Pemahaman murid tingkatan lima tentang konsep dalam topik janjang aritmetik / Siti Zaharah Edwar

Janjang Aritmetik merupakan tajuk yang sangat penting bagi murid Tingkatan Lima yang mengambil matapelajaran elektif Matematik Tambahan. Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengetahui pemahaman murid Tingkatan Lima tentang konsep dalam topik janjang aritmetik. Seramai empat orang murid Tingkat...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Siti Zaharah , Edwar
Format: Thesis
Published: 2020
Subjects:
Online Access:http://studentsrepo.um.edu.my/15214/1/Siti_Zaharah.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/15214/2/Zaharah_Edwar.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/15214/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.um.stud.15214
record_format eprints
spelling my.um.stud.152142024-12-02T22:32:29Z Pemahaman murid tingkatan lima tentang konsep dalam topik janjang aritmetik / Siti Zaharah Edwar Siti Zaharah , Edwar L Education (General) QA Mathematics Janjang Aritmetik merupakan tajuk yang sangat penting bagi murid Tingkatan Lima yang mengambil matapelajaran elektif Matematik Tambahan. Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengetahui pemahaman murid Tingkatan Lima tentang konsep dalam topik janjang aritmetik. Seramai empat orang murid Tingkatan Lima dipilih dalam kajian ini menggunakan kaedah persampelan bertujuan. Mereka belajar di sebuah sekolah menengah di Selangor. Kajian ini dijalankan berlandaskan teori konstruktivisme radikal. Kajian kes digunakan bagi mengumpulkan data melalui empat sesi temu bual klinikal yang melibatkan gambaran mental, perwakilan, makna dan penyelesaian masalah. Setiap sesi temu duga dirakam dengan alat perakam video. Data kajian dalam bentuk jawapan bertulis dan lakaran ditranskripkan ke bentuk tulisan mengikut kategori. Seterusnya analisis merentas kes dijalankan untuk mengetahui pemahaman murid Tingkatan Lima tentang konsep dalam topik janjang aritmetik secara kolektif. Hasil kajian mendapati gambaran mental tentang janjang aritmetik yang dimiliki oleh murid adalah pelbagai dan boleh dikelaskan kepada tiga tema: (i) situasi harian pola (ii) pola (iii) formula atau cara manual. Di samping itu, cara murid mewakilkan janjang aritmetik boleh dikelaskan kepada dua tema: (i) bahan konkrit (ii) naratif bahasa. Dalam pada itu, makna janjang aritmetik yang diberikan oleh murid dikelaskan kepada satu tema iaitu perbandingan. Murid mempamerkan tiga tema dalam penyelesaian masalah janjang aritmetik iaitu: (i) susunan (ii) graf garis lurus (iii) formula atau cara manual. Implikasi dapatan kajian ini dapat membantu antara lain dari segi pedagogi kepada guru dan pensyarah dalam mengajar tajuk janjang aritmetik dalam usaha untuk mengetahui, menarik minat dan meningkatkan pemahaman murid tentang konsep dalam topik janjang aritmetik. 2020-06 Thesis NonPeerReviewed application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/15214/1/Siti_Zaharah.pdf application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/15214/2/Zaharah_Edwar.pdf Siti Zaharah , Edwar (2020) Pemahaman murid tingkatan lima tentang konsep dalam topik janjang aritmetik / Siti Zaharah Edwar. Masters thesis, Universiti Malaya. http://studentsrepo.um.edu.my/15214/
institution Universiti Malaya
building UM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaya
content_source UM Student Repository
url_provider http://studentsrepo.um.edu.my/
topic L Education (General)
QA Mathematics
spellingShingle L Education (General)
QA Mathematics
Siti Zaharah , Edwar
Pemahaman murid tingkatan lima tentang konsep dalam topik janjang aritmetik / Siti Zaharah Edwar
description Janjang Aritmetik merupakan tajuk yang sangat penting bagi murid Tingkatan Lima yang mengambil matapelajaran elektif Matematik Tambahan. Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengetahui pemahaman murid Tingkatan Lima tentang konsep dalam topik janjang aritmetik. Seramai empat orang murid Tingkatan Lima dipilih dalam kajian ini menggunakan kaedah persampelan bertujuan. Mereka belajar di sebuah sekolah menengah di Selangor. Kajian ini dijalankan berlandaskan teori konstruktivisme radikal. Kajian kes digunakan bagi mengumpulkan data melalui empat sesi temu bual klinikal yang melibatkan gambaran mental, perwakilan, makna dan penyelesaian masalah. Setiap sesi temu duga dirakam dengan alat perakam video. Data kajian dalam bentuk jawapan bertulis dan lakaran ditranskripkan ke bentuk tulisan mengikut kategori. Seterusnya analisis merentas kes dijalankan untuk mengetahui pemahaman murid Tingkatan Lima tentang konsep dalam topik janjang aritmetik secara kolektif. Hasil kajian mendapati gambaran mental tentang janjang aritmetik yang dimiliki oleh murid adalah pelbagai dan boleh dikelaskan kepada tiga tema: (i) situasi harian pola (ii) pola (iii) formula atau cara manual. Di samping itu, cara murid mewakilkan janjang aritmetik boleh dikelaskan kepada dua tema: (i) bahan konkrit (ii) naratif bahasa. Dalam pada itu, makna janjang aritmetik yang diberikan oleh murid dikelaskan kepada satu tema iaitu perbandingan. Murid mempamerkan tiga tema dalam penyelesaian masalah janjang aritmetik iaitu: (i) susunan (ii) graf garis lurus (iii) formula atau cara manual. Implikasi dapatan kajian ini dapat membantu antara lain dari segi pedagogi kepada guru dan pensyarah dalam mengajar tajuk janjang aritmetik dalam usaha untuk mengetahui, menarik minat dan meningkatkan pemahaman murid tentang konsep dalam topik janjang aritmetik.
format Thesis
author Siti Zaharah , Edwar
author_facet Siti Zaharah , Edwar
author_sort Siti Zaharah , Edwar
title Pemahaman murid tingkatan lima tentang konsep dalam topik janjang aritmetik / Siti Zaharah Edwar
title_short Pemahaman murid tingkatan lima tentang konsep dalam topik janjang aritmetik / Siti Zaharah Edwar
title_full Pemahaman murid tingkatan lima tentang konsep dalam topik janjang aritmetik / Siti Zaharah Edwar
title_fullStr Pemahaman murid tingkatan lima tentang konsep dalam topik janjang aritmetik / Siti Zaharah Edwar
title_full_unstemmed Pemahaman murid tingkatan lima tentang konsep dalam topik janjang aritmetik / Siti Zaharah Edwar
title_sort pemahaman murid tingkatan lima tentang konsep dalam topik janjang aritmetik / siti zaharah edwar
publishDate 2020
url http://studentsrepo.um.edu.my/15214/1/Siti_Zaharah.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/15214/2/Zaharah_Edwar.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/15214/
_version_ 1817842518630334464
score 13.223943