsrepo.um.edu.my/3618/2/1._Title_page%2C_synopsis%2C_table_of_contents.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/3618/3/full_text.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/3618/4/appendices.pdf
http://pendeta.um.edu.my/client/default/search/results?qu=Hubungan+konteks+keluarga+dengan+penglibatan+ibu+bapa+dan+pencapaian+akademik+anak-anak+di+sekolah+menengah&te=
http://studentsrepo.um.edu.my/3618/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.um.stud.3618
record_format eprints
spelling my.um.stud.36182014-01-01T03:56:59Z Hubungan konteks keluarga dengan penglibatan ibu bapa dan pencapaian akademik anak-anak di sekolah menengah / Abd. Razak Zakaria Abd. Razak, Zakaria LB Theory and practice of education LB1603 Secondary Education. High schools Kajian ini dijalankan bertujuan mengkaji sejauh mana ibu bapa melibatkan diri dalam pendidikan anak-anak ketika di sekolah menengah. Kajian berfokus sepenuhnya kepada murid sebagai sampel. Peserta kajian melibatkan seramai 950 orang yang terdiri daripada murid-murid tingkatan empat dari sekolah menengah bantuan penuh kerajaan dalam negeri Selangor. Kajian tinjauan ini menggunakan sepenuhnya soal selidik dalam mendapatkan data. Persampelan rawak dilakukan dalam memilih sampel kajian. Lokasi bandar dan luar bandar diambil kira dalam penentuan pemilihan sampel. Data-data berskala Likert dianalisis sepenuhnya secara inferensi menggunakan Predictive Analytics Software (PASW) manakala data soalan terbuka dianalisis secara deskriptif. Kekuatan kedua-dua kaedah penganalisisan digunakan bagi menjawab persoalan kajian. Ujian korelasi yang telah dijalankan mendapati komponen konteks keluarga iaitu interaksi dan komunikasi, amalan keibubapaan, kesenggangan, keterbukaan dan penerimaan berhubung secara signifikan dalam penglibatan ibu bapa di rumah tetapi tidak berkorelasi dengan penglibatan ibu bapa di sekolah. Analisis regresi pula menunjukkan komponen konteks keluarga menyumbang sebanyak 44.5 peratus daripada penglibatan ibu bapa di rumah berbanding hanya 16.0 peratus penglibatan ibu bapa di sekolah. Secara keseluruhan, didapati konteks keluarga memberikan sumbangan 41.1 peratus untuk penglibatan (rumah dan sekolah). Manakala demografi keluarga seperti bangsa, bilangan adik beradik, tahap pendidikan ibu, tahap pendidikan bapa, pekerjaan ibu dan pekerjaan bapa hanya berkorelasi secara signifikan dengan penglibatan ibu bapa di rumah. Apa yang menarik, kajian ini mendapati penglibatan ibu bapa dalam pendidikan anak-anak di sekolah menengah bukan faktor utama anak-anak mereka berjaya dalam pelajaran. Anak-anak masih memperoleh pencapaian akademik yang baik meskipun tanpa penglibatan ibu bapa. Penyediaan konteks keluarga yang kondusif dan harmoni mampu merangsang anak-anak untuk berjaya dalam pelajaran. Justeru, lebih bermakna jika usaha ke arah kejayaan anak-anak di sekolah mengambil strategi yang lebih holistik dengan memperkukuhkan institusi keluarga dan mewujudkan hubungan kekeluargaan yang sihat. 2011-08-10 Thesis NonPeerReviewed application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/3618/2/1._Title_page%2C_synopsis%2C_table_of_contents.pdf application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/3618/3/full_text.pdf application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/3618/4/appendices.pdf http://pendeta.um.edu.my/client/default/search/results?qu=Hubungan+konteks+keluarga+dengan+penglibatan+ibu+bapa+dan+pencapaian+akademik+anak-anak+di+sekolah+menengah&te= Abd. Razak, Zakaria (2011) Hubungan konteks keluarga dengan penglibatan ibu bapa dan pencapaian akademik anak-anak di sekolah menengah / Abd. Razak Zakaria. PhD thesis, University of Malaya. http://studentsrepo.um.edu.my/3618/
institution Universiti Malaya
building UM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaya
content_source UM Student Repository
url_provider http://studentsrepo.um.edu.my/
topic LB Theory and practice of education
LB1603 Secondary Education. High schools
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB1603 Secondary Education. High schools
Abd. Razak, Zakaria
Hubungan konteks keluarga dengan penglibatan ibu bapa dan pencapaian akademik anak-anak di sekolah menengah / Abd. Razak Zakaria
description Kajian ini dijalankan bertujuan mengkaji sejauh mana ibu bapa melibatkan diri dalam pendidikan anak-anak ketika di sekolah menengah. Kajian berfokus sepenuhnya kepada murid sebagai sampel. Peserta kajian melibatkan seramai 950 orang yang terdiri daripada murid-murid tingkatan empat dari sekolah menengah bantuan penuh kerajaan dalam negeri Selangor. Kajian tinjauan ini menggunakan sepenuhnya soal selidik dalam mendapatkan data. Persampelan rawak dilakukan dalam memilih sampel kajian. Lokasi bandar dan luar bandar diambil kira dalam penentuan pemilihan sampel. Data-data berskala Likert dianalisis sepenuhnya secara inferensi menggunakan Predictive Analytics Software (PASW) manakala data soalan terbuka dianalisis secara deskriptif. Kekuatan kedua-dua kaedah penganalisisan digunakan bagi menjawab persoalan kajian. Ujian korelasi yang telah dijalankan mendapati komponen konteks keluarga iaitu interaksi dan komunikasi, amalan keibubapaan, kesenggangan, keterbukaan dan penerimaan berhubung secara signifikan dalam penglibatan ibu bapa di rumah tetapi tidak berkorelasi dengan penglibatan ibu bapa di sekolah. Analisis regresi pula menunjukkan komponen konteks keluarga menyumbang sebanyak 44.5 peratus daripada penglibatan ibu bapa di rumah berbanding hanya 16.0 peratus penglibatan ibu bapa di sekolah. Secara keseluruhan, didapati konteks keluarga memberikan sumbangan 41.1 peratus untuk penglibatan (rumah dan sekolah). Manakala demografi keluarga seperti bangsa, bilangan adik beradik, tahap pendidikan ibu, tahap pendidikan bapa, pekerjaan ibu dan pekerjaan bapa hanya berkorelasi secara signifikan dengan penglibatan ibu bapa di rumah. Apa yang menarik, kajian ini mendapati penglibatan ibu bapa dalam pendidikan anak-anak di sekolah menengah bukan faktor utama anak-anak mereka berjaya dalam pelajaran. Anak-anak masih memperoleh pencapaian akademik yang baik meskipun tanpa penglibatan ibu bapa. Penyediaan konteks keluarga yang kondusif dan harmoni mampu merangsang anak-anak untuk berjaya dalam pelajaran. Justeru, lebih bermakna jika usaha ke arah kejayaan anak-anak di sekolah mengambil strategi yang lebih holistik dengan memperkukuhkan institusi keluarga dan mewujudkan hubungan kekeluargaan yang sihat.
format Thesis
author Abd. Razak, Zakaria
author_facet Abd. Razak, Zakaria
author_sort Abd. Razak, Zakaria
title Hubungan konteks keluarga dengan penglibatan ibu bapa dan pencapaian akademik anak-anak di sekolah menengah / Abd. Razak Zakaria
title_short Hubungan konteks keluarga dengan penglibatan ibu bapa dan pencapaian akademik anak-anak di sekolah menengah / Abd. Razak Zakaria
title_full Hubungan konteks keluarga dengan penglibatan ibu bapa dan pencapaian akademik anak-anak di sekolah menengah / Abd. Razak Zakaria
title_fullStr Hubungan konteks keluarga dengan penglibatan ibu bapa dan pencapaian akademik anak-anak di sekolah menengah / Abd. Razak Zakaria
title_full_unstemmed Hubungan konteks keluarga dengan penglibatan ibu bapa dan pencapaian akademik anak-anak di sekolah menengah / Abd. Razak Zakaria
title_sort hubungan konteks keluarga dengan penglibatan ibu bapa dan pencapaian akademik anak-anak di sekolah menengah / abd. razak zakaria
publishDate 2011
url http://studentsrepo.um.edu.my/3618/2/1._Title_page%2C_synopsis%2C_table_of_contents.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/3618/3/full_text.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/3618/4/appendices.pdf
http://pendeta.um.edu.my/client/default/search/results?qu=Hubungan+konteks+keluarga+dengan+penglibatan+ibu+bapa+dan+pencapaian+akademik+anak-anak+di+sekolah+menengah&te=
http://studentsrepo.um.edu.my/3618/
_version_ 1738505587703939072
score 13.160551