Pelaksanaan aktiviti di luar waktu pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Moral sekolah menengah / Vijaya Malani Verasamy

Semakan kurikulum sering dilakukan dengan mengambil kira peredaran semasa, keperluan dan perubahan global dalam bidang pendidikan. Bermula tahun 2017, Pendidikan Moral menengah rendah di Malaysia mengandungi tambahan 32 jam aktiviti di luar waktu pengajaran dan pembelajaran (ALPdP). Tumpuan utama gu...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Vijaya Malani , Verasamy
Format: Thesis
Published: 2020
Subjects:
Online Access:http://studentsrepo.um.edu.my/15166/2/Vittal_Krisshna.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/15166/1/Vijaya_Malani.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/15166/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.um.stud.15166
record_format eprints
spelling my.um.stud.151662024-11-09T21:22:46Z Pelaksanaan aktiviti di luar waktu pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Moral sekolah menengah / Vijaya Malani Verasamy Vijaya Malani , Verasamy L Education (General) LB1603 Secondary Education. High schools Semakan kurikulum sering dilakukan dengan mengambil kira peredaran semasa, keperluan dan perubahan global dalam bidang pendidikan. Bermula tahun 2017, Pendidikan Moral menengah rendah di Malaysia mengandungi tambahan 32 jam aktiviti di luar waktu pengajaran dan pembelajaran (ALPdP). Tumpuan utama guru kepada domain penaakulan moral berbanding dengan emosi moral dan perlakuan moral (Shaarani Ismail, 2019) menjadi pencetus kajian ini dilaksanakan. Pelaksanaan 32 jam ALPdP menampakkan peluang kepada guru dalam menerapkan ketiga-tiga domain moral secara seimbang. Kajian ini dijalankan dalam reka bentuk kajian kes dengan menggunakan kaedah kualitatif. Reka bentuk kajian kes merupakan reka bentuk yang sesuai digunakan dalam kajian ini kerana kajian kes memberi ruang sesuatu kajian dilakukan dalam situasi sebenar dengan pelaku sebenar secara heuristik. Dalam konteks kajian ini penyelidik telah mengkaji persepsi guru, cabaran dan peluang serta sokongan yang diperoleh guru dalam pelaksanaan ALPdP. Peserta kajian terdiri daripada guru Pendidikan Moral yang mengajar murid menengah rendah. Tujuh peserta kajian dari enam buah sekolah di sekitar Lembah Klang terlibat secara sukarela dalam kajian ini bagi tujuan pengumpulan data. Data dikumpulkan melalui kaedah temu bual (one-to-one), pemerhatian dan penelitian dokumen. Analisis data telah dibuat sebaik sahaja penyelidik mula mengumpulkan data. Hal ini dikatakan demikian kerana analisis data secara berterusan dapat mengelakkan longgokan data dan memastikan data dikumpulkan secara sistematik serta memudahkan proses analisis data. Penyelidik telah menggunakan kaedah analisis tema dalam kajian ini. Dapatan kajian berkaitan persepsi guru mengenai pengenalan ALPdP menunjukkan bahawa guru Pendidikan Moral menengah rendah masih kurang jelas mengenai pelaksanaan ALPdP dan menyatakan bahawa penerimaan ALPdP masih kurang memberangsangkan dalam kalangan guru Pendidikan Moral menengah rendah. Guru Pendidikan Moral menengah rendah turut menyatakan bahawa masih kurang motivasi dalam pelaksanaan ALPdP yang diperkenalkan oleh KPM di peringkat sekolah. Di samping itu, guru Pendidikan Moral menengah rendah kurang menjiwai pelaksanaan ALPdP. Hal ini dikatakan demikian kerana ALPdP dilaksanakan oleh guru sematamata untuk mematuhi arahan yang dikeluarkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM). Kelakuan sambil lewa murid, penguasaan bahasa yang lemah dalam kalangan murid, kehadiran murid yang tidak konsisten, kekangan kewangan, kekurangan tenaga pengajar di sekolah, kawalan kelas semasa ALPdP dan kurang pendedahan mengenai ALPdP merupakan cabaran dalam pelaksanaan ALPdP. Pada masa yang sama, ALPdP ini turut memberi peluang kepada guru dalam menerapkan amalan nilai, memupuk kesedaran moral, mencungkil kreativiti murid, meningkatkan kemahiran berkomunikasi dan menyemai minat murid dalam Pendidikan Moral. Guru Pendidikan Moral menengah rendah memperoleh sokongan dari dalam dan luar sekolah. Sokongan yang diperoleh adalah daripada pentadbir, ketua panitia Pendidikan Moral, ahli panitia Pendidikan Moral dan penceramah luar. Dapatan kajian ini mempunyai implikasi yang penting terhadap matlamat Pendidikan Moral, ahli panitia Pendidikan Moral dan penceramah luar. Dapatan kajian ini mempunyai implikasi yang penting terhadap matlamat Pendidikan Moral, murid, guru dan Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM). 2020-12 Thesis NonPeerReviewed application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/15166/2/Vittal_Krisshna.pdf application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/15166/1/Vijaya_Malani.pdf Vijaya Malani , Verasamy (2020) Pelaksanaan aktiviti di luar waktu pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Moral sekolah menengah / Vijaya Malani Verasamy. Masters thesis, Universiti Malaya. http://studentsrepo.um.edu.my/15166/
institution Universiti Malaya
building UM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaya
content_source UM Student Repository
url_provider http://studentsrepo.um.edu.my/
topic L Education (General)
LB1603 Secondary Education. High schools
spellingShingle L Education (General)
LB1603 Secondary Education. High schools
Vijaya Malani , Verasamy
Pelaksanaan aktiviti di luar waktu pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Moral sekolah menengah / Vijaya Malani Verasamy
description Semakan kurikulum sering dilakukan dengan mengambil kira peredaran semasa, keperluan dan perubahan global dalam bidang pendidikan. Bermula tahun 2017, Pendidikan Moral menengah rendah di Malaysia mengandungi tambahan 32 jam aktiviti di luar waktu pengajaran dan pembelajaran (ALPdP). Tumpuan utama guru kepada domain penaakulan moral berbanding dengan emosi moral dan perlakuan moral (Shaarani Ismail, 2019) menjadi pencetus kajian ini dilaksanakan. Pelaksanaan 32 jam ALPdP menampakkan peluang kepada guru dalam menerapkan ketiga-tiga domain moral secara seimbang. Kajian ini dijalankan dalam reka bentuk kajian kes dengan menggunakan kaedah kualitatif. Reka bentuk kajian kes merupakan reka bentuk yang sesuai digunakan dalam kajian ini kerana kajian kes memberi ruang sesuatu kajian dilakukan dalam situasi sebenar dengan pelaku sebenar secara heuristik. Dalam konteks kajian ini penyelidik telah mengkaji persepsi guru, cabaran dan peluang serta sokongan yang diperoleh guru dalam pelaksanaan ALPdP. Peserta kajian terdiri daripada guru Pendidikan Moral yang mengajar murid menengah rendah. Tujuh peserta kajian dari enam buah sekolah di sekitar Lembah Klang terlibat secara sukarela dalam kajian ini bagi tujuan pengumpulan data. Data dikumpulkan melalui kaedah temu bual (one-to-one), pemerhatian dan penelitian dokumen. Analisis data telah dibuat sebaik sahaja penyelidik mula mengumpulkan data. Hal ini dikatakan demikian kerana analisis data secara berterusan dapat mengelakkan longgokan data dan memastikan data dikumpulkan secara sistematik serta memudahkan proses analisis data. Penyelidik telah menggunakan kaedah analisis tema dalam kajian ini. Dapatan kajian berkaitan persepsi guru mengenai pengenalan ALPdP menunjukkan bahawa guru Pendidikan Moral menengah rendah masih kurang jelas mengenai pelaksanaan ALPdP dan menyatakan bahawa penerimaan ALPdP masih kurang memberangsangkan dalam kalangan guru Pendidikan Moral menengah rendah. Guru Pendidikan Moral menengah rendah turut menyatakan bahawa masih kurang motivasi dalam pelaksanaan ALPdP yang diperkenalkan oleh KPM di peringkat sekolah. Di samping itu, guru Pendidikan Moral menengah rendah kurang menjiwai pelaksanaan ALPdP. Hal ini dikatakan demikian kerana ALPdP dilaksanakan oleh guru sematamata untuk mematuhi arahan yang dikeluarkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM). Kelakuan sambil lewa murid, penguasaan bahasa yang lemah dalam kalangan murid, kehadiran murid yang tidak konsisten, kekangan kewangan, kekurangan tenaga pengajar di sekolah, kawalan kelas semasa ALPdP dan kurang pendedahan mengenai ALPdP merupakan cabaran dalam pelaksanaan ALPdP. Pada masa yang sama, ALPdP ini turut memberi peluang kepada guru dalam menerapkan amalan nilai, memupuk kesedaran moral, mencungkil kreativiti murid, meningkatkan kemahiran berkomunikasi dan menyemai minat murid dalam Pendidikan Moral. Guru Pendidikan Moral menengah rendah memperoleh sokongan dari dalam dan luar sekolah. Sokongan yang diperoleh adalah daripada pentadbir, ketua panitia Pendidikan Moral, ahli panitia Pendidikan Moral dan penceramah luar. Dapatan kajian ini mempunyai implikasi yang penting terhadap matlamat Pendidikan Moral, ahli panitia Pendidikan Moral dan penceramah luar. Dapatan kajian ini mempunyai implikasi yang penting terhadap matlamat Pendidikan Moral, murid, guru dan Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM).
format Thesis
author Vijaya Malani , Verasamy
author_facet Vijaya Malani , Verasamy
author_sort Vijaya Malani , Verasamy
title Pelaksanaan aktiviti di luar waktu pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Moral sekolah menengah / Vijaya Malani Verasamy
title_short Pelaksanaan aktiviti di luar waktu pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Moral sekolah menengah / Vijaya Malani Verasamy
title_full Pelaksanaan aktiviti di luar waktu pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Moral sekolah menengah / Vijaya Malani Verasamy
title_fullStr Pelaksanaan aktiviti di luar waktu pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Moral sekolah menengah / Vijaya Malani Verasamy
title_full_unstemmed Pelaksanaan aktiviti di luar waktu pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Moral sekolah menengah / Vijaya Malani Verasamy
title_sort pelaksanaan aktiviti di luar waktu pengajaran dan pembelajaran pendidikan moral sekolah menengah / vijaya malani verasamy
publishDate 2020
url http://studentsrepo.um.edu.my/15166/2/Vittal_Krisshna.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/15166/1/Vijaya_Malani.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/15166/
_version_ 1816130792713093120
score 13.214268